• 1
  • 2
2008-09-03, 13:33
Medlem
Hej!

Jag funderar på att köpa en grillpanna men är inte riktigt övertygad om varför...
Blir det godare/bättre med grillpanna än med vanlig stekpanna, eller blir det bara snyggare?

Jag vill ha en grillpanna i gjutjärn!

Mvh
/Jonas
Citera
2008-09-03, 13:56
Medlem
Grillpanna är givet - den skall vara i gjutjärn, precis som önskat.

Det blir både snyggare och godare, men som med all matlagning så handlar det om att få rätt temperatur på köttet i lagom hastighet.
Använd en blandning av rapsoljs och smör i pannan och vänta med salt tills köttet är klart, andra kryddor är OK.

ps. brukar osa rätt så mycket, bra med en bra fläkt. ds.
Citera
2008-09-03, 14:05
Medlem
wastes avatar
Man äter lika mycket med ögonen som med munnen! Snygga grillränder på fisk eller kött gör att det brukar vattnas i munnen på mig. Gjutjärn är givet, ger oftast en jämn och bra värme.

Det räcker att jag bara skall bränna på en korv för att jag skall plocka fram grillpannan. Tycker att det blir både bättre och godare.

Köp!
Citera
2008-09-03, 14:40
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonasA
Hej!
Blir det godare/bättre med grillpanna än med vanlig stekpanna, eller blir det bara snyggare?
Jag vill ha en grillpanna i gjutjärn!

Ja det blir godare och mer tilltalande jämfört med att tillaga en köttbit i en vanlig stekpanna.

När du tillagar kött med grillpanna. Ställ in plattan på högsta temperaturen. Vänta till dess att pannan är så het att du nästan bränner dig när du håller handen några centimeter ovanför. Lägg i köttet. Låt steka i 30-90 sekunder beroende på tjocklek. Vrid köttet 90 grader, stek återigen samma tid som tidigare. Vänd köttet och upprepa proceduren. Jag föredrar kött som är riktigt rött så jag steker ca 30 sekunder för varje moment. Då blir köttet ”rått” men varmt i mitten.

Min rekommendation, köp en nu, och du kommer att njuta av ett välstekt kött året runt. Gjutjärn då.

Citat:
Ursprungligen postat av crusoe
Använd en blandning av rapsoljs och smör i pannan och vänta med salt tills köttet är klart, andra kryddor är OK.
???
I en grillpanna tillagar man köttet utan fett.
Senast redigerad av Softis... 2008-09-03 kl. 14:51.
Citera
2008-09-03, 15:28
Medlem
Cantorass avatar
Jag har en grillpanna i gjutjärn - men jag vet inte om jag är så övertygad av dess förträfflighet - tycker att den är lite av en besvikelse.

Helt klart blir maten snyggare - men för nötkött ger den släta pannan (eller utegrillen) ett bättre resultat - en slät panna har större kontaktyta med köttet och kan överföra mer värme - vilket ger en schysst yta och ett rött/rått inre

Däremot funkar den bra för korv och för bacon är den överlägsen den släta
Citera
2008-09-03, 16:01
Medlem
skurknnns avatar
Är det verkligen så banbrytandande med grillpanna? Är det en upplevelse utöver det vanliga?
Citera
2008-09-03, 16:24
Medlem
Bar57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crusoe

Öh, vad snackar du om? Salta kött ska man ALLTID göra innan man steker, antingen 4 eller 40min innan för att det ska bli som mörast, har att göra med att saltet tränger in i proteinerna(?) och skapar någon slags vätskebalans. Var ett tag sen jag läste om det, men finns hur mycket källor samt expriment som helst på det.
Citera
2008-09-03, 17:30
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skurknnn
Är det verkligen så banbrytandande med grillpanna? Är det en upplevelse utöver det vanliga?

Banbrytande, upplevelse utöver det vanliga ?
Det blir helt enkelt godare.
Citera
2008-09-03, 17:43
Medlem
skurknnns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
Banbrytande, upplevelse utöver det vanliga ?
Det blir helt enkelt godare.

Skall prova på det.
Citera
2008-09-03, 18:56
Medlem
Segelflygarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bar57
Öh, vad snackar du om? Salta kött ska man ALLTID göra innan man steker, antingen 4 eller 40min innan för att det ska bli som mörast, har att göra med att saltet tränger in i proteinerna(?) och skapar någon slags vätskebalans. Var ett tag sen jag läste om det, men finns hur mycket källor samt expriment som helst på det.
Saltar gor man precis innnan eller under stekning. Annars sa drar saltet ur kottsaften och det blir torrare.
Citera
2008-09-03, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bar57

Det enda som bestämmer mörheten hos kött är ras, fetthalt och tiden det fått hänga(självklart kan du slå det sönder med en kött klubba eller tilsätta anana s eller kiwi som bryter ner köttet men vem vill äta en biff med kiwi smak), salt gör inte köttet mörare på något vis jag skulle gärna vilja se vilka källor du har till det påståendet.
Citera
2008-09-03, 20:13
Medlem
Wie bitte?s avatar
Ja men skit i saltet nu för fan!
Grillpanna? Ja eller nej?

Jag står också i valet och kvalet, och vill inte köpa nånting som kommer samla damm.
Bacon sa någon blir godare. Hur då?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in