2008-09-09, 18:23
Medlem
Takiidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taiga
Du föredrar alltså yta (kroppshydda?) framför substans med andra ord. Något som tycks gå igen i allt kvinnor tar sig för.

Jag tycker hon är bättre , varmare och intressantare och inte som en stel tråkig robotliknande man som bara gör.

Och vem är det som avgör vilka som är bäst på att laga mat? Några män som sitter i juryn i en kocktävling som ska smaka av rätter som alla liknar varandra och smakar som varandra? Det kan endast vara en subjektiv åsikt. Och sen när blev män bra på området överhuvudtaget så de borde få sitta i juryn Vad som är bra är en subjektiv åsikt. Inget som några som satt upp regler för en kocktävling kan bestämma.
Senast redigerad av Takiida 2008-09-09 kl. 19:22.
Citera
2008-09-09, 18:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Takiida
Hänvisa till forskning som gjorts istället för jag är säker på att kvinnor slår män med hästlängder och att de allra bästa är kvinnor. Att folk väljer att jobba som det är en annan sak, det bevisar ingenting.

De jag nämnde är världsberömda. Varför finns det inte en enda världsberömd kvinnlig språkfilosof, lingvist eller retoriker (åtminstone inte världsberömd för den egenskapen)? Kvinnor har fått nobelpriset i litteratur, vilket visar att de är bra historieberättare och poeter, men annars är de inte så framstående inom språk heller.
Citera
2008-09-09, 18:44
Medlem
Takiidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deceptor
Själv är jag man och har högre språklig intelligens än de allra flesta kvinnor enligt tester som jag har gjort.

Det beror nog också på vilken del av ett språkligt test. Jag tror ändå att du som de flesta män är sämre på kommunikation, att förstå signaler från folk, läsa av folk och förstå vad som händer i en situation. Kvinnor är allmänt bättre på människor, att kommunicera och kunna läsa av signaler medans män är allmänt bättre på prylar likt de asberger, robotiknande varelser många av de är. Det är därför en text skriven av en man ofta är tråkigare och rakare och saknar inlevelse. Män som är undantag här är män med typiskt kvinnlig hjärna för dessa män är inte urtypen för en man. Män fick inte den sociala förmågan kvinnor fick för att de inte behövde den lika mycket. Människor och kommunikation är kvinnors områden, saker är snarare mäns, de är mer tekniskt lagda.
Citera
2008-09-09, 18:47
Medlem
Takiidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deceptor
De jag nämnde är världsberömda. Varför finns det inte en enda världsberömd kvinnlig språkfilosof, lingvist eller retoriker (åtminstone inte världsberömd för den egenskapen)? Kvinnor har fått nobelpriset i litteratur, vilket visar att de är bra historieberättare och poeter, men annars är de inte så framstående inom språk heller.

Kvinnor har inte varit lika intresserade av att syssla med det. Det är endast tester som kan bevisa vilka som är bäst och alla jag sett, pekar på att kvinnan är det Att ta upp kända personer är inget bevis. Det är som att påstå att miss universum är vackrast i världen när det säkert finns nån vackrare, som inte ens sökte in, i brist på intresse.
Senast redigerad av Takiida 2008-09-09 kl. 18:51.
Citera
2008-09-09, 19:16
Medlem
dr_strangeloves avatar
Citat:
Det beror nog också på vilken del av ett språkligt test. Jag tror ändå att du som de flesta män är sämre på kommunikation, att förstå signaler från folk, läsa av folk och förstå vad som händer i en situation. Kvinnor är allmänt bättre på människor, att kommunicera och kunna läsa av signaler medans män är allmänt bättre på prylar likt de asberger, robotiknande varelser många av de är. Det är därför en text skriven av en man ofta är tråkigare och rakare och saknar inlevelse. Män som är undantag här är män med typiskt kvinnlig hjärna för dessa män är inte urtypen för en man. Män fick inte den sociala förmågan kvinnor fick för att de inte behövde den lika mycket. Människor och kommunikation är kvinnors områden, saker är snarare mäns, de är mer tekniskt lagda.

Fast lite måste du väl ändå tycka om oss med tanke på att du har ~3500 inlägg på ett forum som till 95% består av oss lågpannade, tråkiga snoppbärare som saknar förmågan att uttrycka oss väl i tal och skrift
Citera
2008-09-09, 19:27
Medlem
Oj, vad mycket generaliseringar som frodas här!

