Citat:
Ursprungligen postat av Dynamo
Tja, det är givetvis enklast att avfärda personer med en annan uppfattning som idioter.
Det är skillnad på att ha en välgrundad uppfattning och att ha lärt sig att "tycka rätt" från Aftonbladet.
Citat:
Om nu antalet oskyldigt dömda män är så stort, så borde saken rimligtvis ha fått betydligt större uppmärksamhet. Hur många felaktigt dömda pedofiler avser Babianen?
Förövrigt existerar inget rättsväsende som är helt perfekt, varken i Sverige eller i något annat land. Att folk ibland döms på felaktiga grunder är baksidan av rättsväsendet, det kan jag hålla med om.
Anledningen till att detta inte uppmärksammas är att det inte är politiskt korrekt. Prova exempelvis att offentligt säga att kvinnor ofta ljuger om våldtäkter. Det har jag själv gjort. Och eftersom jag är blatte så kommer jag undan med det. En svensk skulle däremot, särskilt om han var en någorlunda offentlig person, kunna räkna med återverkningar på livstid.
Du kan ju kika på vad som hände när JK utredde saken. Det blev liv i myrstacken! Folk inom rättsväsendet och politiken konspirerade för att få bort honom. Det finns bland vissa makthavare ett gemensamt intresse av att underminera rättssäkerheten och tysta all kritik mot detta. Häxjakterna fyller nämligen en viktig politisk och ideologisk funktion. Tro inte på Babianen, utan läs själv!
Göran Lambertz – JK med rätt att provocera
Citat:
Justitiekansler Göran Lambertz anklagelse att domstolar dömer oskyldiga har fått svenska folket att skriva brev som aldrig förr. I fjor fick JK in tre gånger fler klagomål mot myndigheter och domstolar än tidigare.
Citat:
Strax före jul kulminerade en lång rättspolitisk träta. Flera av landets högsta domare och jurister krävde justitiekanslern Göran Lambertz avgång.
Striden började redan 2004. Då gick JK första gången ut offentligt och talade om att han var övertygad om att det sitter oskyldigt dömda i svenska fängelser.
I januari 2006 anklagade Lambertz poliser för att vittna falskt för att skydda sig själva och sina kolleger.
I maj presenterade JK rapporten ”Oskyldigt dömda”, där professorn Hans-Gunnar Axberger gått igenom elva fall där personer som dömts för grova brott i efterhand friats – ofta efter lång tid i fängelse.
Och så i december överlämnade Lambertz sina förslag till justitieminister Beatrice Ask (m): Riksåklagaren (RÅ), som motarbetat dömda som vill få resning, ska inte ha avgörande inflytande över fallen – de ska istället avgöras av en nyinrättad nämnd.
Citat:
En viktig del i Lambertz kritik gäller sexualbrottsmål. Där har rättsväsendets iver att fälla påstådda våldtäktsmän lett till att man inte granskar målsäganden utsagor tillräckligt. Åtalade fälls, trots att det inte är ”ställt utom allt rimligt tvivel” att de är skyldiga. Bo Larsson från Höganäs fick resning och friades från sexuella övergrepp mot sin dotter först efter flera år i fängelse, också det sedan en journalist granskat fallet.
Göran Lambertz tror att en del av dem som gått till storms mot honom har ”egna aktier” i debatten och ”skyddar sina revir”.
– Någon är starkt engagerad mot sexualbrott mot barn. De tycker att arbetet försvåras av att jag nu påpekar att det blir fel i domstolarna ibland. Den sortens aktier finns det här och där, säger han, utan att vilja peka på något namn.
"Bodström ville stoppa min kritik"
Citat:
Förra justitieministern Thomas Bodströmförsökte med påtryckningar få justitiekansler Göran Lambertz att sluta kritisera rättsväsendet. Det hävdar Lambertz i sitt Sommarprogram i Sveriges Radio i dag. Bodström tillbakavisar anklagelsen.
Det handlar här inte bara om att folk döms på felaktiga grunder. Det handlar om en ideologisk förskjutning mot att se fällande domar som ett självändamål. Genom detta formas också en annan ideologi på sexualitetens område.
Citat:
Jag har inga som helst problem med att se logiken i detta. Eller menar Babianen att pedofiler diskrimineras av nuvarande lagstiftning?
Det finns ju ingen logik. Har det skett frivilligt och ingen har tagit skada så är det inte logiskt att kasta folk i fängelse.
Citat:
Nej, vi är inte överens.
Men förklara då för mig varför en flicka
tar skada av att ha sex med en äldre man, medan
samma sex med en jämnårig inte är skadligt?
Citat:
Och vem skall då avgöra den minderåriga individens mognad?
Det får ske från fall till fall. Jag förespråkar inte att man ska släppa in Pervot på Lekplatsen. Endast att man i de fall som finns, som kommer upp till prövning måste tillämpa
sunt förnuft.
Citat:
Återigen, vem skall avgöra om tolvåringen är mogen, inte skadas osv. ?
Kanske är det så enkelt att lagstiftningen är till för att skydda dom minderåriga, även om Babianen verkar ha en annan uppfattning.
Det löser sig av sig självt. Vi behöver nämligen endast bry oss om de fall där ett förhållande eller en sexuell relation faktiskt inleds. Dessa fall är få och det är enkelt att avgöra om det sker frivilligt och utan skada för flickan. Därmed inte sagt att sådana förhållanden måste tillåtas fortgå, det måste vara upp till flickans föräldrar. Jag menar endast att man inte ska kasta mannen i fängelse om han inte har skadat flickan. Förstår du?
Lagstiftningen skyddar ju inte de minderåriga. Den orsakar snarare skada genom att man utgår ifrån att flickorna lider skada av ett sådant förhållande. Det handlar om moralpanik för Svenssonfolket och ren profit för de som jobbar i Peddo/Våldtäkts - industrin. Vi snackar om en hel armé av psykologer, kuratorer, socionomer, advokater och politiker som måste tjäna sitt levebröd.