2015-10-15, 12:47
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelly
Eeehm jag har då jobbat som säljare förut i några år. Å vi behövde då iaf inte ljuga för att få in kunder. Har man en bra och trovärdig produkt så behövs inge fulsälj. Men många säljare ljuger helt sant.

Så pratar en medioker säljare, som tycker allt ska gå rätt och hederligt till och produkten ska sälja sig själv - annars får det vara. Låt mig gissa, du låg inte i toppen av säljstyrkan?

All försäljning som innehåller snabba avslut innehåller förskönande av verkligheten. Säljare som går för långt och kör rena fulsälj blir dock inte långvariga. En duktig säljare ska, precis som den där VD:n säger, ligga precis under gränsen, där har han faktiskt rätt - med tanke på att det är snabba affärer i en mättad branch.

Att ljuga blir så naturligt efter ett tag när man sysslar med sälj att man inte ens tänker på det.

Säljer man in komplexa IT-system för flera miljoner och säljprocessen tar 2 år är det förstås andra spelregler.
Citera
2015-10-15, 14:13
Medlem
Mikaelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrFlamingo
Säg mig, om ni har en så bra och trovärdig produkt, varför behöver ni säljare för att sälja den?

Säljare är till för att sälja skitprodukter, eftersom produkten är för värdelös för att locka till sig kunder så behöver den någon som ringer och prackar på dem produkten.

Nu går vi ju ganska OT.

Att producera varor eller tjänster är fint men att sälja dem är fult. Eller?

Säljyrket är världens äldsta yrke, det du skriver förvånar mig en hel del, du har NOLL koll. Men samtidigt kan jag förstå dig och andra då säljyrket blivit väldigt smutskastat av "säljare" som typen på Riksdelen och liknande bolag.
Säljarnas dåliga rykte tror jag beror på att många ofta mötts av påträngande, otydliga, oärliga, manipulerande, ickelyssnande säljare som stör mer än hjälper. Vi måste helt enkelt få bort avarter bland säljare och skapa en generell yrkesstolthet, det är nog därför säljare idag har många namn t ex Contract Manager, Account Manager, Account Executive, KAM, Kundansvarig osv osv...
Förtroende och tillit, det är grunden till goda och hållbara relationer. Men det är inget som man köper i en butik. Det är något man förtjänar genom att bevisa att man håller sina löften, är ärlig och är tydlig med vad man erbjuder och vilken nytta det kan ha för kunden.

Inget sälj - inga transaktioner - ingen tillväxt.
För att samhället och företag ska gå framåt behöver man köpa tjänster av varandra. Alla har olika behov och önskemål vilket en säljare ska analysera för att hjälpa sin kund på absolut bästa vis. Man utgår helt enkelt från kundens behov och hur man som säljare kan tillgodo se dessa.
Med uppsökande försäljning handlar det om att informera dig som kund att produkterna som säljaren har ens existerar och hur de kan hjälpa ditt företag att nå framåt.

En säljare är en utav företagets och samhällets viktigaste tjänst, vi driver samhället framåt.
Jag är en stolt säljare och jag är stolt över de produkter jag säljer och jag är stolt över att hjälpa mina kunder.
Citera
2015-10-15, 15:15
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikaelia
Jag är en stolt säljare och jag är stolt över de produkter jag säljer och jag är stolt över att hjälpa mina kunder.

Fint skrivet men här på slutet säger du ju emot dig själv. Begreppet "hjälpa mina kunder" är en klassisk försvarsmekanism hos de som skäms för att vara säljare. Du är inte till för att hjälpa några kunder, du är till för att dra in intäkter till din arbetsgivare. Om kunderna sedan känner sig hjälpta (till skillnad från lurade) har du gjort ett bra jobb i behovsanalys och införsäljning samt har en långsiktig kundrelation som målsättning.

Om du dock visste att kunden skulle bli lite mer "hjälpt" av att vända sig till en konkurrent, skulle du rekommendera kunden att gå till konkurrenten då? Förhoppningsvis inte. Du skulle lyfta fram nackdelar hos konkurrenten och fördelar hos din egen produkt = vita lögner och manipulerande av verkligheten = bra säljare.

Att vara säljare är att påverka kunden till att fatta ett beslut, så länge beslutet är att köpa av dig.

//Stolt före detta högpresterande säljare både inom B2C och B2B
Senast redigerad av mrtowlie 2015-10-15 kl. 15:18.
Citera
2015-10-15, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Fint skrivet men här på slutet säger du ju emot dig själv. Begreppet "hjälpa mina kunder" är en klassisk försvarsmekanism hos de som skäms för att vara säljare. Du är inte till för att hjälpa några kunder, du är till för att dra in intäkter till din arbetsgivare. Om kunderna sedan känner sig hjälpta (till skillnad från lurade) har du gjort ett bra jobb i behovsanalys och införsäljning samt har en långsiktig kundrelation som målsättning.

