Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-08-31, 02:56
  #1
Medlem
Hejsan, jag har en fråga som många av er (säkerligen majoriteten) kommer anse som något som borde vara en självklarhet. Nämligen, om man kan leva utan socker helt och hållet?

Jag inser hur självklart svaret måste vara för många av er, men jag själv har aldrig tänkt ens tanken förut, då jag är en extremt socker beroende person (psykiskt åtminstone) och har ätit någon form av godis eller socker varenda dag sen jag var väldigt ung.

Jag har sökt lite på nätet, men inte hittat något bra svar, det mesta jag hittar är hur man slutar bli socker beroende eller vad det maximala socker intaget skall vara osv. Därmed tänkte jag, varför inte fråga på det forum jag alltid lurkar på.

Anledningen till att jag frågar detta är för att jag hela mitt liv har ätit onyttigt, aldrig äter grönsaker eller frukter, alltid äter socker produkter (inte bara godis, men till exempel oboy och liknande) och att jag inom kort kommer göra ett vändning inom detta och i samband med det börja träna och motionera.

Jag är absolut inte överviktig, jag är snarare tvärtom, under viktgränsen. Jag skulle inte säga att jag är ohälsosamt mager men jag är definitivt smal och blir ofta sedd som någon som inte äter mycket (när jag faktiskt förmodligen äter mer än vad de själva gör). Min kropp lägger inte på sig fett så mycket som många andra verkar det som, samma för en av mina vänner.

Hur som helst, det första steget till en mer hälsosam tillvaro och levnadsstil är att jag skall bli av med detta socker beroendet jag har (varesig det psykiskt eller fysiskt). Och därmed vill jag veta om jag kan ge fan i socker för resten av livet eller om jag borde (rent hälsomässigt) ta in en viss mängd socker i månaden? Min kropp har förmodligen vant sig vid socker nu, så om jag slutar rakt av kommer jag säkerligen känna sidoeffekter, men jag är en extremt envis person, så när jag har bestämt mig för något så kommer det ta mig fan bli så.

För övrigt är jag en kille om det nu skulle spela någon som helst roll.

Tack i förväg!

Ps. Flashback är bäst!
Citera
2008-08-31, 03:02
  #2
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Vad menar du när du säger socker? Utan dom vanliga monosackariderna skulle du nog dö.
Citera
2008-08-31, 03:05
  #3
Medlem
Socker, som, det socker som finns i t.ex. Godis, Coca Cola, Oboy etc.
__________________
Senast redigerad av Nergan 2008-08-31 kl. 03:57.
Citera
2008-08-31, 07:39
  #4
Medlem
E-wolfs avatar
JAG skulle inte klara mig
Citera
2008-08-31, 07:49
  #5
Medlem
Honung

Vet inte om man fysiskt kan undgå socker helt.
Det finns ju i nästan allting.
Är själv sockerberoende och har precis som du ätit onyttigt hela livet.
Nu är det så att jag är också ganska smal men har byggt en ganska stor mage som jag vill bli av med.
Och då är ju godis och läsk en sak som går bort (men det är jävligt svårt)
Om man använder honung och fruktsocker, är det en väg?
Samt då förstås motion.
Citera
2008-08-31, 09:57
  #6
Medlem
Utan "vanligt" socker som man själv tillsätter, eller saker som rent godis är inga problem, har inte käkat sånt på nåt år minst. Utan problem. Däremot så kan man ju självklart inte undvika alla former av socker och sånt som bryts ner till socker (inkl. stärkelse och komplexa kolhydrater), vad ska man då äta?
Därtill så vill nog kroppen ha lite kolhydrater ibland, skulle jag tro.
Citera
2008-08-31, 10:29
  #7
Medlem
unauthorizeds avatar
Visst kan man leva utan socker. Finns inga kolhydrater som kroppen behöver. Jag lever på fett och protein men av bekvämlighetsskäl så slinker det ner ca 5% kolhydrater om dagen, men jag skulle må lika bra om jag skippade dem också. För mer information om hur kroppen fungerar på en kolhydratsnål kost rekommenderar jag www.kostdoktorn.se
Citera
2008-08-31, 11:11
  #8
Medlem
undvika socker helt o hållet vet jag inte om de är så bra, men undvika godis o dricka är ju en annan sak.

ät/drick hellre produkter med socker än lightversionerna!!
Citera
2008-08-31, 11:17
  #9
Medlem
Afonsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unauthorized
Visst kan man leva utan socker. Finns inga kolhydrater som kroppen behöver. Jag lever på fett och protein men av bekvämlighetsskäl så slinker det ner ca 5% kolhydrater om dagen, men jag skulle må lika bra om jag skippade dem också. För mer information om hur kroppen fungerar på en kolhydratsnål kost rekommenderar jag www.kostdoktorn.se

Överviktig? Normalviktig? Utövar du någon sport?
Citera
2008-08-31, 15:16
  #10
Medlem
unauthorizeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afonso
Överviktig? Normalviktig? Utövar du någon sport?

183 cm 82 kg. Totalt stillasittande nästan. Ingen regelbunden motion om jag kan undvika. Lite fysisk ansträngning blir det ändå med hus och hem med gräsklippning, snickrande etc.
Citera
2008-08-31, 16:12
  #11
Medlem
Blå Rutas avatar
Glöm målet att leva utan socker. Sockersuget är väldigt starkt och en så stor del av hela våra rutiner och liv i västvärlden.

Jag vet vänner som varit i afrika längre perioder, och har då ätit helt annan kost än vad dom varit vana vid. Detta har varit vanliga människor som äter godis lite då och då precis som alla andra. Dessa har haft återkommande drömmar om godis samt köpt mängder vid första bästa tillfälle under sin afrikavistelse. Vi är helt enkelt vana vid väldigt höga sockerhalter i all mat. När man sedan går över till att bara käka rotfrukter och skott ett tag så skriker kroppen efter socker när glykogenförrådet är slut.

Med detta sagt så vill jag uppmuntra till att skära ned sockerintaget. Det brukar vara lätt att titta på sin egen kost och hitta saker som man vet att man personligen klarar sig utan/kan byta ut o.s.v.
Skippa godis på vardagarna. Efter ett tag märker man att man käkar mindre godis även på helgerna, och då sjunker intaget ännu mer. Byt ut dryck mot nån lightvariant (eller vatten). Se till att äta mat reglebundet (man får helsikes blodsockerfall om man har haft godis som rutin inna och slutar med det)
Citera
2008-08-31, 16:19
  #12
Medlem
Afonsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unauthorized
183 cm 82 kg. Totalt stillasittande nästan. Ingen regelbunden motion om jag kan undvika. Lite fysisk ansträngning blir det ändå med hus och hem med gräsklippning, snickrande etc.

Då fixar du det. Pröva lite motionsaktiviteter på 5% kolhydrater så skall du få se på annat..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback