• 1
  • 2
2008-08-24, 20:23
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
oslagbar, rent bokstavligt talat med andra ord
(sorry, kunde inte låta bli)

~Paul~
Citera
2008-08-25, 00:25
Medlem
För lite billigare peng finns även Hackman value sauteuse i gjutjärn

http://www.hackman.fi/web/hackmanwww..._sautepan_24_l

Verkar inte helt fel.

Ronneby Bruk har också billiga gjutjärnsgods. Dock ingen egen erfarenhet av dem..

http://www.ronnebybruk.com/rb/main/main.htm
Senast redigerad av chubs 2008-08-25 kl. 00:27.
Citera
2008-08-25, 00:36
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chubs
För lite billigare peng finns även Hackman value sauteuse i gjutjärn

http://www.hackman.fi/web/hackmanwww..._sautepan_24_l

Verkar inte helt fel.

Ronneby Bruk har också billiga gjutjärnsgods. Dock ingen egen erfarenhet av dem..

http://www.ronnebybruk.com/rb/main/main.htm

Den ser inte dålig ut men eftersom en rejäl gjurjärnsgryta står på inköpslistan när jag har råd blir det nog lite kaka på kaka. Dessutom vill jag ha något som inte tar 1000 år att göra rent och fetta in efter användning.
Citera
2008-08-25, 00:48
Medlem
barkeepers avatar
VArfor...

...inte soka pa en loppis, eller annonser pa internet? Inget fel med att kopa en begagnad gjutjarns stekpanna. Jag har en urgammal Kockums, den ar helt stralande.
Citera
2008-08-25, 01:01
Medlem
Skeppshult är bra, men deras förbannade flik kunde de gott sluta med. Den är ju totalt värdelös. Vem håller en stekpanna med två händer? Ingen.
Citera
2008-08-25, 02:07
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Skeppshult är bra, men deras förbannade flik kunde de gott sluta med. Den är ju totalt värdelös. Vem håller en stekpanna med två händer? Ingen.
Svaga människor uppskattar säkerligen den lilla tungan som du retar upp dig på.
Var lite tolerant!
Citera
2008-08-25, 09:57
Medlem
Snurrens avatar
Det verkar som om du menar en gryta. Jag har flera gjutjärnsgrytor, men det senaste tillskottet slår dom andra. Det är -hör och häpna- en Ikeagryta. Den är emljerad i ljusgrönt och den är stor och oval, man kan göra dubbla satser grytor i den. Ytan inuti är kanonslät och fint. Det enda som gör att man ser att det inte är toppkvalitetsgryta från Frankrike, är att emaljeringen upptill inte är 100% jämn, men det är pyttelite. Den leder värmen perfekt och är en fröjd att använda.

Annars är det en jättebra idé att leta på Myrorna eller liknande. Se till att den har lock som passar till bara. Är den rostig så häller man lite olja i och smörjer runt och sedan sköljer med hett vatten.

Ikeagrytan behövde aldrig försmörjas eller stekas in, den var jättebra från början.
Senast redigerad av Snurren 2008-08-25 kl. 09:59.
Citera
2008-08-25, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Svaga människor uppskattar säkerligen den lilla tungan som du retar upp dig på.
Var lite tolerant!
Stackars alla svaga människor som luras att bränna sig på Skeppshults stekpannor.

Nej, det är ett elände. Världen hade redan den perfekta konstruktionen: cirkelrund panna med ingjutet stålskaft. Då började Skeppshultarna tänka "Hmm vi måste klydda dit vårt namn någonstans där det alltid syns. Undersidan duger inte åt oss!" Då föddes Den Värdelösa Fliken. Sedan skulle inte de andra tillverkarna vara "sämre" utan började med löjliga handtag och all världens överflödiga skrot.

Nu står vi här år 2008 och det är näst intill omöjligt att gå och köpa en vanlig stekpanna som inte våldtagits av en "designer". Det är något allvarligt fel när Frälsningsarméns sortiment är överlägset alla andras.
Citera
2008-08-26, 00:01
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Stackars alla svaga människor som luras att bränna sig på Skeppshults stekpannor.

Nej, det är ett elände. Världen hade redan den perfekta konstruktionen: cirkelrund panna med ingjutet stålskaft. Då började Skeppshultarna tänka "Hmm vi måste klydda dit vårt namn någonstans där det alltid syns. Undersidan duger inte åt oss!" Då föddes Den Värdelösa Fliken. Sedan skulle inte de andra tillverkarna vara "sämre" utan började med löjliga handtag och all världens överflödiga skrot.

Nu står vi här år 2008 och det är näst intill omöjligt att gå och köpa en vanlig stekpanna som inte våldtagits av en "designer". Det är något allvarligt fel när Frälsningsarméns sortiment är överlägset alla andras.

Min Skeppshult har ingjutet perforerat rostfritt stålskaft vilket håller sig hur svalt som helst när jag lagar mat.
Men din stekpanna är kanske äldre än 25-30 år?
Har du kanske inte hört talas om hjälpmedlet grytlappar?
Brukar vara lämpligt med några sådana i ett kök.
Citera
2008-08-26, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Min Skeppshult har ingjutet perforerat rostfritt stålskaft vilket håller sig hur svalt som helst när jag lagar mat.
Men din stekpanna är kanske äldre än 25-30 år?
Har du kanske inte hört talas om hjälpmedlet grytlappar?
Brukar vara lämpligt med några sådana i ett kök.
Öh, det var ju frågan om tungan/fliken på skeppshultspannorna, inte handtaget. Din läsförståelse verkar vara en smula okonventionell.
Citera
2008-08-26, 03:04
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Öh, det var ju frågan om tungan/fliken på skeppshultspannorna, inte handtaget. Din läsförståelse verkar vara en smula okonventionell.

Snälla du!
Den lilla tungan som du inte förstår varför den finns!
Gå tillbaka till det inlägget där jag tycker att du ska vara tolerant mot dom svaga!
Men eftersom du verkar vara av den mera trögfattade typen så ska jag väl förtydliga.
Om man har två händer och är svag i armar och nävar, tillsammans med två grytlappar så blir man kapabel att greppa stekpannan i skaftroten och på tungan.
Vips så kan även den svagaste nyttja gjutjärn!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in