2008-09-12, 16:35
Medlem
rullkragens avatar
Är det bara i Skåne man gör leverkorv?

Tjenis !

För det är ju i princip samma smet som till leverpastej, men blir mycke gott både som pålägg och som maträtt när den är stekt.
Jag frågade min tjej som kommer från Chile om hon hade ätit leverkorv, men inget dom gör där, men däremot hade hon flera recept på leverpastej, vissa lika dom svenska men vissa med mycke finare malning och bara lever och inget kött i.
Citera
2009-03-01, 12:36
Bannlyst
Hur smakar hemgjord leverpastej mot den man köper i mataffären?
Citera
2009-03-01, 19:09
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerZerk
Hur smakar hemgjord leverpastej mot den man köper i mataffären?
Beror väl på hur pass väl man lyckas eller hur? . I de flesta fallen blir den bättre, men inte lika hållbar.

~Paul~
Citera
2009-09-30, 11:37
Medlem
glen-tourrays avatar
Bumpar denna lite..

Jag brukar göra ungefär som riddaren fast jag har madeira istället för konjak och inte lika mycket smör, fast man kanske ska pröva det

Undrar bara en sak egentligen, det borde väl inte vara några problem att frysa in, säg hälften? Ibland är man helt enkelt inte sugen och då är det synd att all fin leverpastej förfaras. Vad kan man tro, 2-3 månader i frysen eller är det för mycket att hoppas på..

Edit: Sökte och fick svar på frågan.. Varför fråga först och söka sen
Citera
2010-08-25, 21:04
Medlem
skolmatsals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Brukar karamellisera en lök med ett par lagerblad, salt och peppar i lite olivolja. Sedan tillsätter jag ett paket kycklinglever, mer salt och peppar och slutligen en rejäl skvätt konjak när kycklingen blivit rosa. Detta får puttra i ett par minuter för att sedan ställas att svalna något. I finalen mixar jag stekpannans innehåll med obscena mängder smör, en skvätt grädde och lite riven muskot.

Måste säga att jag föredrar att äta pastejen varm på kavring med grov senap, hackad rödlök och saltgurka men visst funkar den att spara. Med ett skyddande lager skirat smör håller den sig ett tag.
Kan man frysa in den för ökad hållbarhet?
Citera
2010-11-04, 08:49
Medlem
felstavadds avatar
Bumpar och snyltar tråden lite istället för att starta en ny.

Såg att nån nämnde leverkorv, jag är på jakt efter ett (bra) recpet på "Vit leverkorv", nån som har ett liggandes som vill dela med sig.
Har själv aldrig smakat det så om någon vet skillnaden mellan vanlig och vit så får ni gärna berätta.
Citera
2010-12-11, 22:54
Medlem
Leif.Pagrotskys avatar
Hur länge håller egentligen hemmagjord pastej?
Citera
2011-12-07, 11:50
Medlem
Tuvtramps avatar
Hmm? inte mycket respons i tråden men provar iaf.

Jag gillar inte lever eller leverkorv men leverpastej är gott och nu under jakttider så tänkte jag prova göra lite pastej på vilt (dovhjort hade jag tänkt mig) och inte koka allt till hunden som jag brukar men ska man inte "blötlägga" levern i mjölk eller vatten först? har för mig jag hört det och googlade lite men blev inte klokare för det..

Iaf så undrar jag om vilt-pastej är något att satsa på och hur själva blötläggningen ska gå till?
Senast redigerad av Tuvtramp 2011-12-07 kl. 12:35.
Citera
2011-12-07, 14:07
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuvtramp
Hmm? inte mycket respons i tråden men provar iaf.

Jag gillar inte lever eller leverkorv men leverpastej är gott och nu under jakttider så tänkte jag prova göra lite pastej på vilt (dovhjort hade jag tänkt mig) och inte koka allt till hunden som jag brukar men ska man inte "blötlägga" levern i mjölk eller vatten först? har för mig jag hört det och googlade lite men blev inte klokare för det..

Iaf så undrar jag om vilt-pastej är något att satsa på och hur själva blötläggningen ska gå till?

Tjenis!

Ja av dovhjort har jag aldrig tillverkat av men älg och rådjur.
Har i princip följt det skånska eller danska receptet och bara bytta ut nöt levern mot vilt lever.
Varför jag behållit delar från grisen är för att den inte skall bli torr.
Däremot har jag aldrig blötlagt den först i mjölk, troligtvis så är det för att dra ut den vilda smaken.
Men har experimenterat med både enbär och vitlök i.
Lite malda enbär förhöjer den vilda smaken och ger en utmärkt prägel på pastejen.
Fin krossad vitlök, ja helst mald i saltet för att få ut all smak av vitlöken gör att den vilda smaken försvinner men pastejen blir stark på ett till talande sätt.
på denna typ av pastej så blir det oftast bäst med grovmalen och ugnsbakad, bra tuggmotstånd och en trevlig yta överst
som med enkelhet kan dekoreras med några enbär, svampskivor, tunnskurna vitlöksklyftor och svart peppar som är grovmalen, och överst gele.

Rullkragen.
Citera
2011-12-07, 14:19
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rullkragen
Tjenis!

Rullkragen.
Plingeling! Tog inte så lång tid som jag trodde att få ett svar.
Vad bra att man kan köra på vilt för det känns mycket bättre än lever från industriuppfödd boskap med allt vad det innebär.
Ska ut i skogen och leta efter ett offer nu...
Citera
2011-12-07, 15:03
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuvtramp
Plingeling! Tog inte så lång tid som jag trodde att få ett svar.
Vad bra att man kan köra på vilt för det känns mycket bättre än lever från industriuppfödd boskap med allt vad det innebär.
Ska ut i skogen och leta efter ett offer nu...

Tjenis!

Ja det går utmärkt med vilt.
Och vill du ha det 100% vilt så kan du säkert byta ut gris späcket och grislevern mot vildsvin.
Är det en lite äldre sugga så bör även hon ha gott om späck.
Vildsvin har jag även använt både till pastej och leverkorv.

Inte för det har med pastej att göra men det är en spännande och intressant jakt med vildsvin.
Har suggan ungar som inte är stora nog att klara sig själva över vintern, så skjut kultingarna först och sedan suggan, men dom gömmer sig fort om vegetationen är hög.
Ut tidigt på morgonen och gömma sig bakom halm balar så man tar dem i gryningen.
Bra lock foder är jordärtskockor och potatis.
Jag brukar använda brennecke till min hagelbösa men kula av lite grövre kaliber fungerar utmärkt.
Vet inte ens om brennecke är tillåtet i Sverige.

Som sagt lycka till med pastejen!

Rullkragen
Citera
2012-02-16, 11:19
Medlem
Någon som har ett gott recept på leverpastej utan gris- och mjölkprodukter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in