2008-09-18, 13:43
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1. Babianen hänvisar dig till citaten och länkarna på sidan tjugo i denna tråd: https://www.flashback.org/showthread.php?t=745083&page=20
Tackar, jag litar på ditt ord, och tar mig därför en titt senare istället för nu på direkten.
Citat:
2. I dagsläget är lagstiftningen sålunda utformad, att sexuella handlingar med en person under femton år automatisk klassas som våldtäkt mot barn (alternativt sexuellt utnyttjande) även om det skett med den minderåriges fulla samtycke. Däremot är det, enligt lagstiftaren, OK för en minderårig att ha sex med en relativt jämnårig person. Där anses man kunna samtycka. Detta är alltså i högsta grad en åldersfråga.
Okej, då uppstår ännu en relevant följdfråga för diskussionen: varför blir det klassat våldtäkt om en man på 30 år har sex med en tjej på 12 år, trots att det är en ömsesidig sexuell relation? Och ännu en följdfråga: är det inte att missbruka definitionen av våldtäkt, i sådana fall?

Våldtäkt relaterar jag personligen till en man som tar hårda fysiska tag om en kvinna och tvingar henne på ett aggressivt sätt att utföra sexuella tjänster åt våldtäktsmannen. Detta är mitt personliga kriterium för vad som utgör en våldtäkt, och jag tvivlar på att alla anmälda våldtäktsfall uppfyller min definition av vad som är våldtäkt.

Alltså menar jag att man inte borde missbruka termen "våldtäkt" när det egentligen handlar om sexuellt utnyttjande. För att jag menar, SERIÖST, vem fan på allvar anser att Debra Lafave är pedofil och skyldig till våldtäkt bara för att hon sexuellt utnyttjade en minderårig kille som var 14 år? Löjlig moralpanik!
Citat:
3. Babianen är självfallet ingen förespråkare för barnsex överhuvudtaget. Däremot menar Han att det största ansvaret, både praktiskt och moraliskt, för att förhindra detta ligger på flickan och hennes föräldrar. Männen drar endast nytta av den situation som flickan/föräldrarna har skapat. Därför är det också dessa som i undertecknads uppfattning är mest klandervärda.
Här håller jag med dig, föräldrarna har också ansvar i att uppfostra deras barn till att avvika ifrån att ha sex med män på 30 år. Jag menar dock att föräldrarna inte kan klandras i alla lägen, så fort en man på 30 år har sex med en flicka på 12 år. Det handlar mycket om olika omständigheter och fall till fall.
Senast redigerad av EliasAlucard 2008-09-18 kl. 13:54.
2008-09-18, 14:05
Medlem
Golonkas avatar
Alltså jag orkar inte med er längre.... Ni ger utlopp för en moral och etik som UTGER sig för att vara av ett högre märke än den rådande i Sverige, men kan i samma inlägg kräka ur er att de vuxna männen som knullar ett tolvårigt barn bara drar nytta av situationen och därför inte har någont större ansvar i att övergreppet begås. Flickan har sig själv att skylla? Föräldrarna har sig själv att skylla då de uppfostrat flickan själv..?

Tänker mina herrar med kuken och förutsätter att alla andra gör det också?

Jag brukar inte önska mina medmänniskor olycka, men i det här fallet hoppas jag att ni får egna barn, flickor, och att de råkar ut för motsvarande händelse! Tag då fram er jävla blattemoral och polera upp den, för fan!

Jag lämnar den här tråden nu och jag VÄMJES över hur vissa användare lånar ut sig till sådan här skit! Skämmes, tammefan!
2008-09-18, 14:17
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Alltså jag orkar inte med er längre.... Ni ger utlopp för en moral och etik som UTGER sig för att vara av ett högre märke än den rådande i Sverige, men kan i samma inlägg kräka ur er att de vuxna männen som knullar ett tolvårigt barn bara drar nytta av situationen och därför inte har någont större ansvar i att övergreppet begås. Flickan har sig själv att skylla? Föräldrarna har sig själv att skylla då de uppfostrat flickan själv..?

Jag brukar inte önska mina medmänniskor olycka, men i det här fallet hoppas jag att ni får egna barn, flickor, och att de råkar ut för motsvarande händelse! Tag då fram er jävla blattemoral och polera upp den, för fan!

Jag lämnar den här tråden nu och jag VÄMJES över hur vissa användare lånar ut sig till sådan här skit! Skämmes, tammefan!
Vad sägs om att du slutar bete dig som en osnuten skitunge och anstränger din hjärna till att försöka sätta dig in i resonemanget som vi diskuterar här?