Om du dock visste att kunden skulle bli lite mer "hjälpt" av att vända sig till en konkurrent, skulle du rekommendera kunden att gå till konkurrenten då? Förhoppningsvis inte. Du skulle lyfta fram nackdelar hos konkurrenten och fördelar hos din egen produkt = vita lögner och manipulerande av verkligheten = bra säljare.

Att vara säljare är att påverka kunden till att fatta ett beslut, så länge beslutet är att köpa av dig.

Har läst dina inlägg i tråden och håller med till 100%. Man ska alltid ligga på gränsen till vad som är okej, det är vad att sälja går ut på. Att bara sitta och förmedla information om en produkt man vill sälja kommer man ingen vart på. Man måste pusha och ibland bestämma åt kunden man pratar med.

Hade jag låtit alla kunder jag pratat med "fundera ett par dagar" som dom ofta säger, eller låtit dom tagit egna beslut så hade jag inte blivit långvarig som säljare. Ibland måste man köra över kunderna man pratar med och helt enkelt säga "Men du, nu gör jag som såhär att jag skriver en order!" och säger dom inte nej så har man gjort ett bra jobb helt enkelt.
Citera
2015-10-15, 17:01
Medlem
Citat:
Så pratar en medioker säljare, som tycker allt ska gå rätt och hederligt till och produkten ska sälja sig själv - annars får det vara. Låt mig gissa, du låg inte i toppen av säljstyrkan?

All försäljning som innehåller snabba avslut innehåller förskönande av verkligheten. Säljare som går för långt och kör rena fulsälj blir dock inte långvariga. En duktig säljare ska, precis som den där VD:n säger, ligga precis under gränsen, där har han faktiskt rätt - med tanke på att det är snabba affärer i en mättad branch.

Att ljuga blir så naturligt efter ett tag när man sysslar med sälj att man inte ens tänker på det.

Säljer man in komplexa IT-system för flera miljoner och säljprocessen tar 2 år är det förstås andra spelregler.

Jo,jag låg bland dom bästa. Och vi som ingick i min grupp hade högst fast lön+prov. Jag sålde för 250.000:-/v ibland dubbelt upp. Och nej vi behövde inte fulsälja.
Citera
2015-10-15, 17:44
Medlem
TorrFlamingos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelly
Jo,jag låg bland dom bästa. Och vi som ingick i min grupp hade högst fast lön+prov. Jag sålde för 250.000:-/v ibland dubbelt upp. Och nej vi behövde inte fulsälja.

Att du sålde för 250 000 i veckan säger inte så mycket, det kan vara värdelöst beroende på vilken branch det är.

Vad som är fulsälj är en definitionsfråga, men att vara 100% ärlig i 100% av fallen är garanterat inte optimalt för inkomsterna.
Citera
2015-10-16, 08:32
Medlem
Redors avatar
Hur kan domstolarna många gånger gå på dessa företags sida när företag bestrider det dem blivit lurade till?.
Borde inte åklagare och domstolar lärt sig vid det här laget, med den mängd anmälningar att något inte står rätt till?. HUR kan företagaren ens förlora när bevisningen är bristfällig, att det inte finns några papper om avtal eller en korrekt inspelning av samtalet?!.
Citera
2015-10-16, 09:33
Medlem
Danielxbf32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redor
Hur kan domstolarna många gånger gå på dessa företags sida när företag bestrider det dem blivit lurade till?.
Borde inte åklagare och domstolar lärt sig vid det här laget, med den mängd anmälningar att något inte står rätt till?. HUR kan företagaren ens förlora när bevisningen är bristfällig, att det inte finns några papper om avtal eller en korrekt inspelning av samtalet?!.

För det första är ingen åklagare inblandad i civilrättsliga mål.

Rättvisan är blind heter det och i svensk rättsordning så ska domstolen enkom beakta och fritt pröva den bevisning som framläggs i målet. Det finns givetvis inget som hindrar att en part såsom bevisning framlägger att den andra parten har en mängd anmälningar mot sig och det är sedan upp till domstolen att bedöma bevisvärdet i detta. Däremot vore det olyckligt för rättssäkerheten att en part vore "svartlistad" av rättsordningen på förhand på grund av tidigare historik.
Citera
2015-10-16, 10:04
Medlem
http://unvis.it/www.aftonbladet.se/n...cle21583702.ab

22 personer berättar i dag i Aftonbladet att de har jobbat som telefonförsäljare på de omstridda bolagen Riksdelen och 118700 och vittnar om fula metoder och fusk.

