Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-09-01, 21:39
  #1
Medlem
djgoebbelss avatar
Vet inte riktigt om det är rätt avdelning att posta det här på men jag ger det ett försök

Nu är det såhär att jag håller på med ett projektarbete som handlar främst datamissbruk och de eventuella farorna med det. Jag tänkte om någon på FB kunde bidra med lite hjälp
Dessa frågor riktar sig främst till de som sitter vid datorn mer än 4 timmar om dagen.
  • Hur ofta sitter du vid datorn varje dag?
  • Har ditt databruk påverkat ditt liv, t.ex i form av sämre hälsa, sämre socialt liv, sämre prestation i skolan?
    Ge gärna exempel.
Om någon inte vill dela med sig detta med resten av FB så får denne gärna skriva det i ett personligt meddelande till mig
Citera
2008-09-01, 22:02
  #2
Medlem
Titus pollos avatar
Jag kan nog sitta vid min (privata) dator uppåt en 3 timmar per dag på vardagarna kanske dubbelt så mycket på helgerna.
Jag tror inte datoranvändandet har påverkat mitt sociala liv då jag inte är så social utan dator heller. Men visst kan det vara möjligt att jag kanske skulle vara mer social om jag inte satt så mycket vid datorn. Vet faktiskt inte, har inte haft behov att prova.
Citera
2008-09-01, 22:31
  #3
Medlem
Jag sitter alltid flera timmar vid datorn per dag, vissa dagar är det nog mer än 4 timmar.

Min datoranvändning har kanske påverkat min hälsa negativt på så sätt att jag är väldigt stillasittande ibland, men jag försöker vara aktiv genom att gå på gym, gå ut och gå osv.

Det sociala livet har nog itne påverkats alls eftersom jag oftast sitter vid datorn på vardagseftermiddagar och då brukar man kanske inte umgås så mycket med andra ändå.
Citera
2008-09-01, 22:35
  #4
Medlem
zelamers avatar
1. Aldrig. (Hur ofta sitter du vid datorn varje dag? Frågan har två giltiga exakta svar; En gång eller aldrig... Antingen sitter man framför datorn varje dag en gång, dvs varje dag, eller så gör man det aldrig...)

2. Mitt databruk har påverkat mig positivt. Det är svårt att ta beslut utan data som man kan ställa i relation till annan data och på så sätt komma fram till en slutsats. Mitt sociala liv är tillräckligt socialt. Mitt databruk har inte påverkat det nämnvärt. Samma sak med min hälsa.

(Eller: Hur man missförstår frågor. Försökte ärligt låta bli, men det gick inte.)

Seriösa svar:

1. Jag antar att du menar hur länge man sitter vid datorn varje dag. För min del varierar det kraftigt. I genomsnitt under det senaste året skulle jag säga 8 timmar. Men det beror även på hur man definierar "att sitta framför datorn". Aktivt smattrandes på tangentbordet - två timmar. Glo på TV-serier eller lyssna på musik - sex timmar. Du får tolka svaret så att det passar frågeställningen.

2. Jag antar att du menar datoranvändande. Mina studieresultat har påverkats positivt. Alla datorrelaterade kurser jag tog på universitetsnivå var löjligt enkla, och det tillskriver jag mina många timmar framför skärmen. Min fysiska hälsa har nog inte påverkats alls. Även om jag inte skulle sitta vid datorn skulle jag inte träna mer än jag redan gör, dvs tillräckligt för att må bra. Jag är nöjd med mitt sociala liv för tillfället, och tror inte att det skulle vara annorlunda om jag spenderade mindre tid vid datorn.
__________________
Senast redigerad av zelamer 2008-09-01 kl. 22:38.
Citera
2008-09-03, 20:46
  #5
Medlem
djgoebbelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zelamer
Eller: Hur man missförstår frågor. Försökte ärligt låta bli, men det gick inte.
Jag får ursäkta mig att jag var lite trött när jag skrev tråden.

Kom igen nu, mer än tre svar borde man kunna mjölka fram
Citera
2008-09-03, 21:03
  #6
Medlem
sq92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djgoebbels
Vet inte riktigt om det är rätt avdelning att posta det här på men jag ger det ett försök

Nu är det såhär att jag håller på med ett projektarbete som handlar främst datamissbruk och de eventuella farorna med det. Jag tänkte om någon på FB kunde bidra med lite hjälp
Dessa frågor riktar sig främst till de som sitter vid datorn mer än 4 timmar om dagen.
  • Hur ofta sitter du vid datorn varje dag?
  • Har ditt databruk påverkat ditt liv, t.ex i form av sämre hälsa, sämre socialt liv, sämre prestation i skolan?
    Ge gärna exempel.
Om någon inte vill dela med sig detta med resten av FB så får denne gärna skriva det i ett personligt meddelande till mig


*Hur ofta sitter du vid datorn varje dag?*
Ca 3-4 timmar, ibland är det läxor som skall göras och ibland är det bara surfande/nöje. Blir ofta mer på helger, kanske 5 timmar då.

