• 1
  • 2
2008-08-28, 19:55
Medlem
Tjenare!
Det är såhär att jag inom kort kommer att få en dator som i stort sett är exakt samma som jag har (DELL-skit) och eftersom jag inte är så väl bevandrad i teknikens värld tänkte jag höra om jag kunde få några tips på bra användningsområden?

Kommer inte att ha två uppsättningar uppe då jag egentligen bara behöver en (det finns dessutom fler i resten av huset). Min första tanke var att bara sno hårddiskarna och ram-minnet men jag tycks mig minnas att det både var onödigt svårt att sätta in hårddiskar i en DELL-dator och att det inte finns specielt många platser för dem heller sist jag kollade.

Det jag undrar egentligen är ifall jag på något smidigt sätt kan sno lite ram, koppla ihop dom och använda den ena bara som lagerutrymme utan skärm osv?

Sitter också på ett trådlöst nätverk och är inte så sugen på att köpa ett nytt kort även till denna dator så om man kunde lösa det med en vanlig sladd vore det najs

Tack på förhand!
Citera
2008-08-28, 20:45
Medlem
Bogrischs avatar
Minne och hårddisk ska du kunna flytta utan problem, om du har minnesplatser ledigt dvs, hårddiskar finns det nästan alltid plats för.
Citera
2008-08-28, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogrisch
Minne och hårddisk ska du kunna flytta utan problem, om du har minnesplatser ledigt dvs, hårddiskar finns det nästan alltid plats för.
Det är jag dock ganska säker på det inte fanns när jag bytte HDD senaste, och då fick plocka ur en mindre :/ Tänk på att detta är en DELL-Dator också där dom gör allt för att försvåra skiten.
Citera
2008-08-28, 20:57
Medlem
Bogrischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zormac
Det är jag dock ganska säker på det inte fanns när jag bytte HDD senaste, och då fick plocka ur en mindre :/ Tänk på att detta är en DELL-Dator också där dom gör allt för att försvåra skiten.

Vill du ha kvar din "nya" dator? varför inte sälja båda och köpa en bättre? Eller i alla fall en utav dem.
Citera
2008-08-28, 21:08
Medlem
Citat:
Vill du ha kvar din "nya" dator? varför inte sälja båda och köpa en bättre? Eller i alla fall en utav dem.
Ja alltså det vore ju bekvämt att ha alla hårdiskar i en, men jag tror inte det får plats mer än 3 i en DELL-dator, så det jag egentligen vill veta är väl ifall man kan använda en dator som en stor extern HDD?

En ny dator orkar jag inte skaffa i nuläget, kommer köpa en ordentlig dator när jag får råd.
Citera
2008-08-28, 21:15
Medlem
Bogrischs avatar
Citat:
Ja alltså det vore ju bekvämt att ha alla hårdiskar i en, men jag tror inte det får plats mer än 3 i en DELL-dator, så det jag egentligen vill veta är väl ifall man kan använda en dator som en stor extern HDD?

Använda en dator bara för att ha den som lagringsutrymme är lite väl att ta i tycker jag. Hur många hårddiskar har du nu? och hur många tillkommer med din nya dator?
Citera
2008-08-28, 21:26
Medlem
Citat:
Använda en dator bara för att ha den som lagringsutrymme är lite väl att ta i tycker jag. Hur många hårddiskar har du nu? och hur många tillkommer med din nya dator?
Jag har 3 stycken nu, och det tillkommer 3 st.

Men jag tror som sagt att det faktiskt inte finns plats för fler eftersom jag fick ta bort en HDD sist jag satte i en ny. Jag kan ju givetvis öppna och kolla men det orkar jag inte just nu.
Citera
2008-08-29, 06:14
Medlem
ziphens avatar
Citat:

En ny dator orkar jag inte skaffa i nuläget, kommer köpa en ordentlig dator när jag får råd.

El kostar pengar på sikt, har du din 2a dator igång konstant under ett år, endast som extra hdd utrymme, så kan jag garantera att du tjänar på att köpa ett nytt chassi eller endast hårddiskkabinetter (läs göra externa hårddiskar av dator 2's hårddiskar).

Själv skulle jag ha köpt ett nytt chassi för att smälla in dom andra diskarna i.
Men om du känner att du inte klarar av det själv så köper du lådor till diskarna!
Citera
2008-08-29, 08:28
Medlem
Om du hade tillräckligt med utrymme. Hur många av hårdiskarna klarar moderkortet av?

Jag har en extra dator som mest är avstängd där jag har många hårdiskar med min backup och grejer som används sällan. Den är redo att köra om något går åt skogen med den andra.

Förutom det ziphen föreslog så kan du försöka få in det du vill behålla i de datorerna som redan finns i huset.
Citera
2008-08-29, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziphen
El kostar pengar på sikt, har du din 2a dator igång konstant under ett år, endast som extra hdd utrymme, så kan jag garantera att du tjänar på att köpa ett nytt chassi eller endast hårddiskkabinetter (läs göra externa hårddiskar av dator 2's hårddiskar).

Själv skulle jag ha köpt ett nytt chassi för att smälla in dom andra diskarna i.
Men om du känner att du inte klarar av det själv så köper du lådor till diskarna!
Som sagt så är det en DELL-dator och såvitt jag vet så går det inte att byta chassi på dom >_< Kan ju iofs ha fel där.

El är inget problem eftersom den bara kommer att vara påslagen när jag väl behöver något jag lagrat där.
Citera
2008-08-29, 10:08
Medlem
Stoppables avatar
Citat:
Som sagt så är det en DELL-dator och såvitt jag vet så går det inte att byta chassi på dom >_< Kan ju iofs ha fel där.

El är inget problem eftersom den bara kommer att vara påslagen när jag väl behöver något jag lagrat där.

Klart du kan byta chassi men garantin försvinner ju givetvis.

Plocka ut och sätta in i ett nytt chassi.

Själv har jag 2 datorer - en som används dagligen och en som Panpo98 sa, backup, kan användas om denna brinner upp:P
Citera
2008-08-29, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stoppable
Klart du kan byta chassi men garantin försvinner ju givetvis.

Plocka ut och sätta in i ett nytt chassi.

Själv har jag 2 datorer - en som används dagligen och en som Panpo98 sa, backup, kan användas om denna brinner upp:P
Är du verkligen säker på det när det gäller DELL?

För jag har faktiskt försökt tillsammans med en polare som gjort det många ggr på andra datorer och vi fick det iaf inte att funka >_< Skulle ju vara väldigt praktiskt eftersom jag har kvar det gamla chassit jag tänkte byta till av samma anledning.

Garantin har nog gått ut för länge sen skulle jag tro.

Men om det nu hypotetiskt sätt inte skulle gå, finns det nåt smidigt sätt att koppla ihop dessa utan att behöva ha skärm och liknande ståendes?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in