Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-15, 12:03
  #157
Medlem
Gått ännu längre tid utan att det blivit åtgärder. Hyresvärdsföreningen börjar stämma allt mer nu..
dom ”ska prata” med hyresvärden. Hyresvärden ljuger för dom. Gång på gång går dom på det.. löjligt. Folk betalar för.. inget?
Citera
2019-08-16, 16:49
  #158
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karoly
Bor du i ett hus med förhandlingsordning (vilket i stort sett alla stora hyresvärdar har) så förhandlar hyresgästföreningen din hyra oavsett om du är medlem eller inte. Kostnaden som hyresgästföreningen tar för detta är inbakad i hyran.

Hyresgästföreningen kan vara bra om du har en liten oseriös värd eller om du är en oseriös hyresgäst som har högljudda fester eller är dålig på att betala hyran i tid. Då kan du få juridisk rådgivning från dem, jag gissar att 99% aldrig behöver anlita deras jurister.

Har kollat över förhandlingsordning för min hyresvärd men hittar ingen information om det. Någon som vet om Willhem har det?
Citera
2019-08-17, 07:54
  #159
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMiraJane
Har kollat över förhandlingsordning för min hyresvärd men hittar ingen information om det. Någon som vet om Willhem har det?

Om inte annat så ring din HGF och hör. Dom har koll på om förhandlingen gått rätt till.
Citera
2021-02-15, 06:13
  #160
Avstängd
Hyresgästföreningen värnar inte om hyresgästerna. De tjänar multum på hyresgästernas bekostnad
Citera
2021-02-15, 06:29
  #161
Avstängd
53280s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
Hyresgästföreningen värnar inte om hyresgästerna. De tjänar multum på hyresgästernas bekostnad

Hyresgästföreningen en grotesk på lerfötter. Mycket korruption och skit inom HRF.
Citera
2021-02-15, 08:00
  #162
Medlem
321js avatar
https://www.expressen.se/gt/foretrad...llor-besviken/

De ska företräda medlemmarnas intressen, hålla hyresnivåerna nere och förhandla med bostadsbolagen.

Men vår granskning visar att ingen av de nio regioncheferna på Hyresgästföreningen bor i hyresrätter.

Samtidigt går en stor del av medlemmarnas pengar till chefernas miljonlöner och pensionsavtal.

Bara ordförandes avgångsvederlag motsvarar 2 450 medlemmars årsavgift.

Själva vill regioncheferna inte svara på några frågor.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/i...or-i-hyresratt

Cheferna vill inte kommentera

Michael Syrén har jobbat med granskningen i ungefär två veckor, men har inte lyckats få en kommentar från cheferna själva.

– Cheferna vill inte svara på frågor. De få jag har fått tag på säger hela tiden att jag inte respekterar deras rättigheter när jag ställer frågorna. De menar att jag ska höra av mig till pressavdelningen som sedan inte svarar mig. Det blir en väldigt märklig situation.

Varför tror du att det här är så känsligt?

– Jag tror att cheferna tycker det är pinsamt att berätta för medlemmarna. Framförallt fattigpensionärer och pensionärer som inte har så mycket pengar hur de själva bor och hur mycket pengar de har.
__________________
Senast redigerad av 321j 2021-02-15 kl. 08:44.
Citera
2021-02-15, 08:05
  #163
Medlem
När är det nog?
Citera
2021-02-15, 08:45
  #164
Avstängd
53280s avatar
Aldrig jag gå med i en förening som hycklar så.

Citat:
Ursprungligen postat av 321j
https://www.expressen.se/gt/foretrad...llor-besviken/

De ska företräda medlemmarnas intressen, hålla hyresnivåerna nere och förhandla med bostadsbolagen.

Men vår granskning visar att ingen av de nio regioncheferna på Hyresgästföreningen bor i hyresrätter.

Samtidigt går en stor del av medlemmarnas pengar till chefernas miljonlöner och pensionsavtal.

Bara ordförandes avgångsvederlag motsvarar 2 450 medlemmars årsavgift.

Själva vill regioncheferna inte svara på några frågor.
Citera
2021-02-15, 09:22
  #165
Medlem
Jag går ur Hyresrättsföreningen idag.

På de 12 år jag varit medlem jag spenderat 12240kr på dessa utsugare. Det kunde genuint gått till en fin semester som skapat minnen för mig och mina barn. Det kunde gått till skor, kläder, 2 månadshyror i buffert. Jesus, vad är syftet med dessa?
Citera
2021-02-15, 17:54
  #166
Medlem
321js avatar
https://www.expressen.se/kronikorer/...att-samma-vag/

Hyresgäströrelsens förbundsordförande Maria Stenberg kommer från LO där hon tidigare var kommunikationschef. Nu uppbär hon en årslön på dryga miljonen och har dessutom också andra förmåner. Om uppdraget upphör i förtid, hon är vald på fyra år, får hon ut 90 procent av sin lön.

”På två år blir det 2,5 miljoner kronor - motsvarande vad 2 450 medlemmar betalar i medlemsavgifter på ett år.”

Hon är inte ensam. Under henne finns nio regionchefer som också har löner i miljonklassen. Lönekostnaderna inom organisationen är så stora att medlemsavgifterna inte räcker till.
Citera
2021-02-15, 17:55
  #167
Medlem
321js avatar
https://www.expressen.se/gt/foretrad...llor-besviken/

Regioncheferna som företräder hyresgästerna – så bor de själva

Norrland

Maria Stenberg, 54 år

Inkomst: 964 245 kronor

Bor: Villa, Umeå

Värde cirka: 3,7 miljoner kronor

Gävle

Johan Pelling, 50 år

Inkomst: 918 707 kronor

Bor: Villa, Uppsala

Värde cirka: 7 miljoner kronor

Mitt

Nina Hedlund, 47 år.

Inkomst: 904 952 kronor

Bor: Villa, Örebro

Värde cirka: 6 miljoner kronor

Stockholm

Per Björklind, 47 år

Inkomst: 993 644 kronor

Bor: Villa, Saltsjö-Boo

Värde cirka: 7 miljoner kronor

Skaraborg

Tommy Hallenberg, 63 år.

Inkomst: 678 238 kronor

Bor: Villa, Trollhättan

Värde cirka: 3,6 miljoner kronor

Västra Sverige

Pedram Kouchakpour, 43 år

Inkomst: 954 907 kronor

Bor: Villa, Västra Frölunda (Långedrag)

Värde: 8,7 miljoner kronor

Sydost

Björn Lindgren, 46 år

Inkomst: 856 904 kronor

Bor: Villa, Dyltabruk

Värde cirka : 4 miljoner kronor

Södra Skåne

Dan Nicander,52 år.

Inkomst: 544 415 kronor

Bor: Townhouse, Landskrona

Värde: cirka 5 miljoner kronor

Norra Skåne

Maria Hjelm, 58 år

Inkomst: 822 507 kronor

Bor: Boende i Helsingborg, villa i Vänersborg.

Värde: cirka 3,5 miljoner kronor (Har även fastighet på Orust – sommarbostad med taxeringsvärde 2.8 miljoner kronor

Källor: Skatteverket, Lantmäteriet och Booli.
Citera
2021-02-16, 00:43
  #168
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Hyresgästföreningen en grotesk på lerfötter. Mycket korruption och skit inom HRF.
Tyvärr så tror jag att det här kommer att glömmas bort och allt kommer att fortsätta som vanligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback