• 1
  • 2
2008-08-28, 18:55
Medlem
Bloodhounds avatar
Gjorde ett långkok igår på grytbitar av nöt. Skivade persilja, vitlök, chili (vet, jag har fått dille på den blandningen), grönpeppar samt gul lök. Detta fick fräsa i rikligt med rapsolja och en klick smör direkt i grytan tills det fick färg. Tillsatte köttet som saltats innan och fräste tills det fått stekyta. Slog på två flaskor Carnegie porter samt en skvätt oxfond. Fick puttra i 4 timmar på ettan innan jag slog av värmen, smakade av med salt och det fick kallna under lock. I början så var det en rätt stark hetta i den, vilken avtog allteftersom koket fortgick och mot slutet hade det mest en distinkt pepparsmak men utan hettan. Väldigt gott, men kokar man bort "hettan" eller har jag fel på smaklökarna? Vet att peppar kan förändras i smaken av torrostning men kokning?
Citera
2008-08-28, 19:06
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodhound
kokar man bort "hettan" eller har jag fel på smaklökarna?
Kort svar: Ja.

~Paul~
Citera
2008-08-28, 20:14
Medlem
annzahs avatar
Vill man ha ordentlig chilismak tillsätts chilin med fördel mot slutet av kokningen - fem minuter eller så räcker garanterat.
Citera
2008-08-28, 20:33
Medlem
balzams avatar
Jag brukar steka chili, ganska så hastigt, i smör och sen låta stå svalt några minuter. Sen öser jag ned allt i köttfärsåsen!
Citera
2008-08-28, 20:58
Medlem
defyras avatar
Jag har alltid adderat hälften först, hälften de sista 5minutrarna, har fått för mig att det smakar mera chili men inte superstarkt då
Citera
2008-08-28, 21:01
Medlem
barkeepers avatar
Dar....

Citat:
Gjorde ett långkok igår på grytbitar av nöt. Skivade persilja, vitlök, chili (vet, jag har fått dille på den blandningen), grönpeppar samt gul lök. Detta fick fräsa i rikligt med rapsolja och en klick smör direkt i grytan tills det fick färg. Tillsatte köttet som saltats innan och fräste tills det fått stekyta. Slog på två flaskor Carnegie porter samt en skvätt oxfond. Fick puttra i 4 timmar på ettan innan jag slog av värmen, smakade av med salt och det fick kallna under lock. I början så var det en rätt stark hetta i den, vilken avtog allteftersom koket fortgick och mot slutet hade det mest en distinkt pepparsmak men utan hettan. Väldigt gott, men kokar man bort "hettan" eller har jag fel på smaklökarna? Vet att peppar kan förändras i smaken av torrostning men kokning?
..ar jag faktiskt oenig med dePaul. Mitt korta svar ar nej, man kokar inte bort hettan. Daremot sprider man hettan till hela grytan, inte bara i chilibitarna. Anledningen att du tyckte att den smakade mindre hett ar nog sa enkelt som tillvanjning.

Manga av de absolut starkaste chilis jag atit ar langkok, dar chilin tillsatts tidigt.
Citera
2008-08-28, 21:15
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
..ar jag faktiskt oenig med dePaul. Mitt korta svar ar nej, man kokar inte bort hettan. Daremot sprider man hettan till hela grytan, inte bara i chilibitarna. Anledningen att du tyckte att den smakade mindre hett ar nog sa enkelt som tillvanjning.

Manga av de absolut starkaste chilis jag atit ar langkok, dar chilin tillsatts tidigt.

Nu var jag kanske lite virrig men den mesta av hettan kom från grönpepparkornen. Fast jag antar att det är samma ämnen det rör sig om.
Citera
2008-08-28, 21:26
Medlem
barkeepers avatar
Nej....

Citat:
Nu var jag kanske lite virrig men den mesta av hettan kom från grönpepparkornen. Fast jag antar att det är samma ämnen det rör sig om.
...tror inte det ar samma amne. Amnet i chilin heter Capsium, tror inte det ar samam i gronpeppar. Det ar i alla fall inte capsium i svartpeppar.
Citera
2008-08-28, 21:38
Medlem
Litet gult djurs avatar
Ett vanligt misstag är också att koka pepparrot, som då förlorar all styrka. Vanlig peppar klarar värme bättre, men långkok, nja.
Citera
2008-08-28, 22:00
Medlem
crisscrosss avatar
Capsaicin är mycket stabilt och påverkas inte nämnvärt av värme. Däremot är det fettlösligt så styrkan påverkas ganska mycket om du har mycket fett i maten (det "späds ut" mer).
Att rosta chilipeppar påverkar inte heller capsicainet utan intensifierar andra smakämnen i frukten och förändrar därmed smaken.
Senast redigerad av crisscross 2008-08-28 kl. 22:05.
Citera
2008-08-28, 22:10
Medlem
Muggs avatar
Jag brukar fylla på med chili allteftersom under kokningen. Tycker definitivt att hettan försvinner.
Citera
2008-08-28, 23:16
Medlem
barkeepers avatar
Ganska...

Citat:
Ursprungligen postat av Mugg
Jag brukar fylla på med chili allteftersom under kokningen. Tycker definitivt att hettan försvinner.
...overtygad om att det ar tillvanjning. Samma sak om du sitter och ater en portioin stark mat, forsta tuggorna ar varst, sen domnar smaklokarna bort lite.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in