Debattör Ezzelino kan göra detta till skillnad från dig:

https://www.flashback.org/showpost.php?p=12914527&postcount=261

Han är etnisk svensk, och jag ser dig inte anklaga honom för "blattemoral" när han instämmer i Babianens argument. Varför har du svårigheter att diskutera kontroversiella sexuellt relaterade brottsfall som en vanlig människa utan att försöka verka rosenrasande på ett internetforum? Varför måste du tjafsa om "blattar" hela tiden istället för att komma med genomtänkta argument?
Citat:
3. När det gäller berikarbarn som bränner, rånar och våldtar så reses ju krav från "realisternas" sida på högre straff, lägre straffbarhetsålder och kollektiv utvisning av släkten. Så märkligt att detta lyser med sin frånvaro i dessa fall. Du kanske vill förklara den bakomliggande logiken?
En bra poäng värd ett svar. Varför ser man inte "realist"-debattör Golonka gorma om kollektiv utvisning från USA av "pedofilen" Debra Lafave och hela hennes familj? Personligen tycker jag att Debra Lafave fick stå ut med alldeles för mycket skit av den judiskägda median (juden Matt Lauer intervjuade ju henne) för ett i grunden ganska harmlöst sexfall. Men det är en principsak att det inte skall vara någon dubbelmoral i sådana fall.
Senast redigerad av EliasAlucard 2008-09-18 kl. 15:09.
2008-09-18, 14:19
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:

Chilla lite, din jävla hysteriker. Jag tänker inte med kuken och bagatelliserar inte armeniernas ansvar - talar flickorna i det aktuella fallet sanning ska armenierna ha det strängaste straff nuvarande lagstiftning medger. Men tolv-och fjortonåriga svenska flickor (inte sexton-eller artonåriga heller, för den delen) ska inte vara ute och drälla och söka upp invandrare för att suga av dem för ett par alkoläsk, en ask cigarretter och en familjepizza eller vad fan de nu finner så oemotståndligt. Detta lands vuxna, och inte minst de patriotiskt sinnade, måste förutsätta att flickorna och deras dagars upphov och den drägghedonistiska skitmentalitet som råder i samhället är djupt medskyldigt till sådana äckliga incidenter.
2008-09-18, 14:55
Medlem
Citat:
OK. Och din poäng är?
Att du använder ett löjligt debattekniskt knep, tillskriver mig ett påstående jag aldri sagt och sedan sågar det. Meningslöst, löjligt och oanvändbart. Sluta med det.

Citat:
Självfallet bjöd de ut sig. Har du ens läst domarna?
Ja. Citera gärna exakt vad du tolkar som att de "bjöd ut sig".

Citat:
Att det är OK framgår av de förarbeten som citeras i just de aktuella domarna.
Förarbete är inte lika med dom. Det kan du knappast ta som intäkt.
Citat:
Att det är uppmuntrat framgår främst av den offentliga debatten i frågan och det faktum att inget görs för att motverka fenomnet.
Länka gärna till nåt inlägg i den "offentliga debatten" som underbygger ditt påstående. Från nån mentalt frisk människa då, och inte nån pedofil lobbyorganisation.
Citat:
Många svenskar anser också, enligt min erfarenhet, att barn ska få prova sig fram på det sexuella området tillsammans med jämnåriga.
Jag tror nog att de flesta svenskar tycker att ungdomar ska göra det... Frågar du vilken svensk som helst så svarar 99,99% att barn inte ska hålla på med sex överhuvudtaget. Däremot kan man diskutera vem som är barn och inte.

Citat:
Visst är det så. Men likväl finns i detta en inkonsekvens som tom. har fått HD att tänja på gränserna, i det att man faktiskt har tagit hänsyn till flickans samtycke i de fall då hon närmat sig femton år.

Fråga: Är det OK, enligt dig, att en vuxen man har sex med en flicka som är strax över femton? Då anses hon ju kunna samtycka.
Jag inser givetvis vad du är ute och far efter, nämligen att nån som strax ska fylla 15 kan vara såväl mentalt som fysiskt mycket mer utvecklad än nån som fyllt 16. Så är den fysiska verkligheten - men land skall med lag byggas och jag anser att åldersgränsen ska gälla som rättesnöre, allt annat blir ohållbart juridiskt eftersom det blir svårt för så väl privatpersoner som domstolen att tolka vad som är lagligt eller inte. Ska lagen tillämpas i praktiken måste man ha en stelbent regel som är lätt att hålla sig till. Det går att jämföra med hastighetsgränser - det kan säkert vara OK att köra i 130 en dag utan trafik och bra väglag, men likafullt ska du ju ha böter om du blir påkommen. Finns många andra sådana jämförelser att göra.