Vi människor har naturligtvis olika talanger, inget snack om saken. Jag läste någonstans att framgång är lika beroende av, om inte mer beroende av hur man tar hand om den. Michael Phelps och Tiger Woods har talang, men utan oerhört målinriktad träning skulle de inte komma någon vart. Därför tycker jag att det på sätt och vis är ointressant att diskutera huruvida kvinnor är bättre på ett område (t.ex. språk) än män eller tvärtom.
Det jag finner intressant är om kvinnor generellt har sämre självförtroende och därför presterar sämre. Jag tror detta. Nu har jag inte gjort någon statistisk undersökning :-), men dagligen möter man kvinnor som hela tiden skäms för att de inte kan ditten och datten och förminskar det de kan. Många män, däremot, är väldig bra på att berätta på vad de är bra på och ibland även hävda att de kan något som man sedan upptäcker att de faktiskt inte behärskar.
Citera
2008-09-09, 19:28
Medlem
Takiidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dr_strangelove
Fast lite måste du väl ändå tycka om oss med tanke på att du har ~3500 inlägg på ett forum som till 95% består av oss lågpannade, tråkiga snoppbärare som saknar förmågan att uttrycka oss väl i tal och skrift

Jag tycker väl inte om "er", vissa av er på detta forum kanske, men jag skriver inte för vilka som är här, utan jag skriver för att jag vill skriva och kollar in ibland, man kan lära sig saker och ibland är det kul att diskutera filosofiska frågor med folk.
Senast redigerad av Takiida 2008-09-09 kl. 19:30.
Citera
2008-09-09, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunner
Rent personligen så tycker jag att en röd tråd bland framgångsrika kvinnor(dvs de som klarar sig bra i livet och verkar allmänt nöjda) är just att de skiter blankt i feminister likväl som de skiter i alla kvinliga "måsten", dvs hänga med i det allra senaste modet osov.

Jag känner eller har känt en hel uppsjö med kvinnor som tjänar gott om pengar, har bra utbildningar och jobb, osov, och inte en enda av dessa brukar ha mycket till övers för Schyman&Co.
Istället för att desperat försöka vara "kvinnor"(enligt definitionen du jour) så är de helt sonika sig själva och slår sig fram för att nå sina mål.
Inte fan gnäller de om patriarkat och snyftar i Aftonbladet, de skaffar sig utbildningar och jobbar hårt istället.

Feminister(Schyman-typen av feminist då) är lite som de mer vänstervridna människorna.
Det är alltid jävligt synd om dem, men om man väl börjar kolla varför de har det så illa så märker man att de inte direkt har gjort någon effort för att förbättra sin egen situation, och likväl är det alltid någon annans fel, oavsett om "någon annan" är borgare, män, varulvar, eller vad det nu må vara.
Schyman och Rosing är ju bra exempel, en avdankad alkis och en professor inom en pseudovetenskap, just snygga förebilder.
Undras hur många män som hade nått stora framgångar i livet med Per Gharton som förebild.
Eller för all del bröderna Schulman, vilket väl kan liknas vid att ha Blondinbella som föredöme.

Nej, all respekt till starka kvinnor som tar sig fram för egen maskin, så kan Sverker få slänga nyfeministerna i sin soptunna.

Nu kanske jag häller bensin på lågorna här inne, men jag tycker att detta var ett väldigt bra inlägg. Jag slösade mycket energi på feminism (umgicks med tjejkompisar som är feminister) på 90-talet. När jag släppte feminismen, alltså slutade att reta mig på orättvisor jag upplevde, slutade läsa feministisk litteratur, så hade jag mer tid att ägna mig åt annat. En ögonöppnare för mig har hela tiden varit att det faktiskt finns killar/män som inte heller har de där typiska manliga egenskaperna (framåt, tävlingsmänniska, go-getter, aggressivitet). De lider lika mycket av detta som kvinnor i dagens samhälle.
När man slutar att reta sig på orättvisorna (som man ibland undrar om de existerar) kan man fokusera på sitt eget beteende och hur man själv som kvinna bidrar till att bli dåligt behandlad.
Ett exempel: Lyssnade på P1 en dag. Programmet handlade om Rain Li, en kamerakvinna, som deltog i arbetet med filmen Paranoid Park. (http://www.imdb.com/name/nm2262083/). Hon är kvinna och väldigt ung och fick därför ingen respekt under de första veckorna av "killarna på golvet" på inspelningsplatsen. De ville inte göra som hon sa, bojkottade henne subtilt. Men hon hade tålamod och försökte ignorera deras beteende. Efter ett tag fick de respekt för henne, när de upptäckte att hon faktiskt kunde sitt jobb. Den här historien imponerade på mig och man fick sig en tankeställare.
Senast redigerad av hisinge_girl 2008-09-09 kl. 19:55.
Citera
2008-09-09, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Det spelar nästan ingen roll vilken grupp människor man går till; genusvetare, rabiatfeminster och män, så nog tusan anser de att kvinnor är fel.
Kvinnor har fel intressen, fel utbildningar, söker fel jobb och gör fel när de blir föräldrar...

