• 25 716 online
  • 1 128 904 medlemmar
  • 58 567 272 inlägg
  • 1
  • 2
2008-09-14, 13:41
Medlem
Enligt sökfunktionen så finns det ingen tråd om Playstation 1.

Nyligen så hittade jag en välfungerande PS1-emulator och började leta efter spel. Till min förvåning så hittade jag en massa riktigt bra RPG som jag aldrig hört talats om! I den här tråden kan vi diskuteras bra PS1-spel och tipsa varandra.

Jag kan börja med att tipsa om Vagrant Story.

Vagrant Story
Ett av dom bästa rollspelen jag spelat! Stilen på grafiken är härligt mörk och rå , storyn följer i samma anda och är väldigt intressant. Spelet är avancerat och har ett komplext men roligt stridssystem där man är involverad i fighten hela tiden även om den är turordningsbaserad. Man måste vara vaken och tima in offensiva combos när man attackerar, vilket inte är helt enkelt. När fienden attackerar så kan man använda en defensiv färdighet genom att tima in den precis när fienden attackerar. Helt klart ett av dom bästa stridssystemen jag sett. Man kan dessutom välja vilken kroppsdel man ska attackera och om man t.ex. skadar fiendens högra arm där han har sitt vapen så får han svårare att träffa. Det gäller även dig själv.

Det finns mängder med vapen, färdigheter och magier. Man kan dessutom bygga egna vapen och sätta ihop olika föremål till nya. Spelet har ett djup som är ovanlig i dagens spel. Rekommenderas till alla som gillar rollspel!

Emulator: http://psxemulator.gazaxian.com/
BIOS och spel hittar ni enkelt på Isohunt och andra torrentsidor. Men inget snack om det i tråden!

Ett hett tips är att koppla in datorn till TVn och spela med handkontroll!
Senast redigerad av dille 2008-09-14 kl. 13:44.
Citera
2008-09-15, 21:24
Medlem
DrSpankels avatar
Ingen med ett Playstation/emulator borde missa Tenchu: Stealth Assassins.
Det grymmaste ninjaspel som gjorts och det första ordentliga stealth-spelet jag spelade. (Tror det är ett av de första i genren också).
Ryu Hayabusa är ingenting jämfört med Rikimaru.

Spelet i sig är ganska simpelt. Man ska som ninja (välj mellan Rikimaru eller Ayame) utföra diverse uppdrag. Det är alltifrån avrätta korrupta politiker, leverera meddelanden, skrämma bort pirater eller leta efter sällsynta blommor.
Som titeln visar handlar det om att göra allt detta så smidigt som möjligt. Om du lyckas smyga fram till en fiende oupptäckt kan du använda dig av olika "ninjamoves" för en instant kill. Blir du däremot upptäckt får du fäktas, vilket är betydligt svårare.
Är du bra och klarar banorna med högt betyg låser du upp speciella items att använda senare.
(Innan varje bana kan man själv välja olika saker att ta med sig. Rustningar, kaststjärnor, förgiftat ris osv.).

Storyn är inte mycket att hänga i granen. Onda ninjor & demoner som häckar dig hela tiden och sätter käppar i hjulet för dig och din arbetsgivare.
Grafiken är hemsk, ljudet uselt, röstskådespeleriet horribelt & kontrollen klumpig. Men det är så jävla charmigt att det inte gör någonting
Soundtracket är dessutom riktigt bra!
Ett av de mest underhållande spel jag någonsin ägt. (Ett av de blodigaste också).
Uppföljarna har tyvärr bara blivit sämre och sämre. Senaste spelet till 360 blev rejält sågat och jag har inte förhoppningar alls på Wii-spelet.

Bilder
http://img.gamespot.com/gamespot/ima..._screen012.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y22.../tenchuus8.jpg
http://guide2games.org/wp-content/up...ssassins-4.jpg
http://hg101.classicgaming.gamespy.com/opcfg/tenchu.jpg

En video på första banan.
http://www.youtube.com/watch?v=po5EG7zyRmE
Senast redigerad av DrSpankel 2008-09-15 kl. 21:27.
Citera
2008-09-17, 17:21
Medlem
B0zs avatar
Är inget superfan av PSX men kan ju rekomendera dem stora titlarna för folk som kanske har missat.

Finalfantasy 7-9
Resident Evil 1-3
MetalGear Solid

är la typ tyngsta titlarna till psx så om ni har missat så tvinga er till att testa dem
Citera
2008-09-18, 00:08
Medlem
yantras avatar
fick psx ryck häromdagen och införskaffade crash bandicoot3 och gran turismo 2 till datorn nu skall jag bara fara iväg och hämta min ps3 kontroll
Citera
2008-09-18, 09:15
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B0z
Är inget superfan av PSX men kan ju rekomendera dem stora titlarna för folk som kanske har missat.

Finalfantasy 7-9
Resident Evil 1-3
MetalGear Solid

är la typ tyngsta titlarna till psx så om ni har missat så tvinga er till att testa dem

Kombinera detta med Gran Turismo-spelen och Tekken-spelen så har man enligt mig en PlayStation-samling att vara nöjd över.
Citera
2008-09-18, 09:18
Medlem
AdamJ5s avatar
Tombi 2. Ett femjävligt bra spel alltså.
Citera
2008-09-18, 11:05
Medlem
Glöm inte att motivera era svar, ingen listtråd tack!

Ska jag vara ärlig så anser jag inte att spel som RE1-3 och MGS har åldrats med värdighet. Finns ingen anledning att spela igenom spelen annat än för nostalgifaktorn. Kontrollen är klumpig och man mest irriterad över hur karaktären inte gör som man vill. Bra spel på sin tid helt klart och fortfarande roligt att spela en kortare stund för nostalgifaktorn som sagt. Men jag spelar mycket hellre RE4 eller något nyare MGS (även om jag verkligen inte är ett stort MGS-fan).

Tekken tycker jag är bättre på PS2, GT vet jag inte men jag hade nog hellre spelat nyare bilspel.

Däremot så finns det spel till PS1, speciellt rollspell, som faktiskt har åldrats med värdighet. Vagrant story som nämns i den inledande posten är ett praktexempel. Det är bättre och mer genomarbetat och bjuder på en roligare och svårare utmaning än alla rollspell som släpps idag. Kontrollen är perfekt, stridssystemet löjligt bra och grafiken håller för att stilen är så härligt designad.

Ett annat exempel är Chrono Cross, uppföljaren till Chrono Trigger. Har inte spelat enormt mycket eftersom att jag mest spelar Vagrant Story just nu. Men det jag spelat känns riktigt bra. Även det här spelet har åldrats med värdighet och känns bättre än många nya rollspel. Återkommer med en bättre beskrivning när jag spelat det i några timmar till.

Kan inte riktigt uttala mig om FF7-9 då jag bara spelat FF7 till datorn. Men jag blev inte i närheten av så imponerad som jag blivit av VS och CC.

Finns det andra spel ni fortfarande tycker är bra på riktigt, helt utan nostalgifaktorn, alltså bättre än nya spel? Varför tror ni dessa spel fortfarande är så bra?

AdamJ5: Hittar inget spel på Gamespot som heter "Tombi 2".

DrSpankel: Har spelat lite Tenchu och det finns faktiskt någon sorts kvalité i det spelet. Det är bättre än summan av sina delar av någon anledning, för det är ju knappast snyggt och kontrollen är inte helt hundra. Men det är roligt att springa runt på hustaken och smyga fram till en ont anande fiende. Man kan ju i stort sett gå vart man vill på banorna, iallafall första, utan några större svårigheter. Så stort plus för friheten i rörelsen. Har spelat det för lite för att ge en rättvis bild men ska nog ge det en seriös chans när jag är klar med, eller fastnar i, VS.
Senast redigerad av dille 2008-09-18 kl. 11:24.
Citera
2008-09-18, 17:31
Medlem
B0zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Kombinera detta med Gran Turismo-spelen och Tekken-spelen så har man enligt mig en PlayStation-samling att vara nöjd över.

jo men grejjen med dem spelen är ju att uppföljarna på ps2 är så mycket bättre.
Skulle nog inte bry mig det minsta att sätta mig och spela Grandturismo 1-2 eller spela tekken 1-2 (3an funkar men tekken tag-4-5 är såååå mycket bättre)

därför syftade jag mer på spel med bra handling

och att Resident Evil och MGS endast är nostalgi är heeeeelt fel.

Varvade faktiskt MSG2 innan jag klarade 1an. Det var pga att 2an var så bra som jag var tvungen att spela igenom 1an och 1an var skitbra faktiskt. Resident evil är också sååå mycket mer än nostalgi riktigt bra är den serien och RE4 går inte riktigt jämnföra. Verkar som du fastnat mycket för grafik och rörlighet men även rörligheten gör ju spelet. Kolla bara på RE4 ifall du kunde gå och skjuta samtidigt skulle det genast bli ett slags FPS spel och därav renodlat action därmed förlora en STOOR skräckfaktor detsamma gäller ju dem gamla spelen. Men ja Crashbandicoot är ju ett störtskönt spel
Senast redigerad av B0z 2008-09-18 kl. 17:44.
Citera
2008-09-18, 18:30
Medlem
LastCaresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dille
Vagrant Story

VS är verkligen ett av de spel jag har spelat med skräckblandad förtjusning, mörka kryptor och vidriga fiender. Älskar valmöjligheterna och stridssystemet! Funderar på att spela det igen på min PS3. Tack gode gud att man sparade spelet och inte sålde det vidare.
Citera
2008-09-18, 19:32
Medlem
Citat:
och att Resident Evil och MGS endast är nostalgi är heeeeelt fel.

