2008-09-15, 17:01
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av opper
nej men att skylla på att detta är ett brott som endast en invandrare kan begå är helt sanslöst. Alltså invandrare är inte perfekta snarare långt ifrån det men vi andra är inte bättre själva. Ok till alla som menar att endast invandrare begår sådana brott så måste jag tyvärr dra upp exemplet med Anders Eklund, hans brott var väl inte berättigat för att han var svensk. Nej, tvärtom så var han lika hatad för sitt brott som alla andra men om en invandrare begår ett liknande brott så måste folk påpeka att han är invandrare. Detta gör att andra invandrare, invandrare som vill göra gott för sig och arbeta och bli någonting inte får chansen till det eftersom de hela tiden döms. Snälla sluta döma personer efter deras kulturella bakgrund utan se mer på hur personen är som person och döm honom eller henne efter det.

Varför mörka gärningsmannens etnicitet, det var definitivt inget som gjordes i det fruktansvärda fallet med Anders Eklund?
2008-09-15, 17:06
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grävulen
Det är fel av många orsaker, dels för att de är barn, dels för att vuxna människor har ekonomisk och psykologisk makt över barnen. En femtiolapp kan verka mycket för ett barn och den vuxne kan säga att det är bådas ansvar och att det måste det hållas hemligt från barnet föräldrar som naturligtvis aldrig skulle accepterat det.

Det är bland annat därför föräldrar fortfarande har beslutanderätt över barnen, för att skydda dem från vuxenvärlden som de omöjligt kan förstå eller förhandla med på lika villkor. Därför spelar det inte så stor roll om barnen vill ha sex med vuxna, för deras vilja är felaktigt grundad pga av oerfarenhet och att de är totalt maktlösa individer i samhället.

Just det faktum att det handlar om maktlösa individer är den främsta anledningen till att pedofiler ger sig på barn och det är den största anledningen till att barnen växer upp med emotionella störningar och i vuxen ålder upplever sig som kränkta och utnyttjade. Finns ingen anledning att försvara ett sådant skadligt beteende.

Babianen kommenterar:

1. Är de barn om de är könsmogna? Det anser inte jag.

2. Även vuxna människor har ofta ekonomisk eller psykologisk makt över sin partner. Kvinnor har generellt sett också makten att skicka sin manliga partner i fängelse.

3. Jag har svårt att tro att en tolvåring inte förstår värdet av femtio kronor.

4. Jag håller med om att en tolvåring inte är mogen att fatta den typen av beslut. Helt klart! Däremot talar vi här om flickor som aktivt söker upp och bjuder ut sig till vuxna män, kanske tom. utger sig för att vara äldre än de verkligen är. Och det är liksom en helt annan grej. Det föranleder enligt min mening en annan syn på vem som är mest klandervärd.

EDIT: Kan vi får en kommentar till följande exempel?

Citat:
Ursprungligen postat av RH 2006:131
Gärningen: I, född 1982, har i juli 2006 i en lägenhet där M var familjehemsplacerad haft vaginalt samlag med M, 14 år och 11 månader.

Om brottsrubriceringen anförde tingsrätten bl.a. följande: Av utredningen framgår att den sexuella samvaron planerats av dem bägge i samråd och att den måste anses ha skett frivilligt från målsägandens sida. Målsäganden hade också vid samvaron uppnått en sådan ålder att denna i sig inte kan anses utgöra något hinder mot att beakta frivilligheten. Det har heller inte framkommit något om målsägandens mognad eller omständigheterna i övrigt vid gärningen som ger anledning att bortse från frivilligheten. Det får under sådana förhållanden anses stå klart att gärningen inte kan betraktas som ett så allvarligt slag som avsetts falla under bestämmelsen om våldtäkt mot barn och som skall bestraffas med minst två års fängelse. I skall därför dömas för sexuellt utnyttjande av barn. - Hovrätten gjorde samma bedömning.

Tingsrätten och hovrätten: Sexuellt utnyttjande av barn; Fängelse 6 månader; Utvisning 5 år.

Senast redigerad av Babianen 2008-09-15 kl. 17:15.
2008-09-15, 17:31
Medlem
Grävulens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Babianen kommenterar:

1. Är de barn om de är könsmogna? Det anser inte jag.

