2008-09-08, 12:43
Medlem
Men hur kan man styra tankar utan att tänka? Om jag tänker på en blå tröja kan jag tänka varför tänkte jag på blå tröja. Sen kommer nästa fråga: Varför tänkte jag att varför tänkte jag blå tröja? Varför tänkte jag att jag tänkte varför tänkte jag blå tröja? Varför tänkte jag att jag tänkte att jag tänkte varför tänkte jag blå tröja?.... vidare i oändlighet. Man måste ju tänka för att tänka, hur ska man då kunna styra sina tankar.
Citera
2008-09-08, 16:28
Moderator
Ruskigbusss avatar
Nja, nog kan i alla fall jag fatta ett beslut att tänka på något särskilt? Tankar hoppar visserligen upp i mitt huvud också, men om jag nu beslutar att tänka på en grön elefant, så är det ju inget svårt att göra?

(Värre är att försöka att INTE tänka på en grön elefan. )
Citera
2008-09-08, 17:07
Medlem
harrowdownhills avatar
mjo, det verkar betydligt svårare att kontrollera känslor än tankar..
Citera
2008-09-08, 17:36
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harrowdownhill
mjo, det verkar betydligt svårare att kontrollera känslor än tankar..

Tankar påverkar känslor och känslor påverkar tankar, så kan du påverka dina tankar så kan du påverka dina känslor.
Citera
2008-09-08, 20:35
Medlem
Reoshis avatar
Tror jag förstår vad du menar TS, i varje fall väljer jag att starta inlägget så.

Jag tror faktiskt det ligger inom våran makt att någolunda utöva den "hjärn kontroll" du nämner. Att kunna läsa och förutse sina egna och andras tankar, i viss mån.

Den realistiska varianten finns nog lika mycket idag som om 100år (förutsatt att våran hjärnas kapacitet inte ökar markant).

har jag förstått dig rätt ifall jag tror du syftar på någon som helt kan styra sig själv tanke och känslomässigt samt som en bieffekt av detta lätt kan förstå/läsa andra människor?
Citera
2008-09-08, 22:17
Medlem
David Icke och liknande författare (som vill lägga ihop alla, ALLA pusselbitar på samma gång) snackar om nåt i stil med att vi lever i en tredje dimension, men att gudabilder och liknande är våran tolkning av annat liv på fjärde, femte dimensionen etc.

youtube:a saker som "matrix reality", paralella universum etc. Folk har intressanta teorier säger jag bara, mer än så orkar jag inte tillföra för tillfället.

Eller ok, en kan jag komma med: Förbjuda LSD = sinneskontroll. Alla som har trippat kan ju redogöra för upplevelser som är rätt universella i sin natur, typ fraktaler och geometri bland "hallucinationerna" man får t.ex.
Citera
2008-09-08, 23:12
Medlem
snömannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr. Wily
Om man tänker sig att hjärnan är en Turingkomplett dator och att medvetandet är ett program som körs av denna dator, kan man säga att ovanstående är en variant av stopproblemet. Huruvida medvetandet kan analysera all information om sig självt under en ändlig tidsrymd är alltså jämförbart med huruvida ett program kan analysera sin egen kod på ändlig tid.

Det finns så klart de som är av annan uppfattning. En av de främsta i fråga om vetenskapliga meriter som ifrågasätter synsättet att hjärnan är jämförbar med en klassisk dator är Roger Penrose som bl.a. i The Emperors New Mind argumenterar för att det mänskliga medvetandet är icke-algoritmiskt till sin natur och att lösningen på medvetandets mysterium står att finna i någon ännu okänd aspekt av kvantfysiken. Jag hyser all tillbörlig respekt för Penrose, men här tror jag faktiskt att han är ute och cyklar (som det heter på ren svenska).

Men behöver medvetandet kunna analysera all information om sig själv för att förstå enligt vilka principer det fungerar? Vi behöver ju inte analysera all information om t ex solsystemet för att förstå enligt vilka principer detta fungerar.
Citera
2008-09-11, 04:53
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pen Island
Om man t.om kunde ändra andras tankar då man visste hur allting fungerade.
Eller är hjärnan begränsad så den inte kan förstår hur den själv fungerar

Jag tror definitivt att det går att utröna, men att vi är långt ifrån det målet i dagens läge. Däremot så tror jag att maskiner kommer att springa förbi oss när det kommer till att förstå sin egna hjärna...
Citera
2008-09-11, 04:54
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
dubbelpost
Citera
2008-09-13, 00:47
Medlem
Paparobos avatar
Den dagen kanske jag förstår exakt vad du menade
Citera
2008-09-14, 02:55
Medlem
hej penis land =)

Visst går det att tänka på både en grön elefant, eller en rosa bil på beställning vilken dag som helst i veckan. Är dock helt inne på TS linje. Om hjärnan skulle förstå sig själv skulle antagligen världen sett väldigt annorlunda ut.

Säg exempelvis att meningen med livet är att vara lycklig, vilket jag tror många håller med om. Skulle gärnan ''förstå sig själv'' och vara 100 procent kontrollerbar skulle den göra personen i fråga lycklig. Negativa tankar skulle inte existera. Skulle det finnas en tillstymmelse till misströstan eller förtvivlan skulle hjärnan omedelbart ersättade dessa känslor med positiva tankar, medvetet eller omedvetet.

Exempelvis skulle man inte sörja sina anhörigas bortgång. Man skulle kunna övertyga vilken som helst att bli ens partner. Man skulle inte deppa efter att ha misst båda sina armar i en tragisk trafikolycka. Man skulle kunna övertyga en nation att utse sig själv till ledare, (hur man sen sköter den uppgiften är en annan femma =)) eftersom hjärnan helt enkelt anpassar sig till att vara perfekt i varje annan individs egna ögon..
Citera
2008-09-14, 15:59
Medlem
[Infinite]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jkay
eftersom hjärnan helt enkelt anpassar sig till att vara perfekt i varje annan individs egna ögon..

Det här känns lite vagt, om man utgår från att lyckan är meningen med livet så blir det (för min del) svårt att se lyckan ligga i granskandet ur andras ögon. Visst tror jag på universum men jag vill inte uppnå det genom att "spela" en lyckobesiviser. Fårlåt om jag misstolkade det sistnämda men det lät konstigt. Ja menar du kan säkert va 100 % lycklig på en öde ö om du så vill även om ingen iaktar dej?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in