• 1
  • 2
2008-08-26, 19:31
Medlem
Schlafwandlers avatar
Denna bok skall inom kort komma i sin frsta svenska fullstndiga svenska versttning (p Thales). Mycket gldjande!

Tnkte att denna mycket intressanta filosofs huvudverk frtjnar en egen trd. Men i vntan p att vi kan diskutera den, s vill jag tipsa alla de som har turen (nja, i alla fall just d) att bo i Stockholm om det seminarium som skall hllas om boken och om versttandet av Hegel. Blev mycket imponerad nr jag sg vissa av namnen. Vissa r faktiskt internationella auktoriteter inom Hegelforskningen.

http://www.goethe.de/ins/se/sto/kue/lit/sv3604206v.htm
Citera
2008-08-26, 20:19
Medlem
CurryCurres avatar
Kul att ngon tar upp detta symposium! Jag fick veta om det idag faktiskt, och ska frska nrvara sjlv fr att f knna hjdarna p pulsen lite.

Forhoppningsvis kommer boken att hinna bli klar i den frsta tryckningen till symposiet, men eftersom det r en sdan massiv tegelsten var det tydligen lite oklart med tryckeriet i Estland (pratade med en av versttarna idag). Men jag r i vilket fall vertygad om att det kommer bli ngra mycket spnnande dagar, och jag rekommenderar varmt alla som kan att g dit!

Hegel kanske inte verkar s sexig vid en frsta anblick, men hans inflytande r massivt och vldigt spretigt. Alla kan skert hitta ngot intressant, och det r vrt att g p en av de inledande frelsningarna i alla fall.
Citera
2008-08-26, 20:35
Medlem
Ja, synd att det r i Stockholm barra.

Citat:

Jag som trodde Hegel var utdaterad
Mycket retro inom filosofi nufrtiden verkar det som.
Citera
2008-08-26, 20:48
Medlem
Meyer_Lanskys avatar
Heh, versatte Hegel i mitt projektarbete p gymnasiet. Det gllde dock Grundlinien der Philosophie des Rechts (Rttsfilosofins Grunder). Rtt drygt, eftersom det krver att man har hyfsad frstelse fr hur karln tnkte fr att det ska bli bra. Maken till navelskdande, idiosynkratisk aspiefilosof fr man leta efter, men det r min uppfattning.
Citera
2008-08-26, 20:51
Medlem
CurryCurres avatar
Hegel r "inne" just nu, om man r kontinentalfilosof vill sga.

Minns att det var ett liknande symposium om fenomenologi frra ret, och ven d tog Hegel lustigt nog en vldigt stor del av tiden i ansprk, i konkurrens med de moderna fenomenologerna. Hoppas f svar p varfr nu!

r det ngon mer n jag som ska till symposiet frresten? Vi kanske kan anvnda den hr trden fr att diskutera lite vad som sades och ifall vr frstelse fr Hegel blev ngot djupare p kuppen?
Citera
2008-08-27, 12:43
Medlem
Schlafwandlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Mycket retro inom filosofi nufrtiden verkar det som.

Jag har lite svrt att se p filosofi som mode, i meningen att det finns vissa trender som kommer tillbaka. Visst finns det filosofer som br upp olika traditioner som r olika populra vid vissa tider, men ingen skulle vl hvda att frgor som "vad r det goda livet?", "hur skall vi organisera vrt samhlle?", "vad r en god handling?" och "vad r (estetiskt) sknt?" r retro? Dessa kommer att vara stndigt aktuella. Det verkar snarare vara ett utslag av vr tid nr man kan sga att Hegel r retro utan att ngon hjer p gonbrynen - skulle man kunna sga detsamma om Platon? Jag tror inte det.

Men jag hoppas att vi fr ngra intressanta rapporter frn symposiet. Det var en mngd intressanta mnen som avhandlades enligt schemat.

/ Schlafwandler
Citera
2008-08-27, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlafwandler
Jag har lite svrt att se p filosofi som mode, i meningen att det finns vissa trender som kommer tillbaka. Visst finns det filosofer som br upp olika traditioner som r olika populra vid vissa tider, men ingen skulle vl hvda att frgor som "vad r det goda livet?", "hur skall vi organisera vrt samhlle?", "vad r en god handling?" och "vad r (estetiskt) sknt?" r retro? Dessa kommer att vara stndigt aktuella. Det verkar snarare vara ett utslag av vr tid nr man kan sga att Hegel r retro utan att ngon hjer p gonbrynen - skulle man kunna sga detsamma om Platon? Jag tror inte det.

Men jag hoppas att vi fr ngra intressanta rapporter frn symposiet. Det var en mngd intressanta mnen som avhandlades enligt schemat.

