2008-09-07, 21:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Anledningarna kan vara flera:

1) Jag tog omedvetet till en manlig härskarteknik som går upp att som man upprepa vad en kvinna just sa. Självklart anser alla att det mannen sa var viktigast.

Självklart!

Citat:
2) Jag missuppfattade betydelsen av ditt 'också' genom att jag tolkade det som "övertyga alla andra också" istället för "kvinnor kan precis som männen"

Helt omöjligt! Män missuppfattar inte!

Citat:
3) Jag satta din mening i ett större sammanhang och i kombination med andra åsikter du uttryckt vilket även bidrog till att jag skrev lite mer i mitt inlägg.

Det kallas för att ha förutfattade meningar på kvinnospråk!

Dessutom verkar det vara trams att inte du vet den verkliga orsaken...
Citera
2008-09-07, 22:49
Medlem
Takiidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Ja!
Tjejer driver bättre bloggar ur en kapitalistisk synvinkel.
Dock så har du fel att tjejer rent generellt har en bättre förmåga att uttrycka sig i skrift och är intressantare att läsa om. De flesta kommersiellt framgångsrika författarna är män och de flesta kommersiellt framgångsrika texterna handlar främst om män.
Men när det gäller bloggar så är tjejer definitivt bättre.

Tjejer är intressantare att läsa om annars hade inte deras bloggar varit de mest lästa. Det verkar inte som att många vill läsa om mäns liv och tankar och jag håller även med där. Så mycket intressantare när det är en tjej som skriver. De är bättre på att uttrycka känslor och har mer inlevelse i texterna. Kvinnor är ofta mer färgstarka som personer och intressantare. Jag anser att kvinnor är bättre på att uttrycka sig i skrift och på att kommunicera. Att kvinnor har en allmänt bättre verbal förmåga vet de flesta.
Citera
2008-09-07, 23:05
Medlem
Adolf bittlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takiida
Tjejer är intressantare att läsa om annars hade inte deras bloggar varit de mest lästa. Det verkar inte som att många vill läsa om mäns liv och tankar och jag håller även med där. Så mycket intressantare när det är en tjej som skriver. De är bättre på att uttrycka känslor och har mer inlevelse i texterna. Kvinnor är ofta mer färgstarka som personer och intressantare. Jag anser att kvinnor är bättre på att uttrycka sig i skrift och på att kommunicera. Att kvinnor har en allmänt bättre verbal förmåga vet de flesta.

Kvinnor skriver förmodligen populistiskt och förmodligen mer om mode osv. Att du tycker det är intressantare att läsa om kvinnor har nog mest med att göra att du själv är kvinna. Resten är förmodligen mest din åsikt, tycker både män och kvinnor kan uttrycka sig bra i form av text.
Citera
2008-09-08, 00:26
Medlem
dr_strangeloves avatar
Citat:
Den här statistiken visar att det inte är så enkelt att generalisera.

http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Sjukskoterska-1226

http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Brandman-1003

Den här statistiken visar att lönespridningen är större bland sjuksköterskor. En sjuksköterskas lägstalön är lägre än en brandmans dito. Medan en sjuksköterskas högsta lön är högre än en brandmans dito.

Om du tittar på män och kvinnor inom sjuksköterskeyrket så ser du att en manlig sjuksköterska tjänar mer än en kvinnlig.

Men jag säger inte att SCB inte är trovärdig. Jag säger att det sällan är lätt att se hela sanningar med enskild statistik. Jag är medveten om svårigheterna med att tolka statistik.

Den statistik som jag tog fram (ovan) visar en enorm spridning inom läkaryrket. Den som tjänar minst tjänar 24 000 kr/månad, vilket är högre än en sjuksköterskas lägsta lön. En kvinnlig läkare tjänar dock i genomsnitt 1.000 kr lägre per månad än en manlig dito.

Ok det här med statistik är lurigt. Vi behöver nog ett bredare, mer omfattande och mer djupgående underlag innan vi kan dra några slutsatser.

Citat:

Jag skulle kunna gå med på den förklaringen om det inte vore för att män och kvinnor inom samma yrkesgrupp, inom den offentliga sektorn, har olika lön. Genomgående är det kvinnor som har lägre lön.