Citat:
1. Svensk lagstifting anser dock att det är OK att flickorna har sex med jämnåriga pojkar.
Tja, allt som är kulturellt fel är inte straffbart. De flesta svenskar är nog negativa till det om vi talar om 12-åringar. Hade man följt lagen så hade det varit OK för en 14-åring att sätta på en 2-åring och det är nog de flesta överens om att det inte är OK även om det formellt är lagligt. Jag diskuterade i huvudsak ur ett kulturellt/etiskt perspektiv, inte ur ett juridiskt.

Citat:
2. Hade inte flickan agerat olämpligt så hade Peddot aldrig kunnat ha sex med henne. Ur ett lagstiftningsperspektiv vill man ju förhindra att vuxna män har sex med minderåriga flickor. Tycker du att detta verkar fungera i dagsläget?
Jag tycker att det verkar funka rätt bra eftersom ed får straff. Ditt argument förutsätter också att offer och gärningsman i någon mån står på samma utvecklingsnivå mentalt, men en 12-åring ska inte behöva skyllas för att ha "agerat olämpligt" i sådana sammanhang. Det kan finnas tillfällen då 12-åringar har svårt att överskåda konsekvenserna av sitt handlande. Det är därför 12-åringar varken är myndiga eller straffmyndiga. Att du argumenterar utan att ha insett sådana grundläggande förutsättningar gör dig ingen heder.

Citat:
3. Flickan har idagsläget frikort att bete sig hursomhelst eftersom inget ansvar åläggs henne. Tror du inte att någon form av straff/omhändertagande riktat även mot flickan/hennes föräldrar skulle vara effektivare i att stävja fenomenet?
Nä, ingen har frikort att bete sig hur som helst. Skulle hon eller nån annan 12-åring begå ett brott skulle vederbörande överlämnas till sociala myndigheter. Efter våldtäkten är det säkert så att flickan behöver tas om hand eftersom hon utsatts för en väldtäkt men det var kanske inte det du menade?
2008-09-18, 15:39
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Tackar, jag litar på ditt ord, och tar mig därför en titt senare istället för nu på direkten.

Anytime.

Citat:
Okej, då uppstår ännu en relevant följdfråga för diskussionen: varför blir det våldtäkt om en man på 30 år har sex med en tjej på 12 år, trots att det är en ömsesidig sexuell relation? Och ännu en följdfråga: är det inte att missbruka definitionen av våldtäkt, i sådana fall?

Våldtäkt relaterar jag personligen till en man som tar hårda fysiska tag om en kvinna och tvingar henne på ett aggressivt sätt att utföra sexuella tjänster åt våldtäktsmannen. Detta är mitt personliga kriterium för vad som utgör en våldtäkt, och jag tvivlar på att alla anmälda våldtäktsfall uppfyller min definition av vad som är våldtäkt.

Alltså menar jag att man inte borde missbruka termen "våldtäkt" när det egentligen handlar om sexuellt utnyttjande. För att jag menar, SERIÖST, vem fan på allvar anser att Debra Lafave är pedofil och skyldig till våldtäkt bara för att hon sexuellt utnyttjade en minderårig kille som var 14 år? Löjlig moralpanik!

1. Exakt hur man har resonerat framgår av de propositioner som det hänvisas till i domarna. I korthet kan man säga att en person under femton år inte anses kunna samtycka till sex med en äldre man. Däremot kan personen samtycka till sex med en jämnårig.

En person som just fyllt femton kan dock samtycka till sex med en trettioåring, något som en person på fjorton år och elva månader inte anses kunna göra.

2. Självfallet är detta ett missbruk av termen "våldtäkt". Och här kommer vi till det viktiga i diskussionen. Det är nämligen inte särskilt intressant hur man ordnar saken lagstiftningsmässigt, men vilken ideologi som man ger uttryck för. Och detta har vi berört tidigare i tråden. Nämligen att många grupper inte anses kunna vara ansvariga för sina egna handlingar. Istället krävs "informationskampanjer" och "stödjande insatser" och annat trams. I grunden handlar det, enligt Babianens mening, om ett feminiserat samhällsklimat där kärringgnäll blir viktigare än verkligheten.

Om Svensson tror att det lurar våldtäktsmän och pedofiler i varje buske (låt oss vara ärliga: Så många Peddon och sexbrottslingar finns det inte!) så behöver man inte själv ta något ansvar för ordningen på sexualitetens - och därmed reproduktionens - område. På något bisart sätt verkar det motivera att folk ska knulla runt ännu mer. Det är ju "attityderna" som det är fel på och inte själva beteendet.