/ Schlafwandler
Ja, platon r ocks "inne" nu
Det r en del av den post-moderna eran vi r i just nu.
Men jag tror jag frstr vad du menar.
Det r som hur man inom idhistoria talar om processer.
Det r inte s att det som fanns frut
erstts helt och hllet av det som finns nu.
Det r ngot av en isomorfisk lager-p-lager princip.
Vi anvnder fortfarande Freudianska tankemodeller,
men det har blivit en s intrikat del av vrt sprk
att vi inte mrker det.
Vi talar om trauman och impulser,
som om det vore "naturligt" eller ngot snt.
Likadant med alla sna idhistoriska rester,
det frsvinner inte, det assimileras till ngon grad.
Det r vl drfr folk snackar om fenomenologi idag ocks.
Fast, det har blivit mer populrt,
det tycker jag. Mindre strukturalism och mer experientialism.
Citera
2008-08-30, 11:31
Medlem
Atems avatar
Varken Platon eller Hegel r vl "inne". De r stndigt aktuella, och bortom sdana kategorier. Nej, att kalla Hegel fr "retro" renderar dig faktiskt dagens dumstrut, yidaki... Det r ungefr som att g p en restarang och vgra dricka vin som r gammalt - "det mste vara nytt"...
Senast redigerad av Atem 2008-08-30 kl. 11:46.
Citera
2008-08-30, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atem
Varken Platon eller Hegel r vl "inne". De r stndigt aktuella, och bortom sdana kategorier. Nej, att kalla Hegel fr "retro" renderar dig faktiskt dagens dumstrut, yidaki... Det r ungefr som att g p en restarang och vgra dricka vin som r gammalt - "det mste vara nytt"...
r det dumstrutigt att falla fr moden? Det gr jag aldrig s den logiken hller inte. Dremot handlar det nd ven om social mikromakt, eller intersubjektiva frhandlingar. Och trickle-down theory frsts, vilket i sin tur gr att det handlar om sociokulturell alteritet av identitet i det ekonomiska vrldssystemets ramar. Det r mnskligt helt enkelt, fr dessa mnniskor, att flja modets nycker.
Citera
2008-09-10, 00:07
Medlem
CurryCurres avatar
Jag var p fredagens frelsning p Hegel-symposiet! En vldigt duktig amerikansk professor frn University of Chicago, vid namn Robert Pippin, frelste om Hegels id om att allt medvetande r "begr".

Tidigare hade jag svrt att frst hur ngon kunnat koppla ihop Hegel med Fenomenologin, eller varfr sdana som Sartre kunnat anklagas fr att ha lst Hegel fel, men nu inser jag att det tydligen finns mycket mer att hmta dr.

I all korthet s frelste Pippin om att Hegel sg mnniskan som en dualitet (inte s otippat), med en agerande part och en reflekterande part, som r medveten om sig sjlv. Ett "jag" och ett "mig" kort uttryckt. Genom att vi kan reflektera ver de saker som finns i vrlden, och som negerar oss, allts som stter upp grnser fr oss, s fds i oss stndigt ett begr efter att vervinna detta. Med mina ord lter det lite Nietzsche-ianskt, vilket inte r meningen... men om ngon r intresserad av att veta mer s kan jag plocka fram lite anteckningar frn kvllen.

Frgorna efter frelsningen hade en vldigt teoretisk karaktr, och bland den frsamlade intelligentian knde man sig onekligen ganska liten. Det var dock inte drfr som jag avstod frn vin och mingel eftert.
Citera
2008-09-10, 16:24
Medlem
Lter definitivt spnnande

Det dr med "jag" och "mig" knner jag igen frn socialpsykologin. S det knns som att det metodologiska perspektivet Symbolisk Interaktionism har lnat lite frn Hegel. SI var sociologins frsk att inkorporera fenomenologi, runt 1920-talet eller s om jag inte missminner mig.
Citera
2008-09-10, 19:27
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurryCurre
Jag var p fredagens frelsning p Hegel-symposiet! En vldigt duktig amerikansk professor frn University of Chicago, vid namn Robert Pippin, frelste om Hegels id om att allt medvetande r "begr".

Tidigare hade jag svrt att frst hur ngon kunnat koppla ihop Hegel med Fenomenologin, eller varfr sdana som Sartre kunnat anklagas fr att ha lst Hegel fel, men nu inser jag att det tydligen finns mycket mer att hmta dr.

I all korthet s frelste Pippin om att Hegel sg mnniskan som en dualitet (inte s otippat), med en agerande part och en reflekterande part, som r medveten om sig sjlv. Ett "jag" och ett "mig" kort uttryckt. Genom att vi kan reflektera ver de saker som finns i vrlden, och som negerar oss, allts som stter upp grnser fr oss, s fds i oss stndigt ett begr efter att vervinna detta. Med mina ord lter det lite Nietzsche-ianskt, vilket inte r meningen... men om ngon r intresserad av att veta mer s kan jag plocka fram lite anteckningar frn kvllen.

Frgorna efter frelsningen hade en vldigt teoretisk karaktr, och bland den frsamlade intelligentian knde man sig onekligen ganska liten. Det var dock inte drfr som jag avstod frn vin och mingel eftert.

Om jag knner den sortens tillstllningar rtt var de teoretiska frgorna efter frelsningen nog lite av en de kammarlrdas kukmtning. Men det r kul att du berttar om evenemanget - och nog r det bra att Thales och Daidalos ger ut sdana hr grundtexter. Fina utgivningar av Husserl, Kant och Hume de senaste ren (och Atlantis av Platon), vackra och frstklassigt versatta volymer.

P nedanstende sajt finns en hel del Hegeltexter online, bl.a. Phnomenologie (p tyska som html):

http://www.hegel.net/en/etexts.htm
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in