Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Jag förstår hur du resonerar, jag tyckte också så en gång och var med i hgf i ett par år. Det är inget egentligt fel att engagera sig lokalt, men du kommer garanterat att tröttna på det om du inte råkar vara av genuin sossesläkt med ärvd betonghäck. Surkoftorna regerar.
Det som fick mig att gå ur hgf var när de gjorde en stor undersökning (läs: propaganda) som publicerades i "Vår Bostad". Det hela gick ut på att de hade åkt ut till några parasitförorter, där det lokala klientelet förstörde allt de kom åt, och räknade ut vad alla andra var "skyldiga" dessa förorter. D.v.s. hgf påstod alltså att majoriteten av hyresgäster (du, jag m.fl.) hade en skuld att betala, moraliskt och finansiellt. I klarspråk var deras linje att hederligt folk skulle stå tillbaka för att blatteförorterna skulle få sänkt hyra.
Jag krävde återbetalning av innestående avgift, som jag hade betalat för hela året, men det skulle förstås den djävla sosseparasiten schackra om innan jag klämde åt honom. För övrigt bad jag dem fara åt helvete. Det borde du också göra.
När du betalar hyra, så betalar du redan förhandlingsavgift och sådant. Finns det en gemensamhetslokal i området är du likaså med och betalar den, även om det är så att hgf administrerar alltsammans. Låt dem inte inbilla dig att det är deras förtjänst och att du "åker snålskjuts", det är bara deras standardlögner. För övrigt övergår det mitt förstånd hur någon frivilligt kan nedlåta sig till att åka på bussresa med sånt folk, men vi är ju alla olika.
Åh herregud!

Tror du nån skulle vilja åka på bussresa med dig? Eller bilresa? Eller cykelresa? Eller ens vistas i närheten av någon så fördomsfull?
Vad pratar du om för undersökning? Din fördomsfulla hjärna tycks ha tolkat den till något hela annat än den var.
TS: Bestäm själv. Lyssna inte på fördomsfulla egoister utan ta till dig fakta och tänk och fatta ditt beslut själv.
Jag är medlem i Hyresgästföreningen, jag var det inte under många år efter att jag flyttat hemifrån men sedan jag väl blev det och fick en inblick i deras arbete tycker jag att det är självklart att vara med. Visst kan det kännas som om man inte får något konkret för pengarna om man bor hos en bra hyresvärd, men utan Hyresgästföreningen skulle ingen av oss hyresgäster ha det bra, frågan är om hyresrätterna ens skulle finnas annat än som några slumkvarter för de mest utsatta. Jag vill ha en organisation som kämpar för hyresrätten, och jag är villig att stödja den så att den kan göra det. För personlig del ser jag Hyresgästföreningen som lite av en försäkring, jag har inga problem med mitt boende nu men om jag får det kommer de att hjälpa mig. Jag betalar hemförsäkring också, fast jag aldrig någonsin har utnyttjat den.
Jag är varken surkofta eller sosseparasit och har ingen betonghäck, men jag har varit aktiv i den lokala hyresgästföreningen, den som finns i bostadsområdena. Det är dina grannar valda av andra grannar (medlemmar) som på sin fritid, utan ersättning, sköter om de gemensamma lokalerna för alla hyresgästers bästa, ordnar resor, utbildningar o.s.v. De kan också väljas in i förhandlingdelegationen och vara med och förhandla hyrorna. Det är bra mycket trevligare att bo på ett område där det finns en aktiv lokal hyresgästförening, för där brukar gårdar, gemensamma lokaler och liknande vara välskötta och framför allt brukar det
finnas gemensamma lokaler, vilket ju är något de flesta hyresgäster upplever som något positivt. Om man vill vara aktiv eller ej är något man väljer helt själv, man behöver inte engagera sig lokalt bara för att man är medlem i Hyresgästföreningen.