• 1
  • 2
2008-08-24, 15:56
Medlem
Bloodhounds avatar
Blev under lite hastiga omständigheter av med min gjutjärnspanna i en flytt i våras. Har inte blivit av att jag har köpt en ny, och den förra var avlagt arvegods från morsan. Nu kommer dock hösten, csn-bidraget rullar in och Bloodhound saknar sin panna mer än någonsin. Då kommer frågan, vad skall han köpa förnågon? Vad använder ni för panna? Tips och råd tas tacksamt emot.
Citera
2008-08-24, 16:32
Medlem
Seamus Costellos avatar
Tycker faktiskt att IKEA har en bra. Orange eller grön eller vad den var. Tjockt gods och slät yta.
Citera
2008-08-24, 16:55
Medlem
Le Creuset har väldigt fina gjutjärnsgods.. tyvärr kommer de också med en väldigt hög prislapp.. kanske utom räckhåll för en CSN-budget.. men ifall du någon dag känner dig sugen på att investera i ngt sådant som kan hålla en generation, så rekommenderar jag dem.

Ikeas är annars rätt fina, och priset med!
Citera
2008-08-24, 17:57
Medlem
stilltons avatar
har en skeppshult som jag skaffade för nått år sen, tycker den fungerar utmärkt, tung och fin. Enda nackdelen med min panna är att det är trähantag på den, men ser att dom gjort om dom med stålhantag nu.
http://www.clasohlson.se/Product/Pro...px?id=14554675

såg nu att den finns i 2 varianter, det är denna jag har: http://www.clasohlson.se/Product/Pro...px?id=24699058

denna är ett par cm större, men jag skulle nog välja den med stålhantaget ändå, den var ju billigare dessutom
Senast redigerad av stillton 2008-08-24 kl. 18:05.
Citera
2008-08-24, 18:01
Medlem
Harry_Hallers avatar
Ikea lät lite vanskligt. Då är ju Le Creuset och Skeppshult säkrare kort.
Citera
2008-08-24, 18:19
Medlem
Bloodhounds avatar
Jag hade en skeppshult tidigare som jag var rätt nöjd med. Annars funderar jag på detta med emaljering? Är "alla" pannor emaljerade, finns det för och nackdelar?
Citera
2008-08-24, 19:51
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodhound
Jag hade en skeppshult tidigare som jag var rätt nöjd med. Annars funderar jag på detta med emaljering? Är "alla" pannor emaljerade, finns det för och nackdelar?
Emalj är extremt hårt. Därför motståndskraftigt mot repor och förslitning. Det tål dock inte slag!

En annan fördel är den goda värmeledningen, dvs i samband med gjutjärn en nästan oslagbar kombo.

~Paul~
Citera
2008-08-24, 19:55
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Emalj är extremt hårt. Därför motståndskraftigt mot repor och förslitning. Det tål dock inte slag!

En annan fördel är den goda värmeledningen, dvs i samband med gjutjärn en nästan oslagbar kombo.

~Paul~
oslagbar, rent bokstavligt talat med andra ord
(sorry, kunde inte låta bli)
Citera
2008-08-24, 20:00
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
oslagbar, rent bokstavligt talat med andra ord
(sorry, kunde inte låta bli)

(Kör inte onliners så ofta men nu får jag fanimej unna mig en)
Citera
2008-08-24, 20:04
Medlem
yeahgrrs avatar
har en skeppshult i gjutjärn utan emalj med trähandtag sedan många år tillbaks.... den är en av mina bästa vänner i köket.... och jag ser fram mot en lång vänskap......
Citera
2008-08-24, 20:11
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
har en skeppshult som jag skaffade för nått år sen, tycker den fungerar utmärkt, tung och fin. Enda nackdelen med min panna är att det är trähantag på den, men ser att dom gjort om dom med stålhantag nu.
http://www.clasohlson.se/Product/Pro...px?id=14554675

såg nu att den finns i 2 varianter, det är denna jag har: http://www.clasohlson.se/Product/Pro...px?id=24699058

denna är ett par cm större, men jag skulle nog välja den med stålhantaget ändå, den var ju billigare dessutom

Varför vill du inte ha trähandtaget? Gick och tittade på några gjutjärnspannor igår på servera och då tyckte jag att Skeppshult med trähandtag såg bra och gedigen ut.
Citera
2008-08-24, 20:17
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onaka
Varför vill du inte ha trähandtaget? Gick och tittade på några gjutjärnspannor igår på servera och då tyckte jag att Skeppshult med trähandtag såg bra och gedigen ut.
för att kunna använda den i ugnen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in