• 6
  • 7
2010-02-25, 00:53
Medlem
Ogdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zukvalj2
Någon enstaka gång har jag smulat sönder den med mina fingrar. Jävlar vad äckligt det kändes.
HUUUUUUAAAAAA
Närmsta kontakt jag haft med en spindel var när jag smackade till den med en ihoprullad Motor-del från Dagens Nyheter och bara det gjorde mig helt darrig. Hur kunde du samla modet att ens ta upp den?
2010-02-25, 01:21
Medlem
Eliza CTs avatar
[quote=Ogden]http://www.youtube.com/watch?v=D41DTqGVPKQ

Nämen, jag antar att faran med svarta änkan är överdriven som fan, men samtidigt är jag otroligt rädd för spindlar. Jag tror att det är sättet de går på och att de är så snabba och kan försvinna. Usch. När jag var liten och bäddade sängen tog jag upp överkastet som legat på golvet under natten och då trillade en stor svart spindel ut ur det och jag släppte, skrek halsen ur mig och sprang ut till mamma.

Kan man bota spindelfobi?[/QUOTE]

(min markering)
Ja, det kan man.
Du kan t.ex. få remiss till KBT.
En bra idé att testa är att umgås med någon som hanterar spindlar. Äger själv eller jobbar med. Ju mer man tränar sej själv att umgås med dom ju mer klarar man.
Ex. vara i samma rum som en stor spindel. Sitta vid sidan om en, ta på en, hålla i en ..och fobin är förhoppningsvis borta.
En viss respekt kan man ha kvar, det skadar aldrig.
Mvh
2010-02-25, 04:14
Medlem
Ja spindlar kunde jag nästan ge en arm för att utrota dom. Vaknade en gång upp av att det kittlades lite på näsan, så fort jag öppnar ögonen så ser jag en stor svart spindel som sitter på näsan, aldrig vart med om sån panik alltså.

Värst är nog det som sägs att man sväljer massvis med spindlar i sömnen, yuk!
2010-02-25, 05:10
Medlem
spjuits avatar
Svarta änkan överlever än så länge inte i Sverige. Det är för kallt. Men dom brukar följa med importerade bilar från USA. En kompis pappa köpte en bil från USA, dessa häääärliga spindlar fanns att hitta döda i bilen.

Vi har en spindel som är lik svarta änkan men den är större och saknar det röda märket. Svarta änkan är jätteliten och skulle vara svår att hitta bara sådär i en säng.

Men om någon tror att dom har en sån i huset så öppna fönsterna så fryser den ihjäl.
2010-02-25, 07:42
Medlem
GSE_s avatar
Sjukt obehaglig tråd =(
2010-02-25, 11:04
Medlem
Hazn_s avatar
Jag hittade en spindel hemma som såg ut som en svart änka för nån månad sen. Den hade ingen stark röd markering på ryggen, utan en mer blodfärgad markering.
Sökte på det latinska art(?)namnet och det finns en stor grupp med likadana kroppar, dock olika markeringar på ryggen. Om du hittar den igen så kolla ryggen på den, döda den och sätt dig vid google
2010-02-25, 15:03
Medlem
Är jag den enda som drar upp fötterna från golvet och kollar alla väggar och hörn efter spindlar när jag läser denna tråden?

Men varför är SÄ så jävla hypad då? Om den är relativt ofarlig?
Måste väl finnas nån annan spindel som media kan blåsa upp mer, som är riktigt farlig?
2010-02-25, 18:03
Medlem
Vad i; alla säger att den är ofarlig så jag tittade in i Wikipedia och:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Svarta_%C3%A4nkan

Citat:
Den viktigaste komponenten i giftet kallas latrotoxin. Dess giftighet är överdriven, bettet är vanligtvis inte dödligt för en frisk människa. Omkring 1% av de bitna dör.

1% det är tillräckligt för att göra mig orolig den saken är klar .

Symptomen känns också trevlig:
Citat:
Bettet är vanligen inte dödligt förutom för gamla eller sjuka människor, men kan i de delar som exponeras för spindeln vara mycket smärtsamt. Ett bett av en svart änka kan förbli obemärkt under några minuter. Sedan kommer från bettet kraftiga, utstrålande smärtor som sprids till kroppens muskulatur. Smärtorna kan bli mycket svåra och offret kan få andningssvårigheter. Symptomen klingar av efter omkring två dagar.

Tvådagars semester det kan man inte tacka nej till. Dessutom glömde artikelförfattaren att nämna att giftet kan vara dödligt för små barn.

Citat:
Ursprungligen postat av spjuit
Svarta änkan överlever än så länge inte i Sverige. Det är för kallt. Men dom brukar följa med importerade bilar från USA. En kompis pappa köpte en bil från USA, dessa häääärliga spindlar fanns att hitta döda i bilen.

Vi har en spindel som är lik svarta änkan men den är större och saknar det röda märket. Svarta änkan är jätteliten och skulle vara svår att hitta bara sådär i en säng.

Men om någon tror att dom har en sån i huset så öppna fönsterna så fryser den ihjäl.

Snacka inte strunt

http://www.barometern.se/nyheter/sva...28849106%29.gm

Citat:
Enligt Bert Gustavsson klarar arten det svenska klimatet bra. Den är vanlig i inlandet i Kanada och norra USA, där klimatet är kallare på vintern och varmare på sommaren.

För att inte tala om husdjur:
Puppy Dies From Black Widow Spider Bite

http://www.youtube.com/watch?v=AppTyLSuxW8
Senast redigerad av TheRealFace 2010-02-25 kl. 18:24.
2010-02-28, 02:54
Medlem
spjuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRealFace

Snacka inte strunt

http://www.barometern.se/nyheter/sva...28849106%29.gm
Jag köper inte riktigt det där.
2011-03-25, 01:16
Medlem
Ännu en anledning till att vara glad över den extrema kyla och frost vi har här i Sverige under vintern. Hoppas att varenda spindeljävel av ras svarta-änkan blir fryst och dödad likt scenen i Alien Resurrection där killen fryser till is och tappar armar o helvete. FAN.
2011-03-25, 10:49
Medlem
MisterToms avatar
Svarta änkan är inte direkt ett husdjur, och då diskussionen dött ut i den här tråden så råder jag de som vill diskutera frågan vidare att göra det i rätt forum med bra diskussionsunderlag. låst /mod
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in