Citat:
Ursprungligen postat av
TorrFlamingo
Säg mig, om ni har en så bra och trovärdig produkt, varför behöver ni säljare för att sälja den?
Säljare är till för att sälja skitprodukter, eftersom produkten är för värdelös för att locka till sig kunder så behöver den någon som ringer och prackar på dem produkten.
Nu går vi ju ganska OT.
Att producera varor eller tjänster är fint men att sälja dem är fult. Eller?
Säljyrket är världens äldsta yrke, det du skriver förvånar mig en hel del, du har NOLL koll. Men samtidigt kan jag förstå dig och andra då säljyrket blivit väldigt smutskastat av "säljare" som typen på Riksdelen och liknande bolag.
Säljarnas dåliga rykte tror jag beror på att många ofta mötts av påträngande, otydliga, oärliga, manipulerande, ickelyssnande säljare som stör mer än hjälper. Vi måste helt enkelt få bort avarter bland säljare och skapa en generell yrkesstolthet, det är nog därför säljare idag har många namn t ex Contract Manager, Account Manager, Account Executive, KAM, Kundansvarig osv osv...
Förtroende och tillit, det är grunden till goda och hållbara relationer. Men det är inget som man köper i en butik. Det är något man förtjänar genom att bevisa att man håller sina löften, är ärlig och är tydlig med vad man erbjuder och vilken nytta det kan ha för kunden.
Inget sälj - inga transaktioner - ingen tillväxt.
För att samhället och företag ska gå framåt behöver man köpa tjänster av varandra. Alla har olika behov och önskemål vilket en säljare ska analysera för att hjälpa sin kund på absolut bästa vis. Man utgår helt enkelt från kundens behov och hur man som säljare kan tillgodo se dessa.
Med uppsökande försäljning handlar det om att informera dig som kund att produkterna som säljaren har ens existerar och hur de kan hjälpa ditt företag att nå framåt.
En säljare är en utav företagets och samhällets viktigaste tjänst, vi driver samhället framåt.
Jag är en stolt säljare och jag är stolt över de produkter jag säljer och jag är stolt över att hjälpa mina kunder.