I en tråd hittas dessa uttalanden av män:

https://www.flashback.org/showthread.php?t=739260&page=4

Om man sedan tar sig en liten titt på vad rabiatfeminismens primadonnor kläcker ur sig, så är likheten med dessa män slående.
Kvinnor är korkade och värdelösa.

Skola och arbetsliv håller på att krypa ur skinnet för att få fler kvinnor att välja tekniska utbildningar och yrken. Politikerna kämpar som illrar för jämställhet; något de fått för sig betyder att "vara likadan" istället för "lika mycket värda".

Vad betyder det för kvinnor att överallt få möta budskapet att de är fel?

När det gäller media och reklam, som hela tiden pekar på att vi kvinnor ser fel ut, så anses det ju kunna leda till oerhörda konsekvenser med operationer och ästörningar, men hur är det när vi hela tiden matas med att även vårt inre är fel?
Eller anses kvinnor även av sina försvarare vara sådana ytliga puckon att vi tar åt oss av det som är ytligt men inte av det som är vad miljoner års evolution gjort oss till?

Att män tycker illa om kvinnor är en sak. De kanske är smygbögar, vad vet jag, men när de som säger sig kämpa för kvinnors rätt även de stämmer in i dessa mäns kör, så blir jag illa berörd.

Varför får jag inte tycka att mina barn är det viktigaste i världen, låta min bror laga bilen, min man fixa tv:n och själv utbilda mig inom människoomhändertagandesektorn?

Etniska och religiösa skillnader ska aktas in i absurdum, men könsskillnader är icke tillåtna. OM de inte beror på religion, för då är de accepterade.

Men det finns en politiskt korrekt hållning att det som kvinnor gör är det moraliskt mest högstående. T.ex. anses det fint att uppfostra barn, vara lärare och sjuksköterska. Detta märktes inte minst under sjuksköterskestrejken. Detta är ju såklart hyckleri på högsta nivå. Många pratar om att de här yrkena är så viktiga, men arbetar själva inte i dem. Många män sitter och babblar om att barnens uppfostran är det viktigaste i vårt samhälle, men i praktiken är det få som drar sitt strå till stacken och är pappalediga. Man skyller på praktikaliteter som ekonomin, att kvinnan insisterar på att vara hemma, att chefen misstycker, o.s.v.
Därför tycker jag inte riktigt att man kan säga att kvinnor uppfattas som "fel". Många mansyrken har väldigt hög status. Om det sedan beror på marknaden eller könsdiskriminering eller på att kvinnor är sämre på att löneförhandla vågar jag inte svara på.
Citera
2008-09-09, 20:10
Medlem
dr_strangeloves avatar
Citat:
Jag tycker väl inte om "er", vissa av er på detta forum kanske, men jag skriver inte för vilka som är här, utan jag skriver för att jag vill skriva och kollar in ibland, man kan lära sig saker och ibland är det kul att diskutera filosofiska frågor med folk.
Jo, men du väljer ju att diskutera på just detta, totalt mansdominerade forum istället för t.ex familjeliv. På familjeliv kan du ju få jättevälformulerad respons av intressanta och färgstarka kvinnor i bjärt kontrast till flashback där det bara finns trista och gråa män att diskutera med.
Citera
2008-09-09, 20:12
Medlem
StuGs avatar
Intressant och välformulerad trådstart katarsis! De springande punkten är sammablandningen av "lika värda" och "likadana". En del av förklaringen till feministernas kritik att kvinnor väljer "fel" är vårt samhälles Offerkultur. Offrigast vinner. Kvinnor är per definition offer och därför blir traditionellt kvinnligt Offrigt och fel. Och egna val är det ju som bekant inte vara - utan det är sociala konstruktioner som gör att de väljer x. Då kan man fråga sig hur feministen, som rimligen vistas i samma samhälle och utsätts för samma konstruktioner kan vara upplyst och se igenom dimman som en sorts genusideologisk übermensch? Är det bara feminister som kan göra egna val?
Citera
2008-09-09, 20:21
Medlem
Takiidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dr_strangelove
Jo, men du väljer ju att diskutera på just detta, totalt mansdominerade forum istället för t.ex familjeliv. På familjeliv kan du ju få jättevälformulerad respons av intressanta och färgstarka kvinnor i bjärt kontrast till flashback där det bara finns trista och gråa män att diskutera med.

Man diskuterar det man är intresserad av. Att det finns fler män här betyder inte att jag tycker ni har de egenskaperna jag tidigare tillskrev främst kvinnor.
Senast redigerad av Takiida 2008-09-09 kl. 20:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in