Alltså, efter vad jag har förstått är löneskillnaderna mellan män och kvinnor i samma yrke ytterst marginella. De som finns beror på att män jobbar mer övertid och att kvinnor kommer efter när dom skaffar barn. Du får gärna länka till någon undersökning som visar på att löneskillnaderna inom yrkena är så stora att det visar på att kvinnor är förtryckta. Hänvisa helst inte till råstatistik på t.ex SCB, jag tror varken du eller jag kan tolka den på ett korrekt sätt, satt i sitt sammanhang. Hänvisa istället till en undersökning där någon tolkar siffrorna åt oss, typ som denna: http://www.ne.su.se/ed/pdf/25-1-emm.pdf

Citat:
Ditt exempel gick ut på att den som kunde betala 8 pengar skulle göra det, och den som kunde betala 6 pengar skulle göra det, och så skulle då få sjukvård därefter. I stället för som nu tvingas dela på en dålig sjukvård för 4 pengar per man. (Det var i alla fall så jag uppfattade det du skrev)

Jaså du menar så. Nä jag menade att deras vård är i resurser värd 8 och sex pengar. Båda betalar skatt till sjukvården men Kalle som har ett välbetalt jobb vill känna sig säker på att hans barn får ett snabbt omhändertagande om något skulle hända och anser att detta är värt en försäkring. Försäkringen gör att Kalles barn kan gå till ett privatsjukhus istället vilket avlastar den offentliga vården, gynnar konkurrens och höjer lönerna och därmed statusen för vårdyrket. Detta innebär att Pelles barn får vård värd sex pengar men det är bättre än att än att både Kalle och Pelles barn får vård värd fyra pengar.

Citat:
Allt måste inte alls vara rättvist in absurdum. Men om vi börjar dela upp sjukvården i bättre och sämre vård, så är det en orättvisa in absurdum.

Människor med pengar är inte mera värda som människor bara för att de har pengar.
Det måste finnas vissa grundläggande principer i ett land som kallar sig demokratiskt. Och att börja dela in människor i bättre och sämre vård eller bättre och sämre utbildning är det värsta vi kan göra mot våra barn.

Jag tror att en uppdelning leder till att vi utökar klyftan mellan fattiga och rika.

Exakt, det viktigaste är att alla har det lika dåligt. Att vi har en svindyr vård (som iofs är bra när man väl tagit sig igenom flera års köande) där kvinnors arbete undervärderas å det grövsta av karriärskåta och hycklande politiker spelar absolut ingen som helst roll , allt ska vara lika. Hurra för Socialdemokraterna

Citat:
Den privata sjukvården och de privata skolorna har ju inte direkt visat sig vara bättre än de kommunala alternativen.

Inte? Jag tvivlar. Lundsberg och Sigtuna hävdar sig väldigt bra, men det kanske är friskolor du menar? Visst har det varit skandaler i friskolesystemet men det beror nog snarare på att systemet är nytt. Jag vill hemskt gärna se någon undersökning som visar att privat sjukvård och friskolor på något sätt skulle vara lika bra eller sämre än kommunala alternativ.

Citat:
Jag säger verkligen inte att politiker är ett dugg bättre. Men för en vanlig gräsrot utan pengar är det lättare att påverka politiken än kapitalägarna.

Så fan heller! Konsumenter kan välja var de vill placera sina pengar om det finns alternativ, en politiker lindar in folk i vacker retorik och om den sittande politikern skulle bli bortröstad, blir det av någon som lovar ännu vackrare saker som naturligtvis inte kan hållas. Fyfan vad jag saknar kräkis nu.

Citat:
Jag håller inte med om det han säger. Men jag kan tycka att det han gör är bra i alla fall. Per Ström är inte i behov av någon falsk hyllning. Jag tycker att han är en fåntratt. Men fåntrattar kan ha sina poänger de med…

Ok, jag väl köpa att han inte är i behov av falsk hyllning. Hur som helst kvarstår faktum att han får bära hundhuvud för att han kritiserar vissa delar av en ideologi som på sina områden är kontroversiell, medan Linda Skugge glatt kan kasta bajs på üntermenchen som mig utan att någon lyfter på ögonbrynen.
Citat:
Fegis Kön är både en social, kulturell och biologisk konstruktion. Jag har svårt att se vilka på universitetsnivå som skulle förneka det? Det är knappast Ebba-Witt Brattström du pratar om i alla fall?

