2011-02-03, 16:17
  #421
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aniki-kun
Eh. Jag har en intressan fråga!

Hur fasiken skriver man t ex tre tiondelar på en vanlig miniräknare (10kr)? Låt säga att jag vill veta roten ur tre tiondelar.

Tre tiondelar skrivs: 10/3

Tredje roten ur 10/3 skrivs: (10/3)^(1/3)
Citera
2011-02-03, 16:19
  #422
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Derivative
^

Nu pratade vi tiokronorsräknare...
Citera
2011-02-22, 10:09
  #423
Bannlyst
Kan med varm hand rekommendera Texas TI-30X IIB för den som läser upptill matematik B. Klarade mig väldigt långt med den under gymnasiet och använder den nuförtiden bara för att räkna ut enklare matematiska saker såsom vardagsekonomi och liknande.

Har även en Texas TI-83 Plus som knappt är använd. Trodde att jag skulle få användning av att kunna rita grafer men det blev aldrig av.
__________________
Senast redigerad av PerZerk 2011-02-22 kl. 10:16.
Citera
2011-02-22, 17:36
  #424
Medlem
klasklätters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerZerk
Kan med varm hand rekommendera Texas TI-30X IIB för den som läser upptill matematik B. Klarade mig väldigt långt med den under gymnasiet och använder den nuförtiden bara för att räkna ut enklare matematiska saker såsom vardagsekonomi och liknande.

Har även en Texas TI-83 Plus som knappt är använd. Trodde att jag skulle få användning av att kunna rita grafer men det blev aldrig av.

Här är det dock tal om lite högre matematik..

Här nere i söder så är det nästan uteslutande TI-84 ( majoriteten silver edition) som används.Skillnaden på silver är bara att den har mer ram och är snabbare(?).
Citera
2011-02-22, 17:49
  #425
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klasklätter
Här är det dock tal om lite högre matematik..

Här nere i söder så är det nästan uteslutande TI-84 ( majoriteten silver edition) som används.Skillnaden på silver är bara att den har mer ram och är snabbare(?).
Där var du fyndig

En Texas TI-83 Plus eller motsvarande brukar räcka för matte C-E.

On topic: Japp det stämmer att den har mer minne men den har samma klockhastighet (15 MHz) på processorn som TI-84 Plus.
__________________
Senast redigerad av PerZerk 2011-02-22 kl. 17:59.
Citera
2011-02-22, 23:51
  #426
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aniki-kun
Vad för miniräknare behövs till matematik B? Är det nödvändigt med en TI?
En Texas TI-30X IIB, Casio FX-82ES eller en Sharp ELW531HB räcker gott och väl.
Citera
2011-02-24, 10:19
  #427
Medlem
nerdnerds avatar
Hur klarar man sig utan en TI-89?? Bara den enkla hanteringen av enheter (m, fot, tum,..) och alla förprogrammerade naturkonstanter (c, h, G, e, ..) gör den helt oumbärlig. Grafritare, ekvationslösare, mm.

Köpte min i USA, men annars hittar man alla de här återförsäljarna från hästen egen mule:

http://education.ti.com/educationportal/sites/SVERIGE/nonProductMulti/support_distribution.html?bid=2
Citera
2011-02-24, 12:56
  #428
Medlem
Jag har någon Casio variant som jag använt sedan gymnasiet som använder än som civilingenjörsstudent. Problemet med miniräknare av det dyrare slaget är att de är får bra helt enkelt. Är man bara normalbegåvad så kan man få dessa att göra matten rent löjligt enkel, speciellt symbolhanterande. Det gjorde jag vilket jag fick sota för senare. Om du vill lära dig något av nytta från av gymnasiematten (gissar jag, på universitet brukar man inte få använda miniräknare till så stor grad) så köp den mest basic räknare du kan och lät dig istället hur matematiken fungerar. Det är den enda vettiga vägen att gå.
Citera
2011-03-03, 12:02
  #429
Medlem
Rabbahs avatar
Har en Texas instruments TI-51-III liggandes, är det något värde i en sådan tro? Sökt utan resultat.
Det är alltså denna miniräknare jag pratar om: http://www.datamath.org/Sci/MAJESTIC/TI-51-iii.htm
Citera
2011-03-11, 14:01
  #430
Medlem
Vilken räknare? CASIO FX-82ES vs. SHARP EL-W531HB

Ute efter en räknare, som klarar mattematik a+b. Som hjälper mig med bråkkonvertering osv, och som ställer upp talen snyggt i displayen.

CASIO FX-82ES - http://www.dustinhome.se/pd_5010330527.aspx?

SHARP EL-W531HB - http://www.dustinhome.se/pd_5010142446.aspx?

Kan inget om mattematik, och absolut ingen om miniräknare. Därför denna fråga, vilken av dessa två är Bäst?
Citera
2011-03-14, 20:16
  #431
Medlem
TebbTubbys avatar
jag har casion och den e sådär. inte det bästa skit. litar inte på sharpen heller
Citera
2011-03-14, 20:25
  #432
Medlem
Äger Casion också, var väldigt nöjd med den när jag använde den. Jag tror inte det är så stor skillnad mellan sådana räknare, de har väl samma funktioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in