2. Även vuxna människor har ofta ekonomisk eller psykologisk makt över sin partner. Kvinnor har generellt sett också makten att skicka sin manliga partner i fängelse.

3. Jag har svårt att tro att en tolvåring inte förstår värdet av femtio kronor.

4. Jag håller med om att en tolvåring inte är mogen att fatta den typen av beslut. Helt klart! Däremot talar vi här om flickor som aktivt söker upp och bjuder ut sig till vuxna män, kanske tom. utger sig för att vara äldre än de verkligen är. Och det är liksom en helt annan grej. Det föranleder enligt min mening en annan syn på vem som är mest klandervärd.

1. Begreppet barn innehåller mycket mer än bara könsmognad. Föräldrar har laglig rätt över barnen tills dess de fyller 18 år. Vill man ingå ett avtal med ett barn så talar man naturligtvis med dess föräldrar oavsett hur stora bröst hon har.

2. Vuxna förhandlar med varandra om hur makten ska fördelas, vill du ha sex med ett barn så ska du tala med föräldrarna först. Oftast gör man inte detta och då växer barnet upp med skam och skuldkänslor eftersom de i vuxen ålder vet om att de blivit kränkta och inte fått sina rättigheter respekterade.

3. Tolvåringar övervärderar definitivt värdet på en femtiolapp. Det är vanligt att pedofiler köper skräp som presenter till barnen de utnyttjar för att de ska känna del av skulden och inte vilja tala med föräldrarna.

4. Anledningen till att barnen beteer sig som de gör är för att vi lever i ett översexualiserat samhälle där vägen till det vuxna livet sägs gå genom sex när den förr gick genom äktenskapet eller kanske till och med arbetslivet och ditt första jobb. Barnen längtar efter att bli vuxna och tror att de blir mognare och vuxnare av att ha sex med äldre män, till en början kan de vara mycket nöjda med affären, de kanske till och med skryter till sina kompisar, men det visar ju sig snart vara fel och det är då de "tjallar" till föräldrarna.
2008-09-15, 17:33
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Men snälla du, flickan VILLE ju bli knullad. Hon tyckte säkert om det. Annars skulle hon ju inte ha gått dit från första början. Hon ÄR inget oskyldigt barn som tar skada, utan en kalkylerande liten slampa som försöker tjäna pengar. På vilket sätt bör hon undkomma klander?
Jag anser att du berör en bra poäng här, faktiskt. Jag vet inte hur det är med de andra grabbarna på forumet, men när jag var 12 år, då hade jag absolut inte för en sekund, tvekat att knulla med en het kvinna i 30-års åldern. Så är det nog också för de flesta män (ja, jag var en man redan när jag var 12), töntarna och fjollorna exkluderade. Att tjejer skulle fungera annorlunda när de är 12 år, är bara nonsens. Tjejer har fullt med hormoner i den åldern och de är kåta som bara fan.
Citat:
Jag vet att det inte är politiskt korrekt att tillstå att unga flickor kan vara kåta på äldre män. Det är dock, enligt min erfarenhet, inte helt ovanligt. Föreslår att du tar upp frågan med ett par kvinnor så ska du få höra!
Varför skulle det vara ovanligt? Alla tjejer har affischer på Brad Pitt och liknande typer när de är 12 år. Visst fan hade de knullat med äldre män om de fick chansen. Det personer som Golonka med överdriven moralpanik glömmer, är att tjejer är tio gånger kåtare än oss killar. Och ta det inte som ett personangrepp, Golonka! Jag tycker bara att du spelar över och inte för en sansad och intellektuell diskussion; istället ägnar du dig åt en massa personangrepp och känsloargument riktade mot Babianen; bevisligen har Golonka svårt för att hantera en kontroversiell diskussion av denna magnitud.
Citat:
Precis! Varför har vi bilden av den invandrade mannen som en översexuell vilde? Var kommer den ifrån? Det verkar som att man tolkar invandrares brott på ett annat sätt (som kulturellt betingade) än man tolkar svenskars (orsakade av psykisk sjukdom) motsvarigheter.