Mja var det länge sen du läste på universitetet? Att säga att det är skillnader på män och kvinnor (förutom det mest uppenbara) t.ex att det inte är omöjligt att kvinnor, biologiskt generellt skulle gilla barn mer eller att män kanske generellt är mer tävlingsinriktade innebär att sticka ut hakan rejält. Men sen är det också så att jag är en fullkomlig n00b när det gäller att debattera feministiska frågor så jag skulle förmodligen få storstryk i en lajvdiskussion, och det utsätter jag mig inte för. Men jag hade nog ändå inte diskuterat alltför kontroversiella frågor med andra än med vänner, så jag får nog betraktas som lite feg

Citat:
Tjejer är redan bra på att kalla varandra för nedsättande ord som är förknippade med vårt eget kön. Bitch till exempel

En tjej som gör något bra däremot, har ju ”stake” i sig… Men det har väl alltid varit ganska legitimt att slå uppåt som tjejer gör, medan det aldrig har varit lika legitimt att slå neråt som killar gör…

Till och med i NE står det som förklaring på vad höns är:

BET.NYANSER: a) om kött el. maträtt därav: hönsbuljong; ~ med ris b) ofta i liknelser och bildligt för att uttrycka vimsighet, dumhet e.d., spec. vimsig kvinna: hon är ett ~ i trafiken; de sprang som skrämda ~; de var naiva som

Men det hade ju ingen relevans. Det finns säkert massor med negativa ord i NE som är kopplade till killar. Frågan var ju om det förekommit att någon man av betydelse kallat kvinnor för något nedsättande i offentliga sammanhang, typ i media, och framförallt om det är så vanligt att kvinnor har vant sig. Jag tror nämligen att detta skulle leda ett ramaskri av bibliska proportioner.
Senast redigerad av dr_strangelove 2008-09-08 kl. 00:31.
Citera
2008-09-08, 01:07
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Tjejer är intressantare att läsa om annars hade inte deras bloggar varit de mest lästa.

Harry Potter!
Jesus!
Muhammed!

Nämn någon kvinna som fler har läst om än dessa tre karlar.
Alltså kan vi konstatera att det är mer intressant att läsa om män?

Citat:
Det verkar inte som att många vill läsa om mäns liv och tankar och jag håller även med där.

Eller så är kvinnor generellt sett mer bloggintresserade vilket de är. Titta på samhället i stort så ska du se att i stort allt sett har dominerats av manligt tänkande och idéer. Du är som spegelvänd feminist.

Citat:
Så mycket intressantare när det är en tjej som skriver. De är bättre på att uttrycka känslor och har mer inlevelse i texterna.

Källa?
Vi har haft fler stora manliga författare än kvinnliga.

Citat:
Kvinnor är ofta mer färgstarka som personer och intressantare.

Adolf Hitler
Olof Palme
Albert Einstein
Usama bin Laden

Ja, du kan försöka överträffa dem med någon kvinna tills vidare.

Citat:
Jag anser att kvinnor är bättre på att uttrycka sig i skrift och på att kommunicera.

DU anser!

Citat:
Att kvinnor har en allmänt bättre verbal förmåga vet de flesta.

Vet de flesta?
De flesta stora talare genom historien har varit män och det finns undersökningar som visar att män verbalt är bättre på att ta för sig.
Citera
2008-09-08, 20:06
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:

Nonsens och manshatiska fördomar grundade i en häpnadsväckande bildningsbrist. En blog som övervägande behandlar bloggarens liv och "person" och tjattriga vardag är med nödvändighet subkulturellt trams - då må det vara hur "känsligt" och "färgstarkt" som helst...Den enorma övervikten för män (dessutom döda vita män ) vad gäller exceptionella prestationer inom alla kulturella fält är uppenbar för alla med någorlunda frisk omdömesförmåga. Men om vi för att få något konkret och lätt analyserat att studera ska inskränka oss till detta diskussionsforum är det även här påfallande att kvinnor inte är bättre på att uttrycka sig i skrift och kommunicera eller skulle besitta en överlägsen verbal förmåga - tvärtom.
Citera
2008-09-08, 20:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dr_strangelove
Ok det här med statistik är lurigt. Vi behöver nog ett bredare, mer omfattande och mer djupgående underlag innan vi kan dra några slutsatser.

