• 1
  • 2
2008-08-28, 01:14
Medlem
Mortons avatar
Jag har nog ändrat uppfattning om det mesta. I den politiska sfären, exempelvis, har jag bytt läger med jämna mellanrum. Men nu har jag insett att jag inte behöver köpa ett färdigt, ideologiskt åsiktspaket - och det gör jag inte heller. Jag sätter därmed ingen politisk etikett på mig själv, vilket jag gärna gjorde förr.

Jag har också ändrat mig fullständigt om något sådant som relativism. Att tro att allt är relativt är den stora "intellektuella" modeflugan av idag. Jag var också drabbad av denna diskussionsdödande farsot, tills en filosofilärare på universitetet fick kronan att ramla ner i huvudet på mig.

Det som oftast får mig att ändra mig är att läsa. Egentligen inte så mycket här på Flashback (den intellektuella nivån här är ibland skrämmande låg) - utan böcker som behandlar de frågeställningar som intresserar mig. Universitetsstudier är också ett otroligt bra verktyg att utveckla sin intellektuella förmåga och därmed sina uppfattningar.

Det är ett intellektuellt sundhetstecken att man ändrar uppfattning. Det bevisar att man är öppen för nya idéer och tankar, och att rationell argumentation faktiskt är både viktig och effektiv.
Citera
2008-08-28, 13:29
Medlem
GraveDohls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morton
Jag har också ändrat mig fullständigt om något sådant som relativism. Att tro att allt är relativt är den stora "intellektuella" modeflugan av idag. Jag var också drabbad av denna diskussionsdödande farsot, tills en filosofilärare på universitetet fick kronan att ramla ner i huvudet på mig.

Kan du utveckla det där lite vidare? Förstår vad du menar med att det är diskussionsdödande, men vad är det din lärare menade var fördelen med en annan syn på detta?
Citera
2008-08-29, 01:01
Medlem
Mortons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GraveDohl
Kan du utveckla det där lite vidare? Förstår vad du menar med att det är diskussionsdödande, men vad är det din lärare menade var fördelen med en annan syn på detta?

En svaghet hos relativismen är att den tycks svår att formulera på ett sådant sätt som inte stör grundvalarna för den själv. Problemen är särskilt stora för den nu berömda tesen "allt är relativt".

Att den omfattas i så hög utsträckning, även på universitetsnivå, beror inte på att den är rimlig, utan på att den har blivit dogm. Det är något som alla anser för att alla anser det. Mig veterligen finns det egentligen inga vettiga argument alls för den.

En annan fördel är förstås att man öppnar för intellektuellt framåtskridande. Bara av pragmatiska skäl vore det klokt att förkasta relativismen.
Citera
2008-08-29, 01:07
Medlem
BlackMetals avatar
När jag var runt 13hatade jag bögar och tyckte de var äckliga. Tog inte lång tid innan jag var smartare än den kristna läran dock.
Det var väl runt 13-15 års ålder som jag insåg att ateismen och humanismen var det vettiga sättet att se livet på.
Sedan dess har jag haft en liknande uppfattning på saker och ting som jag har nu.
Citera
2008-08-29, 10:55
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cephei
Jovisst har man ändrat på en hel del inställningar sen man va yngre.
Under slutet på högstadiet och igenom gymnasiet så va jag väldigt kritisk till allt jag inte själv accepterade, så jag ifrågasatte det mesta, hela tiden.

Är demokrati verkligen så bra?
Varför klassar man inte alkohol som vilket gift som helst?
Varför tror folk så envist på att någon som GUD skulle finnas?
Varför inser inte folk att kommunism inte är så farligt?
Hur kan folk tänka sig att följa det blåa blocket skulle kunna leda till något bra?

Såna frågor, många frågor gick folk på nerverna då ingen fråga va tabu.
Har ändrat inställning i dom frågorna nuförtiden.
Skulle nog fråga dom frågorna än idag, även om jag skulle fråga med respekt istället för förutfattade meningar.

Men den största skillnaden är nog att jag numera i en mycket större utsträckning ser förbi mina egna frågor och uppfattningar om vad jag tycker eller inte tycker.

Det här var en fin beskrivning av det jag kallar mognad.

Själv har jag konstigt nog inte ändrat någon grundläggande uppfattning.
Politiken har alltid svängt fram och tillbaka. Men mina värderingar är fortfarande samma.
Småsaker som befunnits konstiga (massor) blir naturligtvis så småningom korrigerade.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in