Citat:
Ursprungligen postat av Bloodhound
Gjorde ett långkok igår på grytbitar av nöt. Skivade persilja, vitlök, chili (vet, jag har fått dille på den blandningen), grönpeppar samt gul lök. Detta fick fräsa i rikligt med rapsolja och en klick smör direkt i grytan tills det fick färg. Tillsatte köttet som saltats innan och fräste tills det fått stekyta. Slog på två flaskor Carnegie porter samt en skvätt oxfond. Fick puttra i 4 timmar på ettan innan jag slog av värmen, smakade av med salt och det fick kallna under lock. I början så var det en rätt stark hetta i den, vilken avtog allteftersom koket fortgick och mot slutet hade det mest en distinkt pepparsmak men utan hettan. Väldigt gott, men kokar man bort "hettan" eller har jag fel på smaklökarna? Vet att peppar kan förändras i smaken av torrostning men kokning?
..ar jag faktiskt oenig med dePaul. Mitt korta svar ar nej, man kokar inte bort hettan. Daremot sprider man hettan till hela grytan, inte bara i chilibitarna. Anledningen att du tyckte att den smakade mindre hett ar nog sa enkelt som tillvanjning.
Manga av de absolut starkaste chilis jag atit ar langkok, dar chilin tillsatts tidigt.