2008-08-29, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeyno
Var i Bibeln står detta?

Ska ta fram det...
Citera
2008-08-29, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snableguy
Har du något orginalexemplar av bibeln? Vet du exakt vad som stod i den då den kom ut? Vet du i vilken form den kom ut? Med SÄKERHET, inge "Gud slängde ner en kopia i huvudet på folk".

Den har blivit omskriven otaliga gånger.

Vi kan väl säga att den gången den blev omskriven innan vi fick våra modernare översättningar var ändå för länge sen för att dessa fakta skulle ha blivit kända av människor.
Citera
2008-08-29, 23:51
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Med risk för att låta lite nedlåtande nu;

I desperation och brist på andra utvägar? Var det så du blev troende?

Menar absolut inget elakt, även om det kanske låter lite plumpt.
Jag fattade en del beslut under denna perioden. Beslutade mig att börja ta tag i mitt liv, sluta upp med cannabiset som började tära på min förmåga att ha ett jobb. Och jag klarade att styra upp mitt liv rätt bra. La ner med många av mina laster.
Men inom mig kändes det inte lika kul, kändes tomt, inget hopp alls
Var nära att tappa allt igen, jag har alltid haft en gnagande känsla inom mig där jag aldrig nöjde mig med livet som det är. Har alltid haft behov att tillföra något extra för att ha kul.
Har alltid flytt in i en massa olika beroenden , droger,fester, datorspel osv. Kändes som jag gjorde upp med denna brist på nått vis så accepterade jag att jag inte klarar detta på egen hand, vet inte exakt vad som hände men här fann tron mig.

Och jag är så troligt tacksam att det skedde just då. För from den dagen så är jag en helt annan människa och har funnit en trygghet i Gud.

Nu är jag OT i din tråd
Senast redigerad av SleepaZ 2008-08-29 kl. 23:54.
Citera
2008-08-29, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Jag fattade en del beslut under denna perioden. Beslutade mig att börja ta tag i mitt liv, sluta upp med cannabiset som började tära på min förmåga att ha ett jobb. Och jag klarade att styra upp mitt liv rätt bra. La ner med många av mina laster.
Men inom mig kändes det inte lika kul, kändes tomt, inget hopp alls
Var nära att tappa allt igen, jag har alltid haft en gnagande känsla inom mig där jag aldrig nöjde mig med livet som det är. Har alltid haft behov att tillföra något extra för att ha kul.
Har alltid flytt in i en massa olika beroenden , droger,fester, datorspel osv. Kändes som jag gjorde upp med denna brist på nått vis så accepterade jag att jag inte klarar detta på egen hand, vet inte exakt vad som hände men här fann tron mig.

Och jag är så troligt tacksam att det skedde just då. För from den dagen så är jag en helt annan människa och har funnit en trygghet i Gud.

Nu är jag OT i din tråd

Ingen fara, det är intressant .

Tack för förklaringen. Jag ser absolut inte ner på troende, det hjälper folk, som du själv beskriver, de jag ser ner på är de som inte tar ställning själva, utan tror p.g.a. grupptryck, vilket bibeln är en form av, grupptryck/manipulation. Men har du verkar ha en sund inställning till tro

Grattis får man väl säga, att du fixade allting!

Åter till topic; behövs bibeln för det? Går det inte att föreställa sig gud på något annat sätt, som man själv vill d.v.s.? Att använda en uppmålad figur som skapare och tro är väl lite som att tro på reklam, det känns som att det förhindrar abstrakt tänkande?
Citera
2008-08-30, 00:03
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ingen fara, det är intressant .

Tack för förklaringen. Jag ser absolut inte ner på troende, det hjälper folk, som du själv beskriver, de jag ser ner på är de som inte tar ställning själva, utan tror p.g.a. grupptryck, vilket bibeln är en form av, grupptryck/manipulation. Men har du verkar ha en sund inställning till tro

Grattis får man väl säga, att du fixade allting!
Tack

Citat:
Åter till topic; behövs bibeln för det? Går det inte att föreställa sig gud på något annat sätt, som man själv vill d.v.s.? Att använda en uppmålad figur som skapare och tro är väl lite som att tro på reklam, det känns som att det förhindrar abstrakt tänkande?
Jo det kan man fråga sig. Men som kristen så jag Gud i Jesus. Eller rättare sagt Jesus är Guds evige son, som födds som människa och lär oss hur Gud är.

