2008-10-15, 15:40
Medlem
BettyBoop80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
Nej, jag vet att hans vittnesmål inte handlade om den aktuella natten, jag försökte mig på att vara lite spydig bara. Han ställer ju sig på försvarssidan när han vittnar som han gör och det kan jag inte begripa hur han vågar göra eftersom han inte var med den aktuella natten.

Jag instämmer med dig. Han känner sin dotter bättre än vi de flesta som skriver i denna tråden, men hur vågar han säga som han gör? Han uttalar sig inte om den aktuella natten kanske, men han uttalar sig ju i det stora hela på ett sätt som tyder på att han tror att papa är oskyldig till anklagelserna. Så då tar han ju ställning om vad som hänt den kvällen.

Han hade väl inte träffat sin svärson så många gånger? Hur han då kan vara karaktärsvittne förstår jag inte heller. För om han bara träffat papa sådär 6-7 gånger så kan han ju inte veta hur papa egentligen är. För hur många visar alla sina sidor på så få gånger?

Likadant med dottern, han har ju bara träffat henne ett fåtal gånger de sista åren. Hur kan han veta att henne problem inte har kommit pga att hon mår dåligt i sin relation pga ev misshandel?

Jag säger INTE att pappan har fel, jag ifrågasätter bara om han verkligen kan vara så säker på att papa är en så trevlig snubbe och att det är dotterns besvär som ligger till grund för alla problem.
Citera
2008-10-15, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boney M
Annonsen nedan är ju Papa Dees och Andreas. Det sägs att de ska separarera. Hon ska tydligen flytta till Ljusdal och han till Blåsut.

Vänta här du, det var väl du som hade inside info tidigare?
ÄR det Papa och Mama Dees lägenhet eller är det jag som inte fattar skämtet?
Citera
2008-10-15, 16:09
Medlem
Pratbubblans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Velourbrallan
Vänta här du, det var väl du som hade inside info tidigare?
ÄR det Papa och Mama Dees lägenhet eller är det jag som inte fattar skämtet?

Ett blockljus har ingått i misshandeln. Sååååå Andrea ska flytta till Ljus-dal och Papa till Blås-ut. Fattar du skämtet nu?

För alla som fortfarande är tröga: Nej, det är INTE deras lägenhet.
Citera
2008-10-15, 16:22
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
Nej, jag vet att hans vittnesmål inte handlade om den aktuella natten, jag försökte mig på att vara lite spydig bara. Han ställer ju sig på försvarssidan när han vittnar som han gör och det kan jag inte begripa hur han vågar göra eftersom han inte var med den aktuella natten.

När han vittnar som han gör? Jag tror inte att du förstår vad meningen med hans vittnesmål var. De frågade honom om hur han uppfattat Papa Dee, Andrea och deras förhållande tillsammans. Tror du att hans tidigare uppfattning av Papa Dee, Andrea och deras förhållande tillsammans på något sätt ändras, även om det skulle vara så att Papa Dee spöade på Andrea framför honom?

Med ditt resonemang kan man ju fråga sig varför Papa Dees före detta flickvän inte vittnade om varför hon blev kär i honom och stannade med honom i tio år...

Det är liksom inte relevant vad Andreas pappa tror eller inte tror har hänt den aktuella natten. Det är faktiskt inte relevant vad någon tror eller inte tror har hänt den aktuella natten. Det enda som är relevant är att lägga fram det som finns och låta domare med nämndemän avgöra om de anser Papa Dee vara skyldig bortom allt tvivel.
Citera
2008-10-15, 16:25
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BettyBoop80
Jag instämmer med dig. Han känner sin dotter bättre än vi de flesta som skriver i denna tråden, men hur vågar han säga som han gör? Han uttalar sig inte om den aktuella natten kanske, men han uttalar sig ju i det stora hela på ett sätt som tyder på att han tror att papa är oskyldig till anklagelserna. Så då tar han ju ställning om vad som hänt den kvällen.

Han hade väl inte träffat sin svärson så många gånger? Hur han då kan vara karaktärsvittne förstår jag inte heller. För om han bara träffat papa sådär 6-7 gånger så kan han ju inte veta hur papa egentligen är. För hur många visar alla sina sidor på så få gånger?

Likadant med dottern, han har ju bara träffat henne ett fåtal gånger de sista åren. Hur kan han veta att henne problem inte har kommit pga att hon mår dåligt i sin relation pga ev misshandel?

Jag säger INTE att pappan har fel, jag ifrågasätter bara om han verkligen kan vara så säker på att papa är en så trevlig snubbe och att det är dotterns besvär som ligger till grund för alla problem.

Om du träffar en person sju gånger, personen är jättetrevlig mot dig varenda gång och du känner att "fan, den här snubben är ju världens guldklimp", sedan åker personen dit på en misstänkt misshandel och man frågar dig; "hur har du uppfattat den här personen" - vad svarar du då?

De har alltså inte frågat om vem Papa Dee ÄR, utan hur Andreas pappa har UPPFATTAT honom. Det är en viss skillnad.
Citera
2008-10-15, 16:26
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pratbubblan
Ett blockljus har ingått i misshandeln. Sååååå Andrea ska flytta till Ljus-dal och Papa till Blås-ut. Fattar du skämtet nu?

För alla som fortfarande är tröga: Nej, det är INTE deras lägenhet.

