Citat:
Ursprungligen postat av Ziffi
Ja, jag tycker också att det är skumt att det bara kan komma precis när som helst, man tycker ju att något speciellt ska kunna bidra till dessa känslor.
Jag är 18 år gammal..
Jo, fast samtidigt så är det nog på ett sätt värre ifall något särskilt bidrar till känslorna.
Om du jämför med vanlig ångest, man utvecklar ju lätt torgskräck om man får den ångesten ute bland folk, och då undviker man situationen istället vilket spär på ångesten ifall du MÅSTE vara ute bland folk.
För då har du också förväntansångest över att det kommer vara jobbigt och hemskt, och är dessutom inte van längre så situationen har blivit främmande.
Och vips, du har hamnat i en negativ tankespiral!
Är ju en annan sak om man bara allmänt har ångest, då slipper man haka sig upp på något särskilt som utlöser det (även om man dock antagligen hakar upp sig på att man har ångest utan anledning haha).
Så jag vet inte, är väl både positivt och negativt... du hinner aldrig börja utveckla fobier.
Men samtidigt så är det ju extremt obehagligt om du t ex får det när du kör bil, för då måste du ju ändå hålla koll på många saker samtidigt vilket är svårt att göra utan att vara distraherad av känslan att de sakerna du håller koll på kanske inte händer, haha. >.<
Citat:
Ursprungligen postat av MikkOwl
Jag har haft det här derealization disorder, och kan uppleva det igen under vissa omständigheter.
................
Låter som att du både har derealization och depersonalisation?
Fast av vad jag läst så anser många att dessa upplevelser går hand i hand och bara är nyanseringar av ungefär samma problem...
Men fy fan att ha det veckor i sträck. Usch. Jag lider med dig. Jag som blir så uppstressad bara av att uppleva det stunder åt gången. :\
Är väl iallafall skönt att veta att det för de flesta planar ut och försvinner (eller åtminstone nästintill) vid 30-årsåldern, även om du börjat uppleva det igen.
Angående att söka efter hjälp, jag vet inte om killens problem skulle räcka till för att få en diagnos då han bara upplever det minuter åt gången.
Dessutom så upplever i princip alla overklighetskänslor av varierande grad åtminstone vid något tillfälle i sitt liv.
Och om jag ska utgå från mig själv så har jag berättat om dessa upplevelser för min psykiater och sjuksköterska på psyket utan större framgång, så jag vet inte hur allvarligt psykvården ser på detta...