• 1
  • 2
2008-08-26, 19:31
Medlem
Schlafwandlers avatar
Denna bok skall inom kort komma i sin första svenska fullständiga svenska översättning (på Thales). Mycket glädjande!

Tänkte att denna mycket intressanta filosofs huvudverk förtjänar en egen tråd. Men i väntan på att vi kan diskutera den, så vill jag tipsa alla de som har turen (nåja, i alla fall just då) att bo i Stockholm om det seminarium som skall hållas om boken och om översättandet av Hegel. Blev mycket imponerad när jag såg vissa av namnen. Vissa är faktiskt internationella auktoriteter inom Hegelforskningen.

http://www.goethe.de/ins/se/sto/kue/lit/sv3604206v.htm
Citera
2008-08-26, 20:19
Medlem
CurryCurres avatar
Kul att någon tar upp detta symposium! Jag fick veta om det idag faktiskt, och ska försöka närvara själv för att få känna höjdarna på pulsen lite.

Forhoppningsvis kommer boken att hinna bli klar i den första tryckningen till symposiet, men eftersom det är en sådan massiv tegelsten var det tydligen lite oklart med tryckeriet i Estland (pratade med en av översättarna idag). Men jag är i vilket fall övertygad om att det kommer bli några mycket spännande dagar, och jag rekommenderar varmt alla som kan att gå dit!

Hegel kanske inte verkar så sexig vid en första anblick, men hans inflytande är massivt och väldigt spretigt. Alla kan säkert hitta något intressant, och det är värt att gå på en av de inledande föreläsningarna i alla fall.
Citera
2008-08-26, 20:35
Medlem
Ja, synd att det är i Stockholm barra.

Citat:

Jag som trodde Hegel var utdaterad
Mycket retro inom filosofi nuförtiden verkar det som.
Citera
2008-08-26, 20:48
Medlem
Meyer_Lanskys avatar
Heh, översatte Hegel i mitt projektarbete på gymnasiet. Det gällde dock Grundlinien der Philosophie des Rechts (Rättsfilosofins Grunder). Rätt drygt, eftersom det kräver att man har hyfsad förståelse för hur karln tänkte för att det ska bli bra. Maken till navelskådande, idiosynkratisk aspiefilosof får man leta efter, men det är min uppfattning.
Citera
2008-08-26, 20:51
Medlem
CurryCurres avatar
Hegel är "inne" just nu, om man är kontinentalfilosof vill säga.

Minns att det var ett liknande symposium om fenomenologi förra året, och även då tog Hegel lustigt nog en väldigt stor del av tiden i anspråk, i konkurrens med de moderna fenomenologerna. Hoppas få svar på varför nu!

Är det någon mer än jag som ska till symposiet förresten? Vi kanske kan använda den här tråden för att diskutera lite vad som sades och ifall vår förståelse för Hegel blev något djupare på kuppen?
Citera
2008-08-27, 12:43
Medlem
Schlafwandlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Mycket retro inom filosofi nuförtiden verkar det som.

Jag har lite svårt att se på filosofi som mode, i meningen att det finns vissa trender som kommer tillbaka. Visst finns det filosofer som bär upp olika traditioner som är olika populära vid vissa tider, men ingen skulle väl hävda att frågor som "vad är det goda livet?", "hur skall vi organisera vårt samhälle?", "vad är en god handling?" och "vad är (estetiskt) skönt?" är retro? Dessa kommer att vara ständigt aktuella. Det verkar snarare vara ett utslag av vår tid när man kan säga att Hegel är retro utan att någon höjer på ögonbrynen - skulle man kunna säga detsamma om Platon? Jag tror inte det.

Men jag hoppas att vi får några intressanta rapporter från symposiet. Det var en mängd intressanta ämnen som avhandlades enligt schemat.

/ Schlafwandler
Citera
2008-08-27, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlafwandler
Jag har lite svårt att se på filosofi som mode, i meningen att det finns vissa trender som kommer tillbaka. Visst finns det filosofer som bär upp olika traditioner som är olika populära vid vissa tider, men ingen skulle väl hävda att frågor som "vad är det goda livet?", "hur skall vi organisera vårt samhälle?", "vad är en god handling?" och "vad är (estetiskt) skönt?" är retro? Dessa kommer att vara ständigt aktuella. Det verkar snarare vara ett utslag av vår tid när man kan säga att Hegel är retro utan att någon höjer på ögonbrynen - skulle man kunna säga detsamma om Platon? Jag tror inte det.

Men jag hoppas att vi får några intressanta rapporter från symposiet. Det var en mängd intressanta ämnen som avhandlades enligt schemat.

