Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-26, 13:07
  #205
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chot
Jag använder spikmatta när jag har svårt att sova mellan varven. Har hjälpt rätt bra för mig.
Måste testas
Citera
2015-04-19, 18:30
  #206
Medlem
chots avatar
Hoppas det går bra!

Jag kan dock tillägga att det har aldrig funkat särskilt bra att använda spikmatta två dagar i följd. Spikmattan frigör ju egentligen en massa oxytocin som hjälper att somna på och det kanske är oxytocinet som kroppen inte kan fylla på så snabbt igen? Jag vet hur andar har upplevt spikmatta flera dagar i följd?

Allt gott!
Citera
2015-04-21, 19:52
  #207
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chot
Hoppas det går bra!

Jag kan dock tillägga att det har aldrig funkat särskilt bra att använda spikmatta två dagar i följd. Spikmattan frigör ju egentligen en massa oxytocin som hjälper att somna på och det kanske är oxytocinet som kroppen inte kan fylla på så snabbt igen? Jag vet hur andar har upplevt spikmatta flera dagar i följd?

Allt gott!

För mig är det som skönast första dagen och de kommande är sköna, om än en lägre nivå än den första dagen. Kan dock bero på spänningar som släpper under den första dagen.
Citera
2015-04-28, 12:10
  #208
Medlem
Jag brukar också använda spiktmattan för avslappning om jag har svårt att somna. Jag tycker att den fungerar ganska bra (särskilt tillsammans med en ljudbok). Händer att jag somnar på den, ibland hela nätter. Dessutom är den en utmärkt ryggkliare
Citera
2015-06-07, 11:59
  #209
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taugenichts
Jag brukar också använda spiktmattan för avslappning om jag har svårt att somna. Jag tycker att den fungerar ganska bra (särskilt tillsammans med en ljudbok). Händer att jag somnar på den, ibland hela nätter. Dessutom är den en utmärkt ryggkliare

Ligger du med den i sängen då? För jag testade att göra det nu för andra dagen i rad, men det känns som sängfan lutar lite och att man ligger snett.

Sen, är det meningen att det ska göra ont? Jag låg en 7 minuter och det känns som jag har bränt mig på ryggen.

Testade att ligga på golvet, men då kom svanken inte ner.
Citera
2015-06-10, 00:08
  #210
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Ligger du med den i sängen då? För jag testade att göra det nu för andra dagen i rad, men det känns som sängfan lutar lite och att man ligger snett.

Sen, är det meningen att det ska göra ont? Jag låg en 7 minuter och det känns som jag har bränt mig på ryggen.

Testade att ligga på golvet, men då kom svanken inte ner.

Ja det gör jag. Har inga problem med att det blir snett. Ligger man på golvet blir trycket lite hårdare och det kan kännas mer. Dessutom är det obekvämt att ligga på ett kallt golv, så jag använder sängen.

Jag känner en viss smärta precis när jag har lagt mig på den. Men den försvinner ju mer ryggen "domnar" eller man vänjer sig. Sen gör det naturligtvis lite ont när man kliver av den också. Jag ligger iaf fortfarande ganska ofta.

Hoppas du kan trivas med den.
Citera
2015-06-10, 13:24
  #211
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taugenichts
Ja det gör jag. Har inga problem med att det blir snett. Ligger man på golvet blir trycket lite hårdare och det kan kännas mer. Dessutom är det obekvämt att ligga på ett kallt golv, så jag använder sängen.

Jag känner en viss smärta precis när jag har lagt mig på den. Men den försvinner ju mer ryggen "domnar" eller man vänjer sig. Sen gör det naturligtvis lite ont när man kliver av den också. Jag ligger iaf fortfarande ganska ofta.

Hoppas du kan trivas med den.

Kändes problematiskt att ligga snett och därav få mer taggar på ena sidan än andra, eftersom vikten fördelades tämligen ojämnt i en lätt sluttande säng.

Ska ge det ett nytt försök idag. Hur ofta använder du den?
Citera
2015-06-11, 00:34
  #212
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Kändes problematiskt att ligga snett och därav få mer taggar på ena sidan än andra, eftersom vikten fördelades tämligen ojämnt i en lätt sluttande säng.

Ska ge det ett nytt försök idag. Hur ofta använder du den?

Jag använder den tre-fyra gånger i veckan. Men det går lite i perioder.
Citera
2015-06-14, 03:19
  #213
Medlem
syndroms avatar
Min gamla chef som jobbade väldigt mycket och var stressad nästan jämnt och tog allmänt dåligt hand om sig själv hade en spikmatta och la sig där nästan varje dag, kommer inte ihåg hur länge, och hon sa att det funkade jättebra och var väldigt avlastande i ryggen, nacke och sinne!
Citera
2018-08-14, 22:43
  #214
Medlem
Memmajemmas avatar
Älskar min spikmatta. Ligger på den om jag är stressad, inte kan sova, har spänningshuvudvärk eller ont i nacke och rygg.

Under semestern använde jag inte den men nu har den åkt fram. Blir någon gång varje vecka som jag ligger på den.

Ibland blir jag så varm och avslappnad så jag somnar, är alldeles prickig efteråt
Citera
2019-08-25, 22:36
  #215
Medlem
JustZlatans avatar
Vart har spikmattan tagit vägen? Det har varit helt tyst om den i flera år ju.

Jag hade till och med glömt att jag köpte en spikmatta för 6-7 år sedan. Den borde ligga någonstans.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback