Citat:
Ursprungligen postat av Tuvtramp
Hmm? inte mycket respons i tråden men provar iaf.
Jag gillar inte lever eller leverkorv men leverpastej är gott och nu under jakttider så tänkte jag prova göra lite pastej på vilt (dovhjort hade jag tänkt mig) och inte koka allt till hunden som jag brukar men ska man inte "blötlägga" levern i mjölk eller vatten först? har för mig jag hört det och googlade lite men blev inte klokare för det..
Iaf så undrar jag om vilt-pastej är något att satsa på och hur själva blötläggningen ska gå till?
Tjenis!

Ja av dovhjort har jag aldrig tillverkat av men älg och rådjur.
Har i princip följt det skånska eller danska receptet och bara bytta ut nöt levern mot vilt lever.
Varför jag behållit delar från grisen är för att den inte skall bli torr.
Däremot har jag aldrig blötlagt den först i mjölk, troligtvis så är det för att dra ut den vilda smaken.
Men har experimenterat med både enbär och vitlök i.
Lite malda enbär förhöjer den vilda smaken och ger en utmärkt prägel på pastejen.
Fin krossad vitlök, ja helst mald i saltet för att få ut all smak av vitlöken gör att den vilda smaken försvinner men pastejen blir stark på ett till talande sätt.
på denna typ av pastej så blir det oftast bäst med grovmalen och ugnsbakad, bra tuggmotstånd och en trevlig yta överst

som med enkelhet kan dekoreras med några enbär, svampskivor, tunnskurna vitlöksklyftor och svart peppar som är grovmalen, och överst gele.
Rullkragen.