Citat:
Ursprungligen postat av dr_strangelove
Ok det här med statistik är lurigt. Vi behöver nog ett bredare, mer omfattande och mer djupgående underlag innan vi kan dra några slutsatser.
Det kanske är så "enkelt" att det inte går att dra några enkla slutsatser?
Citat:
Alltså, efter vad jag har förstått är löneskillnaderna mellan män och kvinnor i samma yrke ytterst marginella. De som finns beror på att män jobbar mer övertid och att kvinnor kommer efter när dom skaffar barn. Du får gärna länka till någon undersökning som visar på att löneskillnaderna inom yrkena är så stora att det visar på att kvinnor är förtryckta. Hänvisa helst inte till råstatistik på t.ex SCB, jag tror varken du eller jag kan tolka den på ett korrekt sätt, satt i sitt sammanhang. Hänvisa istället till en undersökning där någon tolkar siffrorna åt oss, typ som denna:
http://www.ne.su.se/ed/pdf/25-1-emm.pdf
Jag vet inte
orsaken till löneskillnaderna. Men självklart finns det orsaker... Att prata om förtryck i det här läget, känns lite dramatiskt tycker jag. Som jag har sagt tidigare, så är kvinnor bra på att förtrycka sig själva och det är snarare där orsaken kan finnas?
Citat:
Jaså du menar så. Nä jag menade att deras vård är i resurser värd 8 och sex pengar. Båda betalar skatt till sjukvården men Kalle som har ett välbetalt jobb vill känna sig säker på att hans barn får ett snabbt omhändertagande om något skulle hända och anser att detta är värt en försäkring. Försäkringen gör att Kalles barn kan gå till ett privatsjukhus istället vilket avlastar den offentliga vården, gynnar konkurrens och höjer lönerna och därmed statusen för vårdyrket. Detta innebär att Pelles barn får vård värd sex pengar men det är bättre än att än att både Kalle och Pelles barn får vård värd fyra pengar.
Jag förstår Kalle helt och hållet. Det vore konstigt om inte Pelle också ville sitt barns bästa...
Ditt exempel haltar likväl. Om nu Kalle och Pelle kan betala 14 pengar tillsammans, och få fullvärdig god vård till sina barn genom att dela...
Varför skall de ha vård motsvarande 4 pengar då? I ditt exempel försvinner ju 6 pengar ut i tomma intet. Varför sänker du värdet på vården, från 14 till 8, bara för att den är rättvist fördelad mellan Kalles barn och Pelles barn?
Båda går i samma skola och spelar i samma fotbollslag. Hur tror du att deras relation påverkas av att "min pappa kan betala så att jag får vård där... pilutta dig)? Tror du att det leder till bra relationer mellan barn?
Citat:
Exakt, det viktigaste är att alla har det lika dåligt. Att vi har en svindyr vård (som iofs är bra när man väl tagit sig igenom flera års köande) där kvinnors arbete undervärderas å det grövsta av karriärskåta och hycklande politiker spelar absolut ingen som helst roll , allt ska vara lika. Hurra för Socialdemokraterna
Alla får det inte lika dåligt. Det är bara det att
skillnaderna i levnadsförhållandena inte blir gigantiska...
Citat:
Inte? Jag tvivlar. Lundsberg och Sigtuna hävdar sig väldigt bra, men det kanske är friskolor du menar? Visst har det varit skandaler i friskolesystemet men det beror nog snarare på att systemet är nytt. Jag vill hemskt gärna se någon undersökning som visar att privat sjukvård och friskolor på något sätt skulle vara lika bra eller sämre än kommunala alternativ.
Nu tog du de enda två exemplen som funnits i "alla" tider. Självklart ser överklassen till att deras barn får högklassig utbildning. Dit har inte kreti och pleti tillgång. Jag pratar om de privata alternativ som Investor har tagit över och är på väg att skaffa sig ett eget monopol...
Citat:
Så fan heller! Konsumenter kan välja var de vill placera sina pengar om det finns alternativ, en politiker lindar in folk i vacker retorik och om den sittande politikern skulle bli bortröstad, blir det av någon som lovar ännu vackrare saker som naturligtvis inte kan hållas. Fyfan vad jag saknar kräkis nu.
Ooops! Där trampade jag på en öm tå

Jag menade bara att inom den privata vinstdrivande sektorn har jag noll att säga till om, ifall jag inte har pengar. Inom den politiska sektorn har jag en röst som är värd exakt lika mycket eller lika lite som Stefan Perssons...
Citat:
Ok, jag väl köpa att han inte är i behov av falsk hyllning. Hur som helst kvarstår faktum att han får bära hundhuvud för att han kritiserar vissa delar av en ideologi som på sina områden är kontroversiell, medan Linda Skugge glatt kan kasta bajs på üntermenchen som mig utan att någon lyfter på ögonbrynen.
Hon blev så kritiserad att hon slutade med sitt bloggande. Men alla som sticker ut hakan får räkna med käftsmällar. Självklart finns det kritiker i alla läger. Trot eller ej, men det finns de som gillar Gudrun Schyman också...
Citat:
Mja

var det länge sen du läste på universitetet?
När jag läste, bråkade vi med Rolf Höök om att lagtexten enbart gällde män
Citat:
Att säga att det är skillnader på män och kvinnor (förutom det mest uppenbara) t.ex att det inte är omöjligt att kvinnor, biologiskt generellt skulle gilla barn mer eller att män kanske generellt är mer tävlingsinriktade innebär att sticka ut hakan rejält.
Men då är du väl mer inriktad på att lyssna på feminister än genusvetare? De håller ju på för fullt att kolla testosteronets inverkan/påverkan på adrenalin, exempelvis.
Citat:
Men sen är det också så att jag är en fullkomlig n00b när det gäller att debattera feministiska frågor så jag skulle förmodligen få storstryk i en lajvdiskussion, och det utsätter jag mig inte för. Men jag hade nog ändå inte diskuterat alltför kontroversiella frågor med andra än med vänner, så jag får nog betraktas som lite feg
Problemet är väl detsamma som när man börjar prata politik på en fest
Det är känsligt, man har åsikter men hittar inte riktigt de argument man vill/behöver, och då blir man frustrerad... Men det är i alla fall ett bevis på att man bryr sig

Likgiltiga människor är det värsta som finns...
Citat:
Men det hade ju ingen relevans. Det finns säkert massor med negativa ord i NE som är kopplade till killar. Frågan var ju om det förekommit att någon man av betydelse kallat kvinnor för något nedsättande i offentliga sammanhang, typ i media, och framförallt om det är så vanligt att kvinnor har vant sig. Jag tror nämligen att detta skulle leda ett ramaskri av bibliska proportioner.
Jag menar nog att det finns en anledning till att det finns upptaget i en ordlista... Det är allmänt vedertaget. Försök att hitta gubbslem, så får du se...
Att kvinnor kallas höns är inget som ens feminister reagerar över. Tror inte du att det skulle ha märkts i "män är djurdebatten" i så fall?
Jag menar: Anfall är bästa försvar