• 1
  • 2
2008-09-01, 17:57
Medlem
izzys avatar
Hej!

Har en nyare bil till salu, är trött på att akta mig för fartgupp, trottoarkanter och annat tramms. Jag vill ha en bruksbil igen och pengar på kontot.

Jag har blivit erbjuden:

Volvo v70 -98, i bra skick. Svensksåld 13100mil en ägare. Men det är 125(?) hästars modellen, det talar emot. Och så får jag inte riktigt så mycket för min bil som jag skulle vilja.

Saab 9-5 -02. Svensksåld, 9000mil med nya sommardäck. Vet ej vad jag får emellan eller motortyp. Kompisägd, eller bekant rättare sagt.

Ford mondeo st200 -00. 16000mil, tuffare 17" bra skick. Men, det är en ford. Mycket skitsnack om märket, men jag känner killen som haft den innan och den har inte krånglat nått för honom. Tror att jag kan få till en ganska bra deal med denna bil prismässigt. En annan sak som talar för är att jag inte måste sätta mig i bilen och åka 50mil för att göra ett byte, och när man kommer fram så är bilen inte i närheten av så bra som man trott.

Cash is king och priset jag sänkt bilen till i annonsen är egentligen ett kontantpris. Hade inte tänkt ta något i byte men det finns ju ingen som har pengar. Ialla fall ingen som vill köpa fet bil.

Tar gärna emot tips och idéer, är forden skit osv?

Mvh
Senast redigerad av izzy 2008-09-01 kl. 17:59.
Citera
2008-09-01, 18:42
Medlem
BlackSmokes avatar
Du kommer garanterat ångra dig om du väljer forden förr eller senare slår mondeosjukan till finns ingen mondeo som håller i längden jag lovar
Citera
2008-09-01, 18:48
Medlem
nacka_s avatar
jag skulle också rekommendera någon av de två svenska bilmodellerna pga. andrahandsvärde vid nästa byte. och kvalite. Dock är väl volvon den bästa bilen av dessa enligt mig, men om du inte gillar motortypen ska du absolut inte ta den!
Citera
2008-09-01, 18:54
Medlem
izzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nacka_
jag skulle också rekommendera någon av de två svenska bilmodellerna pga. andrahandsvärde vid nästa byte. och kvalite. Dock är väl volvon den bästa bilen av dessa enligt mig, men om du inte gillar motortypen ska du absolut inte ta den!

Hade det suttit en 170hk glt i så hade jag gjort affär direkt. Har haft två stycken 850's tidigare, och det är evihetsmaskiner. Tror inte ens att den mindre motorn är mer bränsleeffektiv då man måste gasa en goddel mer för att komma framåt..
Citera
2008-09-01, 19:05
Medlem
Skarp Skarp varning på Saabar. Läs på om oilsludge innan du gör något annat.
Citera
2008-09-01, 19:07
Medlem
Snudors avatar
Saaben vilken dag som helst enligt mig. Sitter helt fantastiskt bra i dom, evighetsmaskiner och andrahandsvärdet är nog störst av dom 3 alternativen.

Vi har nästan inga 9-5or inne på jobbet (förutom service), viket säger en del
Citera
2008-09-01, 19:09
Medlem
Snudors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Skarp Skarp varning på Saabar. Läs på om oilsludge innan du gör något annat.

"Oilsludge" är väl bara en risk om man lyckas få vatten i oljan . Håller man bara servicenintervallen och kör med syntetolja borde det ju vara lugnt?
Citera
2008-09-01, 19:23
Medlem
perskas avatar
Saab 9-5 är inte direkt heta på beg.marknaden.

Iaf inte dom äldre modellerna. Så vad du än gör, övervärdera inte saaben.

Titta inte på vad folk begär i annonserna, det intressanta är vad det görs affär på i slutändan.
Citera
2008-09-01, 19:30
Medlem
Snudors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perska
Saab 9-5 är inte direkt heta på beg.marknaden.

Saabens andrahansvärde är väl ändå störst av dom 3 bilarna?
Go for saaben, hörs hej
Citera
2008-09-01, 19:46
Medlem
k0rv3ns avatar
Borde inte 125hk i volvo gå att chippa upp till en 140 iaf? Då hade det varit ett bra alternativ! Iaf det mest intressanta enligt mig.
Citera
2008-09-01, 19:56
Medlem
Snudors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k0rv3n
Borde inte 125hk i volvo gå att chippa upp till en 140 iaf? Då hade det varit ett bra alternativ! Iaf det mest intressanta enligt mig.

10v 2.0L går nog bara att "chippa ur" runt 10-15 hk
Citera
2008-09-01, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snudor
"Oilsludge" är väl bara en risk om man lyckas få vatten i oljan . Håller man bara servicenintervallen och kör med syntetolja borde det ju vara lugnt?

Nej, det var rent generellt på 9-5 fram till 05. Man kunde få problem trots det du säger.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in