2014-08-21, 19:09
  #673
Bannlyst
Bästa miniräknaren för 2000 kronor?

Tja, tänkte plugga mig upp i pyramiden om ett år och letar efter en riktigt bra miniräknare som kan räkna ända upp till matte 5E och mer.

Jag blev väldigt förtjust i en miniräknare på bokhandeln som kostade ca 2000 kronor med ett minne på ända upp till ca 300 megabyte och man fick en stor laddare på köpet. Själva grejen med miniräknaren var att den motiverade mig till att vilja plugga mer och nästan endast för att kunna knappa in koder på miniräknaren. Ville hålla i den och bara titta på den i en timma och smeka den.

Det känns lite deprimerande att plugga sig ifrån folk, har alltid haft en känsla av att folk kommer att finnas där och för varje år jag pluggar så försvinner det folk från mina parallell klasser och nu är vi bara några stycken

Har ni några tips på riktigt bra miniräknare, det bästa ni kan hitta? Posta här isf Tack i förhand
Citera
2014-08-21, 19:14
  #674
Medlem
För 2000 kan du säkert få en laptop eller en surfplatta som kan göra allt en miniräknare kan och mycket mycket mer.
Citera
2014-08-21, 19:14
  #675
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
På sent 90-tal och första halvan av 00-talet undrade jag alltid varför folk köpte dyra miniräknare när en palm pilot klarade av allt de kunde och mer därtill.

Idag när majoriteten av alla människor redan har en handdator (i telefonen) tycker jag det är ännu märkligare att folk vill ha en miniräknare. Vad fyller de för funktion som inte finns i datorer, tablets eller telefoner?
Citera
2014-08-21, 19:18
  #676
Medlem
mschiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
På sent 90-tal och första halvan av 00-talet undrade jag alltid varför folk köpte dyra miniräknare när en palm pilot klarade av allt de kunde och mer därtill.

Idag när majoriteten av alla människor redan har en handdator (i telefonen) tycker jag det är ännu märkligare att folk vill ha en miniräknare. Vad fyller de för funktion som inte finns i datorer, tablets eller telefoner?
Då det inte går att koppla miniräknare till internet (jaja, länka inte till någon hyperminiräknare som kan göra det) så är de lättare att kontrollera vid provtillfällen i gymnasiet. Helt värdelösa tycker jag de är för högskolestudier iaf då man ändå inte får ha miniräknare på tentor och mathematica (eller wolframalpha) kan göra jobbet tio gånger bättre.
Citera
2014-08-21, 19:26
  #677
Bannlyst
En labtop och Mathematica?
Citera
2014-08-21, 20:11
  #678
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mschief
Då det inte går att koppla miniräknare till internet (jaja, länka inte till någon hyperminiräknare som kan göra det) så är de lättare att kontrollera vid provtillfällen i gymnasiet. Helt värdelösa tycker jag de är för högskolestudier iaf då man ändå inte får ha miniräknare på tentor och mathematica (eller wolframalpha) kan göra jobbet tio gånger bättre.

Får man inte ha miniräknare på tentor i högskolan? Man kan inte köra huvudräkning. ..
Citera
2014-08-21, 20:15
  #679
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DreamLifeHappier
Får man inte ha miniräknare på tentor i högskolan? Man kan inte köra huvudräkning. ..

På chalmers har man inte miniräknare på proven. Du får lära dig räkna på papper helt enkelt.
Citera
2014-08-21, 22:14
  #680
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plusforward
På chalmers har man inte miniräknare på proven. Du får lära dig räkna på papper helt enkelt.

Samma sak på LTH. I mattekurserna har du ingen nytta av någon miniräknare (kan dock vara användbar i andra kurser, men nu pratar vi enbart matte).
Citera
2014-08-21, 22:18
  #681
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamLifeHappier
Får man inte ha miniräknare på tentor i högskolan? Man kan inte köra huvudräkning. ..
Uppgifterna är inte gjorda så att det behövs (mycket) huvudräkning. Det handlar snarare om förståelse. Satsa på det istället så kommer det gå bättre för dig.

Hur som helst så är Nspire CAS symbolhanterande samtidigt som de klarar av det mesta.
Citera
2014-08-22, 12:11
  #682
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamLifeHappier
Tja, tänkte plugga mig upp i pyramiden om ett år och letar efter en riktigt bra miniräknare som kan räkna ända upp till matte 5E och mer.

Jag blev väldigt förtjust i en miniräknare på bokhandeln som kostade ca 2000 kronor med ett minne på ända upp till ca 300 megabyte och man fick en stor laddare på köpet. Själva grejen med miniräknaren var att den motiverade mig till att vilja plugga mer och nästan endast för att kunna knappa in koder på miniräknaren. Ville hålla i den och bara titta på den i en timma och smeka den.

Det känns lite deprimerande att plugga sig ifrån folk, har alltid haft en känsla av att folk kommer att finnas där och för varje år jag pluggar så försvinner det folk från mina parallell klasser och nu är vi bara några stycken

Har ni några tips på riktigt bra miniräknare, det bästa ni kan hitta? Posta här isf Tack i förhand

En miniräknare kan vara det mest värdelösa köp någonsin. Varje gång jag träffar någon som pluggar matte så måste personen slå in 6*7 "bara för att vara säker". Köp någon billig TI-82 max, och använd den sparsamt och satsa istället på att förstå matematiken och använda den endast när uppgiften kräver det!
Citera
2014-08-28, 19:21
  #683
Medlem
Tjenare, har en fråga här. Min son började nyligen på Ekonomiprogrammet i gymnasiet och har blivit tillsagd att köpa en miniräknare en så kallad '' Texas instruments '' och jag undrar ifall någon utav er har koll på om denna funkar? Skulle även vara tacksam ifall ni vet om den funkar till universitet också.
Tack för snabba svar!

http://www.netonnet.se/art/kontor/raknare/grafraknare/texasinstruments-ti-82stats/120334.4249/
Citera
2014-08-28, 19:45
  #684
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ps3gamer
Tjenare, har en fråga här. Min son började nyligen på Ekonomiprogrammet i gymnasiet och har blivit tillsagd att köpa en miniräknare en så kallad '' Texas instruments '' och jag undrar ifall någon utav er har koll på om denna funkar? Skulle även vara tacksam ifall ni vet om den funkar till universitet också.
Tack för snabba svar!

http://www.netonnet.se/art/kontor/raknare/grafraknare/texasinstruments-ti-82stats/120334.4249/

TI-82 funkar utmärkt för gymnasiet. Beroende på vad han ska läsa på universitet så kan det vara förbjudet att ha miniräknare. Så satsa på gymnasiet istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in