2008-09-08, 21:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Argument för vad? Att den överväldigande mansdominansen vad gäller vetenskap och kultur är ett historiskt faktum?

Om man, som du, påstår att någon ägnar sig åt nonsens och manshatiska fördomar för att man lovordar någon som (enligt dig) sysslar med tjatter och trams så skulle det vara klädsamt om du åtminstone angav ett enda argument för den åsikten.

Då håller det inte att säga att döda vita män har lyckats med enorma prestationer...

Ord utan innehåll är ni män bra på att prestera

Vad säger du om det, som ett hållbart argument? Alltså: Jag påstår bara - precis som du...
Citera
2008-09-08, 22:39
Medlem
dr_strangeloves avatar
Citat:
Jag vet inte orsaken till löneskillnaderna. Men självklart finns det orsaker... Att prata om förtryck i det här läget, känns lite dramatiskt tycker jag. Som jag har sagt tidigare, så är kvinnor bra på att förtrycka sig själva och det är snarare där orsaken kan finnas?

Kärnan i mitt resonemang och det vi diskuterade var att löneskillnaderna inom yrkena var ytterst marginella, har du något svar på det?

Citat:
Jag förstår Kalle helt och hållet. Det vore konstigt om inte Pelle också ville sitt barns bästa...

Ditt exempel haltar likväl. Om nu Kalle och Pelle kan betala 14 pengar tillsammans, och få fullvärdig god vård till sina barn genom att dela...
Varför skall de ha vård motsvarande 4 pengar då? I ditt exempel försvinner ju 6 pengar ut i tomma intet. Varför sänker du värdet på vården, från 14 till 8, bara för att den är rättvist fördelad mellan Kalles barn och Pelles barn?

Ja men det är ju det som är hela grejen. Du ser ekonomin som ett nollsummespel där det finns en pott av resurser som sedan kan fördelas mer eller mindre rättvist. I en planekonomi försvinner resurser i ett stort svart hål av ineffektivitet och slöseri eftersom det helt enkelt inte finns någon vilja att bli bättre, tvärtom ju mer man slösar desto mer skattepengar måste pumpas in. Sveriges sjukvård är en av världens dyraste, men är inte mer än medioker med västerländsk standard mätt, och då räknar jag inte med köer mm. När jag tagit min examen kan jag se fram emot att lägga en internationellt sett gigantisk del av min tid på att syssla med administration och pappersarbete istället för att göra det jag egentligen ska göra, träffa patienter. Varför tror du Sovjet föll?

Citat:
Båda går i samma skola och spelar i samma fotbollslag. Hur tror du att deras relation påverkas av att "min pappa kan betala så att jag får vård där... pilutta dig)? Tror du att det leder till bra relationer mellan barn?

Mja, barn tänker nog inte riktigt så, de tykar nog varandra för att inte har det senaste Nintendot istället
Hur som helst känns det oerhört tråkigt att jag inte kan få dig att inse det moraliskt förkastliga i att rätten till allas lika vård ska gå före rätten till att alla ska ha bra vård...

Citat:
Nu tog du de enda två exemplen som funnits i "alla" tider. Självklart ser överklassen till att deras barn får högklassig utbildning. Dit har inte kreti och pleti tillgång. Jag pratar om de privata alternativ som Investor har tagit över och är på väg att skaffa sig ett eget monopol...

Eget monopol? Jag hoppas på fler privatskolor, förhoppningsvis leder det till att läraryrket får tillbaka sin rättmätiga plats som högstatusyrke så att fler duktiga studenter väljer utbildningen så det inte som det är idag, en uppsamlingsplats för det akademiska bottenskrapet.

Citat:
Ooops! Där trampade jag på en öm tå Jag menade bara att inom den privata vinstdrivande sektorn har jag noll att säga till om, ifall jag inte har pengar. Inom den politiska sektorn har jag en röst som är värd exakt lika mycket eller lika lite som Stefan Perssons...

Haha, mja det lät nog hårdare än vad det var menat
Ditt resonemang är så fint men det faller på att aftonbladspöbeln alltid utnumrerar de som ser förbi populismen med 100-1. De som ser att obehagliga beslut måste fattas eller säger obehagliga sanningar blir aldrig populära, varken inom det egna partiet eller bland väljarna.
Hur som helst skulle det, om jag fick bestämma, fortfarande finnas god offentlig vård och därmed politiker som kan väljas, men att privat vård ska vara något underlättas och uppmuntras, även om det leder till skillnader .

Citat:
Hon blev så kritiserad att hon slutade med sitt bloggande. Men alla som sticker ut hakan får räkna med käftsmällar. Självklart finns det kritiker i alla läger. Trot eller ej, men det finns de som gillar Gudrun Schyman också..

