2008-09-10, 00:15
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Nu tar du väl i lite va....

All denna is som nu håller på och smälta och som hotar att göra landytan en aning mindre, varifrån kom allt vatten från början? Jo, syndafloden!

Nope, allt vatten kom troligtvis från Oortbältet. Kometer, du vet.

Antarktisk is är på sina ställen flera hundra tusen år gammal. Alltså äldre än Homo sapiens.
Citera
2009-03-31, 18:04
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
EDIT: Tycker bara det är synd att vi verkar ha slutat avverka syndafloden. Det var kul att bräcka JVs argument ett efter ett. Och så lätt!
Hade också velat följa en sådan diskussion.
Citera
2009-03-31, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Hade också velat följa en sådan diskussion.

Hade jag med!

Snorlyktan bara tror att han kan bräcka syndaflodsargumenten....
Citera
2009-03-31, 21:50
Medlem
schabo-labos avatar
Hur fick han dit kängururna från Australien?

Citat:
Hade jag med!

Plus att Noa tar ombord bl.a. ett par elefanter. En enda elefant kan äta uppemot 300 kilo mat och dricka 100-150 liter vatten om dagen, men var fick de plats med maten, växter är ju jätteskrymmande om elefanten åt exempelvis 200 kg/individ/dag? Jo, 400x180kg=720 000 kg, dvs 72 ton mat till bara elefantparet i den lilla arken, den måste ha brutits itu.
Citera
2009-03-31, 22:10
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Hade jag med!

Fast syndaflods"argumenten" är väldigt roliga. Det finns ingen chans i världen att syndsfloden eller arken har inträffat. Lite därför det är kul att argumentera emot syndafloden också eftersom det är så lätt.
Citera
2009-04-01, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Plus att Noa tar ombord bl.a. ett par elefanter. En enda elefant kan äta uppemot 300 kilo mat och dricka 100-150 liter vatten om dagen, men var fick de plats med maten, växter är ju jätteskrymmande om elefanten åt exempelvis 200 kg/individ/dag? Jo, 400x180kg=720 000 kg, dvs 72 ton mat till bara elefantparet i den lilla arken, den måste ha brutits itu.

Gud kanske försatte dem i koma?
Citera
2009-04-02, 00:33
Medlem
HungalaBungalas avatar
Citat:
Gud kanske försatte dem i koma?
Jag antar att du ställt dig inför dilemmat att chansen/risken att syndafloden faktiskt skulle ägt rum minskar för varje sådant kanske som kommer upp?

Sen undrar jag om du själv ser problematiken i att direkt tillskriva en gud som lösning till oklarheterna kring duvan och korpen, som diskuterades några sidor bakåt?

Angående det så har jag till viss del svårt att förstå är varför en förklaring likt "Gud måste ha ingripit på något sätt vi inte förstår" per automatik är att föredra över att istället ställa sig frågan om det som står verkligen stämmer.
Citera
2009-04-02, 14:33
Medlem
schabo-labos avatar
Plus att genetiker vet att det behövs ett stort antal individer av varje art, kanske tusentals, för att säkra populationernas långsiktiga överlevnad. Hur rimmar det då ihop med att det var bara ett par som gällde? Dessutom har inavel en stor negativ inverkan.
Citera
2009-04-03, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HungalaBungala
Jag antar att du ställt dig inför dilemmat att chansen/risken att syndafloden faktiskt skulle ägt rum minskar för varje sådant kanske som kommer upp?

Sen undrar jag om du själv ser problematiken i att direkt tillskriva en gud som lösning till oklarheterna kring duvan och korpen, som diskuterades några sidor bakåt?

Angående det så har jag till viss del svårt att förstå är varför en förklaring likt "Gud måste ha ingripit på något sätt vi inte förstår" per automatik är att föredra över att istället ställa sig frågan om det som står verkligen stämmer.

Jag vet att det är en hel del frågetecken....eller utropstecken...ang detta med arkens innehåll och om floden överhuvudtaget varit.
Men det är ju så att hittar man inga för oss logiska svar så är nästa steg att ta till Gud.
För honom är inget omöjligt, du vet.

Sen vad är det som e skrivet om duvan och korpen tidigare? Har ngt svagt minne men inte tillräckligt tydligt....
Citera
2009-04-03, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Fast syndaflods"argumenten" är väldigt roliga. Det finns ingen chans i världen att syndsfloden eller arken har inträffat. Lite därför det är kul att argumentera emot syndafloden också eftersom det är så lätt.

Jo, det finns säkert några som känt sig mkt nöjda med sig själva....
Citera
2010-02-02, 13:21
Medlem
Varför tror alla alltid att Noa tog med sig fullvuxna djur? Såklart tog han med sig ungar av många av de stora djuren. En elefantunge tar mycket mindre plats än en fullvuxen elefant, plus att den äter betydligt mycket mindre mat.

Förövrigt tänkte jag kommentera argumentet om att isen på Grönland och Nordpolen skulle vara så och så gammal. Under andra världskriget störtade några tyska plan däruppe. När man en period senare (minns inte hur många år) skulle leta rätt på dem var de som uppslukade. Det visade sig att de låg under snö och is som enligt forskarna borde vara betydligt äldre lager än vad de faktiskt var, men som hade bildats enormt mycket snabbare än man trott.

EDIT: För att vara exakt låg de åtta flygplanen (även kallade "The Lost Squadron") under 268 fot med snö och is, dvs ca 81,6 meter. Man hade räknat med max 40 fot (12 m) på 40 år. Dels med tanke på att området har låg årsnederbörd, och dels med tanke på att glaciären dessutom höll på att smälta. Men det var alltså nästan 7 gånger djupare. Borde inte detta vara anledning nog att ifrågasätta åldersmätningar på islager?? Allting har inte alltid varit oförändrat som många av dessa tidsmätningar förutsätter. Plötsligt händer någonting i naturen som vänder upp och ned på alla mättekniker.

Läs mer om olyckan med "The Lost Squadron" här: http://web.archive.org/web/20010308225640/www.weatherwise.org/00nd.cervenyside.html

Och om upphittandet av "The Lost Squadron" här: http://web.archive.org/web/20010411040505/weatherwise.org/00nd.cerveny.html

En massa olika teorier om varför islagret blivit så tjockt finns att hitta i den senare länken. Men oavsett anledning borde man verkligen ifrågasätta mätteknikernas noggrannhet. Många litar blint på alla dessa miljoner år som forskarna pratar om. Under den sistnämnda artikeln påstår man tex att isen på Grönland är runt 250 000 år gammal. Ett påstående som verkligen borde blivit totalt uppochnervänt av isens tjocklek över det 40 år gamla flygplanen.
Senast redigerad av aaronp 2010-02-02 kl. 14:11.
Citera
2010-02-02, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aaronp
Varför tror alla alltid att Noa tog med sig fullvuxna djur? Såklart tog han med sig ungar av många av de stora djuren. En elefantunge tar mycket mindre plats än en fullvuxen elefant, plus att den äter betydligt mycket mindre mat.

Det stämmer inte för han hade nedfrysta provrör med spermier och ägg med sig!

Hur skulle allt levande få plats annars?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in