2008-10-13, 17:42
Bannlyst
Poängen är:

- Att herr Wahlgren medvetet letar efter en speciell sorts kvinnor, unga, vackra och, får man förmoda, psykiskt instabila. För vilka "normala" kvinnor skulle annars vilja ha en karl som är gammal nog för att vara far till dem och som inte är speciellt framstående ekonomiskt eller celebritetsmässigt (avdankad, aldrig speciellt framgångrik musiker, radio- och TV-programvärd i C-divisionen).

-Att medvetet leta efter formfulländade skal med kantstött inre torde utgöra en inte obetydlig egen psykisk störning som kan ha sitt ursprung i en uppväxt utan fadersgestalt.

-Att attrahera psykiskt instabila kvinnor tyder på ett på något sätt felaktigt uppträdande. Personer som beter sig normalt är oftast totalt ointressanta för ovanstående kvinnor.

Summering: En "side show artist" gifte sig med ett "freak" och katastrofen lät inte vänta på sig!

Trasiga människor! Vad är det för samhälle vi har som producerar sådana existensiella "måndagsexemplar"?
Citera
2008-10-13, 17:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Skam. Han vet ju att hon vet...
Skam, du vet ju att du inte vet...
Citera
2008-10-13, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jmcl
Det jag reagerade på i AB´s rapportering är hur Pappa D vänder sig från henne när det pratas om själva misshandeln, hur tolkar ni det??

Dessutom tycker jag det är underligt att om hon har lider av så kraftig panikångest så är det otroligt att grannar inte hört något vid tidigare tillfällen..?

Det kan nog tolkas åt båda hållen. Skam för att ha gjort det. Eller skam för att hon är helt veck i skallen och alla hör detta samt att det skrivs i tidningen.

Märkte ni att Papa Dees advokat påpekade särskilt att Papa Dee hade ett sodiförhållande under tiden när han var tillsammans med den f.d. sambon som vittnade per telefon. För att vi skulle förstå att hon är hämndlysten - fortfarande...

Jag tror inte att Andrea har slagit sig själv i skallen, däremot tror jag att hon har varit självdestruktiv på många sätt redan innan.

Märkte ni att hennes panikångest har varat ungefär ett år enligt pappan. Han har alltså aldrig sett henne på plats när detta har hänt. Bara hört henne per telefon när hon har ringt. Han har alltsp ingen aning om hur stark panikångest yttrat sig när hon har lagt på luren..
Citera
2008-10-13, 17:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av säkert
att hennes pappa vittnar tycker jag är lite underligt..
och att han väljer att gå på hennes linje säger ju antingen att hon [kan tala sanning, eller att han helt enkelt är totalt blåögd.. för hans yttrande att hon, under sina panikångestattacker är jätteledsen och känner sig ensam" gör att det varken känns som han har erfarenhet av att hon är självdestruktiv eller styrker hennes historia...

Citat:
Fruns pappa: Hoppas hon får hjälp

14.50 Härnäst hörs målsägandens pappa och artistens svärfar.

Advokat Salomonsson undrar om pappan följt utredningen.

– Ja.

Din dotter har problem, bland annat med panikångest?

– Ja. Hon har haft problem med ätstörningar och i puberteten var det problem, säger pappan.

Har du upplevt hur hon blir?

– Hon har ringt och varit upprörd, säger pappan och berättar om samtal som han haft med sin dotter där hon varit mycket uppriven.

Här bryter kvinnan återigen ihop.

Ovan beskrivna psykiska tillstånd är inte panikångest, det låter mer som akut depression eller något liknande! Panikångest är ett speciellt sorts tillstånd. Man kan undra vem som har ställt diagnosen? Andrea själv förmodligen! Hon borde verkligen söka professionell hjälp!
Citera
2008-10-13, 17:54
Medlem
Hon hävdar att hon slog huvudet i väggen. Det kan inte stämma. En person som utgör våld mot sig själv, och samtidigt, som alla vittnen hävdar - ger ett högt dödsskrik ifrån sig - har en överlevnadsinstinkt inom sig, som gör att man slutar ganska tvärt. Skriket hade enligt vittnena pågått länge i hallen/trappuppgången. Allt detta tyder på att papa dee har åsamkat all våld mot Andrea.
Citera
2008-10-13, 17:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sno

Märkte ni att hennes panikångest har varat ungefär ett år enligt pappan. Han har alltså aldrig sett henne på plats när detta har hänt. Bara hört henne per telefon när hon har ringt. Han har alltsp ingen aning om hur stark panikångest yttrat sig när hon har lagt på luren..

Min granne har antingen panikångest eller får spö av sin kille, det är jävligt svårt att bedöma kan man säga. Vi har ringt polisen flera gånger för att det låter som om hon håller på att dö (vilket gör det svårt att sova), men när de dyker upp kommer hon med nån ursäkt om att hon bråkade med sin pojkvän och hon har panikångest etc - och vad fan ska man göra när hon inte vill anmäla?

