Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Drex
Att tillverka båtar är inte lätt och mycket tidskrävande. Fråga en båtbyggare och han kan säga dig att det är omöjligt att bygga en så stor båt själv. Det låter dessutom orimligt att en så stor träbåt skulle hålla ihop. Så vitt jag vet har det inte byggts någon träbåt som ens varit i närheten av den storleken.
Dessutom:
Hur lyckades han samla in djuren från hela världen? Hur kunde han hålla liv i dem?
Vad åt rovdjuren efter syndafloden? Det fanns ju bara två kvar av varje bytesdjur och de kan de ju inte äta? Hur tog sig djuren tillbaka till sina hemtrakter (Australien, Amerika, Nordpolen, Sydpolen etc.) Kan du tänka dig en lama simma till sydamerika?
Vad åt växtätarna efter syndafloden? Alla skogar hade ju förstörts.
Hur kommer djuren undan problemet med inavel?
Varför finns det inga som helst vetenskapliga belägg för en syndaflod?
Varför upptäckte inte kineserna någon flod? Eller indianerna i Amerika? Eller aboriginerna i Australien? Dessa har levt isolerade i minst 50 000 år.
Vart tog vattnet vägen efteråt?
Är det dessutom inte en väldigt ineffektiv metod som skoningslöst drabbar skyldiga som oskyldiga? Dessutom sabbar den hela naturen. Om gud är allsmäktig skulle det väl inte vara några problem att bara döda syndarna, eller?
Hej! Intressanta frågor som säkert många funderar på ang. detta (även jag naturligtvis).
Jag vet inte så mycket om träbåtars historia och hur man bygger träskepp, det skall erkännas. Säkerligen var det ett svårt jobb. Men oavsett svårighetsgrad etc är en viktig punkt i sammanhanget Guds närvaro. Enligt Bibeln hade Noa mycket nära kontakt med Gud. Om man som jag tror att historien med Noa är sann, tror man naturligtvis också oftast på att Gud finns. Hela denna händelse förutsätter Guds existens. Om Gud finns och om han är så mäktig som Bibeln vill göra gällande, så måste Han ha påverkat händelseförloppet till Noas fördel. Om Gud har skapat jorden och universum, så kan en sån här grej inte ha varit någon big deal. Därför tror jag att bygget av Arken var möjligt.
Det här med djuren är också intressant. Under denna tid av jordens historia var troligen jordens
kontinentalplattor sammanfogade, dvs som "Pangea". Klimatet var också det troligen mycket annorlunda, dvs mer gästvänligt över hela landmassan. Därför fanns troligen djuren nära till hands och det var således inga större problem att samla ihop två av varje dåvarande art. När floden sedan kom sköt vattnet upp ur jordens inre (som det står i 1 Mos 7:11) och det var troligen då kontinentalplattorna på allvar började röra på sig från varandra. När vattnet sedan sjunkit undan 1 år och 17 dagar senare började djuren föröka sig och vandra ut till olika områden på jorden, innan kontinenterna blivit alltför avlägsna från varandra. Därav spridning av både folk och fä till olika världsdelar.
Du undrar även vad djuren åt. Bra fråga! På arken hade man naturligtvis tagit med föda som skulle räcka den utsatta perioden (1 Mos 6:21). Men sen kunde man ju inte bara spatsera ut och hitta växter direkt efter vattnets framfart. Därför stannade Noa och djuren kvar på arken en period. Alltså, efter att arken strandat på berget Ararat, väntade Noa 40 dagar innan han släppte ut en korp och en duva. Korpen återvände inte, men duvan kom tillbaka då den inte hittade någonstans att bosätta sig. Noa väntade då ytterligare sju dagar och släppte ut duvan igen. Denna gång kom den tillbaka med en kvist av ett olivträd. Sen väntade han ytterligare sju dagar innan han släppte ut duvan igen, och denna gång återvände den inte. En tid efter detta befallde Gud Noa att gå ut ur arken med alla djur och människor. Då hade plantlivet återhämtat sig tillräckligt mycket för att kunna ge föda åt dem.
Problemet med inavel är också den en bra fråga. För att svara på den måste vi gå tillbaka till tiden för skapelsen. Gud skapade allting genetiskt perfekt. Nuförtiden skulle inavel innebära en massa sjukdomar och problem i längden, men så nära inpå efter skapelsen var människors, växters och djurs gener förmodligen mycket starkare och bättre än vad de är idag (troligen även en av orsakerna till att plantlivet kunde återhämta sig snabbt efter floden). Detta var ju även en förutsättning för att Adams och Evas avkomma skulle klara sig efter att människan blivit utslängd från Eden. Dock var detta med incest någonting som Gud reglerade längre fram i tiden (olagliggjorde) när det dels inte längre var nödvändigt, och dels började bli en källa till sjukdomar pga sämre genetik.
Ang. vetenskapliga belägg för en flod: Jag är ingen geolog eller expert på jordlager etc., men jag har sett många seminarier där det framkommit överväldigande bevis för en världsvid översvämning. Om du vill kan jag skicka dig några av dem, antingen via nätet (kanske finns de uppladdade någonstans, kan kontrollera) eller via post. Föreläsaren heter Walter Veith. Han var tidigare professor på "Department of Zoology at the University of Western Cape" och en stark försvarare av evolutionsteorin. Jag rekommenderar verkligen att man ser dessa seminarier, i synnerhet om man försvara evolutionsteorin, och sedan avgör vad man tror på.
Du säger att Kineser och Indier m.fl inte upptäckte någon flod. Om Pangea existerade, så fanns inte Kineser eller Indier som sådana före floden, men en intressant punkt kring detta ämne är att det finns hundratals gamla berättelser runt hela jorden om en världsvid översvämning, mycket lika den om Noa. De finns alla samlade (sorterade efter världsdel) bl.a under denna länk:
http://www.talkorigins.org/faqs/flood-myths.html
Efter floden försvann vattnet dit där det ursprungligen kom ifrån, in i marken. En del av det kom som regn också, men troligen kom majoriteten av vatten från underjorden. I 1 Mos 8:2 står det att "djupets källor och himlens dammluckor stängdes till".
Självklart kunde Gud bara ha dödat alla med ett fingerknäpp, så som du säger. Men om vi ska utgå från att Bibeln är sann, så är jorden en skådeplats för hela universum, dvs alla miljoner änglar vid Guds sida och kanske även andra folk i andra delar av universum. Detta står det om i t.ex 1 Kor 4:6 "Vi har blivit ett skådespel för världen, för både änglar och människor." Ordet "skådespel" kommer från grekiskans "theatron" som ju beytder "teater" i dagligt tal, och ordet "världen" kommer från grekiskans "kosmos".
Lucifer, eller Satan (Anklagaren på grekiska) som han numera kallas, gjorde uppror i himlen för länge sedan. Han var den vackraste av änglar (Lucifer betyder Ljusbäraren), men blev ändå avundsjuk på Gud och ville få mer makt än Honom. Det står i Bibeln att Lucifer/Satan och hans änglar kastades ut ur himmelriket (Upp 12:7). Därefter gavs han fria tyglar här på jorden för att resten av universums invånare ska se hur synd sakta men säkert förstör och ödelägger allt för de som följer den. Om Gud stoppat och förgjort Satan innan syndens frukt hade blivit synlig, hade det varit ungefär som när ett vittne försvinner mystiskt innan en viktig rättegång. De övriga inblandade skulle börja fundera på om detta försvunna vittne möjligen hade rätt i sina anklagelser trots allt? Är domaren en lögnare som anklagaren alltid påstått? Detta är en förenklad bild av hur Gud, som är den anklagade, bevisar för hela världen att Satan är den riktiga lögnaren.
Alltså, kort sagt: om Gud skulle förintat Satan så fort Satan gick emot Gud, skulle alla runt Honom undra om Satan/Anklagaren kanske hade rätt ändå. Dessutom är det viktigt att hela universum får veta vad synd gör med alla levande varelser som tar del av den, så att det aldrig någonsin händer igen. En sak Gud inte har makt över är våra egna val. Vill vi gå vår egen väg, eller vill vi gå Guds väg?
Poängen är, att eftersom det är fler än bara Gud som ser allt som händer här på jorden, så måste händelseförloppet ibland gå andra vägar än bara ett knäpp med fingrarna, för att alla som ser detta skall förstå vad som händer och varför. Vi är bara en liten del av något enormt mycket större. Av dem som gick under i syndafloden fanns heller inga som var oskyldiga enligt Gud.
En viktig punkt inom kristendomen är ju Kristi död på korset där han försonar våra synder en gång för alla, så att var och en som ångrar sina misstag får en chans till det eviga livet. Innan dess var det djuroffer som gällde. Men i och med att Kristus dog på korset som ett perfekt offer, kunde djuroffren avskaffas för all framtid.
Jag hoppas jag förklarat mig tillräckligt tydligt. Om det förekommer svar som är luddiga ber jag om ursäkt och skall försöka förklara dem bättre sen.
/Aaron