Varvade faktiskt MSG2 innan jag klarade 1an. Det var pga att 2an var så bra som jag var tvungen att spela igenom 1an och 1an var skitbra faktiskt. Resident evil är också sååå mycket mer än nostalgi riktigt bra är den serien och RE4 går inte riktigt jämnföra. Verkar som du fastnat mycket för grafik och rörlighet men även rörligheten gör ju spelet. Kolla bara på RE4 ifall du kunde gå och skjuta samtidigt skulle det genast bli ett slags FPS spel och därav renodlat action därmed förlora en STOOR skräckfaktor detsamma gäller ju dem gamla spelen. Men ja Crashbandicoot är ju ett störtskönt spel

Nja, grafiken brukar inte spela så stor roll faktiskt om spelet är bra i övrigt. Spelar mycket independant spel där grafiken är usel. Men det höjer självklart ett redan bra spel. Jag är mer ute efter bra design än bra grafik om du förstår vad jag menar. Bra design är tidlöst, även om grafiken är utdaterad men designen är bra så finns det fortfarande en bra känsla med grafiken.

Själva kontrollen och kameran sätter jag dock stor fokus på. Jag vill en kontroll som är precis i sina rörelser, och på något sätt känns logisk och lätthanterbar. För mig har RE alltid varit mer av ett actionspel än ett skräckspel. Kontrollen i RE1-3 gör att actionelementen blir klumpiga och irriterande i vissa fall, ibland springer man rakt in i fiender innan man kan se dom för att kameran inte är helt hundra. RE4 tog actionelementen, kontrollerna och kameran och förbättrade dom avsevärt. Vill jag spela skräckspel så spelar jag hellre Silent Hill 1 och 2.

Jag menar absolut inte att du har fel, för det är ju en fråga om smak.

Men jag tycker att diskussionen är intressant, och hoppas att jag kan bli tipsad om fler PS1-spel som likt VS fortfarande är fruktansvärt bra spel som står sig mot dagens moderna spel i samma genre. Något som väldigt få spel gör enligt mig.
Citera
2008-09-18, 20:14
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Men ja Crashbandicoot är ju ett störtskönt spel

Om vi utgår ifrån dina kriterier så är Crash Bandicoot definitivt att rekommendera då uppföljarna på PS2 (samt även Xbox och GameCube) inte når upp till PlayStations nivåer.

Dock vill jag fortfarande lyfta fram Tekken 3 då det är ett väldigt bra spel, uppföljarna till trots. Skulle valet stå mellan Tekken 3 och Tekken TAG Tournament så vinner trean alla dagar i veckan.
Citera
2008-10-05, 01:18
Medlem
yantras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dille
Glöm inte att motivera era svar, ingen listtråd tack!

Ska jag vara ärlig så anser jag inte att spel som RE1-3 och MGS har åldrats med värdighet. Finns ingen anledning att spela igenom spelen annat än för nostalgifaktorn. Kontrollen är klumpig och man mest irriterad över hur karaktären inte gör som man vill. Bra spel på sin tid helt klart och fortfarande roligt att spela en kortare stund för nostalgifaktorn som sagt. Men jag spelar mycket hellre RE4 eller något nyare MGS (även om jag verkligen inte är ett stort MGS-fan).

Tekken tycker jag är bättre på PS2, GT vet jag inte men jag hade nog hellre spelat nyare bilspel.

Däremot så finns det spel till PS1, speciellt rollspell, som faktiskt har åldrats med värdighet. Vagrant story som nämns i den inledande posten är ett praktexempel. Det är bättre och mer genomarbetat och bjuder på en roligare och svårare utmaning än alla rollspell som släpps idag. Kontrollen är perfekt, stridssystemet löjligt bra och grafiken håller för att stilen är så härligt designad.

Ett annat exempel är Chrono Cross, uppföljaren till Chrono Trigger. Har inte spelat enormt mycket eftersom att jag mest spelar Vagrant Story just nu. Men det jag spelat känns riktigt bra. Även det här spelet har åldrats med värdighet och känns bättre än många nya rollspel. Återkommer med en bättre beskrivning när jag spelat det i några timmar till.

Kan inte riktigt uttala mig om FF7-9 då jag bara spelat FF7 till datorn. Men jag blev inte i närheten av så imponerad som jag blivit av VS och CC.

Finns det andra spel ni fortfarande tycker är bra på riktigt, helt utan nostalgifaktorn, alltså bättre än nya spel? Varför tror ni dessa spel fortfarande är så bra?

AdamJ5: Hittar inget spel på Gamespot som heter "Tombi 2".

DrSpankel: Har spelat lite Tenchu och det finns faktiskt någon sorts kvalité i det spelet. Det är bättre än summan av sina delar av någon anledning, för det är ju knappast snyggt och kontrollen är inte helt hundra. Men det är roligt att springa runt på hustaken och smyga fram till en ont anande fiende. Man kan ju i stort sett gå vart man vill på banorna, iallafall första, utan några större svårigheter. Så stort plus för friheten i rörelsen. Har spelat det för lite för att ge en rättvis bild men ska nog ge det en seriös chans när jag är klar med, eller fastnar i, VS.
tror bara det heter tombi 2 i sverige sök på TombA 2
Citera
  • 1
  • 2