Detta handlar, i Babianens mening, om att ni alla slår på pk-trumman för att det är en blatte som begått det sk. brottet. Men här handlar det om en flicka som har fått det som hon ville ha. En normal tolvåring ger sig knappast i lag med vuxna män. Därför får man hitta på en historia om att hon blivit bortrövad under vapenhot och tvingad. Mitt intryck är att männen endast har tackat ja när de blivit erbjudna billig fitta. Det är helt klart omoraliskt. Men det är flickans agerande också!
Ja, det handlar såklart om en etnocentrisk svensk mentalitet. Det är inget unikt för svenskar. Så är det med alla folkslag. Man framställer gärna sitt eget folk i bättre dar än andra folkslag. Det är en psykologisk mekanism, helt enkelt. Det som är bra, tar man åt sig äran av, och det som är dåligt, skyller man ifrån sig på andra.

Sedan bör dessa män som förgrep sig på flickor i 12 års åldern, förutsatt att det stämmer, hängas och dingla tills de dör; alternativt få ballen inklusive pungsäcken sprängd med shotgun (som i Pulp Fiction). Däremot finner jag hela källan som anges i TS ganska suspekt. Det är en blogg, och hela fallet som sådant låter ganska mysko. Men självklart, det hindrar inte forumets "realister" att tro på det dogmatiskt, eftersom det handlar om invandrare.
Senast redigerad av EliasAlucard 2008-09-15 kl. 17:35.
2008-09-15, 17:33
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatoHectorian
Håller till viss det med Babianen. Ofta handlar det om unga tjejer som är nyfikna, men sen går det längre än va de trott. Tror inte dessa obehagliga herrar är pedofiler då jag utgår från att könsmognad var uppnådd. De här tjejerna har helt enkelt var på äventyr, antagligen föregående av nätkontakt.
Männen har tagit vara på situationen för att få lite ungkött och kommer antagligen bli straffade för det, med all rätt.

Det här handlar inte om en femårig flicka som sugit kuk för en påse godis utan att veta att det är sexuellt. Håller dock inte med om att det på något sätt är en tolvårings ansvar att männen utnyttjat situationen, hur slampig hon än må vara.

Helt riktigt! Babianen bjuder på ytterligare ett exempel:

Citat:
Ursprungligen postat av NJA 2006 s. 79
Allmän åklagare väckte vid Uddevalla tingsrätt åtal mot N.A., född 1979, enligt 6 kap. 4 § BrB för våldtäkt mot barn med följande gärningsbeskrivning: N.A. har den 8 maj 2005 i sin bostad i Uddevalla haft samlag med A., 13 år.
Citat:
Det har framkommit att N.A. och A. lärde känna varandra under det senaste året och att A. hade en häst hos N.A. Under våren utvecklades ett förhållande mellan dem trots att N.A. har fru och barn samt är nästan dubbelt så gammal som A., som fyller 14 år i juni. N.A. har berättat att han kunde prata med A. om allt möjligt och att hon under dessa samtal verkade mer mogen än sin ålder. Han visste att hon var 13 år gammal. De pratade om möjligheten av en framtid tillsammans, vilket enligt N.A. var mer ett önsketänkande än seriösa planer, och om att ha en sexuell relation.
Citat:
I början av maj planerade de att genomföra ett samlag. N.A. köpte kondomer som han gav till A. och som hon hade med sig hem till honom den aktuella dagen. Egentligen skulle de titta på en film den dagen. A. hade med sig en jämnårig kamrat. N.A:s barn var hemma. Under tiden som filmen varade gick emellertid A. och N.A. till ett intilliggande rum och genomförde ett samlag. De använde kondom. Kamraten och N.A:s barn satt kvar framför TV:n i det andra rummet.

2008-09-15, 17:39
Medlem
indens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unsung
Varför mörka gärningsmannens etnicitet, det var definitivt inget som gjordes i det fruktansvärda fallet med Anders Eklund?

Etniciteten är kanske inte så viktig i det här fallet men visst, det kunde stått att det var en utlänning. Hur många 34-åriga armenier finns det i Motala? jag kunde hitta tre tänkbara varav en var den numer frisläppta som nämns i denna tråd. Eftersom han friades helt så är var det ju rätt bra att det inte gick att identifiera honom, eller?
2008-09-15, 17:48
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grävulen
1. Begreppet barn innehåller mycket mer än bara könsmognad. Föräldrar har laglig rätt över barnen tills dess de fyller 18 år. Vill man ingå ett avtal med ett barn så talar man naturligtvis med dess föräldrar oavsett hur stora bröst hon har.

