Vet inte om jag har rätt, men vissa av er som upplever dessa overklighetskänslor kanske är på väg mot ett uppvaknande. Alltså rent psykologiskt så är ju verkligheten som vi kallar den alltid olika för alla människor och tolkas ofta från det som hjärnan har konstruerat från tidigare upplevelser i våra liv. Så om alla tolkar verkligheten olika, kan man då verkligen kalla det verklighet eller är det egentligen allas egen tolkning som är overklighet. Då borde det som vissa av er tolkar som overklighet kanske vara det som är verkligheten, men att eftersom det är något som vi mentalt inte är vana vid kallar för overklighet.
Har själv precis börjat uppleva dessa känslor och eftersom jag läst mycket psykologi och om andlighet innan jag började uppleva detta så var det mina förkunskaper av detta jag använde när jag tolkade upplevelserna.
Den bästa bok som jag kommit över är en bok av en person som heter Eckart Tolle som skrivit boken Lev livet fullt ut: en väg till andligt uppvaknade. Läs den gärna.
Kort beskrivning (från adlibris):
En väg till andligt uppvaknande
Lev livet fullt ut har redan blivit kallad ett mästerverk. Men vad den här boken än kallas och hur den än beskrivs, är det en bok som besitter kraften att förändra liv, som besitter kraften att väcka oss, så attt vi till fullo inser vilka vi är.
Ur förordet:
Från första sidan tar Tolle oss med på en resa till andliga dimensioner, som både är träffande och engagerande - man känner igen sig. I formen av frågor och svar (så kallade satsang: ett slags samtal mellan läraren och lärjungen) förklaras många grundläggande livsfrågor: *vi är något mer än bara vårt sinne (mind) och kropp, * vi kan hitta vägen ut ur psykologisk smärta, * vår äkta och autentiska kraft finns i nuet. Han visar oss också att kroppen är nyckeln till vårt inres ocean av kunskap och vägen till sinnesro.
Länk:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9153434099