2008-08-29, 22:51
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snableguy
Finns säkert en tråd om detta, jag hittade hursomhelst ingen.

Nåja. Ni som följer och tror på bibeln, hur kan ni grunda hela erat liv på en bok med okänd författare? Känns inte det lite meningslöst?

Förklara gärna vad som får er att tro på denna till synes slumpmässigt valda bok, har ju lite med källkritik att göra också, inga MVG-kriterier här inte. Hursomhelst, förklara gärna, utan att citera bibeln, för då kommer jag börja att citera Pettson och Findus som svar.

Detta är en seriös fråga i en något påhoppande frågeställning, hoppas ni inte tar illa upp.

Väntar på svar!

Jag tror att det finns en råd tråd genom hela bibeln som är ledd av den helige ande. Samma ande mötte mitt hjärta en dag, detta möte gjorde att jag fick en stark dragningskraft till bibeln. Det som står i bibeln synkar med mitt inre.
Människorna som skrev biblen dem upplevde samma sak som jag känner i mitt hjärta, dem vill beskriva något som dem inte kan sätta fingret på, sitt möte med Gud. Så visst är dem okända förrfattare för mig, men dem har lyckats pricka in samma känsla i sitt hjärta och skriva ner det.

Jag påstår inte att jag förstår allt i bibeln, hur vissa saker skall tolkas osv.
Innan jag hade denna upplevelse så tyckte jag bibeln var trams. Där sker en brytpunkt som jag inte kan förklara.
Men jag vet att en sådan frid och salighet jag känner inom mig när jag ber till Gud, det har jag aldrig upplevt i mitt liv förr.
Senast redigerad av SleepaZ 2008-08-29 kl. 22:55.
Citera
2008-08-29, 22:52
Medlem
Citat:
Skulle du tro på mig om jag påstod att jag var Gud?

....nej....?
Citera
2008-08-29, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeyno
Det gör Ulf Ekman också, det är inget bevis.

Bibeln stämmer i det den säger och den ger människor tidlösa råd om livet. Den har svaret på allt i livet.

Därför kan man se att den är inspirerad av ngn mäktigare och större än oss.
Citera
2008-08-29, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Jag tror att det finns en råd tråd genom hela bibeln som är ledd av den helige ande. Samma ande mötte mitt hjärta en dag, detta möte gjorde att jag fick en stark dragningskraft till bibeln. Det som står i bibeln synkar med mitt inre.
Människorna som skrev biblen dem upplevde samma sak som jag känner i mitt hjärta, dem vill beskriva något som dem inte kan sätta fingret på. Så visst är dem okönda förrfattare för mig, men dem har lyckats pricka in samma känsla i sitt hjärta och skriva ner det.

Jag påstår inte att jag förstår allt i bibeln, hur vissa saker skall tolkas osv.
Innan jag hade denna upplevelse så tycket jag bibeln var trams. Där sker en brytpunkt som jag inte kan förklara.
Men jag vet att en sådan frid och salighet jag känner inom mig när jag ber till Gud, det har jag aldrig upplevt i mitt liv förr.

Okej. Hur menar du att anden mötte ditt hjärta?

Men tycker du inte att det är lite lustigt att så många tror på och följer det som står i bibeln? Det är en bok som innefattar det mesta, och de flesta skulle nog känna igen sig(eller valfritt ord) i en del av vad som står där. Inte blir alla troende för det.

Det är en såpass bred saga, att alla kan känna sig träffade, på ett sätt eller annat, de finns de som tror att det är riktat till dem, och de som tror som jag, att det är en saga.

Hur känner du att det synkar?

Värt att tillägga är väl att bibeln är en av världens bäst skrivna böcker, i det avseendet det nu tjänar, givetvis.
Citera
2008-08-29, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus

Bibeln stämmer i det den säger och den ger människor tidlösa råd om livet. Den har svaret på allt i livet.

Därför kan man se att den är inspirerad av ngn mäktigare och större än oss.

Eller att någon jätteduktig författare hade tråkigt en dag och bestämde sig för att skriva ner en saga?
Citera
2008-08-29, 23:03
Medlem
Citat:
Eller att någon jätteduktig författare hade tråkigt en dag och bestämde sig för att skriva ner en saga?

En författare för x antal tusen år sen visste inte helt plötsligt att jorden är rund...hur tråkigt han än hade...