Därför ska man låta Lilla Stina springa runt packad på stan, för om något händer så är det ju samhället och gärningsmannen som bär det fulla ansvaret. Att säga till Lilla Stina att en ordentlig flicka inte (likt Gudrun Schyman...) uppträder offentligt berusad - och definitivt inte ger sig i lag med främmande män i mörka parker - betraktas som ytterst förtryckande. Kan likställas med talibaner som tvingar folk att bära burqa, faktiskt.

Citat:
Här håller jag med dig, föräldrarna har också ansvar i att uppfostra deras barn till att avvika ifrån att ha ha sex med män på 30 år. Jag menar dock att föräldrarna inte kan klandras i alla lägen, så fort en man på 30 år har sex med en flicka på 12 år. Det handlar mycket om olika omständigheter och fall till fall.

Visst är det så. Men kolla för all del även in detta från boken om Alexandramannen:

Citat:
Men boken börjar med medelklassflickan M, som är 12 år och tidigt utvecklad för sin ålder. Folk trodde oftast att hon var 16 år på den tiden, säger hon i början av boken.

M är vacker. I årskurs fem var hon den populäraste tjejen bland killarna i klassen - men av tjejerna blev hon hårt ansatt för sitt slampiga klädval och sexuellt utagerande beteende. Hon träffade “Alexandra” på en mötesplats på nätet och övertalades senare via MSN att göra en nakenfilm framför webbkameran hemma i flickrummet. Den ska, enligt samma Alexandra, säljas till porrkunder i USA så M behöver inte oroa sig för att någon där hemma ska se filmen.
Citat:
Efter att Alexandra ihärdigt tjatat på M går hon med på att träffa Alex. Hon vill inte lova att hon ställer upp på sex men menar att vi “får se vad som händer”. Hon träffar Alex som hon upplever som snäll. Han ger henne pengar och presenter och hon har sex med honom mot betalning. Och så ska det hålla på. Trots att M lever i en medelklassfamilj och får pengar till vad hon behöver från pappa och mamma, fortsätter hon att träffa Alex hela tiden fram till gripandet.
Citat:
M flyr till Alex och de träffas i största hemlighet. Hon spelar in fler filmer, trots sin medvetenhet om risken för att de läcker ut. Hon får betalt i form av kontantkort till mobilen.
Citat:
Den avslappnade attityden till sex, i alla fall inledningsvis, är ett genomgående drag i deras historier. Flickan E berättar om när hon och hennes kompis för första gången satt på bussen och skulle träffa Alex:

- Det var så kluvet, vi var jätterädda och tänkte att vi är helt sjuka i huvudet, men samtidigt lockade pengarna otroligt mycket. Vi skrattade mest och sa att nu ska vi bli horor. Då gick vi i åttan.
Källa

Jag vet inte, jag. Tycker du att just dessa flickor är offer? Detta är Sverige. Här behöver ingen hora för att få mat för dagen. Frågan är dock hur man är uppfostrad om man i den åldern tycker att det verkar "spännande" att hora ut sig?

BONUS:
Citat:
"Jag såg för första gången i mitt liv någon sitta på en parkbänk och hångla med en tjej. Jag tänkte: "var har jag hamnat någonstans?" Jag fick illusionen att här i Sverige är det bara att gå runt och pippa var man vill. Här verkade inte finnas några som helst tabun."

(Atheer Al Suhairy om mötet med det svenska samhället)
Citat:
"Jag trodde det skulle vara som i Pretty Woman"

(Tjej om varför hon träffat och mot betalning haft sex med Atheer Al Suhairy)
Källa

Citat:
J, som var sjutton år när “Alexandra” raggade upp henne på nätet och tjatade sig till sex mot betalning, sammanfattar sitt öde så här:

Det finns de som säger att det jag varit med om har hur många tjejer som helst varit med om. Att det inte är något speciellt. De kan inte sätta sig in i hur det är för mig som person, hur det känns inombords för mig. Och jag förstår att det kan vara svårt för andra att förstå. Jag åkte självmant ner till Malmö, jag har gjort allt på egen vilja, jag hade kunnat säga nej, men jag var så dum och manipulerad att jag gjorde det ändå. Jag hade kunnat välja bort det, men det gjorde jag inte. Jag lägger mycket skuld på mig själv. Det gör ont inombords när jag tänker på det som hände under de där juldagarna. Jag skäms så oändligt mycket. Jag känner mig mindre värd.
Källa

Det är så synd, så synd om henne!
Senast redigerad av Babianen 2008-09-18 kl. 15:45.
2008-09-18, 15:59
Medlem
Citat:
Därför ska man låta Lilla Stina springa runt packad på stan, för om något händer så är det ju samhället och gärningsmannen som bär det fulla ansvaret. Att säga till Lilla Stina att en ordentlig flicka inte (likt Gudrun Schyman...) uppträder offentligt berusad - och definitivt inte ger sig i lag med främmande män i mörka parker - betraktas som ytterst förtryckande. Kan likställas med talibaner som tvingar folk att bära burqa, faktiskt.