Det kanske är så "enkelt" att det inte går att dra några enkla slutsatser?

Citat:
Alltså, efter vad jag har förstått är löneskillnaderna mellan män och kvinnor i samma yrke ytterst marginella. De som finns beror på att män jobbar mer övertid och att kvinnor kommer efter när dom skaffar barn. Du får gärna länka till någon undersökning som visar på att löneskillnaderna inom yrkena är så stora att det visar på att kvinnor är förtryckta. Hänvisa helst inte till råstatistik på t.ex SCB, jag tror varken du eller jag kan tolka den på ett korrekt sätt, satt i sitt sammanhang. Hänvisa istället till en undersökning där någon tolkar siffrorna åt oss, typ som denna: http://www.ne.su.se/ed/pdf/25-1-emm.pdf

Jag vet inte orsaken till löneskillnaderna. Men självklart finns det orsaker... Att prata om förtryck i det här läget, känns lite dramatiskt tycker jag. Som jag har sagt tidigare, så är kvinnor bra på att förtrycka sig själva och det är snarare där orsaken kan finnas?

Citat:
Jaså du menar så. Nä jag menade att deras vård är i resurser värd 8 och sex pengar. Båda betalar skatt till sjukvården men Kalle som har ett välbetalt jobb vill känna sig säker på att hans barn får ett snabbt omhändertagande om något skulle hända och anser att detta är värt en försäkring. Försäkringen gör att Kalles barn kan gå till ett privatsjukhus istället vilket avlastar den offentliga vården, gynnar konkurrens och höjer lönerna och därmed statusen för vårdyrket. Detta innebär att Pelles barn får vård värd sex pengar men det är bättre än att än att både Kalle och Pelles barn får vård värd fyra pengar.

Jag förstår Kalle helt och hållet. Det vore konstigt om inte Pelle också ville sitt barns bästa...

Ditt exempel haltar likväl. Om nu Kalle och Pelle kan betala 14 pengar tillsammans, och få fullvärdig god vård till sina barn genom att dela...
Varför skall de ha vård motsvarande 4 pengar då? I ditt exempel försvinner ju 6 pengar ut i tomma intet. Varför sänker du värdet på vården, från 14 till 8, bara för att den är rättvist fördelad mellan Kalles barn och Pelles barn?

Båda går i samma skola och spelar i samma fotbollslag. Hur tror du att deras relation påverkas av att "min pappa kan betala så att jag får vård där... pilutta dig)? Tror du att det leder till bra relationer mellan barn?

Citat:
Exakt, det viktigaste är att alla har det lika dåligt. Att vi har en svindyr vård (som iofs är bra när man väl tagit sig igenom flera års köande) där kvinnors arbete undervärderas å det grövsta av karriärskåta och hycklande politiker spelar absolut ingen som helst roll , allt ska vara lika. Hurra för Socialdemokraterna

Alla får det inte lika dåligt. Det är bara det att skillnaderna i levnadsförhållandena inte blir gigantiska...

Citat:
Inte? Jag tvivlar. Lundsberg och Sigtuna hävdar sig väldigt bra, men det kanske är friskolor du menar? Visst har det varit skandaler i friskolesystemet men det beror nog snarare på att systemet är nytt. Jag vill hemskt gärna se någon undersökning som visar att privat sjukvård och friskolor på något sätt skulle vara lika bra eller sämre än kommunala alternativ.

Nu tog du de enda två exemplen som funnits i "alla" tider. Självklart ser överklassen till att deras barn får högklassig utbildning. Dit har inte kreti och pleti tillgång. Jag pratar om de privata alternativ som Investor har tagit över och är på väg att skaffa sig ett eget monopol...

