• 1
  • 2
2008-09-02, 15:54
Medlem
DrGreenthumbs avatar
Finns svarta änkan i sverige? tidigare idag upptäckte jag en spindel i min säng som var otroligt lik svarta änkan, slog upp lite bilder och då var den identiskt. Saken är att jag hann aldrig döda den och nu är den nånstans i mitt rum! Är det nått jag behöver oroa mig för?
2008-09-02, 16:01
Medlem
Skullheads avatar
"Although their venom is extremely potent (15 times more potent than that of the rattlesnakes; it is also reported to be much more potent than the venom of cobras and coral snakes)"

Jag hade nog kollat mig omkring en eller två gånger innan jag la mig iaf
2008-09-02, 17:04
Medlem
_Jago_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGreenthumb
Finns svarta änkan i sverige? tidigare idag upptäckte jag en spindel i min säng som var otroligt lik svarta änkan, slog upp lite bilder och då var den identiskt. Saken är att jag hann aldrig döda den och nu är den nånstans i mitt rum! Är det nått jag behöver oroa mig för?

Stäng alla ev. fönster och dörrar. Hämta därefter en fön och försök "blås" fram den. Kan gå.

Hur kan den ha kommit dit? Kanske du har köpt en massa frukt eller liknande och importerat?
2008-09-02, 17:22
Medlem
MisterToms avatar
Nej de "finns" inte i Sverige men man kan ju absolut inte säga att det inte skulle kunna hända. Däremot verkar det extremt osannolikt. Lever på mycket varmare ställen såsom sydvästra USA, mexico och typ västindien.

Dessutom är det bara honan som är giftig, så om det ÄR en svart änka så är det inte ens säker att den är giftig liksom...
2008-09-02, 17:24
Medlem
DrGreenthumbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Jago_
Stäng alla ev. fönster och dörrar. Hämta därefter en fön och försök "blås" fram den. Kan gå.

Hur kan den ha kommit dit? Kanske du har köpt en massa frukt eller liknande och importerat?

Ingen aning men allt påminner mig om i lördags då jag var i NOrrköping, någon utav de gåbroar hade OTROLIGT många spindlar stora som små, ställen såg ut som en överdriven b-skräckfilm, fast alla de kan de inte vart svarta änkan för dom var miljontals, annars har jag ingen aning utav hur den kom hit.
Jag har redan sprejat ner hela rummet med axe och doftspray samt indiska rökelser, har öppnat fönstren helt i hopp med att den ska fly ut!
2008-09-02, 17:25
Medlem
DrGreenthumbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterTom
Nej de "finns" inte i Sverige men man kan ju absolut inte säga att det inte skulle kunna hända. Däremot verkar det extremt osannolikt. Lever på mycket varmare ställen såsom sydvästra USA, mexico och typ västindien.

Dessutom är det bara honan som är giftig, så om det ÄR en svart änka så är det inte ens säker att den är giftig liksom...

vad jag har fattat så är den ofarliga hanen lite beige aktiv och mycket större än själva honan som är liten och svart så man ser skillnaden på en gång. Bra och veta att den inte finns här men enligt wiki så ska de finnas i södra europa!
2008-09-02, 17:40
Medlem
MisterToms avatar
Citat:
vad jag har fattat så är den ofarliga hanen lite beige aktiv och mycket större än själva honan som är liten och svart så man ser skillnaden på en gång. Bra och veta att den inte finns här men enligt wiki så ska de finnas i södra europa!

Yes det är den. Men du gav inte direkt någon beskrivning, och ville vara lite optimistisk.

Här är lite bilder iaf, kanske bidrar lite allmänt. Hane: http://www.dannesdjur.com/bilder/lat...guttatus_5.jpg
Hona: http://www.dannesdjur.com/bilder/lat...guttatus_4.jpg

Har för mig om att det HAR hänt att spindeln har följt med till sverige med bilar från usa faktiskt, men jag tror ändå inte att du ska oroa dig. Kollat efter fler spindlar som ser ganska lika ut?
2008-09-02, 17:52
Medlem
Edfans avatar
Citat:
Äh fan, spring för livet ändå!
2008-09-02, 18:07
Medlem
Spruta Radarspray på den fan.

Toskala
2008-09-02, 19:08
Medlem
Tuxxens avatar
DrGreenthumb, Jobbigt läge! Vill tro att det var någon svart liknande spindel. Men man vet ju aldrig.
2008-09-02, 20:07
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterTom
Yes det är den. Men du gav inte direkt någon beskrivning, och ville vara lite optimistisk.

Här är lite bilder iaf, kanske bidrar lite allmänt. Hane: http://www.dannesdjur.com/bilder/lat...guttatus_5.jpg
Hona: http://www.dannesdjur.com/bilder/lat...guttatus_4.jpg

Har för mig om att det HAR hänt att spindeln har följt med till sverige med bilar från usa faktiskt, men jag tror ändå inte att du ska oroa dig. Kollat efter fler spindlar som ser ganska lika ut?

Det är inte Svarta änkan som du länkar till tredecimguttatus är förvisso en änkespindel men inte den som kallas svarta änkan, Latrodectus mactans.
2008-09-12, 16:31
Medlem
fugus avatar
http://sydsvenskan.se/sverige/articl...i-Sverige.html

Hur orolig bör man vara? Lider av extrem spindelfobi!
Någon som upptäckt ett sådant vider på hemmaplan?
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in