• 1
  • 2
2008-09-02, 17:56
Medlem
Ap-ungens avatar
Hej. Sitter på en ny Macbook ifrån April 2008. Senaste uppdateringarna osv.

Nu senaste dagarna hade jag lite problem med mitt internet och Airport Express. Funkar nu igen som det skall.
Hur som helst så har datorn börjat bli lite seg. Inte nämvärt egentligen men jävligt störande. Innan hängde den sig aldrig osv. Nu för en stund sen när jag skulle starta den så tog det så långt tid att jag stängde av den och startade om den, då gick det bra. Vad beror detta på? Behöver jag ominstallera OS?
Har dessutom några gånger när jag satt och pillade med nätverksinställningar för några dagar sen, kommit upp en ruta, typ "you need to turn of or restart your computer". Smågrejjer, men iaf. störande.

Tacksam för svar
Citera
2008-09-02, 18:23
Medlem
Kivans avatar
Ominstallation har aldrig hjälpt mig. Är det problem med mjukvaran bör det gå att fixa utan ominstallation, är det problem med hårdvaran kommer inte en ominstallation att hjälpa dig.
Citera
2008-09-02, 18:35
Medlem
Ap-ungens avatar
Fan vad jag stör mig. Den funkar alltså asbra, men VARFÖR i helvete tog det så långt tid att starta den förut? Annars startar den på 1 minut typ.

Jag är pedantisk och detta stör mig.
Citera
2008-09-02, 20:58
Medlem
Schlomo ben Goys avatar
Se till så att du inte har något program i bakgrunden som hängt sig.

Kör även skivverktyg och reparera skivbehörigheter.

Och slutligen ladda ner och kör det här programmet: http://www.northernsoftworks.com/leo...hecleaner.html

Hjälper förvånandsvärt bra.
Citera
2008-09-03, 11:36
Medlem
Ap-ungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlomo ben Goy
Se till så att du inte har något program i bakgrunden som hängt sig.

Kör även skivverktyg och reparera skivbehörigheter.

Och slutligen ladda ner och kör det här programmet: http://www.northernsoftworks.com/leo...hecleaner.html

Hjälper förvånandsvärt bra.

Jag reparerade skivbehörigheter och det fanns en del "fel". Tryckte på reparera igen och då fanns de inga fel alls kvar.
Citera
2008-09-05, 16:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ap-ungen
Hej. Sitter på en ny Macbook ifrån April 2008. Senaste uppdateringarna osv.

Nu senaste dagarna hade jag lite problem med mitt internet och Airport Express. Funkar nu igen som det skall.
Hur som helst så har datorn börjat bli lite seg. Inte nämvärt egentligen men jävligt störande. Innan hängde den sig aldrig osv. Nu för en stund sen när jag skulle starta den så tog det så långt tid att jag stängde av den och startade om den, då gick det bra. Vad beror detta på? Behöver jag ominstallera OS?
Har dessutom några gånger när jag satt och pillade med nätverksinställningar för några dagar sen, kommit upp en ruta, typ "you need to turn of or restart your computer". Smågrejjer, men iaf. störande.

Tacksam för svar
Det kan vara så att du har ett korrupt filsystem. Enda hjälpmedlet mot detta är att formatera om disken, genom partitionering. Så ta en Time Machinebackup på din dator och installera om systemet efter att du partitionerat om disken.
Den rutan du beskriver är en så kallad "Kernel Panic". Det kan betyda en hel del saker. Vanligast är dåliga minnen men kan även vara annan hårdvara så som logik, airport, fläktar, eller ett dåligt system.
Installera om, annars lämna in datorn hos en AASP..
Citera
2008-09-06, 11:11
Medlem
qivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emilsund
Det kan vara så att du har ett korrupt filsystem. Enda hjälpmedlet mot detta är att formatera om disken, genom partitionering. Så ta en Time Machinebackup på din dator och installera om systemet efter att du partitionerat om disken.
Den rutan du beskriver är en så kallad "Kernel Panic". Det kan betyda en hel del saker. Vanligast är dåliga minnen men kan även vara annan hårdvara så som logik, airport, fläktar, eller ett dåligt system.
Installera om, annars lämna in datorn hos en AASP..

Även jag sitter och funderar på att blåsa om min dator då jag känner att det ligger alldeles för mycket skit i bakgrunden. Time machine? Exakt hur fungerar det? Det enda jag vill spara är bilderna jag har i mitt iphoto. Musiken ligger ju redan på ipoden.
Citera
2008-09-06, 15:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av qiv
Även jag sitter och funderar på att blåsa om min dator då jag känner att det ligger alldeles för mycket skit i bakgrunden. Time machine? Exakt hur fungerar det? Det enda jag vill spara är bilderna jag har i mitt iphoto. Musiken ligger ju redan på ipoden.
Time machine kopierar alla filer du har på datorn, alla inställningar allt. Skit i bakgrunden får du inte på samma sätt i en mac som i en pc.. Däremt kan du ha ett dåligt filsystem, då får du partitionera om disken och sen installera om.
Annars är det bara lägga hela iphoto library på en extern disk, spara .plist filerna som ligger under user/användarnamn/library/iphoto.

Om du har manuell synk på din ipod är det ju lungt, men kör du automatisk kan du får lite problem, men det är bara att föra över allt med ett program som heter senuti igen..
Citera
2008-09-07, 10:32
Medlem
felstavadds avatar
Min dator blev seg om satan både i uppstart och när den var igång. Mitt löste sig med att zappa pramet (håll alt+äpple+P+R nedtryckt vid omstart/uppstart). Fortsätt hålla tangenterna nedtryckta så den zappas 3 ggr på raken. Efter det så funkade min bra igen. Finns lite att läsa om det här; http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=sv_SE
Citera
2008-09-08, 09:20
Medlem
Ap-ungens avatar
Nu funkar den utmärkt datorn igen.
"Kernal Panic" kom bara upp 2-3 ggr när jag satt och pillade med Airporten som mest. Kanske berodde på det, vad vet jag.

Avvaktar men datorn funkar som smort igen och inga problem har uppstått.
Citera
2008-09-13, 18:17
Medlem
qivs avatar
Kan man rensa allt utom bilderna som finns i iPhoto? Eller måste man spara över dem på en separat disk innan man trycker i skivorna?
Citera
2008-10-05, 11:53
Medlem
qivs avatar
Nu så har jag äntligen formaterat min mac. Det gick smärtfritt så när som på en liten detalj, iLife.

När jag köpte datorn låg iPhoto, iWeb och alla möjliga andra i-program förinstallerade. Nu finns de inte längre, och när jag söker lite verkar det som att iPhoto ligger med i iLife-paketet, något som kostar 800 kronor.

Hur fasen ska jag få tillbaka mina program? Vill ju gärna ha kvar dem, men är inte sugen på att betala för något jag har haft tidigare.

Blev lite luddigt, men hoppas ni förstår.

Edit: Har kollat på båda installations-skivorna som följde med datorn, men hittar ingenting där.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in