För det första: Länka till en enda artikel som stöder dina påståenden om den rådande moralen.

För det andra spelar du på ett motsatsförhållande som inte finns.

Det finns inget motsatsförhållande mot att ge barn en "god uppfostran" och att ha ett samhällsklimat där man inte blir våldtagen bara för att tillfälle ges.

Din argumentation är som vanligt krystad och konstruerad.
2008-09-18, 16:16
Medlem
Babianens avatar
Citat:

Felet ligger inte i samma utsträckning hos en man som endast tog emot det som erbjöds. Det fenomenet är inte direkt okänt. Men på vilket sätt är det synd om flickorna för att de själva valde att hora ut sig? Ett svenskt ordstäv brukar lyda: Är huvudet dumt får kroppen lida. Och det tycker Babianen passar bra i sammanhanget.

Den som bara sköter sitt blir nämligen inte våldtagen. Så var det tom. i fallet med somalierna i Göteborg. Vilken normalt funtad människa går in i en park tillsammans med fyra okända somalier mitt i natten? Jag som man skulle inte göra något sådant. Vi kan klaga på gärningsmännen tills tungan blir blå. Men faktum är att inte skulle bli några dylika våldtäkter alls om folk bara använde sitt sunda förnuft. Och det kan inte vara samhällets fel att folk som leker på motorvägen blir påkörda. Vad ska Babianen göra åt att någon tjej åker till Malmö för att knulla Suhairy? Eller ärr det kanske fel av honom att ta lite teen-pussy när det erbjuds till priset av ett kontantkort?

Faktum kvarstår: Slampar man sig inte med främmande män så blir man heller inte våldtagen. Så svårt är det att slippa undan. Och ändå ökar våldtäktsanmälningarna med okända gärningsmän! VAD kan det bero på?
2008-09-18, 16:21
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bredställ
För det första: Länka till en enda artikel som stöder dina påståenden om den rådande moralen.

För det andra spelar du på ett motsatsförhållande som inte finns.

Det finns inget motsatsförhållande mot att ge barn en "god uppfostran" och att ha ett samhällsklimat där man inte blir våldtagen bara för att tillfälle ges.

Din argumentation är som vanligt krystad och konstruerad.

Håll till godo:

"Hjälp, min dotter spårar ur - röker, dricker och har sex"

Citat:
Nu på senare tid har hennes beteende börjat spåra ur total. Hon tjuvröker, dricker och har sex en aning lättvindigt. Detta om sex har hon själv berättat samt försäkrat att hon har kondom och p-piller.

I går hade hon kommit hem till sin pappa kl 18 på kvällen full på vodka som hon suttit och druckit i ett centrum! Mitt på dagen, en skoldag, inte på ett disco en lördag kväll!
Citat:
Att din dotter har sex tycker jag inte man kan ha så mycket åsikter om och heller inte att hon har det utan att ha en fast partner. Det viktiga i den frågan är att hon tar hand om sig och inte gör saker som hon egentligen inte vill. Hon verkar vara klok nog att förstå att hon ska skydda sig men hon dricker också alkohol och när man är berusad är omdömet inte detsamma som när man är nykter.

Ett samhälle formas av sina invånare, bäste bredställ. Om folk inte var lössläppta och omoraliska så skulle det heller inte förekomma särskilt många våldtäkter.
2008-09-18, 16:33
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Anytime.
You bet your ass!
Citat:
1. Exakt hur man har resonerat framgår av de propositioner som det hänvisas till i domarna. I korthet kan man säga att en person under femton år inte anses kunna samtycka till sex med en äldre man. Däremot kan personen samtycka till sex med en jämnårig.
Lagen har blivit mycket intelligensförnedrande. Men det är så det fungerar enligt lagen nuförtiden.
Citat:
En person som just fyllt femton kan dock samtycka till sex med en trettioåring, något som en person på fjorton år och elva månader inte anses kunna göra.
Som sagt, intelligensförnedrande var det. Som om det vore en djup åldersskillnad på en månad.
Citat:
2. Självfallet är detta ett missbruk av termen "våldtäkt".
I allra högsta grad.
Citat:
Och här kommer vi till det viktiga i diskussionen.
Spänningen ökar
Citat:
Det är nämligen inte särskilt intressant hur man ordnar saken lagstiftningsmässigt, men vilken ideologi som man ger uttryck för. Och detta har vi berört tidigare i tråden. Nämligen att många grupper inte anses kunna vara ansvariga för sina egna handlingar. Istället krävs "informationskampanjer" och "stödjande insatser" och annat trams. I grunden handlar det, enligt Babianens mening, om ett feminiserat samhällsklimat där kärringgnäll blir viktigare än verkligheten.
Jag är beredd att hålla med dig här. Det är samma sketna feministiska kärringgnäll som menar att en flicka på 12 år alltid blir våldtagen om hon har sex med en vuxen man (även om det är helt harmlöst och ömsesidigt sex), men om en vuxen kvinna har sex med en pojke på 12 år, då är det inte våldtäkt.

Jag tycker att hela den biten är löjlig och att det råder 'våldtäktshysteri' över sexfall som egentligen inte är våldtäkter. Våldtäkt är som när den där svenska kvinnan blev misshandlad i Göteborg av fyra somalier och slagen blodig och sönderknullad. DET är våldtäkt. Och sådana fall måste hämnas genom lagen med ett mycket grymt forntida straff, som sagt var. Att däremot kalla ett relativt harmlöst sexfall för våldtäkt ENBART för att åldern är låg, trots att flickorna är med på det, ja, det är missbruk av termen våldtäkt, och jag tror att det har att göra med att vi människor är överbeskyddande mot våra barn, och att man missar lite poängen i att tonåringar inte är så otroligt oskuldsfulla som de verkar.
Citat:
Om Svensson tror att det lurar våldtäktsmän och pedofiler i varje buske (låt oss vara ärliga: Så många Peddon och sexbrottslingar finns det inte!) så behöver man inte själv ta något ansvar för ordningen på sexualitetens - och därmed reproduktionens - område. På något bisart sätt verkar det motivera att folk ska knulla runt ännu mer. Det är ju "attityderna" som det är fel på och inte själva beteendet.
En bra poäng. Precis som du säger kryllar det inte av pedofiler och våldtäktsmän och jag tror att det finns en viss vilja ifrån samhället att skapa dem, genom bland annat att med ålderskillnader tolka om sexuellt utnyttjande till våldtäkt.
Citat:
Bra skrivet. Även tjejerna har ett ansvar att inte berusa sig alltför hårt och ligga med killar på fyllan utan att minnas. Och ja, burqa liknelsen är inte helt fel, eftersom det som du säger betraktas som "förtryck" att uppmuntra lite sund kyskhet bland tjejer. Så fungerar hedonismen.
Citat:
Visst är det så. Men kolla för all del även in detta från boken om Alexandramannen:

Källa

Jag vet inte, jag. Tycker du att just dessa flickor är offer? Detta är Sverige. Här behöver ingen hora för att få mat för dagen. Frågan är dock hur man är uppfostrad om man i den åldern tycker att det verkar "spännande" att hora ut sig?

BONUS: Källa

Källa

Det är så synd, så synd om henne!
Några offer är de sannerligen inte. Precis som du sa tidigare i tråden så rör det sig om kalkylerande slampor.
Citat:
Ett samhälle formas av sina invånare, bäste bredställ. Om folk inte var lössläppta och omoraliska så skulle det heller inte förekomma särskilt många våldtäkter.
Värt att påpeka, "våldtäkter". De riktiga våldtäkter av grov natur som förekommer i Sverige, är nog inte särskilt många och tillhör ovanligheterna. Men det innebär givetvis inte att man skall vara slapphänt mot riktiga våldtäkter; våldtäktsmän borde få kuken avskjuten som straff (oavsett om våldtäktsmännen är armenier, somalier, svenskar, assyrier, rumäner, albaner, judar, norrmän, araber, turkar eller vad fan som helst). Men för den sakens skull skall man inte heller överdriva och kalla sexuellt utnyttjande för "våldtäkt". Det råder en viss inflation i hela våldtäktsbegreppet när man håller på så där.
Senast redigerad av EliasAlucard 2008-09-18 kl. 16:51.
2008-09-18, 16:50
Medlem
Aakes avatar
Bör inte den här tråden flyttas till pedofilforumet, Ärade mods?
2008-09-18, 17:05
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ja. Citera gärna exakt vad du tolkar som att de "bjöd ut sig".

