Citat:
Ursprungligen postat av dr_strangelove
Kärnan i mitt resonemang och det vi diskuterade var att löneskillnaderna inom yrkena var ytterst marginella, har du något svar på det?
Om du vill negligera det faktum att skillnader finns, så har jag inget svar på det. Jag är mera intresserad av
orsaken till de skillnader som finns, än att konstatera faktum! Men jag har likväl inget svar på orsaken till detta faktum!
Citat:
Ja men det är ju det som är hela grejen. Du ser ekonomin som ett nollsummespel där det finns en pott av resurser som sedan kan fördelas mer eller mindre rättvist. I en planekonomi försvinner resurser i ett stort svart hål av ineffektivitet och slöseri eftersom det helt enkelt inte finns någon vilja att bli bättre, tvärtom ju mer man slösar desto mer skattepengar måste pumpas in. Sveriges sjukvård är en av världens dyraste, men är inte mer än medioker med västerländsk standard mätt, och då räknar jag inte med köer mm. När jag tagit min examen kan jag se fram emot att lägga en internationellt sett gigantisk del av min tid på att syssla med administration och pappersarbete istället för att göra det jag egentligen ska göra, träffa patienter. Varför tror du Sovjet föll?
Jag ser inte alls ekonomin som ett nollsummespel. Jag ser ett samhälle där människor skall värderas lika, just för att de skall få möjlighet att utvecklas som individer...
När det gäller ditt exempel med sjukvården, så är det ett tydligt exempel på vad man kan få ut i slutänden, om det inte finns en massa privata fickor att stoppa pengarna i. Den ene betalar 8 pengar den andre 6 pengar, men de får bara sjukvård för 4 pengar var, eftersom överskottet betalas ut som "överskott" till aktieägarna!
Citat:
Mja, barn tänker nog inte riktigt så, de tykar nog varandra för att inte har det senaste Nintendot istället
Jag förstår inte skillnaden mellan ditt och mitt argument?
Citat:
Hur som helst känns det oerhört tråkigt att jag inte kan få dig att inse det moraliskt förkastliga i att rätten till allas lika vård ska gå före rätten till att alla ska ha bra vård...
Mitt argument handlar om rätten till lika bra vård för alla. Jag kan inte se något moraliskt förkastligt med det?
Citat:
Eget monopol? Jag hoppas på fler privatskolor, förhoppningsvis leder det till att läraryrket får tillbaka sin rättmätiga plats som högstatusyrke så att fler duktiga studenter väljer utbildningen så det inte som det är idag, en uppsamlingsplats för det akademiska bottenskrapet.
Nämen! Så naiv kan du väl ändå inte vara? Ser du inte utvecklingen inom näringslivet? De stora köper upp de små, "för att kunna konkurrera" my ass.
De vill inte ha någon konkurrens, det är för jobbigt med en massa små uppstickare som de måste ta hänsyn till...
Fråga journalister som jobbar på TT, hur det gick till när de små mediaföretagen försökte sig på att konkurrera...
Nu är det Bonnier som äger TT... "Det blev för struligt med en massa små konkurrenter"
Citat:
Haha, mja det lät nog hårdare än vad det var menat
Ditt resonemang är så fint men det faller på att aftonbladspöbeln alltid utnumrerar de som ser förbi populismen med 100-1. De som ser att obehagliga beslut måste fattas eller säger obehagliga sanningar blir aldrig populära, varken inom det egna partiet eller bland väljarna.
Hur som helst skulle det, om jag fick bestämma, fortfarande finnas god offentlig vård och därmed politiker som kan väljas, men att privat vård ska vara något underlättas och uppmuntras, även om det leder till skillnader .
Vi måste bestämma oss för vad som skall finnas i fokus när vi planerar samhället.
Är det människan som skall vara i fokus eller är det pengarna?
Svaret avgör våra ställningstaganden!
Citat:
Hon slutade tydligen inte skriva krönikor, och det jag ogillar är att media låter sånt publiceras utan att någon med kritiska ståndpunkter få komma till tals. Nu får ju såklart expressen publicera vad dom vill, men det visar ju på att vi ett snedvridet samhällsklimat.
Jag avskyr Johan Norberg och Johan von Holstëin, men de får härja fritt i alla fall
Citat:
Hade du också Hööken
Jag hoppade, som du kanske förstod, av juristlinjen och satsade på en ny bana istället, men Hööken gillade jag alltid. Jobbar du som jurist nu eller pluggar du?
Jag hade Hööken på introduktionsföreläsningen och när han sa att man inte behövde vara särskilt intelligent för att bli jurist - "det räcker att man har cementhäck", då visste jag att jag hade hamnat rätt
Men jag gick aldrig klart linjen, (lång och tråkig historia)...
Citat:
Ja ordet är ju allmänt vedertaget om det var det du menade. Ursprungsfrågan var ju om att det förekom att personer utanför privata sammanhang eller i media kallade feminister höns eller liknande.
Ett ord som finns upptaget i NE är så allmänt vedertaget att det inte behöver förklaras. Det är ju inte så att "höns" enbart är förknippat med ett djur (som lejon eller tiger). Höns är förknippat med en yr, vimsig kvinna...