2009-10-04, 00:50
Medlem
thesomaros avatar
Var på Universeum och letade Svarta änkan idag, men såg ingen alls.. Inte ens i montern.

Men jag tror att risken att stöta på änkan är ytterst liten, men krampryckningar låter dock ingen vidare..
2009-10-04, 02:31
Medlem
Azraels avatar
Alltså - den svarta änkan är naturligt förekommande i nord- och sydamerika, asien OCH i europa. Precis som med den rätt nyligen till Sverige invandrade (och giftiga) luffarspindeln (hobo spider) så var det bara en tidsfråga innan änkorna skulle etablera sig här.

Sedan vill jag att ni skall tänka efter. Inser ni hur många "livsfarliga" djur ni konfronteras med på tex en vanlig solsemester? Turister har ju i alla tider blivit itutade att det aldrig finns några farliga djur där just de är. Men ta bara en sådan sak som en tripp till Spanien. Tänker du någonsin på att inom en 50m radie från dig i hotellparken eller på rastplatsen så finns det svarta änkor, skorpioner, förmodligen en och annan giftig orm och att medelhavet kryllar av potentiellt människoätande hajar? Stora vithajar är tex ganska vanliga utanför både Italien och Spanien. Och om du åker till Egypten - då snackar vi riktigt elaka saker. Det är faktisk ett av få ställen där vi blev uppmanade att vara försiktiga eftersom det var väldigt rikligt med kobror i området.

Alltså - slappna av. Sannolikheten att bli våldtagen och rånmördad av en crackneger i Landskrona är betydligt större än att bli biten av en svart änka.

Slutligen måste jag rikta ett tack till den här kommentaren som var det roligaste jag läst på FB på flera år. Tänkvärt också:

Citat:
Ursprungligen postat av Ecstanol
Nu är den ju inte särskilt farlig...63 dödade amerikaner på 40 år.
Fler stryprunkar väl ihjäl sig på Gotland per år.
2009-10-04, 03:04
Medlem
knickedickens avatar
Azrael, jag håller med dig, och det är precis som du skriver, förutom att du får hajar att låta onödigt farliga. Hur många bråkdels människor dödas av hajar per år? Och om du är rädd för hajar, kan du undvika att bada i vatten där de finns. Men människor är dödligt farliga som du säger, och trots det omger vi oss med dem dagligen..

Jag har lite spindelfobi personligen, så jag tycker att det är lite läskigt med nya arter i landet, samtidigt som jag tycker att det är väldigt spännande.

Jag vill gärna tacka pitbull85 för ett inlägg som verkar kunnigt. Antagligen är det så, även om vi får allt mildare vintrar och änkorna klarar lite frost och snö, så vitt jag har hört. Jag tror det var en biolog på naturhistoriska riksmuseet som påstod att svarta änkan kan klara vårt klimat under milda vintrar, så tiden får väl utvisa vem som har rätt. Frågan handlar nog inte bara om vilket klimat svarta änka kan överleva i, utan även om huruvida vårt klimat förändras som en del säger att det gör. Och där har vi verkligen inga tillförlitliga svar.
2009-10-04, 03:12
Medlem
vad har svarta änkan med husdjur att göra? Speciellt när TS är livrädd för den... borde nog ligga under biologi
2009-10-04, 04:42
Medlem
Tuxswes avatar
Helt ärligt så tror jag inte att Svarta Änkan kommer etablera sig så mycket i Sverige.
Skulle vara i de sydliga delarna där fenomenet snö (iskristaller som bildas på vintern och lägger sig som ett vitt täcke över marken, det som folk brukar missbruka till slalom och snöbord och fan vet allt dumt) inte är lika vanligt samt har mildare klimat.
Tur man har snö och har genomlidit ett antal vintrar med rikligt med snö och rejäl kyla.
Är ni rädda för spindlar så flytta dit det finns snö ett par månader om året.

