• 2
  • 3
2012-02-21, 02:02
Medlem
steken001s avatar
Kaninleverpastej /bredbar

Stek lök ett bra tag i med kaninlever salta peppra stek för att få en schysst yta detta ger lite mer smak. Ibland hystar jag i lite kaninkött med... Efter styckning av ett gäng kaniner så blir det ibland lite kött över från skrapning av ben som jag steker med levern blir lite mer köttig pastej
Kör i matberedaren och häll i mycket smör och grädde efterkrydda med mer salt peppar
Känns som jag har glömmt något !? ajja
så sjuuukt gott!!
Citera
2012-02-21, 10:43
Medlem
Kan väl ta o bidra jag med, har inget recept på mig men när jag gör leverpastej så använder jag mig av anklever. Det har en mycket högre kvalite och är inte alls så dyrt som man kan tro. Dessutom finns det klass 2 om man vill hålla inne på stålarna.

Låt pastejen ligga och dra i mjölk, ev ha i mjölk för att "urlaka" pastejen. Du får en mildare och godare smak, och slipper beskheten som ibland uppstår.

Mvh
Citera
2012-12-19, 22:43
Medlem
Jeff.Becks avatar
Hur länge håller sig hemmagjord leverpastej i nollgradig kyla? Jag har gjort egen som jag tänkte servera på julafton och hoppades på att slippa frysa den. Istället så funderar jag på att lägga den i kylen tillsammans med en bunt is.
Citera
2013-08-11, 17:14
Medlem
Moroten89s avatar
Vad är det som avgör om en pastej blir fast eller bredbar då?
Citera
2013-08-16, 21:27
Medlem
pelviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moroten89
Vad är det som avgör om en pastej blir fast eller bredbar då?

Jag skulle vilja påstå att all pastej är bredbar men ang fastheten i pastejen så beror den nog mest på grovleken på skivorna man maler den genom och hur mycket smörja du har i den t ex grädde, äggulor och späck eller vad man nu använder som bindemedel.

Annars är mitt bästa tips om man vill ha en slät pastej är att förkoka levern något och sen köra rasket med stavmixer. Det går mycket fort och man slipper att mala två gånger genom fin hålskiva. Vill påstå att den blir t o m slätare med stavmixer än att mala genom kvarn.

Mvh Pelvis
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in