2011-11-24, 10:36
  #541
Medlem
chibarikus avatar
Har en casio fx 8560 tror jag den heter. alltid kört Casio och klarar inte av att räkna på en Texas men det är väl en vanesak.
Citera
2011-12-05, 06:30
  #542
Bannlyst
Har HP 35s och Texas TI-83 Plus. Tycker att båda två fungerar mycket bra.
HP 35s ersatte min Texas TI-30X IIB och Casio FX-451.
__________________
Senast redigerad av PerZerk 2011-12-05 kl. 06:33.
Citera
2011-12-09, 18:57
  #543
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Larsson85
Nu var det inte en fråga, utan jag berättade om mina egna erfarenheter. Här har du en tenta i den kursen jag pratade om och som du ser är det på matematikinstitutionen och hjälpmedlet är bland annat miniräknare.

http://www.maths.lth.se/matematiklth/vitahyllan/extentor/kontsys/tentor/kontsys080108.pdf
Tur att man nöjde sig med matematik a. Dock väldigt intressant att se på matematiska tal men jag skulle nog få ett rejält hjärnsläpp om jag fick en sådan tenta serverad framför näsan.
Citera
2011-12-10, 14:17
  #544
Medlem
RompeTodos avatar
Grafräknare är inget krav. Jag läser just nu andra halvan av matte D, har precis börjat med intergraler och jag har en miniräknare för 49 spänn (kan inte ens räkna med paranteser).
Citera
2011-12-11, 08:39
  #545
Bannlyst
Appråpå räknare. Jag har en bekant vars son skall börja gymnasiet till hösten. Grabben fyller år nu i december så jag funderar på köpa han en miniräknare. Kikat på bla just nämnda TI-84 Plus och den verkar bra. Grabben i fråga kommer troligtvis läsa vidare till civilingenjör och då kan han säkert ha nytta av en sådan räknare.

Men skiljer det mycket mellan TI-84 Plus och Silver Edition? Såg att man kan få TI-84 Plus/SE billigt på bla eBay eller är det bättre att köpa dem över disk ifall han vill ha en annan räknare?
Citera
2011-12-11, 08:57
  #546
Bannlyst
Jag tror att en TI-84 Plus räcker gott. Har själv en TI-83 Plus men ska byta upp mig till en HP 50g. Tycker att min TI-83 Plus börjar kännas lite väl gammal och jag tror inte att den är tillräcklig för det jag ska läsa efter nyår. Eftersom jag bara läser sådant som kräver räknare så gör det väl det samma om den skulle ha CAS. Man kan ju bara dra nytta av om man vet hur det fungerar och det är inget jag tänkt använda iaf.

http://www.youtube.com/watch?v=tlvcWEk4fCU
Citera
2011-12-11, 10:05
  #547
Bannlyst
Gör som mig och skaffa en HP 50g. Då kan du använda SD-kort på max 2GB. Du lär få plats med massa program och spel och minnet är ändå inte helt fullt
http://www8.hp.com/se/sv/products/ca...ml?oid=3235176

Jag har även en HP 35s till sådant som man inte behöver plocka fram en grafräknare till.
http://www8.hp.com/se/sv/products/ca...ml?oid=3442988
__________________
Senast redigerad av PerZerk 2011-12-11 kl. 10:08.
Citera
2011-12-11, 10:54
  #548
Medlem
From.Scratchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RompeTodo
Grafräknare är inget krav. Jag läser just nu andra halvan av matte D, har precis börjat med intergraler och jag har en miniräknare för 49 spänn (kan inte ens räkna med paranteser).
Håller helt med

Jag räknade kurserna A-D med en miniräknare från lidl för 69 spänn. Min ti-84 använde jag bara ett fåtal gånger och blev nog 99.9% av tiden liggandes i min ryggsäck. E kursen använde jag dock min 84:a men det var bara för att "i" fanns med som knapp, och att man kunde ta roten ur negativa tal utan att få error, vilket var ganska slappt och skönt.

Förstår inte varför det ska användas sådana avancerade räknare till gymnasial mattematik.