*Har ditt databruk påverkat ditt liv, t.ex i form av sämre hälsa, sämre socialt liv, sämre prestation i skolan? *

För inte så länge sedan så spelade jag world of warcraft rätt hardcore och det har haft både bra och dåliga sidor. Jag har fått sämre hälsa och ett sämre socialt liv, det har dock lett till att jag presterat bättre i skolan, tidigare hade jag hängt med lite "dåligt" folk och brydde mig inte om skolan så mkt men när jag började med wow slutade jag hänga med dessa personer och började jobba lite mer i skolan. När jag spelade wow spelade jag ca 6 timmar/dag+ varje dag.
Citera
2008-09-04, 00:10
  #7
Medlem
yoshimas avatar
* Hur ofta sitter du vid datorn varje dag?
* Har ditt databruk påverkat ditt liv, t.ex i form av sämre hälsa, sämre socialt liv, sämre prestation i skolan?
Ge gärna exempel.

har inte problem med detta längre, men när jag hade..

1: satt 8-11 timmar per dag och spelade.
2: skolade från skolan för att komma hem och spela, stängde av MSN för dom störde mig när jag spelade, sket i telifon för jag ville ändå inte vara med någon, va ju tvungen att spela..
när polarna väl fick tag i mig, drog med mig på fest (mer eller mindre tvingade med mig) åkte jag hem tidigare för att sätta mig vid datorn.

iom att jag satt uppe länge på nätterna så har jag mer eller mindre förlorat dygnsrytmen, har svåra sömnproblem efter detta, kan ligga i sängen i 5 timmar ibland.
kan vara svintrött på dagen, somna ståendes nästan, men när det blir dax för sängen är jag inte trött längre, blir ännu piggare när jag lagt mig ner.

spelade i 3 år varje dag, förlorade en hel del muskler, gick upp en hel del fett då jag inte hade tid att käka vanlig mat.

så ja, det förändrade hela mitt liv, tappade nästan alla kontakter med vänner.. har vart inte varit dataspels beroende på ett år nu, fått tillbax många kontakter, tränat upp musklerna och gått ner fettet.

så det är väl nästan som vanligt nu igen, nästan.

mvh
Citera
2008-09-04, 02:20
  #8
Medlem
Eliza CTs avatar
1) mycket lång tid, 4 - 8 tim/dygn (ingår en hel del brev och mailkontakter i
denna tid.)
2) har fått en mycket bättre social kommunikation genom Internet. Pga
hälsoskäl kan jag inte umgås speciellt ofta utanför hemmet. Via Internet
har jag fått många goda och givande kontakter/vänner. Och samtidigt är
det stimulerande med nya kunskaper som man får.

Hälsomässigt fysiskt ingen förändring alltså.
Sömnrytmen är inte den bästa men har inte varit
det tidigare då jag arbetat natt mycket. Är vad man kan kalla
kvällsmänniska.

Alltså påverkas inte vare sig skola eller arbete av datoranvändning då jag
är "hemmafru på sparlåga" kanske man kan kalla det. Ett arbete hade
definitivt kapat en hel del timmar vid datorn. Utan problem. En dator kan
inte ersätta kontakt med människor men är ett bra redskap för en
meningsfull kontakt utåt.
Citera
2008-09-04, 11:44
  #9
Avstängd
Urandirs avatar
Väldigt många fokuserar på hur datoranvändadet påverkar folk negativt, jag tycker nästan det är dags att fråga folk hur det har påverkat dem positivt. Jag kan erkänna att jag kan sitta vid datorn från när jag går upp på morgonen tills att jag går och lägger mig sent på natten om jag inte har någonting att gøra. Så vi kan då snacka om 12-16 timmar beroende på hur länge jag har sovit natten innan.

När jag var yngre så hade jag många vänner, det var iallafall det jag ville tro. Jag hängde med samma personer i flera år før att senare få uppleva att jag inte betydde ett piss før dem (Detta utspelade sig när jag var 8-9 år). En dag børjade de slå mig helt utan anledning, de børjade frysa ut mig och till sist hade jag inga vänner längre.

Vad gjorde jag då? Jag børjade spela datorspel.

När jag spelade blev jag en helt annan person, i "verkligheten" var jag en kid som inte hade några vänner øverhuvudtaget längre, jag skulle snart byta skola på grund av det. I spelet var jag en kung, jag var bra på det jag gjorde och folk dømde inte varandra på grund av hur de såg ut (Inte før att jag såg freaky ut, jag var rätt normal men ville inte hålla på att førstøra en massa skit och føll inte før grupptrycket).

Jag bytade skola och hittade fler personer som gillade datorspel. Vi gick i skolan, snackade om det, sparkade boll och hade allmänt roligt. När vi sedan kom hem från skolan så spelade vi spel, med eller utan varandra. Dock betydde inte detta att vi struntade i vardagliga sysslor bara før att spela spel, vi gjorde dem først.

Nu då?
Jag spelar fortfarande, har massor med vänner, inne i spelen och utanfør, blir ofta bjuden på fest av olika vänner (går dock inte, avskyr att festa), haft flickvän i snart 5 år och livet leker. Jobb har jag också, så det har inte direkt påverkat mig negativt. Angående hur det har påverkat mig fysiskt ligger jag någon enstaka siffra ifrån øverviktig enligt BMI skalan sist jag kollade.

Jag tycker att datorspel är skitfett. Jag førstår att vissa inte tycker om det, det är en smaksak på samma sätt som att jag inte tycker om att festa.

Men helt ärligt, hur fett hade det inte varit att leva i en pokèmon värld?
Citera
2008-09-04, 14:04
  #10
Medlem
Jag har varit datorintresserad sen familjen köpte första PC'n i början på 90-talet.

1998, när jag gick i mellanstadiet, började jag spela Ultima Online som ofta kallas "världens första riktiga MMORPG". Jag fastnade för det direkt, men vi hade 56k modem och jag fick bara vara uppkopplad en timme ungefär, både för att det blockerade telefonlinjen, och för att det kostade för mycket.

Vi fick ADSL relativt tidigt (bland de första hushållen i Stockholm). Jag tror att det var i början av högstadiet nångång. Detta blev en vändpunkt i mitt liv. Jag kunde sitta framför datorn hur mycket jag ville, och fan vad snabbt det var! Ingen fördröjning, ingen nedkoppling osv osv. Jag började spendera mer och mer tid framför datorn och till slut hade jag i princip sagt upp bekantskapen med de flesta vännerna jag hade, inklusive min flickvän.

Mitt UO-beroende tog slut när ett nytt MMORPG kom ut: Dark Age of Camelot. Jag spelade detta under största delen av gymnasiet men provade även lite andra MMORPG's, som FFXI, tillbaks till UO ett tag osv. Jag kan dock tillägga att jag alltid skötte skolan ordentligt, även fast jag spenderade största delen av min fritid framför datorn.

Sen släpptes nästa stora MMORPG, World of Warcraft, som öppnade upp MMORPG-genren för miljontals spelare. Jag och ett par gymnasiepolare hade planerat inför releasen, och vi struntade i skolan i två veckor, samt sov högst ett par timmar varje dag, för att nå "max leveln" snabbast på servern; något som vi givetvis lyckades med.

Efter gymnasiet började jag plugga utomlands och slutade spela datorspel. Nu när jag ser tillbaka på den tiden så tänker jag ibland att det var ganska sjukt, men det är absolut ingenting jag ångrar! Jag är mer datorkunnig än de flesta jag känner, skriver extremt snabbt, och har generellt väldigt breda datorkunskaper. Detta har hjälpt mig otroligt mycket både med studier och i arbetet.

Någonting som jag ibland ångrar är att jag inte var ute och söp med alla andra 15-åringar, men ärligt talat så tror inte jag att jag missade så mycket. Min sociala kompetens var kanske inte heller den bästa precis efter gymnasiet, men det var i alla fall väldigt lätt för mig att bättra på det när jag blev utslängd i "riktiga världen".

Allt som allt... jag spenderade 95% av min fritid framför datorn i 7 år. Jag ångrar det inte alls utan ser ofta tillbaka på den tiden med nostalgi. Jag förstår dock att föräldrar kan bli väldigt oroliga när de ser deras barn spendera så mycket tid framför datorn. Jag skulle bara vilja passa på att tipsa dessa föräldrar om att det faktiskt kan vara att föredra att ha ungen hemma så att man kan ha lite koll! Dessutom utvecklar ungen en rad olika kunskaper som du säkert inte har någon aning om. I väldigt få fall kan det säkert vara skadligt för individien, men om personen i fråga sköter skolan ordentligt och håller koll på hälsan så finns det ingen mening med att lägga sig i.

EDIT: Nu när jag läste om hela historian låter det faktiskt som att jag inte hade några vänner alls, vilket självklart inte är sant. Gymnasiepolarna hade jag bra kontakt med (och har kontakt med några även idag), och många av personerna jag träffade i UO, DAoC och WoW har jag träffat ett flertal gånger "in real life" och har fortfarande kontakt med många av dem även fast jag inte spelar spel längre.
__________________
Senast redigerad av Plarre 2008-09-04 kl. 14:08.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback