2008-08-28, 23:24
Medlem
rullkragens avatar
Hettan försvinner lite, men köttet får mer smak.

Tjenis !

Skulle också hålla med om att hettan försvinner lite av chili som kokar länge, men smaken går vid andra sidan in i köttet eller fisken. Och då kan man sätta till lite extra i slutet av kokningen.
Citera
2008-08-28, 23:26
Moderator
evilhoneys avatar
Det är väl också skillnad på om du använder färsk eller torkad peppar, den torkade kanmed fördel kokas längre för högre styrka.
Citera
2008-08-29, 01:52
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Det är väl också skillnad på om du använder färsk eller torkad peppar, den torkade kanmed fördel kokas längre för högre styrka.

Torkad grönpeppar med färsk chilifrukt användes.
Citera
2008-08-29, 08:53
Medlem
Dengues avatar
Enligt min erfarenhet är det skillnad på chili och chili.
Habanero och piripiri till exempel, är frukter där hettan upplevs successivt.
Där hänger smaken med och blir ibland, beroende på mognad och torrhet hos chilin, intensivare.
Vanlig peppar och sk spansk peppar, och andra chilifrukter känner jag oftast att hettan avtar men jag tror som Blodhunden att det mer beror på att smaken fördelar sig jämnare än att den avtar.

(Stavningsfunktion i inläggen....... NICE!)
Citera
2008-08-29, 13:46
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
..ar jag faktiskt oenig med dePaul. Mitt korta svar ar nej, man kokar inte bort hettan. Daremot sprider man hettan till hela grytan, inte bara i chilibitarna. Anledningen att du tyckte att den smakade mindre hett ar nog sa enkelt som tillvanjning.

Manga av de absolut starkaste chilis jag atit ar langkok, dar chilin tillsatts tidigt.
Det har tidigare sagts att capsaicin är mycket stabilt. Det är iof sant men i samband med kokning så uppstår en immersion mellan vattenmolekylerna och capsaicinet. Dvs, vattenmolekylerna binder en del capsaicin som sedermera minskar i och med avdunstningen. Nu är jag ingen kemist men detta förhållandet har jag tidigare fått förklarat i samband med att jag frågade om samma sak i samband med en matmässa.

~Paul~
Citera
2008-08-30, 00:54
Medlem
barkeepers avatar
Hmmm...

Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det har tidigare sagts att capsaicin är mycket stabilt. Det är iof sant men i samband med kokning så uppstår en immersion mellan vattenmolekylerna och capsaicinet. Dvs, vattenmolekylerna binder en del capsaicin som sedermera minskar i och med avdunstningen. Nu är jag ingen kemist men detta förhållandet har jag tidigare fått förklarat i samband med att jag frågade om samma sak i samband med en matmässa.

~Paul~
...vet inte riktigt om jag tror pa det riktigt. Capsaicinet skall alltsa folja med angorna?
Citera
2008-08-30, 07:24
Medlem
dePauls avatar
Citat:
...vet inte riktigt om jag tror pa det riktigt. Capsaicinet skall alltsa folja med angorna?
I korta drag - ja. Det blir m a o eteriskt.

~Paul~

PS Man skulle kanske kunna gör lite eftersök där
Citera
2008-08-30, 08:51
Medlem
Citat:
Kort svar: Ja.

~Paul~

haha depaul dina svar är roliga!
du kan juh inte svara jag på det. det är 2 frågor..

och jo du kokar bort hettan i chilin om du kokar den förlänge dessutom får den en mer besk peppar smak när man överkokar den.

som några andra säger vänta tills slutet av långkoket innan du tillsätter chilin.
om du inte orkar bry dig så kan du använda en chiliblanding på flaska som heter "sinsin-Garlic& chili" riktigt god och super stark för att få den där goda chili smaken+ lite vitlöks smak.
Citera
2008-08-30, 09:08
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djungelpojken
haha depaul dina svar är roliga!
du kan juh inte svara jag på det. det är 2 frågor
Är inte säker på vad du menar här?

~Paul~
Citera
2008-08-30, 10:17
Medlem
barkeepers avatar
Well....

Citat:
I korta drag - ja. Det blir m a o eteriskt.

~Paul~

PS Man skulle kanske kunna gör lite eftersök där
...i foreningen jag var med i forut (svenska chilipeppar foreningen) sa rekommenderades vi att koka ned chillin mycket for att fa den starkare. Och nar jag lagar langkok har jag chilin i tidigt,och man kan anda krulla ta-haren med den .
Citera
2008-08-30, 12:40
Medlem
Muggs avatar
Nån får ta och destillera sin chili och se om man får chilisaft!
Citera
2008-08-30, 15:27
Medlem
dePauls avatar
Citat:
...i foreningen jag var med i forut (svenska chilipeppar foreningen) sa rekommenderades vi att koka ned chillin mycket for att fa den starkare. Och nar jag lagar langkok har jag chilin i tidigt,och man kan anda krulla ta-haren med den .
Hm. Det här stärker min teori. Nämligen: Om du reducerar vätskan så blir mängden mycket mindre och därmed koncentrationen av capsaicin. Det kommer då självklart att smaka starkare.

Men det är ju inte så man bör mäta det här. För att verkligen ta reda på om teorin stämmer så måste du därpå tillsätta den mängd vätska som har försvunnit. Därefter bör man jämföra ursprungsvätskan med den färdigkokta (som tillförts samma mängd vatten till den punkt att det motsvarar mängden ursprungsvätska). Först då kan man se om grytan har blivit starkare eller svagare. Jag är i stort sett säker på att den kommer att bli avsevärt svagare.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in