2008-09-09, 09:41
Medlem
ubersantas avatar
Ofta när jag läser i utnämningstrådarna så kommer det kommentarer från användare i stil med "synd att ännu en bra användare nu kommer försvinna från forumet" pga moderatorsjobbet.

Tycker ni verkligen att det är så illa?

- Anser ni att aktiviteten som "vanlig" användare minskar i så pass stor utsträckning när man blir modd?
- Anser ni att kvaliteten på inläggen som "vanlig" användare försämras och/eller förändras så pass mycket när man blir moderator?
- Är skillnaden rent generellt så pass tydlig i övergången till mod?

Givetvis måste ett forum som detta hålla så hög klass på moderatorerna som möjligt - därför är det ju en självklarhet att bland de 230 000+ användarna så är det bara de bästa som blir tilltänkta som moderatorer.

Men om det verkligen stämmer att forumet "urvattnas" på goda debattörer och skribenter i o m moderatorsutnämnande så är detta verkligen inte önskvärt.

Vad är era åsikter? Är problemet med "urvattning" så pass stort, eller är det bara lite gnäll för gnällandets skull()?
Senast redigerad av ubersanta 2008-09-09 kl. 09:44.
Citera
2008-09-09, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ubersanta
Ofta när jag läser i utnämningstrådarna så kommer det kommentarer från användare i stil med "synd att ännu en bra användare nu kommer försvinna från forumet" pga moderatorsjobbet.

Tycker ni verkligen att det är så illa?

- Anser ni att aktiviteten som "vanlig" användare minskar i så pass stor utsträckning när man blir modd?
- Anser ni att kvaliteten på inläggen som "vanlig" användare försämras och/eller förändras så pass mycket när man blir moderator?

Att aktiviteten som vanlig användare tenderar att minska då de utnämnts till moderator tycker jag är väldigt tydligt många ggr.

Kvaliteten på inläggen förändras däremot inte utan det är framförallt kvantiteten som förändras, om det är negativt eller positivt beror ju helt på vem det är som står för inläggen.

Citat:
Givetvis måste ett forum som detta hålla så hög klass på moderatorerna som möjligt - därför är det ju en självklarhet att bland de 230 000+ användarna så är det bara de bästa som blir tilltänkta som moderatorer.

Så blygsamt

Citat:
Men om det verkligen stämmer att forumet "urvattnas" på goda debattörer och skribenter i o m moderatorsutnämnande så är detta verkligen inte önskvärt.

Vad är era åsikter? Är problemet med "urvattning" så pass stort, eller är det bara lite gnäll för gnällandets skull()?

Det är ett flertal nuvarande och tidigare moderatorer vars inlägg man alltid läst/läser med uppskattning, medhåll, respekt och intresse vars inläggsfrekvens markant har minskat sedan de tillträdde och det är väldigt synd att det blir så.

Men det är ju också så, som du själv skrev, att det är just dessa som lämpar sig bäst till att vara moderatorer och så länge den uppgiften sköts klanderfritt så finns det ju egentligen ingenting att klaga på, dock så kan man ju gnälla lite över att man många ggr saknar de i debatter där de tidigare var tongivande men nu inte har tiden som krävs för att både moderera och debattera lika mycket.

Det är med andra ord både på gott och ont som jag ser att vissa blir moderatorer.
Citera
2008-09-09, 10:34
Medlem
Misters avatar
Jag tycker mig se en klar tendens att moderatorer postar färre inlägg som användare, mest moderatoråtgärder om man kollar bakåt i deras inläggsstatistik. I vissa fall är det bra och skönt, en del är så jävla korkade att de egentligen inte borde få vara nära ett tangentbord, i andra fall är det lite tråkigt eftersom FB faktiskt tappar en bra skribent. Men antagligen oundvikligt och inte så mycket att ödsla energi på.
Citera
2008-09-09, 10:47
Medlem
dr_strangeloves avatar
Citat:

Ja, utan tvekan.
Citat:

Njaä inte som jag märkt av direkt.
Citat:

Ja. Men vissas övergång är tydligare än andras. (i hur aktiva debattörer dom är alltså)
Citat:

Det första jag tänkte när excelsis utnämndes till moderator tänkte var: fan nu har forumet förlorat en bra debattör, eftersom detta som du nämner har varit en tydlig trend, se bara (utan att namedroppa för mycket) Carl Hamilton och Tras.
Citera
2008-09-09, 10:54
Medlem
A-Hs avatar
En sak jag lagt märke till är att de som blivit utnämnda till mods deltar mycket mindre i debatten. Den sk modsjukan. Jag vet inte hur mycket man påverkas av att få insyn bakom kulliserna.
Citera
2008-09-09, 10:58
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Jag är den första att hålla med om att andelen inlägg som inte avslutas med // mod blir lägre när man blir moderator. Det bör dock gå att även fortsättningsvis vara en aktiv skribent när den första tiden som ny moderator har passerat. Hur man än vänder och vrider på det är det ju som medlemmar vi har hittat till forumet och tyckt att det har varit så trevligt att vi blivit kvar...