/ Schlafwandler
Ja, platon är också "inne" nu
Det är en del av den post-moderna eran vi är i just nu.
Men jag tror jag förstår vad du menar.
Det är som hur man inom idéhistoria talar om processer.
Det är inte så att det som fanns förut
ersätts helt och hållet av det som finns nu.
Det är något av en isomorfisk lager-på-lager princip.
Vi använder fortfarande Freudianska tankemodeller,
men det har blivit en så intrikat del av vårt språk
att vi inte märker det.
Vi talar om trauman och impulser,
som om det vore "naturligt" eller något sånt.
Likadant med alla såna idéhistoriska rester,
det försvinner inte, det assimileras till någon grad.
Det är väl därför folk snackar om fenomenologi idag också.
Fast, det har blivit mer populärt,
det tycker jag. Mindre strukturalism och mer experientialism.
Citera
2008-08-30, 11:31
Medlem
Atems avatar
Varken Platon eller Hegel är väl "inne". De är ständigt aktuella, och bortom sådana kategorier. Nej, att kalla Hegel för "retro" renderar dig faktiskt dagens dumstrut, yidaki... Det är ungefär som att gå på en restarang och vägra dricka vin som är gammalt - "det måste vara nytt"...
Senast redigerad av Atem 2008-08-30 kl. 11:46.
Citera
2008-08-30, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atem
Varken Platon eller Hegel är väl "inne". De är ständigt aktuella, och bortom sådana kategorier. Nej, att kalla Hegel för "retro" renderar dig faktiskt dagens dumstrut, yidaki... Det är ungefär som att gå på en restarang och vägra dricka vin som är gammalt - "det måste vara nytt"...
Är det dumstrutigt att falla för moden? Det gör jag aldrig så den logiken håller inte. Däremot handlar det ändå även om social mikromakt, eller intersubjektiva förhandlingar. Och trickle-down theory förstås, vilket i sin tur gör att det handlar om sociokulturell alteritet av identitet i det ekonomiska världssystemets ramar. Det är mänskligt helt enkelt, för dessa människor, att följa modets nycker.
Citera
2008-09-10, 00:07
Medlem
CurryCurres avatar
Jag var på fredagens föreläsning på Hegel-symposiet! En väldigt duktig amerikansk professor från University of Chicago, vid namn Robert Pippin, föreläste om Hegels idé om att allt medvetande är "begär".

Tidigare hade jag svårt att förstå hur någon kunnat koppla ihop Hegel med Fenomenologin, eller varför sådana som Sartre kunnat anklagas för att ha läst Hegel fel, men nu inser jag att det tydligen finns mycket mer att hämta där.

I all korthet så föreläste Pippin om att Hegel såg människan som en dualitet (inte så otippat), med en agerande part och en reflekterande part, som är medveten om sig själv. Ett "jag" och ett "mig" kort uttryckt. Genom att vi kan reflektera över de saker som finns i världen, och som negerar oss, alltså som sätter upp gränser för oss, så föds i oss ständigt ett begär efter att övervinna detta. Med mina ord låter det lite Nietzsche-ianskt, vilket inte är meningen... men om någon är intresserad av att veta mer så kan jag plocka fram lite anteckningar från kvällen.

Frågorna efter föreläsningen hade en väldigt teoretisk karaktär, och bland den församlade intelligentian kände man sig onekligen ganska liten. Det var dock inte därför som jag avstod från vin och mingel efteråt.
Citera
2008-09-10, 16:24
Medlem
Låter definitivt spännande

Det där med "jag" och "mig" känner jag igen från socialpsykologin. Så det känns som att det metodologiska perspektivet Symbolisk Interaktionism har lånat lite från Hegel. SI var sociologins försök att inkorporera fenomenologi, runt 1920-talet eller så om jag inte missminner mig.
Citera
2008-09-10, 19:27
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurryCurre
Jag var på fredagens föreläsning på Hegel-symposiet! En väldigt duktig amerikansk professor från University of Chicago, vid namn Robert Pippin, föreläste om Hegels idé om att allt medvetande är "begär".

Tidigare hade jag svårt att förstå hur någon kunnat koppla ihop Hegel med Fenomenologin, eller varför sådana som Sartre kunnat anklagas för att ha läst Hegel fel, men nu inser jag att det tydligen finns mycket mer att hämta där.

I all korthet så föreläste Pippin om att Hegel såg människan som en dualitet (inte så otippat), med en agerande part och en reflekterande part, som är medveten om sig själv. Ett "jag" och ett "mig" kort uttryckt. Genom att vi kan reflektera över de saker som finns i världen, och som negerar oss, alltså som sätter upp gränser för oss, så föds i oss ständigt ett begär efter att övervinna detta. Med mina ord låter det lite Nietzsche-ianskt, vilket inte är meningen... men om någon är intresserad av att veta mer så kan jag plocka fram lite anteckningar från kvällen.

Frågorna efter föreläsningen hade en väldigt teoretisk karaktär, och bland den församlade intelligentian kände man sig onekligen ganska liten. Det var dock inte därför som jag avstod från vin och mingel efteråt.

Om jag känner den sortens tillställningar rätt var de teoretiska frågorna efter föreläsningen nog lite av en de kammarlärdas kukmätning. Men det är kul att du berättar om evenemanget - och nog är det bra att Thales och Daidalos ger ut sådana här grundtexter. Fina utgivningar av Husserl, Kant och Hume de senaste åren (och Atlantis av Platon), vackra och förstklassigt översatta volymer.

På nedanstående sajt finns en hel del Hegeltexter online, bl.a. Phänomenologie (på tyska som html):

http://www.hegel.net/en/etexts.htm
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in