Oavsett vad som satte ingång det hela tycker jag liksom sno att det är anmärkningsvärt att hennes panikångest började för ungefär ett år sedan - det här med misshandel och ångest verkar vara lite hönan och ägget.
Citera
2008-10-13, 18:02
Medlem
TYGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKraus
Ovan beskrivna psykiska tillstånd är inte panikångest, det låter mer som akut depression eller något liknande! Panikångest är ett speciellt sorts tillstånd. Man kan undra vem som har ställt diagnosen? Andrea själv förmodligen! Hon borde verkligen söka professionell hjälp!

Kan inte mer än hålla med. Oseriöst att ordet tillåts missbrukas här. Åklagaren borde fråga henne vad hon menar med "panikångest"
Citera
2008-10-13, 18:08
Medlem
ParvixIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Vidare tycker jag att läkarens utlåtande om att man inte kan slå sig själv så pass hårt i huvudet för att skapa en sådan skada låter lite konstigt. I vanliga fall är det ju den psykiska spärren som gör att man inte kan slå sig själv, men har man inte den spärren, slungar ett blockljus mot pannan och samtidigt för huvudet framåt i full fart så bör det väl knappast vara omöjligt? Jag menar, folk med psykiska problem kan ju spöa på sig själva med knytnävarna så ordentligt att de murar igen ögon, bryter näsor och så vidare...

Chefsöverläkaren säger ju att slaget ser ut att ha kommit bakifrån. Det är betydligt svårare att slå sig själv i bakhuvet med full kraft.

Citat:
Det är en ganska kraftig skada som går ända in till skallbenet. Skadan tyder på att det trubbiga våldet mot huvudet varit ganska kraftigt. Och det ser ut som om föremålet kommit snett bakifrån och framåt. Huden har liksom lyfts från skallbenet.

Han underkänner också hennes version att dom skulle ha tappat ljuset:

Citat:
Det blir inte heller tillräckligt mycket energi. Om det är det här ljuset som orsakat skadan så måste det kommit med stor kraft bakifrån mot huvudet.

Och även om den andra läkaren (som känns lite vagare i referatet) är mer tveksam om varifrån slaget kom så håller han ju med om att det var en rejäl smäll.

(Det framgår ju inte av referatet vilken erfarenhet dessa läkare har av rättsmedicin - en akutläkare fixar ju skador, han utreder inte hur dom uppstod - så att domstolen har säkert lättare att bedöma styrkan i deras utsagor än vad jag har.)
Citera
2008-10-13, 18:10
Medlem
monti garbis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
Hon hävdar att hon slog huvudet i väggen. Det kan inte stämma. En person som utgör våld mot sig själv, och samtidigt, som alla vittnen hävdar - ger ett högt dödsskrik ifrån sig - har en överlevnadsinstinkt inom sig, som gör att man slutar ganska tvärt. Skriket hade enligt vittnena pågått länge i hallen/trappuppgången. Allt detta tyder på att papa dee har åsamkat all våld mot Andrea.

Poäng där! Har en tidigare bekant (man) som gav sig på sig själv, och inte ett ljud kom över hans läppar förän ambulansen anlände, då skulle alla dra åt helvete. Däremot behövde ju mamas skrik inte härstammat från våld, utan eventuellt från ångest, men troligvis inte för skrik i samband med att man ropar: "slå mig inte" kan ju inte ha en tydligare härkomst, panik och rädsla.
Citera
2008-10-13, 18:19
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParvixII
Chefsöverläkaren säger ju att slaget ser ut att ha kommit bakifrån. Det är betydligt svårare att slå sig själv i bakhuvet med full kraft.

Han underkänner också hennes version att dom skulle ha tappat ljuset:

Och även om den andra läkaren (som känns lite vagare i referatet) är mer tveksam om varifrån slaget kom så håller han ju med om att det var en rejäl smäll.

(Det framgår ju inte av referatet vilken erfarenhet dessa läkare har av rättsmedicin - en akutläkare fixar ju skador, han utreder inte hur dom uppstod - så att domstolen har säkert lättare att bedöma styrkan i deras utsagor än vad jag har.)

Det har du alldeles rätt i. Jag utgår ju självklart från att slaget inte kom bakifrån. Med tanke på de två läkarnas olika tolkningar så verkar det ju vara anybody's guess Däremot tvivlar jag på att man inte skulle kunna uppbringa en sådan kraft mot sitt eget huvud att man kan få saftiga skador...
Citera
2008-10-13, 18:20
Medlem
Länk :Panikångest

http://mesh.kib.ki.se/swemesh/brs.cfm?Term=Panic+Disorder
Citera
2008-10-13, 18:20
Medlem
monti garbis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Vad är det för pappa hon har t ex som inte blir orolig och vill skydda sin dotter utan deltar i förnekandet? Nästa gång kanske hon dör...

Jag funderar också på det här med pappan. Om han visat lite ryggrad och tagit hand om den här situationen när den började visa sig, hade A kanske haft ett bättre liv idag. Att hennes självdestruktivitet, panikångest, ångest, kalla det för vad man vill började visa sig för ett år sedan, speglar säkert mer om deras förhållande än om henne.

Fäder utan civilkurage...tragiskt tragiskt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in