Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-09-11, 00:07
  #13
Medlem
CurryCurres avatar
De kammarlärdas kukmätning... Mycket poetiskt! Och mycket träffande faktiskt. För att analysera de här killarnas livssyn funkar nog ingen vanlig psykologi. Vi behöver falla tillbaka på Kol14-metoden.

Men för att inte bli alltför raljant så har jag ändå fått höra av dem som gick dit helgens övriga dagar att symposiet blev väldigt lyckat i sin helhet. Andens Fenomenologi hann dessvärre inte bli färdigtryckt på tryckeriet i Baltikum i tid, utan kommer ut om några veckor istället. Fast det vete fanken om det är värt att skaffa den dunkla publikationen, när allt kommer omkring...
Citera
2008-09-11, 00:11
  #14
Medlem
CurryCurres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Låter definitivt spännande

Det där med "jag" och "mig" känner jag igen från socialpsykologin. Så det känns som att det metodologiska perspektivet Symbolisk Interaktionism har lånat lite från Hegel. SI var sociologins försök att inkorporera fenomenologi, runt 1920-talet eller så om jag inte missminner mig.

Jag gjorde en liknande koppling själv faktiskt, fast under föreläsningen kom det inte fram något som tydde på att Hegel betraktade tingen som symboliskt relevanta för den inre världen. Tanken om "jag" och "mig" har väl å andra sidan förvaltats av flera fenomenologer sedan dess. SI är över huvud taget ett ämne som jag funderar på att läsa in mig mer på, för att komplettera mina filosofiska studier. Har det något att göra med objektrelationsteori förresten, eller har jag blandat ihop koncepterna fullständigt nu?
Citera
2008-09-22, 22:43
  #15
Medlem
Schlafwandlers avatar
Nu är den i vart fall översättningen ute i handeln.

http://www.bokforlagetthales.se/
Citera
2016-06-26, 12:58
  #16
Medlem
bitch-sandwichs avatar
Om ens språkkunskaper tillåter detta, borde man helst läsa Hegel på tyska (dvs språket som han skrev i). Han verkar nämligen ha en vana att "peta i orden", så att säga. Men jag är säker på att översättare tar stor hänsyn till sådant, när de tar sig an ett sådant verk.
Citera
2016-12-14, 00:00
  #17
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Jag har funderat under en tid att satsa ett par veckor och verkligen läsa detta verk noga. Är det verkligen värt att läsa Hegel? Jag har Andens fenomenologi, Historiens filosofi och Rättigheternas natur i bokhyllan, men jag har aldrig tagit mig tid att läsa dem.

Jag fick dem i present för övrigt så jag har dem inte bara där för att framstå som intellektuell, men är det verkligen värt att ödsla tid på dem?
Citera
2016-12-14, 01:07
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LivingOnlyOnce
Jag har funderat under en tid att satsa ett par veckor och verkligen läsa detta verk noga. Är det verkligen värt att läsa Hegel? Jag har Andens fenomenologi, Historiens filosofi och Rättigheternas natur i bokhyllan, men jag har aldrig tagit mig tid att läsa dem.

Jag fick dem i present för övrigt så jag har dem inte bara där för att framstå som intellektuell, men är det verkligen värt att ödsla tid på dem?

Enligt mig så ska man bara läsa andens fenomenologi om man vill bli förvirrad/inspirerad. Det är inte en bok som man får ut mer av för att man läser den från pärm till pärm. Den passar bra att bläddra i när man är på humör.

Historiens filosofi är inte lika svår. Den kan du nog läsa.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback