2008-09-08, 22:36
Medlem
för det första:
jag har sökt här på forumet och googlat och har inte kommit fram till något vettigt. så inget snack om att jag ska söka..

till ämnet:
jag har sedan en lång tid tillbaka haft vista som operativsystem. men nu är jag trött på skiten! ..helt värdelöst när jag ska köra musikprogram som cubase, ez drummer osv.

så jag försökte formatera hårddisken men det funkar inte.. har försökt starta från skiva med, funkar inte heller. kommer upp ett felmeddelande på blåskärm där det står att jag måste koppla bort hårddiskar och massa bröte. läste i nån tråd att jag skulle ladda hem drivrutiner till hårddisken och lägga dom på xp skivan. men funkar inget vidare det heller.

så nu funderar jag på hur fan jag ska bära mig åt. ska man behöva köpa en ny hårddisk för att kunna formatera den andra hårddisken? ..eller är det någon som har något bra svar?

tack på förhand!
Citera
2008-09-08, 22:51
Medlem
Germanias avatar
kör du med tiny xp så ska väl drivrutiner vara med från början tror jag.
Citera
2008-09-08, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germania
kör du med tiny xp så ska väl drivrutiner vara med från början tror jag.

jag laddade hem windows xp med sp2 nwz. så la jag det på en dvd skiva tillsammans med drivrutinerna till hårddisken.
Citera
2008-09-09, 08:50
Medlem
carbsons avatar
vad är det för dator du har? fick du vista i den när du köpte den?

har för mig att vissa tillverkare har "låst" sina datorer till vista. det ska säkert gå att installera Xp men det är inte hur enkelt som helst.
Citera
2008-09-09, 11:21
Medlem
tacitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carbson
vad är det för dator du har? fick du vista i den när du köpte den?

har för mig att vissa tillverkare har "låst" sina datorer till vista. det ska säkert gå att installera Xp men det är inte hur enkelt som helst.

Hur ska de kunna "låsa" datorn till Vista?

Till TS:
Tryck i XP-skivan, boota från den, formatera om hårddisken från CD-skivan, installera XP.
Du måste förmodligen ställa om i BIOS då färdigpaket-datorer brukar vara inställda på att boota från hårddisken som #1. Sätt istället CD/DVD-läsare som första.

Fotnot. Vissa äldre XP-skivor ingår inte automatiskt installation av S-ATA drivrutiner så då måste man trycka F6 (lite osäker på siffra) i början av uppstart när skivan bootar för att få in dem.
Senast redigerad av tacitum 2008-09-09 kl. 11:24.
Citera
2008-09-09, 12:42
Medlem
carbsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tacitum

Till TS:
Tryck i XP-skivan, boota från den, formatera om hårddisken från CD-skivan, installera XP.
Du måste förmodligen ställa om i BIOS då färdigpaket-datorer brukar vara inställda på att boota från hårddisken som #1. Sätt istället CD/DVD-läsare som första.

Fotnot. Vissa äldre XP-skivor ingår inte automatiskt installation av S-ATA drivrutiner så då måste man trycka F6 (lite osäker på siffra) i början av uppstart när skivan bootar för att få in dem.

mja de är itne alltid det har gott serru. tror bestämt att jag läst ett antal trådar om just att de har haft svårt att nedgradera till xp.
Citera
2008-09-09, 15:10
Medlem
Germanias avatar
Citat:
med egen hårdvara som man inte gör drivrutiner för annat än till vista.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in