Och en annan författare till en annan av bibelns böcker vaknade inte en morgon och tänkte att "ja, nu vet jag, jag skriver att jorden hänger på ingenting...alla andra tror att jorden bärs upp av elefanter men min ide är mkt bättre."
Citera
2008-08-29, 23:05
Medlem
Citat:
En författare för x antal tusen år sen visste inte helt plötsligt att jorden är rund...hur tråkigt han än hade...

Och en annan författare till en annan av bibelns böcker vaknade inte en morgon och tänkte att "ja, nu vet jag, jag skriver att jorden hänger på ingenting...alla andra tror att jorden bärs upp av elefanter men min ide är mkt bättre."

Har du något orginalexemplar av bibeln? Vet du exakt vad som stod i den då den kom ut? Vet du i vilken form den kom ut? Med SÄKERHET, inge "Gud slängde ner en kopia i huvudet på folk".

Den har blivit omskriven otaliga gånger.
Citera
2008-08-29, 23:08
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Okej. Hur menar du att anden mötte ditt hjärta?
Upplevde något i mitt inre som skakade om hela mitt liv. Frid,glädje, hopp, "hittat hem känsla".

Citat:
Men tycker du inte att det är lite lustigt att så många tror på och följer det som står i bibeln? Det är en bok som innefattar det mesta, och de flesta skulle nog känna igen sig(eller valfritt ord) i en del av vad som står där. Inte blir alla troende för det.
Ett är iaf säkert i mitt liv. Det hände något som gjorde att jag började "tro" Liksom inte så att ja bara fått för mig att börja tro. Dem flesta som är troende har liknande upplevelser.

Citat:
Det är en såpass bred saga, att alla kan känna sig träffade, på ett sätt eller annat, de finns de som tror att det är riktat till dem, och de som tror som jag, att det är en saga.
Saga och saga, finns ju en historisk relevans också i bibeln. Att Jesus funnits är ju något som större delen av historiker håller med om.

Citat:
Hur känner du att det synkar?
Det ger mig hopp. Något jag inte haft tidigare i mitt liv som ateist.
Citera
2008-08-29, 23:13
Medlem
jeynos avatar
Citat:

Var i Bibeln står detta?
Citera
2008-08-29, 23:14
Medlem
Citat:
Upplevde något i mitt inre som skakade om hela mitt liv. Frid,glädje, hopp, "hittat hem känsla".

Ett är iaf säkert i mitt liv. Det hände något som gjorde att jag började "tro" Liksom inte så att ja bara fått för mig att börja tro. Dem flesta som är troende har liknande upplevelser.

Saga och saga, finns ju en historisk relevans också i bibeln. Att Jesus funnits är ju något som större delen av historiker håller med om.

Det ger mig hopp. Något jag inte haft tidigare i mitt liv som ateist.

Intressant.

Fick du känslan en dag helt plötsligt? Eller var det p.g.a. ett längre intresse du fortsatte att sätta dig in, och fördjupade dina kunskaper/tron?
Citera
2008-08-29, 23:21
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Intressant.

Fick du känslan en dag helt plötsligt? Eller var det p.g.a. ett längre intresse du fortsatte att sätta dig in, och fördjupade dina kunskaper/tron?
Jag är en sökare. Gillar djupa frågor om livet. Nådde en botten i mitt liv efter lite strul. I den botten gav jag på något vis upp min stolthet, insåg att jag hade vissa problem.
I denna veva öppna jag mitt hjärta. In strömmade kärlek från ovan. Då fall allt på plats. Jag fick hopp. Jag blev troende.

Välidgt kortfattad visserligen.
Citera
2008-08-29, 23:23
Medlem
Citat:
Jag är en sökare. Gillar djupa frågor om livet. Nådde en botten i mitt liv efter lite strul. I den botten gav jag på något vis upp min stolthet, insåg att jag hade vissa problem.
I denna veva öppna jag mitt hjärta. In strömmade kärlek från ovan. Då fall allt på plats. Jag fick hopp. Jag blev troende.

Välidgt kortfattad visserligen.

Med risk för att låta lite nedlåtande nu;

I desperation och brist på andra utvägar? Var det så du blev troende?

Menar absolut inget elakt, även om det kanske låter lite plumpt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in