Fast Blockhusudden är ju lite mer kreddigt och alltså helt i Papas smak
Citera
2008-10-15, 16:47
Medlem
BettyBoop80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Om du träffar en person sju gånger, personen är jättetrevlig mot dig varenda gång och du känner att "fan, den här snubben är ju världens guldklimp", sedan åker personen dit på en misstänkt misshandel och man frågar dig; "hur har du uppfattat den här personen" - vad svarar du då?

De har alltså inte frågat om vem Papa Dee ÄR, utan hur Andreas pappa har UPPFATTAT honom. Det är en viss skillnad.

Jag förstår vad du menar. Och håller med. Jag hade ju svarat att han var en guldklimp och att jag inte kan tro det om honom.

Har As pappa möjlighet att vägra vara ett vittne? För hans vittnesmål gör ju egentligen ingen nytta i sammanhanget. Pappa tycker att PD verkar vara en trevlig prick, men kan inte veta vad som hänt den där kvällen. Han kan även vittna på hur dottern mått sista året...men överlag kan han inte uttala sig om ev skuld i misshandeln då han ju inte träffar paret så ofta. Han har inte sett några tecken på att det skulle vara fel i förhållandet, men det är ju lätt att dölja om man inte träffas så ofta.
Citera
2008-10-15, 17:02
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suetonius
Straffets roll i en situation där offret inte vill ha något straff utdelat är intressant. Givetvis skall det av många skäl även finnas straff i många sådana situationer men man kan givetvis diskutera i vilka och huruvida det bör påverka straffets utformning.

Intressant är också skadeståndsfrågan. Ponera att DW döms för brotten (flera fall av misshandel). Frågan har diskuterats flitigt och riksdagen har ändrat så att den misshandlade maken vid skilsmässa får behålla sitt skadestånd från maken numera. Tidigare delades det vid skilsmässan så att den dömde fick tillbaka hälften. Detsamma gällde våldtäkt med mera inom äktenskapet.

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=11015&id=3425

Fortsätter DW och AW att vara gifta, hur ser situationen ut då om han döms? Han får inga jobb pga dåligt rykte? Ska han betala skadestånd till henne för hennes modellintjänade pengar? Sug på den.

Citat:
Har As pappa möjlighet att vägra vara ett vittne?

Han behöver inte vittna under ed då han är närstående till ena parten. Egentligen till båda då han även är svärfar.
Citera
2008-10-15, 17:20
Medlem
monti garbis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Intressant är också skadeståndsfrågan. Ponera att DW döms för brotten (flera fall av misshandel). Frågan har diskuterats flitigt och riksdagen har ändrat så att den misshandlade maken vid skilsmässa får behålla sitt skadestånd från maken numera. Tidigare delades det vid skilsmässan så att den dömde fick tillbaka hälften. Detsamma gällde våldtäkt med mera inom äktenskapet.

Fortsätter DW och AW att vara gifta, hur ser situationen ut då om han döms? Han får inga jobb pga dåligt rykte? Ska han betala skadestånd till henne för hennes modellintjänade pengar? Sug på den.

Man kan väl lugnt utgå från att papa inte är helt urfattig, och om han döms lär skadeståndet knappast leda till ekonomisk ruin för honom. Däremot kommer det säkert att svida en del, och det har han säkert samlat ihop till.

Blir han frikänd, kommer han iaf att få leva med insikten att folk kommer att ha ögonen på honom ett bra tag framöver, och det har han säkert också samlat ihop till.
Citera
2008-10-15, 17:26
Medlem
Citat:
Har As pappa möjlighet att vägra vara ett vittne? .

Ingen skulle kunna tvinga A:s pappa att vittna om han vägrade. MEN. Tror du inte att folk i så fall skulle dra sådana slutsatser att han kanske inte vill vittna därför att han har varit med om liknande händelser tidigare? Jag skulle i alla fall undra varför han vägrar.
Jag tycker inte heller att hans vittnesmål var värdelös. Domstolen fick veta att dottern visserligen har lidit av ätstörningar tidigare, men att dessa ”panikångestattacker” har inte varit med i bilden innan förra året (när dotter gifte sig..).
Han sa också att papa har enbart betytt positiva saker till hans dotter, men samtidigt vet vi ju att det inte är någon garanti för att han inte har misshandlat henne den här gången.
Exflickvännen agerade också karaktärsvittne. Hennes vittnesmål gick stick i stäv med A:s pappas.
Nu är det upp till var och en att välja vem man ska tro på.
För det är ju också så att en hämndlysten kan hitta på vad som helst för att straffa en. Man kan också fråga sig VARFÖR hon inte anmälde honom en endaste gång oavsett att misshandelstillfällen enligt henne uppgick till 30-40 ggr.
Citera
2008-10-15, 17:29
Medlem
[quote=Tuesday]
QUOTE]

Fast de behöver ju inte ha gemensam ekonomi bara för att de är gifta. Han tjänar sina pengar och hon sina. Däremot blir hon ju tvungen att försörja honom ifall han blir totalt arbetslös och inte klarar sig själv. Fast hur det skulle gå med tanke på hennes få modelljobb (som säkert inte ökar efter den här incidenten).
Citera
2008-10-15, 17:35
Medlem
chribsson2s avatar
Han kommer att få jobb även om han döms. Tyvärr, för hans del så kommer de att delas ut av Brinkenstjärna eller någon liknande
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in