Det är alltid svårare att uttala sig för andra, men jag tycker inte att det är roligt när man inte hinner vara med i diverse diskussioner, egentligen oavsett vilket ämne som berörs. Det har dock varit en unik situation i de forum jag modererar under en längre tid och det har gjort att man helt enkelt inte hunnit med att kika runt på forumet och se om man hittar ett ämne, eller en fråga, som är intressant.

Jag tror att detta faktiskt kan vara ett problem om det försvinner för många frekventa skribenter och det är nog något vi måste ha i åtanke. Det blir så lätt att man bara drar på sig moderatorskepsen och enbart är moderator istället för att vara både medlem och moderator på samma gång.
Citera
2008-09-09, 11:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Jag är den första att hålla med om att andelen inlägg som inte avslutas med // mod blir lägre när man blir moderator. Det bör dock gå att även fortsättningsvis vara en aktiv skribent när den första tiden som ny moderator har passerat. Hur man än vänder och vrider på det är det ju som medlemmar vi har hittat till forumet och tyckt att det har varit så trevligt att vi blivit kvar...

Det är alltid svårare att uttala sig för andra, men jag tycker inte att det är roligt när man inte hinner vara med i diverse diskussioner, egentligen oavsett vilket ämne som berörs. Det har dock varit en unik situation i de forum jag modererar under en längre tid och det har gjort att man helt enkelt inte hunnit med att kika runt på forumet och se om man hittar ett ämne, eller en fråga, som är intressant.

Jag tror att detta faktiskt kan vara ett problem om det försvinner för många frekventa skribenter och det är nog något vi måste ha i åtanke. Det blir så lätt att man bara drar på sig moderatorskepsen och enbart är moderator istället för att vara både medlem och moderator på samma gång.

Att du inte hinner med andra forumdelar än de du modererar beror på att du försöker ha ett liv IRL också, sluta genast med det så får du mer tid över till FB =)
Citera
2008-09-09, 11:26
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-H
En sak jag lagt märke till är att de som blivit utnämnda till mods deltar mycket mindre i debatten. Den sk modsjukan. Jag vet inte hur mycket man påverkas av att få insyn bakom kulliserna.

En fågel viskade i mitt öra att trollkonton används flitigt.
Citera
2008-09-09, 11:31
Medlem
A-Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ödlan

Det är naturligtvis en möjlighet men i såna fall är det helt enligt reglerna.

Citat:
1.07. Missbruk av multipla konton är förbjudet

Det kan finnas godtagbara orsaker till att ha multipla konton, men det är inte tillåtet att ha flera användare som diskuterar exakt samma frågor om man inte är öppen med det. Vid misstanke om missbruk ska RP eller PM användas till att meddela moderatorerna om detta, (för att inte riskera bryta mot regel 1.06).

Missbruk av multipla konton, exempelvis att man omväxlande använder flera konton i samma tråd, resulterar i bannlysning av samtliga konton.

Det är inte tillåtet att besöka forumet (inklusive IRC) genom ett alternativt konto ifall man är temporärt eller permanent avstängd.
Citera
2008-09-09, 11:36
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-H
Det är naturligtvis en möjlighet men i såna fall är det helt enligt reglerna.

Jag har inte sagt att det inte skulle vara det :-)
Citera
2008-09-09, 11:59
Medlem
ubersantas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ödlan

Skillnad på troll och smurf, och jag tror du syftar på smurfkonton (bara för att klargöra i debatten).

Kan mycket väl stämma att moderatorerna har smurfar, något jag varken vet eller är intresserad av att få veta.

I alla fall så har jag ju själv märkt att min aktivitet försämrats en del som användare + att jag inte heller skriver på samma sätt som jag gjorde innan. Man aktar sig från att tillåta alldeles för stora utsvävningar nu när man har en moderatorskeps eftersom man känner att man till viss del representerar moderatorerna på FB.

Men som sagt, jag ser inte mig själv som en av de användarna som Fb inte klarar sig utan så därför ser jag inte det som en stor "förlust" att min aktivitet som användare minskade - men jag kan förstå (utan att nämna några namn) att vissa nuvarande mods saknas som "användare".
Citera
2008-09-09, 12:14
Medlem
chribsson2s avatar
Det är så att intressanta skribenter tenderar att "försvinna" när de får moduppdraget. En anledning tror jag är att man när man utser mods tittar sig lite blind på deras kvaliteter som skribenter när man kanske skulle leta efter "parafrafryttare" istället. Duktiga administratörer istället för duktiga skribenter helt enkelt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in