– Det är bra att det här äntligen kommer ut, säger flera.

Kvinna, har jobbat i ett år

– Jag vet hur dom lurar både företag och anställda. Vi sålde luft.

– De betalar inte ut fulla löner.

Kvinna, slutade för några år sedan

– Jag kan bekräfta att informationen ni har fått fram om hur företaget fungerar är korrekt! Vi sa att vi ringde från Nummerupplysningen och att företagens information legat med hos oss sedan tidigare och att vi inte kunde kolla upp om de betalat till oss tidigare. Och ja, det stämmer även att när vi påstod att vi hade ett samarbete med "Svensk Trafikanalys" så använde vi oss av påhittade siffror om sökstatistiken var 0 eller generellt låg. Efter några veckors anställning ifrågasatte jag hur sann informationen var som vi förmedlade till kunderna och fick till svars att "det är så vi jobbar."

– Jag är väldigt missnöjd med min anställning och önskar att ingen ska behöva bli bedragen av dessa företag, varken kunder eller anställda.

Kvinna, har jobbat cirka två år

– Det var flera gånger som säljare lurade gamla. Man satt och kolla allabolag.se för att hitta den äldsta att lura.

– Johan Lind och en annan chef viftar båda med sina kort och dem är inte sena med att visa sina tillgångar med fin champagne. Men lönerna till sina anställda var bara lureri.

Kvinna, slutade för ett par år sedan

– Vi skulle ju dumförklara kunderna. Gärna säga Sveriges största nummerupplysning. Så kunden trodde det var 118118 vi ringde ifrån.

Om vi inte sålde som dom ville blev det massutskällning och vi fick höra att vi lika gärna kunde vända burgare på McDonalds.

– Skulle man vara sjuk krävde de intyg från första dagen.

Man, jobbade i chefsställning

– Riktiga skojare. Betalar ej ut löner. Ungdomar jobbar mot endast provision.

Man, slutade för några år sedan

– Jag började jobba där via ett företagsevent anordnat av arbetsförmedlingen.

– Det här ordnades trots att arbetsförmedlingen visste om deras arbetsmetoder och hur de behandlar anställda.
Citera
2015-10-16, 10:21
Medlem
Jeroms avatar
Det bästa vore att ogiltigförklara muntliga avtal totalt...visst blir det lite omständligare men säkrare.
Personligen så blev jag uppringd av en väldigt påstridig kille...jag märkte vart det skulle dra hän tidigt och upplös honom om att jag som ren rutin spelar in alla mina samtal.
Han ville avsluta ganska snabbt.

Hoppas dessa grabbar tar sig en runda runt Sture i kväll...dom är nog skit poppis.
Citera
2015-10-16, 12:52
Medlem
Citat:

Det finns många olika case och många olika produkter. Jag skulle inte som säljare för Felix rekommendera att Ica tar in Heinz istället. Men jag skulle utan tvekan hänvisa en kund som vill ha solceller till sin värmepump till en leverantör av det om inte min uppfyller kraven.

Det finns en övertro att en bra säljare är någon som lyckas övertala kunder. Det visar bara hur bra man är på att övertala
Citera
2015-10-16, 15:09
Medlem
Redors avatar
Johan Lind, lider säkerligen av mindervärdeskomplex och storhetsvansinne. Det han inte kan få ut genom sin lilla kuk får han ut genom ett patetiskt Stureplansliv. Tycker synd om sådana människor och jag förkastar dem. Är inte avundsjuk, jag lever ju hellre som en helt vanlig svensson och tjänar pengar genom ett riktigt arbete, än lever på pengar jag lurat till mig. Att alltid leva med det hängdes runt halsen att alla pengar är intjänade på ohederlig väg och på gränsen till kriminellt. Samt alltid vara rädd för att man åker dit och fälls för något. Måste ju vara ett jättekul liv.

Men så blir det tyvärr i vårt mesiga land.

En lagstiftning som behövs, är att:
1. Ogiligtförklara alla s.k muntliga avtal rörande tjänster eller produkter
2. Information om vilket företag man representerar måste vara korrekt och tydlig så att kund uppfattar det utan tveksamheter,
2. Alla avtal som sker över telefon måste bandas i sin helhet och sparas en rimlig tid som det kan ta innan varor skickas ut osv. Samt ett avtal måste skickas ut till konsumenten innan produkter eller tjänster påbörjas.
3. Ångerrätt gällande telefonförsäljning borde ökas till 30 dagar
3. Kan företag ej uppvisa bandat avtal så vinner motparten i fall av rättsliga åtgärder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in