Är ungefär lika rädd för Svarta Änkan som jag är för huggorm, risken att bli biten är nog obefintlig och skulle man mot all förmodan bli biten så är det inga direkt allvarliga symtom man får i alla fall.
2009-10-04, 17:05
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knickedicken
Azrael, jag håller med dig, och det är precis som du skriver, förutom att du får hajar att låta onödigt farliga. Hur många bråkdels människor dödas av hajar per år?

Det där är faktiskt ganska intressant, just med farligheten. I Spanien har det dödats två människor i modern tid av hajar, ändå kryllar det av dem längs kusterna. Folk tror nog att eftersom ingen blir attackerad så finns det inga hajar men så är det ju inte. Det finns riktigt gott om människoätande hajar i medelhavet. Även på just din semesterort. Men farligt? Nej, givetvis inte. Minns de gotländska stryprunkarna.
2009-10-04, 22:47
Medlem
självklart är sannorlikheten oerhört liten. Tyckte själv det var löjligt när tanken först slog mig men ju mer och mer man läser, ju mer paranoid blir man ju. Hittade förövrigt fanskapet för en stund sedan och identifierade den till en väldigt mörk "fettspindel" som tydligen är 100% ofarlig och tydligen jättevanlig (vilket är konstigt då jag aldrig sätt den förrut och har ett gäng spindlar i mitt synfält dagligen). Den har såvitt jag förstått ganska lik kropp och form som svarta änkan men är då mer brun än svart och röd, vilket har missbedömts i lite dunkelt ljus och en aning färgblindhet som man innehaver =)

Jävligt intressant vecka har det varit iaf och intressant tråd må jag säga!
2009-10-04, 23:37
Medlem
Eliza CTs avatar
Javisst är väl dom små krypen också intressanta! Och troligen kommer ytterligare ett och annat främmande kryp till Sverige med tiden. Dock så är det nog inte så lätt att få en ny art att etablisera sej helt. Så riskerna är nog inte så stora om man inte bor närmaste granne med en uppfödare
Mvh
2009-10-05, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Javisst är väl dom små krypen också intressanta! Och troligen kommer ytterligare ett och annat främmande kryp till Sverige med tiden. Dock så är det nog inte så lätt att få en ny art att etablisera sej helt. Så riskerna är nog inte så stora om man inte bor närmaste granne med en uppfödare
Mvh

Ja, mina grannar skulle bara veta
2010-02-24, 18:52
Medlem
Efter att ha studerat luffarspindel är jag mer orolig för den. Det verkar som såren från spindeln är väldigt svårläkta.

http://declubz.com/blog/wp-content/u...pider-bite.jpg
2010-02-25, 00:20
Medlem
Ogdens avatar
http://www.youtube.com/watch?v=D41DTqGVPKQ

Nämen, jag antar att faran med svarta änkan är överdriven som fan, men samtidigt är jag otroligt rädd för spindlar. Jag tror att det är sättet de går på och att de är så snabba och kan försvinna. Usch. När jag var liten och bäddade sängen tog jag upp överkastet som legat på golvet under natten och då trillade en stor svart spindel ut ur det och jag släppte, skrek halsen ur mig och sprang ut till mamma.

Kan man bota spindelfobi?
2010-02-25, 00:35
Medlem
Zukvalj2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogden
http://www.youtube.com/watch?v=D41DTqGVPKQ

Nämen, jag antar att faran med svarta änkan är överdriven som fan, men samtidigt är jag otroligt rädd för spindlar. Jag tror att det är sättet de går på och att de är så snabba och kan försvinna. Usch. När jag var liten och bäddade sängen tog jag upp överkastet som legat på golvet under natten och då trillade en stor svart spindel ut ur det och jag släppte, skrek halsen ur mig och sprang ut till mamma.

Kan man bota spindelfobi?

Tror inte det går men det går väl och lindra fobin. Mitt sätt att lindra fobin är att trampa ihjäl varenda rackare jag stöter på. Någon enstaka gång har jag smulat sönder den med mina fingrar. Jävlar vad äckligt det kändes. Men det hjälpte lite faktiskt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in