• 1
  • 2
2008-09-04, 08:12
Bannlyst
På dom flesta nyare bilar så har folk en liten fjärrkontroll som dom kan låsa/låsaupp bilen med på distans..

Är det inte lite osäkert?
Det borde väll vara möjligt att fånga signalen i luften och kanske återanvända den?
Eller skickas det kontrollsummor som ska krypteras/dekrypteras på ett visst vis mellan dosan och datorn i bilen innan den låser upp?
Har dessa låssystem knäckts någon gång tidigare som man kan läsa om eller läsa om hur dessa system funkar?

ursäkta om det är lite osammanhängnade är sjukt trött nu.. det jag vill disskutera är hur säkerheten i fjärrnycklar till bilar funkar..
Citera
2008-09-04, 08:19
Medlem
De använder ett challenge-response-system. Det kallas KeeLoq. Det knäcktes ordentligt förra året och då tog det ~en timme (med trådlös tillgång till nyckeln) att knäcka, och sen igen i mars och nu är det ganska brutet.

Nya, starkare, nycklar är inte sårbara med dagens beräkningsresurser, men det finns miljontals bilar med bristfälliga lås. Fast det gäller ju även för fysiska nycklar.

Mer info i wikipedia-artikeln.
Citera
2008-09-04, 08:43
Bannlyst
Tack för ett så snabbt och givande svar! Har en hel del att läsa om detta nu.
Citera
2008-09-04, 08:44
Medlem
randsecs avatar
Adam Lauries presentation om infraröd kommunikation touchar en del på gamla implementationer. Knappast aktuell men väldigt underhållande.

http://www.betz.lu/media/22C3-IR.mp4

Texas Instruments hade en krets för sådana ändamål (har glömt vad den hette, får se om jag hittar den). Den jobbade iallafall med rullande koder, tänk stream cipher, en likadan krets satt i bilen med samma seed. När du sände den aktuella koden så jämför bilen den med sin egen, öppnar dörrarna och båda stegar fram ett steg i "listan" med koder. Minns inte exakt hur många bitar varje kod var på men det var inte aktuellt med brute force.

Ett problem var ju att man kunde trycka på nyckeln utan att bilen var i närheten vilket innebär att nyckeln hoppar fram ett steg medan bilen är kvar eftersom kommunikationen bara är envägs. M a o hamnar de ur synk. Man löste det genom att bilen kollar nuvarande kod och de 50 (tror jag det var) nästkommande. Tryck alltså inte fler än 50 gånger när du inte är vid bilen. :-)

Jag minns inte hur gammal den här lösningen var så jag kan inte svara på om den används nu. TI har ett ganska färskt patent som använder kryptering i alla fall:

http://gauss.ffii.org/PatentView/EP848123
Citera
2008-09-04, 14:00
Medlem
korqs avatar
Nu är det väl RFID-nycklar som används?
Citera
2008-09-04, 14:24
Medlem
calzones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korq
Nu är det väl RFID-nycklar som används?

Jupp verkar så. Står i wiki-länken ovan.

Edit: När vi ändå diskuterar, man ser ju på efterlyst hur en massa sprillans nya porsche bilar osv blir stulna där tillvägagångssättet är okänt.
Är det sant (mycket opålitlig källa) att det kan finnas "huvudnycklar" som fungerar till alla bilar av en viss modell eller är detta helt enkelt en klintbergare?
Senast redigerad av calzone 2008-09-04 kl. 14:27.
Citera
2008-09-04, 14:46
Medlem
hanso546s avatar
Till VAG finns ju huvudnycklar att köpa men de har ju imobilizer (rfid) iaf.
Citera
2008-09-04, 23:29
Medlem
XMaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calzone

Edit: När vi ändå diskuterar, man ser ju på efterlyst hur en massa sprillans nya porsche bilar osv blir stulna där tillvägagångssättet är okänt.
Är det sant (mycket opålitlig källa) att det kan finnas "huvudnycklar" som fungerar till alla bilar av en viss modell eller är detta helt enkelt en klintbergare?

Brukar för det mesta handlar om insidejobb, där ägaren faktist kan vara inblandad. Altenrativt där man snor orginalnycklarna/RFID taggen och använder den för att starta med. (Alternativt kopierar den helt)

// XMath
Citera
2008-09-05, 23:10
Bannlyst
Citat:

En annan mysko sak jag lyckades göra är dock att jag precis hade gått ut från mataffären, höll på att läsa på baksidan av förpackningen och gick längsmed parkeringen, tryckte på fjärrkontrollen, hörde bilen till höger om mig snäppa till, satte mig i den... Och märkte att det inte alls var min bil! Hoppade snabbt ut, låste bilen igen och hittade min egen...

Detta är lite mysko, man tycker att bilarna borde ha bättre säkerhet än så! Och om det är så att två nycklar är likadana så kan det väl inte vara så svårt att knäcka dessa?
Citera
2008-09-05, 23:51
Medlem
calzones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XMath
Brukar för det mesta handlar om insidejobb, där ägaren faktist kan vara inblandad. Altenrativt där man snor orginalnycklarna/RFID taggen och använder den för att starta med. (Alternativt kopierar den helt)

// XMath

Okej.
ja det låter ju inte riktigt rimligt att bolagen själva skulle göra huvudnycklar som sedan skulle kunna hamna på villovägar..

Citat:
Ursprungligen postat av Stenfrys
En annan mysko sak jag lyckades göra är dock att jag precis hade gått ut från mataffären, höll på att läsa på baksidan av förpackningen och gick längsmed parkeringen, tryckte på fjärrkontrollen, hörde bilen till höger om mig snäppa till, satte mig i den... Och märkte att det inte alls var min bil! Hoppade snabbt ut, låste bilen igen och hittade min egen...

Detta är lite mysko, man tycker att bilarna borde ha bättre säkerhet än så! Och om det är så att två nycklar är likadana så kan det väl inte vara så svårt att knäcka dessa?

Det där tycker jag mig ha hört förut någonstans men det låter ju nästan lite för bra för att vara sant.
får man fråga vad det var för märke och årsmodell på bilen?
Citera
2008-09-06, 06:40
Bannlyst
Citat:
Det där tycker jag mig ha hört förut någonstans men det låter ju nästan lite för bra för att vara sant.
får man fråga vad det var för märke och årsmodell på bilen?

Det var en Saab 9-5 årsmodell... jadu, vet inte riktigt, det var inte min bil utan en av mina föräldrars som jag lånade då min var inne på lagning...

Saken är att det är inte enda gången det har hänt inom våran familj, pappa upplevde samma sak för ett tag sen men med en annan bil... Fast då var det inte fjärrkontrollen som var likadan utan själva nycklen...

Sorry för OT :P
Citera
2009-02-28, 01:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stenfrys

Det är ju bevisat att Saabs vanliga nycklar är grymt lika varandra och ofta fungerat i andra saab bilar. Skulle inte förvåna mig om det är lika med deras elektroniska nycklar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in