Citat:
Så fan heller! Konsumenter kan välja var de vill placera sina pengar om det finns alternativ, en politiker lindar in folk i vacker retorik och om den sittande politikern skulle bli bortröstad, blir det av någon som lovar ännu vackrare saker som naturligtvis inte kan hållas. Fyfan vad jag saknar kräkis nu.

Ooops! Där trampade jag på en öm tå Jag menade bara att inom den privata vinstdrivande sektorn har jag noll att säga till om, ifall jag inte har pengar. Inom den politiska sektorn har jag en röst som är värd exakt lika mycket eller lika lite som Stefan Perssons...

Citat:
Ok, jag väl köpa att han inte är i behov av falsk hyllning. Hur som helst kvarstår faktum att han får bära hundhuvud för att han kritiserar vissa delar av en ideologi som på sina områden är kontroversiell, medan Linda Skugge glatt kan kasta bajs på üntermenchen som mig utan att någon lyfter på ögonbrynen.

Hon blev så kritiserad att hon slutade med sitt bloggande. Men alla som sticker ut hakan får räkna med käftsmällar. Självklart finns det kritiker i alla läger. Trot eller ej, men det finns de som gillar Gudrun Schyman också...

Citat:
Mja var det länge sen du läste på universitetet?
När jag läste, bråkade vi med Rolf Höök om att lagtexten enbart gällde män

Citat:
Att säga att det är skillnader på män och kvinnor (förutom det mest uppenbara) t.ex att det inte är omöjligt att kvinnor, biologiskt generellt skulle gilla barn mer eller att män kanske generellt är mer tävlingsinriktade innebär att sticka ut hakan rejält.

Men då är du väl mer inriktad på att lyssna på feminister än genusvetare? De håller ju på för fullt att kolla testosteronets inverkan/påverkan på adrenalin, exempelvis.

Citat:
Men sen är det också så att jag är en fullkomlig n00b när det gäller att debattera feministiska frågor så jag skulle förmodligen få storstryk i en lajvdiskussion, och det utsätter jag mig inte för. Men jag hade nog ändå inte diskuterat alltför kontroversiella frågor med andra än med vänner, så jag får nog betraktas som lite feg

Problemet är väl detsamma som när man börjar prata politik på en fest
Det är känsligt, man har åsikter men hittar inte riktigt de argument man vill/behöver, och då blir man frustrerad... Men det är i alla fall ett bevis på att man bryr sig Likgiltiga människor är det värsta som finns...

Citat:
Men det hade ju ingen relevans. Det finns säkert massor med negativa ord i NE som är kopplade till killar. Frågan var ju om det förekommit att någon man av betydelse kallat kvinnor för något nedsättande i offentliga sammanhang, typ i media, och framförallt om det är så vanligt att kvinnor har vant sig. Jag tror nämligen att detta skulle leda ett ramaskri av bibliska proportioner.

Jag menar nog att det finns en anledning till att det finns upptaget i en ordlista... Det är allmänt vedertaget. Försök att hitta gubbslem, så får du se...

Att kvinnor kallas höns är inget som ens feminister reagerar över. Tror inte du att det skulle ha märkts i "män är djurdebatten" i så fall?
Jag menar: Anfall är bästa försvar
Citera
2008-09-08, 20:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Nonsens och manshatiska fördomar grundade i en häpnadsväckande bildningsbrist. En blog som övervägande behandlar bloggarens liv och "person" och tjattriga vardag är med nödvändighet subkulturellt trams - då må det vara hur "känsligt" och "färgstarkt" som helst...Den enorma övervikten för män (dessutom döda vita män ) vad gäller exceptionella prestationer inom alla kulturella fält är uppenbar för alla med någorlunda frisk omdömesförmåga. Men om vi för att få något konkret och lätt analyserat att studera ska inskränka oss till detta diskussionsforum är det även här påfallande att kvinnor inte är bättre på att uttrycka sig i skrift och kommunicera eller skulle besitta en överlägsen verbal förmåga - tvärtom.

Ooops! Här flödar invektiven minsann Känsligt ämne kanske?

Varför begränsar du dig till de kulturella fälten? Män har väl lyckats prestera bättre inom alla möjliga och omöjliga discipliner genom historien?

