2008-09-03, 21:05
Medlem
Gusten grodsluks avatar
De är ju billiga på ikea, en hundring för en gjutjärn(tror jag) med teflon nonstick, ganska så stor också. Vad tror ni om denna?
Citera
2008-09-03, 22:22
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wie bitte?
Bacon sa någon blir godare. Hur då?

Fettet rinner ner mellan "flänsarna" vilket gör att du får ett knaprigt bacon snabbare - med schyssta ränder både på längden och tvären
Citera
2008-09-03, 23:12
Medlem
Bar57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stekovich
Det enda som bestämmer mörheten hos kött är ras, fetthalt och tiden det fått hänga(självklart kan du slå det sönder med en kött klubba eller tilsätta anana s eller kiwi som bryter ner köttet men vem vill äta en biff med kiwi smak), salt gör inte köttet mörare på något vis jag skulle gärna vilja se vilka källor du har till det påståendet.

Okej kom ihåg fel, mörare blir det visserligen inte men bättre smak...så här står det i en högskole uppsats:

Citera
2008-09-04, 07:31
Medlem
Tack ska ni ha! Nu blir det grillpanna!

Mvh
/Jonas
Citera
2008-09-04, 22:43
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stekovich
Det enda som bestämmer mörheten hos kött är ras, fetthalt och tiden det fått hänga(självklart kan du slå det sönder med en kött klubba eller tilsätta anana s eller kiwi som bryter ner köttet men vem vill äta en biff med kiwi smak), salt gör inte köttet mörare på något vis jag skulle gärna vilja se vilka källor du har till det påståendet.

Kanske var det den här metoden han/hon syftade på:

http://steamykitchen.com/blog/2007/0...-prime-steaks/

Om det funkar vet jag inte. Jag gjorde nåt liknande, men det smakade inte bra.
Citera
2008-09-05, 00:45
Medlem
Red Machines avatar
Hmmm.... dum fråga kanske men jag såg att någon skrev att man inte skall ha fett i grillpannan, stämmer det? Jag kan faktiskt tänka mig att det gör det då jag fick en grillpanna i julklapp för några år sedan och har bara använt den en gång pga att det osade så något inåt helvete. Blev lite sugen att göra ett nytt försök men man vill ju inte hålla på slåss med brandlarmet igen.
Citera
2008-09-05, 00:49
Medlem
Seamus Costellos avatar
Jag har övergett min grillpanna. Finns för avhämtning. Grilla är en sak, steka någonting annat. En flat panna ger mycket bättre, om än inte lika vackert, resultat. Köttet blir stekt (inte grillat) på åsarna och kokt bredvid.
Citera
2008-09-05, 09:13
Medlem
K of Ks avatar
Jag använder grillpanna minst en gång i veckan, till bra nötkött, tonfisk och lammfilé. Det är viktigt att pannan har höga åsar, annars blir det lätt som Seamus skriver. Jag använder aldrig fett eller olja i pannan utan penslar endast köttet lite innan det åker ner i pannan. Det brukar bli riktigt bra och jag tycket att smaken blir bättre än i en vanlig gjutjärnspanna.
Citera
2008-09-05, 13:41
Medlem
Gusten grodsluks avatar
ska man alltså inte täcka botten på grillpannan med fett? köpte min igår och är redan nu nöjd med resultatet, snyggt med grillmärken
Citera
2008-09-05, 15:35
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusten grodsluk
ska man alltså inte täcka botten på grillpannan med fett? köpte min igår och är redan nu nöjd med resultatet, snyggt med grillmärken

Fett hindrar pannan från att rosta - men påverkar inte maten
Citera
2008-09-09, 16:26
Medlem
Jag använder alltid fett och det blir kanonbra.
Nackdelen med en vanlig flat panna som någon nämnde är det blir lätt så att köttet kokar istället för att bli stekt/grillat = inte gott.

Grillpanna är givet köp en och stäng tråden.
Citera
2009-10-10, 22:19
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crusoe
Jag använder alltid fett och det blir kanonbra.
Nackdelen med en vanlig flat panna som någon nämnde är det blir lätt så att köttet kokar istället för att bli stekt/grillat = inte gott.

Grillpanna är givet köp en och stäng tråden.
Jag köpte en Hackman-grillpanna som jag hunnit använda ett par gånger nu, dock endast till biff. Mycket snyggt och gott resultat.

Blir stektiden längre med en grillis än med en vanlig flat järnpanna eller är det bara att jag som inte hettat upp den ordentligt? (det är mkt mer gods i min grillis än i min flata).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in