Citat:
Ursprungligen postat av
Niklas-P
Nåväl, men GruvToni är ju för fn överbevisad om att sent på samma kväll och med berått mot ha skjutit ihjäl Carolin med flera skott.
Bestialiskt!
Man vet att folk har dåliga argument i sådana här sammanhang när de måste använda känslouttryck för att motivera straffrättsliga påföljder med ord som tex "bestialiskt" och "berått mod". Kan ett mord vara "humant" (motsatsen till bestialiskt)? Berått mod är just det som jag ifrågasätter. Det här var helt uppenbart inget planerat mord. Allt talar för att det uppstått ett bråk på parkeringsplatsen och från det att offret blir medvetslös eller dör så har TA försatts i en sådan extrem situation att det är tveksamt om hans handlande därefter bör beaktas som att han handlat i annat än i affekt. Man kan jämföra det med Rödebymannens skott mot de två tonåringarna, han var i en situation som var så extrem att han inte förstod vad han gjorde och därmed inte handlat med uppsåt. Jag påstår inte att det var så i det här fallet men det skulle inte förvåna mig om TA efter Carolins död eller medvetslöshet agerat i ett psykosliknande tillstånd och då förändras förutsättningarna för att döma till fängelsepåföljd. I vilket fall som helst så anser jag inte att det här dråpet eller mordet förtjänar livstids fängelse eftersom livstids fängelse är en påföljd som ska vara reserverat för de mest hänsynslösa morden, TA borde ha fått ett långt tidsbestämt straff.
Citat:
Ursprungligen postat av
Niklas-P
Så låt bli att plåga f.f.a. Carolins anhöriga.
Seriöst: Du måste vara efterbliven. Om du anser att fallet inte bör diskuteras med hänsyn till de anhöriga så föreslår jag att du föregår med gott exempel och lämnar tråden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Batmannen
Om du börjar med att sätta dig in i detaljerna du säger dig inte känna till, och får en helhetsbild över TA:s hela agerande. Från starten vid Stenbron, via allt TA gjort med CS kropp, tills dess han grips, kan din åsikt om domen kanske förändras.
Det är totalt ointressant ur ett straffvärdesperspektiv om gärningsmannen skadat den döda kroppen genom tex att elda den osv. Jag vidhåller att livstids fängelse var orimligt med tanke på att det ska vara avsett för de grövsta morden. Det här fallet liknar mest ett dråp eller mord som ska rendera ett långt tidsbestämt straff.