Att kvinnor har varit tvungna att verka genom pseudonymer för att få komma till tals, är väl inget att orda om i detta sammanhang?

Om vi för enkelhetens skull, som du säger, håller oss till detta forum, så är det påfallande, hur enkelt det är att använda ord för att fördumma den man pratar med, utan att komma med ett enda vettigt argument själv, om man är lagd åt det hållet...

För att förtydliga, för den som har svårt med språket. Man kan uppenbarligen prata utan att få något sagt! Lätt som en plätt! Uppenbarligen - även för någon som tillhör det enastående könet...
Citera
2008-09-08, 20:47
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milda Matilda
Ooops! Här flödar invektiven minsann. Känsligt ämne kanske?

Inte det minsta. Jag är lyckligt gift och tycker inte att "kvinnor är fel" - däremot är åtskilligt av den feministiska mindervärdeskomplexöverkompenserande retoriken fel, dvs. den är fel i sak (som Takildas inlägg).

Citat:
Varför begränsar du dig till de kulturella fälten?

Vissa av oss anser att ett särskilt oersättligt mänskligt värde ligger i exceptionella kulturskapelser, men kanske inte du? Om du vill kan man förstås vidga fältet till det naturvetenskapliga och teknologiska, där dominansen är än väldigare. Naturligtvis finns det mentalitetshistoriska och socialhistoriska omständigheter som i stor utsträckning förklarar kvinnors "frånvaro" från halls of fame i många kulturer och epoker, det förstår väl var och en - men faktum kvarstår att Takilda hade radikalt fel i sina påståenden.
Citera
2008-09-08, 21:00
Bannlyst
Citat:
Inte det minsta. Jag är lyckligt gift och tycker inte att "kvinnor är fel" - däremot är åtskilligt av den feministiska mindervärdeskomplexöverkompenserande retoriken fel, dvs. den är fel i sak (som Takildas inlägg).

Tack för ett nytt ord - det skall jag skriva upp. Önskar att jag hade haft det när man skulle skriva poesi genom att hitta på sammansatta ord!

Citat:
Vissa av oss anser att ett särskilt oersättligt mänskligt värde ligger i exceptionella kulturskapelser, men kanske inte du?

Eftersom det är människan som skapar kulturen, så kan jag inte hålla med om att det ligger ett oersättligt mänskligt värde i just kulturen - nej! Därmed inte sagt att jag anser att kulturen är obetydlig för oss människor...

Citat:
Om du vill kan man förstås vidga fältet till det naturvetenskapliga och teknologiska, där dominansen är än väldigare.

Det var dit jag ville komma

Citat:
Naturligtvis finns det mentalitetshistoriska och socialhistoriska omständigheter som i stor utsträckning förklarar kvinnors "frånvaro" från halls of fame i många kulturer och epoker, det förstår väl var och en - men faktum kvarstår att Takilda hade radikalt fel i sina påståenden.

Men dina argument lyser fortfarande med sin frånvaro.

Jag kan lika gärna säga att du har fel, så har jag sagt lika mycket som du!
Citera
2008-09-08, 21:12
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milda Matilda
---
Men dina argument lyser fortfarande med sin frånvaro.

Jag kan lika gärna säga att du har fel, så har jag sagt lika mycket som du!

Argument för vad? Att den överväldigande mansdominansen vad gäller vetenskap och kultur är ett historiskt faktum?
Citera
2008-09-08, 21:20
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Argument för vad? Att den överväldigande mansdominansen vad gäller vetenskap och kultur är ett historiskt faktum?
Det är dessutom genetiskt betingat:
Most of my work has been on intelligence. My major discoveries are that the Oriental peoples of East Asia have higher average intelligence by about 5 IQs points than Europeans and peoples of European origin in the United States and elsewhere; and that men have a higher average IQ than women by about 5 IQs points.
http://www.rlynn.co.uk/
Citat:
Du är inte särskilt bevandrad inom litteratur, eller? Alla stora retoriker genom historien, har varit män.

Angående tjejbloggar, så är det alltid skit om deras tånaglar, smink, frisyr, och liknande obetydligt trams.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in