Citat:
Ursprungligen postat av Dr. Wily
Om man tänker sig att hjärnan är en
Turingkomplett dator och att medvetandet är ett program som körs av denna dator, kan man säga att ovanstående är en variant av
stopproblemet. Huruvida medvetandet kan analysera all information om sig självt under en ändlig tidsrymd är alltså jämförbart med huruvida ett program kan analysera sin egen kod på ändlig tid.
Det finns så klart de som är av annan uppfattning. En av de främsta i fråga om vetenskapliga meriter som ifrågasätter synsättet att hjärnan är jämförbar med en klassisk dator är Roger Penrose som bl.a. i
The Emperors New Mind argumenterar för att det mänskliga medvetandet är icke-algoritmiskt till sin natur och att lösningen på medvetandets mysterium står att finna i någon ännu okänd aspekt av kvantfysiken. Jag hyser all tillbörlig respekt för Penrose, men här tror jag faktiskt att han är ute och cyklar (som det heter på ren svenska).
Fast medvetandet och hjärnan är inte samma sak. Även om hjärnan vore algoritmisk (vilket låter otroligt med tanke på den kaotiska analogiska strukturen hos det bio-elektriska synapsmönstret) så har det inte mycket att göra med upplevelsen av qualia till exempel. Nu säger jag inte att du ska ta ställning till det här, utan att Penrose säger "mind" och således talar om sinnet/medvetandet och inte hjärnan ("brain").
För att hjärnan ska kunna förstå sig själv, måste den bygga upp en självmedvetenhet. Men så fort den är medvetande, är det inte längre den biologiska hjärnan som upplever sig som medveten, det är dess sinne. Och det kan den endast göra i samspel med något annat, en omvärld, i en kropp. Den kan inte bli medveten om en omvärld utan en omvärld att interagera med. Då är den längre heller inte bara en hjärna och ett sinne, utan också en medveten varelse.
Det är fel i det här sammanhanget, att försöka separera hjärnan från allting annat. Det är som att låta bilens motor ligga på marken, eller som att kasta ut CPU'n ur datorn. Det ger ingenting.
Det blir något av en missdefinition i trådtiteln. Hjärnan som ren informationskategoriserare och registrerare kan inte tolka information, och således inte "förstå" den. Det är sinnet, som skapas genom hjärnans interaktion med omvärlden genom en kropp, som tolkar informationen.
Att tala om hjärna när det gäller sinne gör allting här väldigt förvirrande