2. Vuxna förhandlar med varandra om hur makten ska fördelas, vill du ha sex med ett barn så ska du tala med föräldrarna först. Oftast gör man inte detta och då växer barnet upp med skam och skuldkänslor eftersom de i vuxen ålder vet om att de blivit kränkta och inte fått sina rättigheter respekterade.

3. Tolvåringar övervärderar definitivt värdet på en femtiolapp. Det är vanligt att pedofiler köper skräp som presenter till barnen de utnyttjar för att de ska känna del av skulden och inte vilja tala med föräldrarna.

4. Anledningen till att barnen beteer sig som de gör är för att vi lever i ett översexualiserat samhälle där vägen till det vuxna livet sägs gå genom sex när den förr gick genom äktenskapet eller kanske till och med arbetslivet och ditt första jobb. Barnen längtar efter att bli vuxna och tror att de blir mognare och vuxnare av att ha sex med äldre män, till en början kan de vara mycket nöjda med affären, de kanske till och med skryter till sina kompisar, men det visar ju sig snart vara fel och det är då de "tjallar" till föräldrarna.

1. Ja. Men nu talar vi väl om de sexuella, moraliska och praktiska aspekterna?

2. Du utgår ifrån synen på att yngre flickor inte kan samtycka. Och detta är i praktiken nonsens. Självfallet kan en flicka i den åldern själv avgöra om hon vill ha sex eller inte. Jag vet att jag låter som en pedofil nu. Men det jag försöker säga är att man i verkligheten inte alltid kan göra den sortens skarpa avgränsningar.

3. Så kan det säkert vara. Men kolla även på mina exempel. Där är det inte ens fråga om några pengar utan om ren frivillighet ifrån flickornas sida. Jag är - återigen! - inte på något sätt själv intresserad av detta. Men min rättskänsla förbjuder mig att stödja bestraffning för handlingar som genomförts med fullt samtycke av motparten.

4. Kanske har du rätt i detta. Jag vet inte. Men det finns ingenting som säger att en flicka tar större skada av ett förhållande med en äldre man än med en jämnårig. Detta handlar inte om att jag själv skulle vara intresserad av tolvåringar för det är jag inte! Det handlar om att man sätter folk i fängelse för att de gjort detta. Och även om jag personligen anser att det är fel att ha sex med unga flickor, för det gör jag, så anser jag inte att man ska sättas i fängelse om det skett med flickans samtycke. Förstår du?
2008-09-15, 17:48
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inden
Etniciteten är kanske inte så viktig i det här fallet men visst, det kunde stått att det var en utlänning. Hur många 34-åriga armenier finns det i Motala? jag kunde hitta tre tänkbara varav en var den numer frisläppta som nämns i denna tråd. Eftersom han friades helt så är var det ju rätt bra att det inte gick att identifiera honom, eller?

En av männen fälldes dock för våldtäkt mot barn och sexuellt ofredande till 2 års fängelse och utvisning till och med 2015.

Det är dags att media tar bladet från munnen när brott begångna av utlänningar/invandrare rapporteras, det enda jag begär är att rapporteringen är lika för svenskar och utlänningar/invandrare, så är inte fallet idag.
2008-09-15, 17:50
Medlem
Doncos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Jag anser att du berör en bra poäng här, faktiskt. Jag vet inte hur det är med de andra grabbarna på forumet, men när jag var 12 år, då hade jag absolut inte för en sekund, tvekat att knulla med en het kvinna i 30-års åldern...

Ingen aning hur gammal du är Elias, men jag förmodar att du inte skulle kunna knulla en 12-årig tjej, eller? Det handlar inte om huruvida en 12-åring vill eller inte vill ha samlag med en äldre kvinna eller man, det handlar om en äldre man som vill ha samlag med en 12-årig. Det är det som är problemet.

Vi tar det igen bara för att se till så att ni är med:

Det spelar ingen roll om en 12-årig tjej vill eller inte vill 'knulla' en äldre man, det som spelar någon roll är huruvida den äldre mannen vill knulla en 12-åring eller inte.

Klart som korvspad?
2008-09-15, 17:56
Medlem
indens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unsung
En av männen fälldes dock för våldtäkt mot barn och sexuellt ofredande till 2 års fängelse och utvisning till och med 2015.