Hon slutade tydligen inte skriva krönikor, och det jag ogillar är att media låter sånt publiceras utan att någon med kritiska ståndpunkter få komma till tals. Nu får ju såklart expressen publicera vad dom vill, men det visar ju på att vi ett snedvridet samhällsklimat.

Citat:
När jag läste, bråkade vi med Rolf Höök om att lagtexten enbart gällde män

Hade du också Hööken
Jag hoppade, som du kanske förstod, av juristlinjen och satsade på en ny bana istället, men Hööken gillade jag alltid. Jobbar du som jurist nu eller pluggar du?
[quote]

Citat:
Problemet är väl detsamma som när man börjar prata politik på en fest
Det är känsligt, man har åsikter men hittar inte riktigt de argument man vill/behöver, och då blir man frustrerad... Men det är i alla fall ett bevis på att man bryr sig Likgiltiga människor är det värsta som finns...

Citat:
Jag menar nog att det finns en anledning till att det finns upptaget i en ordlista... Det är allmänt vedertaget. Försök att hitta gubbslem, så får du se...

Att kvinnor kallas höns är inget som ens feminister reagerar över. Tror inte du att det skulle ha märkts i "män är djurdebatten" i så fall?
Jag menar: Anfall är bästa försvar

Ja ordet är ju allmänt vedertaget om det var det du menade. Ursprungsfrågan var ju om att det förekom att personer utanför privata sammanhang eller i media kallade feminister höns eller liknande.
Senast redigerad av dr_strangelove 2008-09-08 kl. 22:42.
Citera
2008-09-09, 00:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dr_strangelove
Kärnan i mitt resonemang och det vi diskuterade var att löneskillnaderna inom yrkena var ytterst marginella, har du något svar på det?

Om du vill negligera det faktum att skillnader finns, så har jag inget svar på det. Jag är mera intresserad av orsaken till de skillnader som finns, än att konstatera faktum! Men jag har likväl inget svar på orsaken till detta faktum!

Citat:
Ja men det är ju det som är hela grejen. Du ser ekonomin som ett nollsummespel där det finns en pott av resurser som sedan kan fördelas mer eller mindre rättvist. I en planekonomi försvinner resurser i ett stort svart hål av ineffektivitet och slöseri eftersom det helt enkelt inte finns någon vilja att bli bättre, tvärtom ju mer man slösar desto mer skattepengar måste pumpas in. Sveriges sjukvård är en av världens dyraste, men är inte mer än medioker med västerländsk standard mätt, och då räknar jag inte med köer mm. När jag tagit min examen kan jag se fram emot att lägga en internationellt sett gigantisk del av min tid på att syssla med administration och pappersarbete istället för att göra det jag egentligen ska göra, träffa patienter. Varför tror du Sovjet föll?

Jag ser inte alls ekonomin som ett nollsummespel. Jag ser ett samhälle där människor skall värderas lika, just för att de skall få möjlighet att utvecklas som individer...
När det gäller ditt exempel med sjukvården, så är det ett tydligt exempel på vad man kan få ut i slutänden, om det inte finns en massa privata fickor att stoppa pengarna i. Den ene betalar 8 pengar den andre 6 pengar, men de får bara sjukvård för 4 pengar var, eftersom överskottet betalas ut som "överskott" till aktieägarna!

Citat:
Mja, barn tänker nog inte riktigt så, de tykar nog varandra för att inte har det senaste Nintendot istället

Jag förstår inte skillnaden mellan ditt och mitt argument?

Citat:
Hur som helst känns det oerhört tråkigt att jag inte kan få dig att inse det moraliskt förkastliga i att rätten till allas lika vård ska gå före rätten till att alla ska ha bra vård...

Mitt argument handlar om rätten till lika bra vård för alla. Jag kan inte se något moraliskt förkastligt med det?

Citat:
Eget monopol? Jag hoppas på fler privatskolor, förhoppningsvis leder det till att läraryrket får tillbaka sin rättmätiga plats som högstatusyrke så att fler duktiga studenter väljer utbildningen så det inte som det är idag, en uppsamlingsplats för det akademiska bottenskrapet.

Nämen! Så naiv kan du väl ändå inte vara? Ser du inte utvecklingen inom näringslivet? De stora köper upp de små, "för att kunna konkurrera" my ass.

De vill inte ha någon konkurrens, det är för jobbigt med en massa små uppstickare som de måste ta hänsyn till...

Fråga journalister som jobbar på TT, hur det gick till när de små mediaföretagen försökte sig på att konkurrera...

