Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-05-23, 13:02
  #1
Avstängd
TigerWhites avatar
Tja!

Undrar hur det är med svenska tullen och skarpslipade svärd från utlandet egentligen? Jag har hittills beställt ett skarpt svärd från USA som skickades med post och det gick igenom.. fast det kanske var för att de inte tittade ordentligt? Det måste ju finnas andra som beställt Japanska svärd osv. från utlandet?

Vad tror ni? går det igenom? får man ta in skarpa svärd via skickat paket?
Citera
2008-05-23, 13:40
  #2
Medlem
Goosks avatar
Tittade lite på tullverkets hemsida. Jag vet inte vad svärd klassas som, men om det räknas som ett "farligt föremål" ser det ut som att man behöver tillstånd.

http://www.tullverket.se/sokordao/v/...280008708.html
Citera
2008-05-23, 15:00
  #3
Avstängd
TigerWhites avatar
har kollat på polisens hemsida nu. Där står följande om någon vill veta:

Citat:
Knivar, farliga föremål
Lagstiftningen inom det här området behandlar knivar, stickvapen, skärvapen och andra farliga föremål som är avsedda att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa.
Som några exempel på sådana farliga föremål som avses kan nämnas:

* stiletter
* springknivar
* butterflyknivar
* sablar
* svärd
* kaststjärnor
* karatepinnar
* knogjärn

Enligt lagen om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål (1988:254) är det förbjudet att ha dessa typer av vapen på allmän plats, inom skolområde eller i fordon på allmän plats.
Det finns några undantag från förbudet:

Som exempel på tillåtet innehav kan nämnas militär som till uniform bär kniv, hantverkare som arbetar med mattläggning och bär kniv, svampplockare som under vandring bär ändamålsenlig kniv eller normalt bruk av fickkniv eller multiverktyg.

Personer under 21 år får inte använda eller äga springknivar eller springstiletter.
Överlåtelse av farliga föremål

Springknivar, springstiletter, knogjärn, kaststjärnor eller andra föremål som är speciellt avsedda för att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte överlåtas till personer under 21 år eller erbjudas till försäljning.

Införsel

För införsel av sådana farliga föremål som nämnts tidigare, utom sablar och svärd, krävs tillstånd. Tillstånd prövas av polismyndigheten på den ort där förtullning ska äga rum eller, om förtullning inte behövs, där införseln sker. Se förordning (1990:415) om tillstånd till införsel av vissa farliga föremål.

Så jag antar att det skall vara ok att ta in svärd i sverige, utan tillstånd.
__________________
Senast redigerad av TigerWhite 2008-05-23 kl. 15:09.
Citera
2008-05-23, 15:56
  #4
Medlem
Kallie1338s avatar
Jag tror det är lagligt att ta in svärd i alla fall om dom inte är skarpt slipade. Jag har beställt frozen litch svärdet från world of warcraft och väntar ännu gott på det
Citera
2008-05-23, 16:12
  #5
Avstängd
TigerWhites avatar
svärdet som jag tog in förra gången var skarpslipat. jag antar att det de skriver på polisens hemsida gäller skarpa svärd, annars hade det inte varit något svärd alls.. i den juridiska benämningen.. ett slött svärd får jag bära vart jag vill hur jag vill ju. Så att få in det i landet via post skulle nog inte vara svårt, eller olagligt.
Citera
2008-05-23, 16:23
  #6
Medlem
Caimens avatar
Det känns som att lagen är till främst för att begränsa sådana föremål som man kan bära med sig som vapen ute bland allmänheten. Visst, man kan bära med sig svärd också, men hur diskret är det?
Citera
2008-05-23, 16:57
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
Det känns som att lagen är till främst för att begränsa sådana föremål som man kan bära med sig som vapen ute bland allmänheten. Visst, man kan bära med sig svärd också, men hur diskret är det?

Beror på hur stort det är antar jag. Har ett mexikanskt svärd här på ca 70cm med handtaget.
Lättare att hålla gömt i en långrock eller jacka än ett basebollträ.

Kaststjärnor måste dock vara något av det sämsta att ha med sig på stan. Ska man ha dem i fickan? Skarpslipade? Sen ha tid att sikta och kasta? Nä, barnleksaker är vad det är.
Citera
2008-05-23, 18:26
  #8
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerWhite
ett slött svärd får jag bära vart jag vill hur jag vill ju.
Stämmer icke, går du exempelvis in på krogen med ett svärd så kan det mycket väl va brott mot knivlagen även om eggen är rundslipad.

Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
Visst, man kan bära med sig svärd också, men hur diskret är det?
Claymore är väl inget problem att ta med sej

Skämt osidå men exempelvis Wakizashi torde va rätt enkel att få med sej utan att det direkt syns, ~60cm lång.
Citera
2008-05-23, 19:34
  #9
Avstängd
demiurg2s avatar
Angående svärd.

Om jag förstår TS rätt så menar TS att TS har beställt ett svärd från USA och att detta kommer med till exempel UPS. För detta svärd gäller inga begränsningar för införsel. Det räknas på samma sätt som om du har beställt en kockkniv eller något annat vasst föremål. Tull och moms kan komma att påföras.

Att importera ett svärd vid egen resa kan vara en krånglig historia däremot. Problemet ligger inte i att ta in det i Sverige. Problemet ligger i att det är ett brott att ens ta med det till flygplatsen i USA utan att ha ett tillstånd från ATF.

På den tiden jag höll på med uppvisningar så löste jag mina problem genom att skaffa en vapenlicens för svärd. På det kunde jag lösa de europeiska flygproblemen.

Going OT: Amerikanska svärd håller ofta en lägre kvalitet än de europeiska svärdsmakarnas. Bästa standardsvärden i dag är tjeckiska, men om plånboken är stor så rekommenderar jag varmt Smed-Jans produktion. I mina ögon världens bästa klingsmed om man vill ha europeiska klingor som är handdamaskerade. Prisläget här är från 25 KSEK för en naken klinga och uppåt. Värt varenda krona då svärdet verkligen är gjort för att användas hårt under lång tid.

Hoppas att detta hjälpte.
Citera
2008-05-23, 21:43
  #10
Medlem
Caimens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demiurg2
Angående svärd.

Om jag förstår TS rätt så menar TS att TS har beställt ett svärd från USA och att detta kommer med till exempel UPS. För detta svärd gäller inga begränsningar för införsel. Det räknas på samma sätt som om du har beställt en kockkniv eller något annat vasst föremål. Tull och moms kan komma att påföras.

Att importera ett svärd vid egen resa kan vara en krånglig historia däremot. Problemet ligger inte i att ta in det i Sverige. Problemet ligger i att det är ett brott att ens ta med det till flygplatsen i USA utan att ha ett tillstånd från ATF.

På den tiden jag höll på med uppvisningar så löste jag mina problem genom att skaffa en vapenlicens för svärd. På det kunde jag lösa de europeiska flygproblemen.

Going OT: Amerikanska svärd håller ofta en lägre kvalitet än de europeiska svärdsmakarnas. Bästa standardsvärden i dag är tjeckiska, men om plånboken är stor så rekommenderar jag varmt Smed-Jans produktion. I mina ögon världens bästa klingsmed om man vill ha europeiska klingor som är handdamaskerade. Prisläget här är från 25 KSEK för en naken klinga och uppåt. Värt varenda krona då svärdet verkligen är gjort för att användas hårt under lång tid.

Hoppas att detta hjälpte.

Vapenlicens för svärd? Aldrig hört talas om Hur skaffar man det, finns det några kriterier?
Citera
2008-05-24, 00:10
  #11
Avstängd
TigerWhites avatar
Citat:
Stämmer icke, går du exempelvis in på krogen med ett svärd så kan det mycket väl va brott mot knivlagen även om eggen är rundslipad.

Har svårt att tro att man blir tagen för brott mot knivlagen om du inte innehar ett vapen som går under knivlagen

Citat:
Det känns som att lagen är till främst för att begränsa sådana föremål som man kan bära med sig som vapen ute bland allmänheten. Visst, man kan bära med sig svärd också, men hur diskret är det?

Håller med. Sedan är det ju vapen som inte kan ha något annat användningsområde än att skada.. man kan ju samla på svärd eller liknande.. men kaststjärnor och stilettknivar är lite svårare att klassa som samlarobjekt.

Citat:
På den tiden jag höll på med uppvisningar så löste jag mina problem genom att skaffa en vapenlicens för svärd. På det kunde jag lösa de europeiska flygproblemen.

Finns det licens för svärd? du menar inget separat tillstånd bara?
Citera
2008-05-24, 00:22
  #12
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerWhite
Har svårt att tro att man blir tagen för brott mot knivlagen om du inte innehar ett vapen som går under knivlagen
Nu råkar det va så att knivlagen inte bara handlar om just knivar utan om knogjärn, basebollträ'n, diverse verktyg, sågar och annat kul som exempelvis svärd.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback