2008-09-17, 19:53
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Integralen
Jag tror våra kulturberikares favoritbok heter:

"Bidragsboken"

Med utförlig beskrivning av 179! bidrag och ersättningar till enskilda från det svenska samhället.

(dvs vi skattebetalare som ska bekosta skiten.)

Haha... Visste inte att det fans en sådan…

Här är den

http://www.informationsforlaget.se/bidrag.html
Citera
2008-09-18, 01:25
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
Det anser i a f Arne Reberg i en debatt artikel i Aftonbladet, http://www.aftonbladet.se/debatt/article3308033.ab

"Om Mobergs utvandrarepos blev obligatorisk läsning i skolan skulle eleverna lättare förstå vad det är att vara invandrare.

Det skulle skapa en större förståelse för vad emigration egentligen innebär av uppbrott, hur det känns att lämna sina rötter, sin kultur, sitt språk, sina nära och kära, skriver Arne Reberg."

"När jag följde Robert och Arvid på en första promenad i New York förstod jag att emigration egentligen är att flyta i land på en hägring och möta en svårfunnen verklighet, börja om på nytt och anpassa sig till nya traditioner, andra vanor, främmande dofter, annat klimat.

Oavsett om man heter Achmed och Samira och flyr från en bergsby i Turkiet till Södertälje eller Karl Oskar och Kristina och emigrerar från en småländsk skogsby till Chicago."

Håller ni med honom? Jag gör det inte. Har svårt och tro att "påtvingad" literatur påverkar folks beteenden. Vad anser ni?

Kan verkligen rekommendera Mobergs böcker om utvandrarna, skitbra böcker och tänkvärda.

Men det som slog mig direkt i Renbergs komiska och sentimentala krönika är att han verkar ha missat att Familjen Oskar och Kristina + barn och drängar återskapade sin egna svenska kultur så fort de fick tillfälle att sätta plogen i sin egenköpta jord.

USA är ingen smältdegel av multikulturell dignitet. Det är en flora av monokulturer som lever sida vid sida, och att sådana tjockskallar som Renberg inte kan inse att vi i Sverige knappast kan flytta berg för att ge plats åt den synergiska multikultur som inte ens USA lyckats skapa...
Citera
2008-09-18, 12:54
Medlem
M_A_Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Kan verkligen rekommendera Mobergs böcker om utvandrarna, skitbra böcker och tänkvärda.

Men det som slog mig direkt i Renbergs komiska och sentimentala krönika är att han verkar ha missat att Familjen Oskar och Kristina + barn och drängar återskapade sin egna svenska kultur så fort de fick tillfälle att sätta plogen i sin egenköpta jord.

USA är ingen smältdegel av multikulturell dignitet. Det är en flora av monokulturer som lever sida vid sida, och att sådana tjockskallar som Renberg inte kan inse att vi i Sverige knappast kan flytta berg för att ge plats åt den synergiska multikultur som inte ens USA lyckats skapa...

Precis. När dom vita européerna på grund av överbefolkning, religionskrig m.m flyttade till Amerika, så tog dom ju med sig sin kultur. Dom blev inte indianer. Dom började inte tillbe andar, eller bosätta sig i tipis. Dom behöll sin religion, sina kulturer, sina traditioner och började bygga kyrkor överallt där dom bosatte sig. Vad resultatet blev för urinvånarna vet vi.

Nu är det dom svartmuskiga länderna i tredje världen som är överbefolkade, som härjas av krig och fattigdom. Nu väller dom in över våra gränser i stora mängder. Det är naivt att tro att dom kommer att "bli som oss" så fort dom lyckats ta sig över gränsen.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in