Nu är det Bonnier som äger TT... "Det blev för struligt med en massa små konkurrenter"

Citat:
Haha, mja det lät nog hårdare än vad det var menat
Ditt resonemang är så fint men det faller på att aftonbladspöbeln alltid utnumrerar de som ser förbi populismen med 100-1. De som ser att obehagliga beslut måste fattas eller säger obehagliga sanningar blir aldrig populära, varken inom det egna partiet eller bland väljarna.
Hur som helst skulle det, om jag fick bestämma, fortfarande finnas god offentlig vård och därmed politiker som kan väljas, men att privat vård ska vara något underlättas och uppmuntras, även om det leder till skillnader .

Vi måste bestämma oss för vad som skall finnas i fokus när vi planerar samhället.

Är det människan som skall vara i fokus eller är det pengarna?

Svaret avgör våra ställningstaganden!

Citat:
Hon slutade tydligen inte skriva krönikor, och det jag ogillar är att media låter sånt publiceras utan att någon med kritiska ståndpunkter få komma till tals. Nu får ju såklart expressen publicera vad dom vill, men det visar ju på att vi ett snedvridet samhällsklimat.

Jag avskyr Johan Norberg och Johan von Holstëin, men de får härja fritt i alla fall

Citat:
Hade du också Hööken
Jag hoppade, som du kanske förstod, av juristlinjen och satsade på en ny bana istället, men Hööken gillade jag alltid. Jobbar du som jurist nu eller pluggar du?
Jag hade Hööken på introduktionsföreläsningen och när han sa att man inte behövde vara särskilt intelligent för att bli jurist - "det räcker att man har cementhäck", då visste jag att jag hade hamnat rätt
Men jag gick aldrig klart linjen, (lång och tråkig historia)...

Citat:
Ja ordet är ju allmänt vedertaget om det var det du menade. Ursprungsfrågan var ju om att det förekom att personer utanför privata sammanhang eller i media kallade feminister höns eller liknande.

Ett ord som finns upptaget i NE är så allmänt vedertaget att det inte behöver förklaras. Det är ju inte så att "höns" enbart är förknippat med ett djur (som lejon eller tiger). Höns är förknippat med en yr, vimsig kvinna...
Citera
2008-09-09, 15:08
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Det spelar nästan ingen roll vilken grupp människor man går till; genusvetare, rabiatfeminster och män, så nog tusan anser de att kvinnor är fel.
Kvinnor har fel intressen, fel utbildningar, söker fel jobb och gör fel när de blir föräldrar...

Rent personligen så tycker jag att en röd tråd bland framgångsrika kvinnor(dvs de som klarar sig bra i livet och verkar allmänt nöjda) är just att de skiter blankt i feminister likväl som de skiter i alla kvinliga "måsten", dvs hänga med i det allra senaste modet osov.

Jag känner eller har känt en hel uppsjö med kvinnor som tjänar gott om pengar, har bra utbildningar och jobb, osov, och inte en enda av dessa brukar ha mycket till övers för Schyman&Co.
Istället för att desperat försöka vara "kvinnor"(enligt definitionen du jour) så är de helt sonika sig själva och slår sig fram för att nå sina mål.
Inte fan gnäller de om patriarkat och snyftar i Aftonbladet, de skaffar sig utbildningar och jobbar hårt istället.

Feminister(Schyman-typen av feminist då) är lite som de mer vänstervridna människorna.
Det är alltid jävligt synd om dem, men om man väl börjar kolla varför de har det så illa så märker man att de inte direkt har gjort någon effort för att förbättra sin egen situation, och likväl är det alltid någon annans fel, oavsett om "någon annan" är borgare, män, varulvar, eller vad det nu må vara.
Schyman och Rosing är ju bra exempel, en avdankad alkis och en professor inom en pseudovetenskap, just snygga förebilder.
Undras hur många män som hade nått stora framgångar i livet med Per Gharton som förebild.
Eller för all del bröderna Schulman, vilket väl kan liknas vid att ha Blondinbella som föredöme.

Nej, all respekt till starka kvinnor som tar sig fram för egen maskin, så kan Sverker få slänga nyfeministerna i sin soptunna.
Citera
2008-09-09, 16:40
Medlem
Takiidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Harry Potter!
Jesus!
Muhammed!

Nämn någon kvinna som fler har läst om än dessa tre karlar.
Alltså kan vi konstatera att det är mer intressant att läsa om män?

Harry Potter är en sagofigur.
Muhammed och Jesus är religiösa personer och folk läser om de pga religionen.
Nej, vi kan inte konstatera att det är mer intressant att läsa om män. Snarare att det är intressant att läsa om sagor och religioner.