Det är dags att media tar bladet från munnen när brott begångna av utlänningar/invandrare rapporteras, det enda jag begär är att rapporteringen är lika för svenskar och utlänningar/invandrare, så är inte fallet idag.

Han fälldes för försök till våldtäkt.

http://mobil.sr.se/site/index.aspx?offset=8&artikel=1867742&unitid=160

Åklagaren verkar ju dessutom överaskad över att det ens blev så.

Kan hålla med dig om att det ofta är lite märkligt i tidningarna, det bästa vore att skippa ursprung oavsett om det är en utlänning eller inte.
2008-09-15, 18:00
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inden
Han fälldes för försök till våldtäkt.

http://mobil.sr.se/site/index.aspx?offset=8&artikel=1867742&unitid=160

Åklagaren verkar ju dessutom överaskad över att det ens blev så.

Kan hålla med dig om att det ofta är lite märkligt i tidningarna, det bästa vore att skippa ursprung oavsett om det är en utlänning eller inte.

Han fälldes för försök till barnvåldtäkt, fel av mig.

Jag tycker nog att etnicitet kan vara på sin plats, idag så lämnas otroligt sällan signalement ut på misstänkta gärningsmän, information som kan hjälpa polisen att få tag i misstänkta brottslingar.

Jag är medveten om att tidningarna i dom flesta fall använder sig av polisens information och publicerar den i stort sett ograverad, detta tyder enbart på att polisen också är smittad av den politiskt korrekta sjukdomen.
2008-09-15, 18:10
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Jag anser att du berör en bra poäng här, faktiskt. Jag vet inte hur det är med de andra grabbarna på forumet, men när jag var 12 år, då hade jag absolut inte för en sekund, tvekat att knulla med en het kvinna i 30-års åldern. Så är det nog också för de flesta män (ja, jag var en man redan när jag var 12), töntarna och fjollorna exkluderade. Att tjejer skulle fungera annorlunda när de är 12 år, är bara nonsens. Tjejer har fullt med hormoner i den åldern och de är kåta som bara fan.

Jag kan bara instämma!

Citat:
Varför skulle det vara ovanligt? Alla tjejer har affischer på Brad Pitt och liknande typer när de är 12 år. Visst fan hade de knullat med äldre män om de fick chansen. Det personer som Golonka med överdriven moralpanik glömmer, är att tjejer är tio gånger kåtare än oss killar. Och ta det inte som ett personangrepp, Golonka! Jag tycker bara att du spelar över och inte för en sansad och intellektuell diskussion; istället ägnar du dig åt en massa personangrepp och känsloargument riktade mot Babianen; bevisligen har Golonka svårt för att hantera en kontroversiell diskussion av denna magnitud

Vi ska nog inte vara så hårda mot Golonka, trots allt. Vi får ju komma ihåg att han inte erhåller samma respekt och anseende bland sina egna som vi invandrare. Och då måste man ju ta ut frustrationen någonstans. Exempelvis på ett anonymt forum.

Citat:
Ja, det handlar såklart om en etnocentrisk svensk mentalitet. Det är inget unikt för svenskar. Så är det med alla folkslag. Man framställer gärna sitt eget folk i bättre dar än andra folkslag. Det är en psykologisk mekanism, helt enkelt. Det som är bra, tar man åt sig äran av, och det som är dåligt, skyller man ifrån sig på andra.

Sedan bör dessa män som förgrep sig på flickor i 12 års åldern, förutsatt att det stämmer, hängas och dingla tills de dör; alternativt få ballen inklusive pungsäcken sprängd med shotgun (som i Pulp Fiction). Däremot finner jag hela källan som anges i TS ganska suspekt. Det är en blogg, och hela fallet som sådant låter ganska mysko. Men självklart, det hindrar inte forumets "realister" att tro på det dogmatiskt, eftersom det handlar om invandrare.

Det bör självfallet vara synnerligen hårda straff för män som förgriper sig på barn/ungdomar/kvinnor. Det håller även jag med om! Men då ska det vara fråga om ett övergrepp och inte om något som skett med samtycke från en könsmogen flicka.

Du har också rätt i att det handlar om etnocentrism från deras sida. De vill inte erkänna att många svenska flickor och kvinnor vill ha sex med invandrade män. Om det sker så måste det vara fråga om våldtäkt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in