Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Vidare tycker jag att läkarens utlåtande om att man inte kan slå sig själv så pass hårt i huvudet för att skapa en sådan skada låter lite konstigt. I vanliga fall är det ju den psykiska spärren som gör att man inte kan slå sig själv, men har man inte den spärren, slungar ett blockljus mot pannan och samtidigt för huvudet framåt i full fart så bör det väl knappast vara omöjligt? Jag menar, folk med psykiska problem kan ju spöa på sig själva med knytnävarna så ordentligt att de murar igen ögon, bryter näsor och så vidare...
Chefsöverläkaren säger ju att slaget ser ut att ha kommit bakifrån. Det är betydligt svårare att slå sig själv i bakhuvet med full kraft.
Citat:
Det är en ganska kraftig skada som går ända in till skallbenet. Skadan tyder på att det trubbiga våldet mot huvudet varit ganska kraftigt. Och det ser ut som om föremålet kommit snett bakifrån och framåt. Huden har liksom lyfts från skallbenet.
Han underkänner också hennes version att dom skulle ha tappat ljuset:
Citat:
Det blir inte heller tillräckligt mycket energi. Om det är det här ljuset som orsakat skadan så måste det kommit med stor kraft bakifrån mot huvudet.
Och även om den andra läkaren (som känns lite vagare i referatet) är mer tveksam om varifrån slaget kom så håller han ju med om att det var en rejäl smäll.
(Det framgår ju inte av referatet vilken erfarenhet dessa läkare har av rättsmedicin - en akutläkare fixar ju skador, han utreder inte hur dom uppstod - så att domstolen har säkert lättare att bedöma styrkan i deras utsagor än vad jag har.)