Citat:
Eller så är kvinnor generellt sett mer bloggintresserade vilket de är. Titta på samhället i stort så ska du se att i stort allt sett har dominerats av manligt tänkande och idéer. Du är som spegelvänd feminist.

Män läser också bloggar, helst kvinnors. Kvinnor fick inte göra va de ville förut men nu är det inte så längre så dina exempel var dåliga. Du behöver inte tillskriva mig en titel för att jag säger vad jag tycker. Min åsikt är att kvinnor är intressantare att läsa om. De slår ju t.o.m Alex Schulman trots att han är en känd journalist Han får stryk av 17 åriga tjejer som inte var kända.

Citat:
Vi har haft fler stora manliga författare än kvinnliga.

Kvinnor fick inte göra va de ville förut.

Citat:
Adolf Hitler
Olof Palme
Albert Einstein
Usama bin Laden

Ja, du kan försöka överträffa dem med någon kvinna tills vidare.

Jag tycker att kvinnor är allmänt färgstarkare och intressantare. Medans män är mer gråa och robotiknande till sättet. Alla kända personer är intressanta så det var dåliga exempel från dig. Min åsikt kvartstår. Kända personer är ofta intressanta för något de gjort snarare än vem de är.
Citat:

DU anser!

Precis

Citat:
Vet de flesta?
De flesta stora talare genom historien har varit män och det finns undersökningar som visar att män verbalt är bättre på att ta för sig.

Det finns undersökningar som visar att kvinnor är bättre på att kommunicera.
Språkligt intelligentare brukar kvinnor vara.
Citera
2008-09-09, 16:42
Medlem
Takiidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Nonsens och manshatiska fördomar

Man hatar inte någon för att man tycker att den andra är bättre inom något
Citera
2008-09-09, 16:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Takiida
Det finns undersökningar som visar att kvinnor är bättre på att kommunicera.
Språkligt intelligentare brukar kvinnor vara.

De mest framstående lingvisterna och språkfilosoferna är också män. Dessutom är män bättre på retorik. De flesta kvinnor är generellt bättre på språk och är mer verbala än de flesta män men när det kommer till de absolut bästa förmågorna är männen överlägsna där också. De bästa kockarna är också män, trots att kvinnan har stått vid spisen i hemmet genom nästan hela historien.
Citera
2008-09-09, 16:52
Medlem
Takiidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deceptor
De flesta kvinnor är generellt bättre på språk och är mer verbala än de flesta män men när det kommer till de absolut bästa förmågorna är männen överlägsna där också.

Enligt vem? Det där med kockar är väl för att fler män valt att utbilda sig till det. Jag kollar hellre på lejla än nån tråkig man som står och lagar mat.
Citera
2008-09-09, 17:59
Medlem
Citat:
Enligt vem? Det där med kockar är väl för att fler män valt att utbilda sig till det. Jag kollar hellre på lejla än nån tråkig man som står och lagar mat.

Du föredrar alltså yta (kroppshydda?) framför substans med andra ord. Något som tycks gå igen i allt kvinnor tar sig för.
Citera
2008-09-09, 18:07
Bannlyst
Citat:

Manliga lingvister och språkfilosofer: Ferdinand de Saussure, John B. Watson, Ludwig Wittgenstein, Bertrand Russell, Gotlob Frege, Noam Chomsky... Kvinnliga?

Manliga retoriker: Demosthenes, Abraham Lincoln, Lenin, Woodrow Wilson, Winston Churchill, Adolf Hitler, Joseph Goebbels, Olof Palme... Kvinnliga retoriker?

Själv är jag man och har högre språklig intelligens än de allra flesta kvinnor enligt tester som jag har gjort.
Citera
2008-09-09, 18:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Taiga
Du föredrar alltså yta (kroppshydda?) framför substans med andra ord. Något som tycks gå igen i allt kvinnor tar sig för.

Citera
2008-09-09, 18:21
Medlem
Takiidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deceptor
Manliga lingvister och språkfilosofer: Ferdinand de Saussure, John B. Watson, Ludwig Wittgenstein, Bertrand Russell, Gotlob Frege, Noam Chomsky... Kvinnliga?

Manliga retoriker: Demosthenes, Abraham Lincoln, Lenin, Woodrow Wilson, Winston Churchill, Adolf Hitler, Joseph Goebbels, Olof Palme... Kvinnliga retoriker?

Själv är jag man och har högre språklig intelligens än de allra flesta kvinnor enligt tester som jag har gjort.

Hänvisa till forskning som gjorts istället för jag är säker på att kvinnor slår män med hästlängder och att de allra bästa är kvinnor. Att folk väljer att jobba som det är en annan sak, det bevisar ingenting.
Senast redigerad av Takiida 2008-09-09 kl. 18:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in