Det nödvändigaste på räknaren är att det finns e . ln. log. roten ur. "upphöjt med" knapp och en answ knapp är rätt skönt (för c) och pi, cos,sin.tang för (D) (samt att du ska kunna ställa om den från grader till radianer)

Derivator och Primitiva funktioner ska man klara av att räkna ut själv utan massa program och hjälpmedel. Och enhetscirkeln räcker gott

Ps dock var min lidl räknare extra lyxig, för det gick alldeles ypperligt att knappa in parenteser Ds

Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Martin
Appråpå räknare. Jag har en bekant vars son skall börja gymnasiet till hösten. Grabben fyller år nu i december så jag funderar på köpa han en miniräknare. Kikat på bla just nämnda TI-84 Plus och den verkar bra. Grabben i fråga kommer troligtvis läsa vidare till civilingenjör och då kan han säkert ha nytta av en sådan räknare.

Men skiljer det mycket mellan TI-84 Plus och Silver Edition? Såg att man kan få TI-84 Plus/SE billigt på bla eBay eller är det bättre att köpa dem över disk ifall han vill ha en annan räknare?

jag har för mig att Silver edition har lite mer minne i sig, så man kan lägga in mer program (vilket är helt onödigt) exakt samma funktioner på räknare (har en Ti-84 +) och den är väldigt avancerad, jag kan nog 25% av vad den kan. Otrolig liten maskin. Och det kan nog vara lite "farligt" om man lär den sig för bra. För det är lättare att knappa in massa grejer man inte förstår och få fram rätt svar

Jag skippade medvetet att lära mig den fullt ut (eller försöka lära sig den fullt ut)
För jag vet hur jag skulle bete mig om det fans en lättare väg att gå
__________________
Senast redigerad av From.Scratch 2011-12-11 kl. 10:59.
Citera
2011-12-11, 10:58
  #549
Medlem
From.Scratchs avatar
Tjosan vad det gick.. blev dubbelpost
Citera
2011-12-11, 14:01
  #550
Medlem
dMobergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Martin
Appråpå räknare. Jag har en bekant vars son skall börja gymnasiet till hösten. Grabben fyller år nu i december så jag funderar på köpa han en miniräknare. Kikat på bla just nämnda TI-84 Plus och den verkar bra. Grabben i fråga kommer troligtvis läsa vidare till civilingenjör och då kan han säkert ha nytta av en sådan räknare.

Men skiljer det mycket mellan TI-84 Plus och Silver Edition? Såg att man kan få TI-84 Plus/SE billigt på bla eBay eller är det bättre att köpa dem över disk ifall han vill ha en annan räknare?
Som sagt, man behöver ingen räknare. En för 500kr räcker för gymnasiet. Men på högskolans matematikkurser har man ingen nytta av en räknare (de får inte användas på tentor). Dock kan det behövas om det kommer kurser i mekanik/fysik.
Citera
2011-12-11, 14:14
  #551
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dMoberg
Som sagt, man behöver ingen räknare. En för 500kr räcker för gymnasiet. Men på högskolans matematikkurser har man ingen nytta av en räknare (de får inte användas på tentor). Dock kan det behövas om det kommer kurser i mekanik/fysik.
Beror nog på vilken högskola/universitet samt vilken utbildning man går. Sen brukar det väl vara sådant som ska räknas med och utan räknare.
Nu vet jag inte hur det fungerar på den högskolan jag läser vid då vi nyligen börjat lite smått med att repetera matte A-B inför diskret matematik. Vad jag har sett så sitter alla med en räknare inklusive mig själv. Sen kan de väl inte ställa alltför höga krav då det var matte B eller motsvarande för att komma in. Ja menar det är ju inte teknologie jag siktar på även om det hade varit fräckt.
Citera
2011-12-11, 20:05
  #552
Medlem
Surfazes avatar
Ti 84 plus är det du ska ha! silver edition är onödigt. Vill du spela kan du använda mobilen. Minnet använder jag bara till att fuska, lägga in info på program och "binda" siffror till bokstäver och då räcker ti 84 plus gott och väl
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in