2011-12-13, 00:08
  #553
Medlem
Offsures avatar
Detta är numera samlingstråden för frågor angående köp av miniräknare.
Trådar sammanfogade.
/mod
Citera
2011-12-14, 04:33
  #554
Bannlyst
Kul att se vad andra här på forumet har för räknare
Citera
2011-12-14, 06:12
  #555
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RompeTodo
Grafräknare är inget krav. Jag läser just nu andra halvan av matte D, har precis börjat med intergraler och jag har en miniräknare för 49 spänn (kan inte ens räkna med paranteser).

I kursplanen för matematik D kan du läsa följande mål.
kunna förklara och använda tankegången bakom någon metod för numerisk ekvationslösning samt vid problemlösning kunna använda grafisk, numerisk eller symbolhanterande programvara

På de nationella proven har det kommit uppgifter där man ska integrera numeriskt eller lösa ekvationer numeriskt. Att göra dessa uppgifter "för hand" skulle ta onödigt lång tid (om det ens är praktiskt möjligt). Exempel på saker som man fått i uppgift att göra på nationella prov:
* Hitta värdet av ∫√(1 + (π/4)²cos²(10πx))dx mellan 0 och 5.
* Bestäm antalet lösningar till sin(2x) = x²/10 - 1.
Någon som gjorde nationella i Ma D i år och vet om det var någon typisk miniräknaruppgift?
Citera
2011-12-14, 11:24
  #556
Medlem
dMobergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
I kursplanen för matematik D kan du läsa följande mål.
kunna förklara och använda tankegången bakom någon metod för numerisk ekvationslösning samt vid problemlösning kunna använda grafisk, numerisk eller symbolhanterande programvara

På de nationella proven har det kommit uppgifter där man ska integrera numeriskt eller lösa ekvationer numeriskt. Att göra dessa uppgifter "för hand" skulle ta onödigt lång tid (om det ens är praktiskt möjligt). Exempel på saker som man fått i uppgift att göra på nationella prov:
* Hitta värdet av ∫√(1 + (π/4)²cos²(10πx))dx mellan 0 och 5.
* Bestäm antalet lösningar till sin(2x) = x²/10 - 1.
Någon som gjorde nationella i Ma D i år och vet om det var någon typisk miniräknaruppgift?
Jag hade ingen räknare under gymnasiet för jag tappade bort den innan 2:an tror jag. Vi hade iaf ingen sådan uppgift. Men det var länge sedan iofs..
Citera
2011-12-14, 11:33
  #557
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dMoberg
Jag hade ingen räknare under gymnasiet för jag tappade bort den innan 2:an tror jag. Vi hade iaf ingen sådan uppgift. Men det var länge sedan iofs..

De här uppgifterna var från provet 2005. Ibland har man dock "tur" och ingen miniräknaruppgift kommer på provet.
Citera
2011-12-14, 20:46
  #558
Bannlyst
Jippi. Nu ligger min HP 50g på posten och väntar. Ska hämta den efter högskolan imorgon.
Inte alla som har en sådan fin räknare inte

Även datakabeln till min TI-83 Plus borde komma inom kort. Gav runt 150 kr med frakt på eBay jämfört med 600-700 kr som den kostar i Sverige
__________________
Senast redigerad av PerZerk 2011-12-14 kl. 20:49.
Citera
2011-12-15, 18:44
  #559
Medlem
RompeTodos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
I kursplanen för matematik D kan du läsa följande mål.
kunna förklara och använda tankegången bakom någon metod för numerisk ekvationslösning samt vid problemlösning kunna använda grafisk, numerisk eller symbolhanterande programvara

På de nationella proven har det kommit uppgifter där man ska integrera numeriskt eller lösa ekvationer numeriskt. Att göra dessa uppgifter "för hand" skulle ta onödigt lång tid (om det ens är praktiskt möjligt). Exempel på saker som man fått i uppgift att göra på nationella prov:
* Hitta värdet av ∫√(1 + (π/4)²cos²(10πx))dx mellan 0 och 5.
* Bestäm antalet lösningar till sin(2x) = x²/10 - 1.
Någon som gjorde nationella i Ma D i år och vet om det var någon typisk miniräknaruppgift?


Ptja, ja hade självklart tänkt att skaffa en grafritande räknare det har bara inte blivit av ännu. Jag tror att typen av dessa problem (som du postade) förekommer i större usträckning just på de nationella proven. Jag läser basår på universitet och på tentamen där är det sällan fler än 6 frågor. I regel stöter man på en fråga (max två) från vardera kapitel och då brukar det vara en fråga som verkligen "kännetecknar" det specifika kapitlet och då kanske det inte är lika stor risk (för min del) att stöta på ett problem där en grafritande räknare är ett måste. Dock så har jag inte stött på den typen av problem som du postade och vi "tentar av" Ma D nu på Tisdag.
Citera
2011-12-15, 21:20
  #560
Bannlyst
Jag är oerhört nöjd med min nya räknare. Det känns verkligen som att HP 50g är Crème de la Crème när det gäller miniräknare. Var hyfsat enkelt att uppdatera till senaste operativsystemet. Den här kan jag rekommendera som ett mycket starkt alternativ till TI-84 Plus och TI-89 Titanium.
__________________
Senast redigerad av PerZerk 2011-12-15 kl. 21:23.
Citera
2011-12-17, 00:35
  #561
Bannlyst
Lite jämförelse på prestandan mellan HP 50g och TI-83 Plus.

HP 50g
Skärm: 131x80 pixlar
CPU: ARMv4T 75MHz (kan överklockas till ~200MHz)
Flash ROM: 2MB, (768KB tillgänligt för användaren)
RAM: 512KB, (380KB tillgänligt för användaren)
SD: -2GB
Lanserad: 2006
Inköpt: 2011
OS: v 2.15
http://www8.hp.com/se/sv/products/ca...ml?oid=3235176

TI-83 Plus
Skärm: 96x64 pixlar
CPU: Zilog Z80 6MHz
Flash ROM: 512KB, (160KB tillgänligt för användaren)
RAM: 32KB, (24KB tillgänligt för användaren)
Lanserad: 1999
Inköpt: 2005
OS: v 1.19
Citera
2011-12-21, 20:44
  #562
Bannlyst
Sjukt sugen på att skaffa en räknare till min tjejkompis som ska börja plugga igen till våren. Lär bli en TI-84 Plus som hon får av mig. Ska lära henne den tillsammans med min TI-84 Silver Edition
__________________
Senast redigerad av Foxhunter 2011-12-21 kl. 20:48.
Citera
2011-12-21, 21:03
  #563
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foxhunter
Sjukt sugen på att skaffa en räknare till min tjejkompis som ska börja plugga igen till våren. Lär bli en TI-84 Plus som hon får av mig. Ska lära henne den tillsammans med min TI-84 Silver Edition
Hur kan man vara "sjukt sugen" på att köpa en miniräknare till en kompis?
Citera
2011-12-22, 04:16
  #564
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av henkemacho
Hur kan man vara "sjukt sugen" på att köpa en miniräknare till en kompis?
Kanske för att jag är lite intresserad av min tjejkompis och för att jag samlar på räknare. Klart att man blir sugen då på att hjälpa sin kompis så att hon får en bra räknare och mig som personlig instruktör. Blir en fin julklapp tillsammans med en middag och ett biobesök.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in