Nu måste ja sova.
Citera
2008-08-30, 00:07
Medlem
Citat:
Var i Bibeln står detta?

Jes 40:22
"Det är Han som bor över jordens rund..."

Försöker hitta det andra stället om att jorden hänger på ingenting...har fått plötslig minnesförlust!
Citera
2008-08-30, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Tack

Jo det kan man fråga sig. Men som kristen så jag Gud i Jesus. Eller rättare sagt Jesus är Guds evige son, som födds som människa och lär oss hur Gud är.

Nu måste ja sova.

God natt, tack för svaren
Citera
2008-08-30, 00:10
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus

Bibeln stämmer i det den säger och den ger människor tidlösa råd om livet. Den har svaret på allt i livet.

Därför kan man se att den är inspirerad av ngn mäktigare och större än oss.

Det finns massvis med fel i bibeln och mirakel som är helt fysiskt omöjliga att de någonsin skulle ha inträffat. Många råd är verkligen inte tidslösa och nedvärderar människor som inte följer bibelns ideal (folk med en annan tro, homosexuella, handikappade mm). Alla slavråd är ganska utdaterade också.

Edit: säger inte att det inte finns goda råd i bibeln. Men allt som står i bibeln är inte gott och de råd som faktiskt är goda kan du finna lika bra på annat håll.
Senast redigerad av BlackMetal 2008-08-30 kl. 00:13.
Citera
2008-08-30, 00:32
Medlem
jeynos avatar
Citat:
Jes 40:22
"Det är Han som bor över jordens rund..."
bibeln.se:
Han tronar ovan jordens rund,
de som bor på den är som myror.
Han breder ut himlen som en duk,
spänner upp den som ett tält att bo i.

The NIV Study Bible:
He sits enthroned above the circle of the earth,
and its people are like grasshoppers.
He stretches out the heavens like a canopy,
and spreads them out like a tent to live in.

I kommentaren står:
circle or horizon

"Rund" betyder här cirkulär, inte sfärisk, tydligen.

Översättningar kan ställa till det, så att det t.ex. blir myror på ett språk och gräshoppor på ett annat.
Citera
2008-08-30, 00:47
Medlem
Doxologys avatar
För att svara lite generellt om Bibelläsning, om man läser helt förusättningslöst kan det vara intressant att reflektera över de textpassager man läser, intressantast enligt mig är de där Jesus medverkar. Varför sa han så om han är den han utger sig för att vara? Varför gjorde han så? Vilka är människorna han talar till? Går detta ihop med helheten? Jag anser att det är först när man reflekterar själv som man kan bilda sig en klar uppfattning för sig själv oavsett utfall.

Bibeln kan bli tråkig om man enbart läser den rakt av utan större reflektion, nu gäller inte dessa synpunkter enbart Bibeln utan även övrig historisk litteratur. För att inte orsaka irritation vill jag inte pådyvla någon uppfattning utan enbart ge lite tips för att få en mer givande läsning.
Citera
2008-08-30, 00:48
Medlem
Citat:
bibeln.se:
Han tronar ovan jordens rund,
de som bor på den är som myror.
Han breder ut himlen som en duk,
spänner upp den som ett tält att bo i.

The NIV Study Bible:
He sits enthroned above the circle of the earth,
and its people are like grasshoppers.
He stretches out the heavens like a canopy,
and spreads them out like a tent to live in.

I kommentaren står:
circle or horizon

"Rund" betyder här cirkulär, inte sfärisk, tydligen.

Översättningar kan ställa till det, så att det t.ex. blir myror på ett språk och gräshoppor på ett annat.

Det ska visst vara just sfärisk det betyder...
Citera
2008-08-30, 00:57
Medlem
Nisques avatar
Citat:

Bibeln stämmer i det den säger och den ger människor tidlösa råd om livet. Den har svaret på allt i livet.

Därför kan man se att den är inspirerad av ngn mäktigare och större än oss.
Jo, i vissa fall. Att offra sitt boskap för att främja gud känns lite förlegat, inte sant?
Samma sak om att inte äta kräftor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in