Om du har läst domarna kan du omöjligen har missat att man gång på gång tar upp flickornas frivillighet.

Bjuder på ett par citat. Källa finns på sidan tjugo (20) i denna tråd:

Citat:
Hovrätten finner således inte annat styrkt än att målsäganden frivilligt inlåtit sig på samlag med P.N. och att denne avbrutit samlaget när målsäganden förklarade att hon inte längre ville.

Citat:
Att E skulle ha använt sig av våld eller hot för att tilltvinga sig samlag har inte ens påståtts i målet. Målsägandens agerande att återuppta kontakten med E efter det första samlaget och sedan träffa honom igen talar tvärtom för att samlagen ägt rum frivilligt.

Citat:
K.C. har kommit i kontakt med samtliga målsägande på internetsajten Snyggast.se, på vilken var och en av målsägandena lagt ut bilder på sig själv och personliga uppgifter om bl.a. ålder. Han och målsägandena har därefter chattat med varandra bl.a. också på sajten msn.se. Efter en tids chattande på detta sätt har målsägandena fattat tycke för K.C. i den meningen att de tyckte att han var omtänksam och snäll. Han har stämt möte med dem en i taget och var och en av målsägandena har på hans inbjudan besökt honom i hans bostad.
Citat:
I målet B 3998-05 var målsäganden 13 år och 10 månader och den tilltalade 25 år. De hade haft en ömsesidig relation och det sexuella umgänget planerades av dem tillsammans.

Citat:
L-O.F. har på webbsidan Lunarstorm, som vänder sig till ungdomar, fått kontakt med flickor. Han presenterade sig i ett kortare e-postmeddelande och frågade om mottagaren var intresserad av att medverka i foto- och filmarbete av erotisk och pornografisk karaktär.
Citat:
De medverkade i huvudsak för att få pengar men tyckte även att det var spännande. C gjorde det enbart för pengarnas skull.
Citat:
De har inte mått dåligt av sin medverkan och ångrar inte heller att de deltog. A kände sig vid något inspelningstillfälle ganska berusad av vin. Ingen av flickorna känner att de blev utnyttjade av L-O.F. eller att han påverkade dem eller övertalade dem att medverka i något som de inte ville.

Tror du att männen ifråga ens hade kontaktat flickorna om dessa varit engagerade i den lokala kyrkokören, istället för att ägna sig åt posering på internet?

Citat:
Förarbete är inte lika med dom. Det kan du knappast ta som intäkt. Länka gärna till nåt inlägg i den "offentliga debatten" som underbygger ditt påstående. Från nån mentalt frisk människa då, och inte nån pedofil lobbyorganisation.Jag tror nog att de flesta svenskar tycker att ungdomar ska göra det... Frågar du vilken svensk som helst så svarar 99,99% att barn inte ska hålla på med sex överhuvudtaget. Däremot kan man diskutera vem som är barn och inte.

Förarbetena visar oss hur lagstiftaren har resonerat i skrivandet av lagtexten samt ger oss vägledning för hur denna ska tolkas. Det om något är ett uttryck för samhällets "officiella" syn på saker och ting.

Men för all del:

Inte heller svenska flickor får ha fri sex

Citat:
Även sedan sexualundervisningen blivit obligatorisk skilde sig pojkars och flickors sexualundervisning från varandra. Det fanns en uppdelning i mäns farliga sexualitet och kvinnors nästintill obefintliga dito. Både unga flickor och unga pojkar fick visserligen lära sig om ägg och spermier, men flickorna fick också veta att sex ledde till problem. Självkontroll och disciplin betonades emellertid för såväl flickor som pojkar, och i linje med detta rekommenderades sexuell avhållsamhet. Sexualiteten skulle i första hand tämjas och behärskas.
Under 60-talet förändrades dock synen på sexualundervisningen. Kritikerna menade att i stället för att fokusera på den rent biologiska fortplantningen, på hur barn blev till, borde skolan lära unga människor om allt som hade med sex och samlevnad att göra. Sex, romantik, kärlek, preventivmedel, könsroller, homosexualitet och till och med porr borde diskuteras. Och 1977 fanns det en ny
lärarhandledning att utgå ifrån. Unga skulle inte längre avhålla sig från sex - skolan understödde till och med ungdomars sexualitet genom att betona glädjen och föra en dialog om den sexuella lusten
.
Citat:
Idealiskt sett ska gymnasieskolans undervisning - precis som för nästan hundra år sedan - utmana och ifrågasätta de fördomar som eleverna tros bära på. Men det är naturligtvis inte samma fördomar som förr. Jämställdhet mellan könen förordas och i en öppen anda ska även homosexualitet och andra avvikelser mot den heterosexuella normen diskuteras. Ungdomarna i de klasser som Bäckman följt ställs således inför frågor om jämställdhet,
homosexualitet och sexualvanor. Fortplantning och barnalstring avhandlas i princip inte alls, vilket inte är så konstigt med tanke på att det handlar om gymnasieelever, som förväntas ha lärt sig sådant långt tidigare. I stället ligger fokus på sex: hur ofta, hur mycket och med vem eller vilka, vad är normalt, vad är det inte?
Citat:
Av föreställningen att killarnas lust är mer utlevande och mindre komplicerad drar man i stället med hjälp av sin lärarinna slutsatsen att tjejerna borde lära sig av killarna. Också tjejer borde ha sex bara för att det är skönt, också de borde tillåtas att ha one-night-stands utan att stämplas som alltför villiga eller horor. Sex bör helt enkelt i högre grad frikopplas från kärlek.
Citat:
I linje med detta skulle man kunna tänka sig att de flickor som av olika anledningar dras med rykten om att vara lössläppta hyllades av lärarinnan. De borde ses som frigjorda och progressiva eller moderna förebilder för yngre tjejer

Jailbait in the making...

Citat:
Jag inser givetvis vad du är ute och far efter, nämligen att nån som strax ska fylla 15 kan vara såväl mentalt som fysiskt mycket mer utvecklad än nån som fyllt 16. Så är den fysiska verkligheten - men land skall med lag byggas och jag anser att åldersgränsen ska gälla som rättesnöre, allt annat blir ohållbart juridiskt eftersom det blir svårt för så väl privatpersoner som domstolen att tolka vad som är lagligt eller inte. Ska lagen tillämpas i praktiken måste man ha en stelbent regel som är lätt att hålla sig till. Det går att jämföra med hastighetsgränser - det kan säkert vara OK att köra i 130 en dag utan trafik och bra väglag, men likafullt ska du ju ha böter om du blir påkommen. Finns många andra sådana jämförelser att göra.

Ja, detta kan vi diskutera i evigheter. Men det är liksom inte poängen. Man måste se det i ett större sammanhang av ideologiskt betingad sexualpolitik. Och den ideologin säger att fri sex, alla med alla, är något som ska bejakas. Och då är det inte konstigt att det ofta slutar illa.

Citat:
Tja, allt som är kulturellt fel är inte straffbart. De flesta svenskar är nog negativa till det om vi talar om 12-åringar. Hade man följt lagen så hade det varit OK för en 14-åring att sätta på en 2-åring och det är nog de flesta överens om att det inte är OK även om det formellt är lagligt. Jag diskuterade i huvudsak ur ett kulturellt/etiskt perspektiv, inte ur ett juridiskt.

OK.

Citat:
Jag tycker att det verkar funka rätt bra eftersom ed får straff. Ditt argument förutsätter också att offer och gärningsman i någon mån står på samma utvecklingsnivå mentalt, men en 12-åring ska inte behöva skyllas för att ha "agerat olämpligt" i sådana sammanhang. Det kan finnas tillfällen då 12-åringar har svårt att överskåda konsekvenserna av sitt handlande. Det är därför 12-åringar varken är myndiga eller straffmyndiga. Att du argumenterar utan att ha insett sådana grundläggande förutsättningar gör dig ingen heder.

Om det nu är så bra, varför klagas det då på alla våldtäkter? Ni borde ju vara glada på detta tecken för att tjejerna bejakar sin sexualitet och tar för sig på samma vilkor som männen. Man bryter tabun och gamla sunkiga moralföreställningar och låter lusten och glädjen stå i centrum för dennna härliga utveckling. Eller nåt.

Fatta: Om folk som slampade sig fick stryk skulle antalet sexbrott minska radikalt. Ändå försvara ni indirekt flickornas beteende genom att lägga ansvaret på männen. Varför det?

Citat:
Nä, ingen har frikort att bete sig hur som helst. Skulle hon eller nån annan 12-åring begå ett brott skulle vederbörande överlämnas till sociala myndigheter. Efter våldtäkten är det säkert så att flickan behöver tas om hand eftersom hon utsatts för en väldtäkt men det var kanske inte det du menade?

Jag syftade helt enkelt på att unga flickor med den här typen av beteende borde omhändertas innan de skadade sig själva eller andra. Deras föräldrar borde pryglas. Då skulle ni slippa våldtäkterna. Och det vore väl bra?
Senast redigerad av Babianen 2008-09-18 kl. 17:09.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in